Hjälp ett gäng studenter utforma nästa generation av arbetshjälpmedel för lastbilschaufförer

majs00
3 november 2023 · 1 Inlägg

Hejsan alla svenska truckers! 

Vi är en projektgrupp från Luleå Tekniska Universitet som för närvarande deltar vi i kursen D7006A Avancerad Produktutveckling. Vi har fått i uppdrag att tillsammans med en extern arbetsgivare, utveckla framtidens kontroller som syftar till att förbättra lastbilschaufförers dagliga arbete. Denna produkt är avsedd att stödja lastbilschaufförer när de utför arbetsuppgifter utanför lastbilen, såsom justeringar av luftfjädringen, små förflyttningar eller liknande. 

Därför behöver vi just er hjälp för att förstå hur denna ska se ut, fungera och vilka funktioner som är viktiga! 

Vi är otroligt tacksamma och ni kunde svara vår korta enkät som tar ca 5 minuter! 

Tack på förhand! 

Allt gott 😊

https://forms.gle/pifLmYivr3iBZogV9

Brådhis * Voff voff *
3 november 2023 · 10 291 Inlägg

Jag förstår inte frågan: Vilket moment är jobbigast att utföra när lastbilen är stillastående?

Jag vill ju svara "Komma någonstans"...

Men jag antar att ni menar något arbetsmoment som blir svårare när bilen står still? Men jag förstår inte hur detta skulle vara kopplat till utvecklandet av ett nytt "arbetsverktyg"? Ni måste haft en tanke här bakom frågan känner jag? Men vad?

Senast redigerat av Brådhis (3 november 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
trubbelturbo
3 november 2023 · 1 463 Inlägg

Ja, jag får hålla med Brådhis här, jag förstår inte heller den frågan.

Eran produkt låter förövrigt exakt som Volvos "Work Remote" smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Mew
4 november 2023 · 2 166 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag förstår inte frågan: Vilket moment är jobbigast att utföra när lastbilen är stillastående?

Jag vill ju svara "Komma någonstans"...

Men jag antar att ni menar något arbetsmoment som blir svårare när bilen står still? Men jag förstår inte hur detta skulle vara kopplat till utvecklandet av ett nytt "arbetsverktyg"? Ni måste haft en tanke här bakom frågan känner jag? Men vad?

Jag tolkar det som att de menar vilket av momenten som behöver göras utanför lastbilen som är jobbigast? Antagligen för att det är en rimlig startpunkt att lägga fokus på, förenkla det jobbigaste först. Men det är min gissning.

Brådhis * Voff voff *
4 november 2023 · 10 291 Inlägg

Mew skrev:

Brådhis skrev:
Jag förstår inte frågan: Vilket moment är jobbigast att utföra när lastbilen är stillastående?

Jag vill ju svara "Komma någonstans"...

Men jag antar att ni menar något arbetsmoment som blir svårare när bilen står still? Men jag förstår inte hur detta skulle vara kopplat till utvecklandet av ett nytt "arbetsverktyg"? Ni måste haft en tanke här bakom frågan känner jag? Men vad?

Jag tolkar det som att de menar vilket av momenten som behöver göras utanför lastbilen som är jobbigast? Antagligen för att det är en rimlig startpunkt att lägga fokus på, förenkla det jobbigaste först. Men det är min gissning.

Men det blir ju extremt luddigt då. Är en enorm skillnad mellan en styckegodsbil, en grusbil, en kranbil och en bärgningsbil tex i vad man överhuvudtaget gör när man står still. Finns ju få eller inga saker som är generellt jobbiga på en lastbil när man står still och som inte är relaterade till vad den specifika lastbilen utför.

Därav att jag inte förstår hur frågan är tänkt att besvaras. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mew
4 november 2023 · 2 166 Inlägg

Brådhis skrev:

Mew skrev:

Brådhis skrev:
Jag förstår inte frågan: Vilket moment är jobbigast att utföra när lastbilen är stillastående?

Jag vill ju svara "Komma någonstans"...

Men jag antar att ni menar något arbetsmoment som blir svårare när bilen står still? Men jag förstår inte hur detta skulle vara kopplat till utvecklandet av ett nytt "arbetsverktyg"? Ni måste haft en tanke här bakom frågan känner jag? Men vad?

Jag tolkar det som att de menar vilket av momenten som behöver göras utanför lastbilen som är jobbigast? Antagligen för att det är en rimlig startpunkt att lägga fokus på, förenkla det jobbigaste först. Men det är min gissning.

Men det blir ju extremt luddigt då. Är en enorm skillnad mellan en styckegodsbil, en grusbil, en kranbil och en bärgningsbil tex i vad man överhuvudtaget gör när man står still. Finns ju få eller inga saker som är generellt jobbiga på en lastbil när man står still och som inte är relaterade till vad den specifika lastbilen utför.

Därav att jag inte förstår hur frågan är tänkt att besvaras. smile

Ja, det har du ju såklart rätt i. lol Så långt tänkte jag inte. Skyller på kaffebrist, mest för att ha en ursäkt. tongue

Steff240
4 november 2023 · 1 025 Inlägg

Jag tyckte flera frågor var lite luddigt utformade, det behöver förtydligas lite vad man är ute efter med undersökningen för att kunna ge ett bra svar. Frågorna är så generella att det inte spelar någon roll hur man svarar känns det som.

Jag får lite känslan av att den som skrivit frågorna knappt ens sett en lastbil i verkligheten... roll

Hamilton
4 november 2023 · 8 865 Inlägg

Som gamal chaufför så är undersökningen lite väl luddig. Behövs det verkligen så mycket mera hjälpmedel inom yrket? Telefon räckte på min tid

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang