Billigare elbil som andrabil

master_lars
1 december 2023 · 1 160 Inlägg

viccoA skrev:
Här; Tesla model 3 performance 2019 m 11.000mil. 300.000 före prut. 547 km WLTP, 0-100 på 3.3s, 267km/h i toppfart. Den har dessutom Driftmode vilket är trevligt i snötäckt landskap.
Gör allt som LEAF eller MG kan men oerhört mycket bättre. CCS-kontakt och ordentlig snabbladdning, bra app, bäst mjukvara.


https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1400242993

Kanske är det man skal satsa på.
Ser att du har bägge. Hur upplever du din Nissan? Telsan så mycket bättre. Massa effekt är inte intressant, mer ekonomi och att bilen har många stödsystem som min bättre hälft efterfrågar.

Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
zemet
1 december 2023 · 4 041