Billigare elbil som andrabil

master_lars
27 november 2023 · 1 160 Inlägg

Slänger in ytterligare en köprådstråd.

Har insett att jag kommer behöva pendla med bil till och från jobbet, då jag tjänar rejält i tid gentemot att åka kollektivt. Cykel är inget alternativ, och kommer heller inte bli det.

Jag har även möjlighet att ladda väldigt billigt hemma, stundtals helt gratis, varpå anledningen till köpet av en plugin-hybrid var tämligen enkel. Den fyller väl sina ändamål, däremot är parkeringarna på jobbet väldigt trånga och Passaten är lite väl stor för rutorna som finns. Vi kommer även inom kort behöva två bilar i familjen, därav övervägandet för en ren elbil. Räckvidden behöver inte vara fantastisk, vore trevligt att kunna köra en 30+ mil sommartid. Men det skulle räcka med en 25 mils räckvidd. Behöver vi åka längre, får man väl stödladda på vägen.

Tittat lite på MG ZS EV och Nissan Leaf, även Renault Zoe, men det som avskräcker från Zoe är krocksäkerheten, som i senaste EuroNCap fick uruselt betyg.

MG ZS EV
https://www.blocket.se/annons/skane/mg_ … 1000656691

Nissan Leaf 40kW
https://www.blocket.se/annons/vastmanla … 1000709530

NissanLEaf 62kW
https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1000638116

Renault Zoe
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … 1000709878

Kravet är väl tämligen låga mil, således går bilar som gått över 9000mil bort. Så ny som möjligt, och med ganska mycket säkerhetsutrustning.

Hur man bör man värdera CCS mot Chademo? Hur bör man tänka med en Leaf som inte har vätskeskyld batterier, utan som kyls med fartvinden. Vilken bil håller bäst värde  om två år?
Milkostanden är också viktig. Köpet skall innebära så låg milkostnad som möjligt, och vara billigare än en bensindito.

Teslakalkylen som finns tillgänglig ger inte riktigt den info jag vill åt.

Ni som sitter med Nissan Leaf från 2020, eller MG ZS eller Renault Zoe, vad tycker ni?

Vi har Renault Zoe som bilar att använda på jobbet, men är inte så imponerad av Zoe på vintern, tycker att trots man blastar på full värme, så blir det inte varm om temperaturen är under -3 grader och motorvägsfart. Vägrar frysa för att köra elektriskt på vintern.

Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
MrHyde
27 november 2023 · 654 Inlägg

Att MG är en kinesisk övervakningsmaskin skrämmer dig inte?

Live long, and prosper.
zemet
27 november 2023 · 4 041 Inlägg

Jag har en model S P85D.

Den går att köra 30 mil sommartid. Men den har nästan dubblet så stort batteri som MGn.

Du får nog räkna med runt 2 kwh/mil. Och sedan kan man inte nyttja alla dom där 45 kwh.
Så fundera igen om du behöverkunna köra 25-30 mil. Isåfall får du köpa en bil med ganska stort batteri eller köra riktigt långsamt.

Du verkar ju inte gilla Zoe av flera anledningar så då går väll den bort.

Av MG och Nissan skulle jag tro att Nissan håller värdet bäst. Nissan är ju dessutom en väletablerad bil tillverkare vilket man väll inte riktigt kan säga om MGn.

Om du ändå skall behålla Passaten så spelar väll inte räckvidden speceellt stor roll, ni lär väll använda den på långfärder?

Av bilarna du övervägt hade jag gått på Leafen.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Presidento Of World
27 november 2023 · 3 329 Inlägg

Opel E-corsa? Citroen e-C4?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
27 november 2023 · 1 465 Inlägg

Om inte räckvidd är prioriterad så kanske en Hyundai ioniq electric vore ett alternativ. Mycket bil för pengarna. Speciellt om du hittar en lågmilsre med högsta utrustningsnivån.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 november 2023 · 13 746 Inlägg

e-up så får du iallfall lite bilkänsla kvar istället för dom där elspektaklet.. går att sänka byta stereo osv eftersom det är en mer eller mindre vanlig bränslebil som är elkonverterad smile 

dom nyare har större batteri.  det är ju inga bilar man åker långa sträckor med pga lite för klent batteri.. men man slipper kina skräpet som säljs åtminstånde smile

ska försöka provköra min kollegas e-up någon dag.. har ju haft ett antal arosor som är förgångarnen till upen och är dom bara nyare men den byggkvaliten så skulle jag inte titta på något annat i elväg om man inte behöver jätteräckvidd..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
28 november 2023 · 7 238 Inlägg

Honda e

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 november 2023 · 13 746 Inlägg

torsen skrev:
Honda e

har en granne som säljer sånna och har en stånde hemma  (mariebergbil i örebro)
hade kunnat varit som dom gamla civicarna men specarna på den gör den ju inte till något underverk.  men storleken är iallfall förståndig. även om den är störren än e-up  eller ser större ut iallfall. 

önskar ju att tillverkarna rätta sig in i vad som skulle vara förståndigaste sättet att göra elbilar.    en elbil är en utmärkt stadsbil.  och bör vara liten och smidig för att inte belasta miljön mer än nödvändigt..  en elsuv är ju lite som att påstå att man bryr sig om miljön fast man skiter fullständigt i det igentligen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
master_lars
28 november 2023 · 1 160 Inlägg

MrHyde skrev:
Att MG är en kinesisk övervakningsmaskin skrämmer dig inte?

Inte mer än att åka en Volvo.

Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
master_lars
28 november 2023 · 1 160 Inlägg

zemet skrev:
Jag har en model S P85D.

Den går att köra 30 mil sommartid. Men den har nästan dubblet så stort batteri som MGn.

Du får nog räkna med runt 2 kwh/mil. Och sedan kan man inte nyttja alla dom där 45 kwh.
Så fundera igen om du behöverkunna köra 25-30 mil. Isåfall får du köpa en bil med ganska stort batteri eller köra riktigt långsamt.

Du verkar ju inte gilla Zoe av flera anledningar så då går väll den bort.

Av MG och Nissan skulle jag tro att Nissan håller värdet bäst. Nissan är ju dessutom en väletablerad bil tillverkare vilket man väll inte riktigt kan säga om MGn.

Om du ändå skall behålla Passaten så spelar väll inte räckvidden speceellt stor roll, ni lär väll använda den på långfärder?

Av bilarna du övervägt hade jag gått på Leafen.

Precis, men skulle vilja kunna köra i alla fall nästan hela 30 mil, sommartid, då jag vi behöver två bilar på det ena landstället. Men helt rätt, Passaten kommer få dra de flesta långresorna.

master_lars
28 november 2023 · 1 160 Inlägg

Growe skrev:
e-up så får du iallfall lite bilkänsla kvar istället för dom där elspektaklet.. går att sänka byta stereo osv eftersom det är en mer eller mindre vanlig bränslebil som är elkonverterad smile 

dom nyare har större batteri.  det är ju inga bilar man åker långa sträckor med pga lite för klent batteri.. men man slipper kina skräpet som säljs åtminstånde smile

ska försöka provköra min kollegas e-up någon dag.. har ju haft ett antal arosor som är förgångarnen till upen och är dom bara nyare men den byggkvaliten så skulle jag inte titta på något annat i elväg om man inte behöver jätteräckvidd..

E-Up har jag kört en hel del på tidigare arbetsplats. Dock tycker jag den är på tok för liten. Vill nog ha lite större bil än småbilsklassen, så Up, Corsa och liknande går tyvärr bort. Zoe hör väl till de små bilarna, men är faktiskt större än E-Up.

Fick höra erfarenheter från MG ZS EV av en kollega som har en sådan. Han längtade till leasingen tog slut, och tyckte man skulle gå på en E-Golf eller Leaf istället. Bättre bil att köra och åka i tydligen.
Ska nog försöka ta mig och provsitta. Framförallt min bättre hälft som behöver testa sig fram.

master_lars
28 november 2023 · 1 160 Inlägg

Verkar som om min lista ändrades om rejält efter samtal med en kollega och era inspel.
Leafen verkar ju vara mest pang för pengarna. ID3:a kanske kan klämma in i budgeten om man kanske väntar någon månad(er).
Model 3 hade varit trevligt, men känns fortfarande för dyr, om än att det inte skiljer så många pengar.

Har varit trevligt att hamna under 250-sträcket kostnadsmässigt.

MrHyde
28 november 2023 · 654 Inlägg

master_lars skrev:
Verkar som om min lista ändrades om rejält efter samtal med en kollega och era inspel.
Leafen verkar ju vara mest pang för pengarna. ID3:a kanske kan klämma in i budgeten om man kanske väntar någon månad(er).
Model 3 hade varit trevligt, men känns fortfarande för dyr, om än att det inte skiljer så många pengar.

Har varit trevligt att hamna under 250-sträcket kostnadsmässigt.

ID3 är problembilar, likaså ID4. Dålig upphängning som inte är gjord för tyngden(och bakhjulsdriften) som gör att dom verkligen äter däck. Min förra chef köpte en ID3 ny, den var mer på verkstad än hemma de första 2 åren, elfel hit och elfel dit. Blev ståendes och gick inte att starta 3 gånger under den tiden.

På Model 3 får du räkna med att delar av inredningen lossnar och sånt, amerikansk byggkvalité.

Nissan Leaf är mest beprövad och pålitlig skulle jag säga, om än kanske inte den roligaste. Men den gör nog jobbet bäst.

Men däremot som KenthIJ säger, så bör du snegla lite åt Hyundai. Deras vätgas-historia var ju allt annat än bra men Ioniq verkar dom ha lyckats med. Värt en provkörning i alla fall.

Live long, and prosper.
KenthIJ
28 november 2023 · 1 465 Inlägg

Vet att både " torpis" och " Hybrid_ " här på forumet har mycket gott att säga om Hyundai ioniq electric. Speciellt 28 kWh.
Du borde kunna hitta en fin sådan, topputrustad premium plus som gått max 5.000 för under 250.000
Har själv,med nöje, testat ett par sådana

Senast redigerat av KenthIJ (28 november 2023)

zemet
28 november 2023 · 4 041 Inlägg

master_lars skrev:

zemet skrev:
Jag har en model S P85D.

Den går att köra 30 mil sommartid. Men den har nästan dubblet så stort batteri som MGn.

Du får nog räkna med runt 2 kwh/mil. Och sedan kan man inte nyttja alla dom där 45 kwh.
Så fundera igen om du behöverkunna köra 25-30 mil. Isåfall får du köpa en bil med ganska stort batteri eller köra riktigt långsamt.

Du verkar ju inte gilla Zoe av flera anledningar så då går väll den bort.

Av MG och Nissan skulle jag tro att Nissan håller värdet bäst. Nissan är ju dessutom en väletablerad bil tillverkare vilket man väll inte riktigt kan säga om MGn.

Om du ändå skall behålla Passaten så spelar väll inte räckvidden speceellt stor roll, ni lär väll använda den på långfärder?

Av bilarna du övervägt hade jag gått på Leafen.

Precis, men skulle vilja kunna köra i alla fall nästan hela 30 mil, sommartid, då jag vi behöver två bilar på det ena landstället. Men helt rätt, Passaten kommer få dra de flesta långresorna.

Är du säker på att ni behöver 2 bilar till lantstället?

Det känns dumt att köpa en bil som klarar en speciell resa som görs 2 ggr/år.
Lite som att man måste ha SUV med 4wd för att man ju åker till fjällen en gång om året...

Räknar man på det så blir den extra kapaciteten för att klara 30 mil istället för 15 mil extremt dyr om det bara görs 2 ggr/år.
Då är det nog billigare att hyra en bil under tiden den behövs i sommarstugan.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 november 2023 · 13 746 Inlägg

master_lars skrev:

Growe skrev:
e-up så får du iallfall lite bilkänsla kvar istället för dom där elspektaklet.. går att sänka byta stereo osv eftersom det är en mer eller mindre vanlig bränslebil som är elkonverterad smile 

dom nyare har större batteri.  det är ju inga bilar man åker långa sträckor med pga lite för klent batteri.. men man slipper kina skräpet som säljs åtminstånde smile

ska försöka provköra min kollegas e-up någon dag.. har ju haft ett antal arosor som är förgångarnen till upen och är dom bara nyare men den byggkvaliten så skulle jag inte titta på något annat i elväg om man inte behöver jätteräckvidd..

E-Up har jag kört en hel del på tidigare arbetsplats. Dock tycker jag den är på tok för liten. Vill nog ha lite större bil än småbilsklassen, så Up, Corsa och liknande går tyvärr bort. Zoe hör väl till de små bilarna, men är faktiskt större än E-Up.

Fick höra erfarenheter från MG ZS EV av en kollega som har en sådan. Han längtade till leasingen tog slut, och tyckte man skulle gå på en E-Golf eller Leaf istället. Bättre bil att köra och åka i tydligen.
Ska nog försöka ta mig och provsitta. Framförallt min bättre hälft som behöver testa sig fram.

behöver man större bil verkligen.. jag är 183 och jag kan ju inte ens nå pedalerna i min Seat arosa. när stolen är längst bak smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
master_lars
28 november 2023 · 1 160 Inlägg

zemet skrev:

master_lars skrev:

zemet skrev:
Jag har en model S P85D.

Den går att köra 30 mil sommartid. Men den har nästan dubblet så stort batteri som MGn.

Du får nog räkna med runt 2 kwh/mil. Och sedan kan man inte nyttja alla dom där 45 kwh.
Så fundera igen om du behöverkunna köra 25-30 mil. Isåfall får du köpa en bil med ganska stort batteri eller köra riktigt långsamt.

Du verkar ju inte gilla Zoe av flera anledningar så då går väll den bort.

Av MG och Nissan skulle jag tro att Nissan håller värdet bäst. Nissan är ju dessutom en väletablerad bil tillverkare vilket man väll inte riktigt kan säga om MGn.

Om du ändå skall behålla Passaten så spelar väll inte räckvidden speceellt stor roll, ni lär väll använda den på långfärder?

Av bilarna du övervägt hade jag gått på Leafen.

Precis, men skulle vilja kunna köra i alla fall nästan hela 30 mil, sommartid, då jag vi behöver två bilar på det ena landstället. Men helt rätt, Passaten kommer få dra de flesta långresorna.

Är du säker på att ni behöver 2 bilar till lantstället?

Det känns dumt att köpa en bil som klarar en speciell resa som görs 2 ggr/år.
Lite som att man måste ha SUV med 4wd för att man ju åker till fjällen en gång om året...

Räknar man på det så blir den extra kapaciteten för att klara 30 mil istället för 15 mil extremt dyr om det bara görs 2 ggr/år.
Då är det nog billigare att hyra en bil under tiden den behövs i sommarstugan.

Det skulle underlätta en hel del, tex när en av oss skall till landet med kidsen och den andra skall jobba några dagar till innan man möter upp. Händer titt som tätt, och då får "jag" köra dit lämna dem, åka hem igen, och sedan upp efter några dagar. Inte mig emot egentligen, men de blir även tämligen låsta när de väl är där. Kollektivtrafiken är inte det den är i storstaden direkt. 1 buss per dag i vardera riktning.

Sedan skulle jag uppskatta en längre räckvidd då man slipper ladda så ofta (laddar ju plugin-hybriden dagligen) då det tar så lång tid att ladda samtliga bilar. Har inte heller duo-laddare hemma, så blir man lite låst när Passaten beöhver 5+ timmar, sedan behöva flytta bilar för att få till laddningen. Vill inte heller känna räckviddsångest som jag hade i vår tidigare Bmw I3, som när man klimatiserade bilen fick åka utan värme på hösten/vintern för att komma hem.

Större batteri ger lite mer frihet och möjlighet att "slösa" med komfort såsom värme, värme i säten, ratt och klimatisering med fördelen att slippa ladda så ofta. Degradering blir inte heller lika "allvarlig" som med ett mindre batteri. Räckvidden blir fortfarande acceptabel även om batteriet degraderas 20% på en bil som har 35 mils räckvidd ( 20%= 7 mil) kontra 20% på en som har 20 mil räckvidd (20% = 4 mil).

Dagliga körningen till och från jobbet skulle innebära ca 4 mil om dagen om man enbart räknar med jobbresan, därtill tillkommer resor till olika aktiviteter och dylikt. Med 20 mils räckvidd är det laddning kanske dagligen vissa dagar eller i varje fall var tredje dag. Med 35 mils räckvidd skulle jag behöva ladda 1-2 ggr i veckan.

Blir kanske inte köp nu på direkten. Men till Q1 2024 kan det nog bli mer intressant.

Skall väl tilläggas att miljöaspekten är helt ointressant. Detta är ett köp med hjärnan och för att minska löpande kostnader. Kostnader för bil kommer vi ändå behöva ha.

master_lars
1 december 2023 · 1 160 Inlägg

Såg igår att många handlare markant sänkte priset på sina Leaf. Med stora batteriet behöver man kanske inte vara lika rädd för degradering av batteriet, om man förlorar några mil så är räckvidden ändå acceptabel.
Däremot är det, det där med Chademo-kontakten som spökar. Vi har ju tänkt ha den som andrabil, och då kanske det inte spelar lika stor roll. Vi kommer troligen aldrig snabbladda, då vi på långkörningar kommer åka Passaten.

Måste nog ut och provköra lite, dock medger inte riktigt vädret för det just nu.

viccoA
1 december 2023 · 3 110 Inlägg

Här; Tesla model 3 performance 2019 m 11.000mil. 300.000 före prut. 547 km WLTP, 0-100 på 3.3s, 267km/h i toppfart. Den har dessutom Driftmode vilket är trevligt i snötäckt landskap.
Gör allt som LEAF eller MG kan men oerhört mycket bättre. CCS-kontakt och ordentlig snabbladdning, bra app, bäst mjukvara.


https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1400242993

Senast redigerat av viccoA (1 december 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 december 2023 · 13 746 Inlägg

viccoA skrev:
Här; Tesla model 3 performance 2019 m 11.000mil. 300.000 före prut. 547 km WLTP, 0-100 på 3.3s, 267km/h i toppfart. Den har dessutom Driftmode vilket är trevligt i snötäckt landskap.
Gör allt som LEAF eller MG kan men oerhört mycket bättre. CCS-kontakt och ordentlig snabbladdning, bra app, bäst mjukvara.


https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1400242993

du läste inte billigare elbil 300k för en bil  är inte billigt det är jävligt dyrt..  30k är väll där jag skulle sätta som max som billig bil smile
igentligen är ju 1500kr rätt bra pris på bilar.. dom brukar ge mest valuta för pengarna smile  fast svårt att hitta en elbil. 

men du kan hitta en elbil för runt 130-150k idag.
och man slipper Tesla kvaliten smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang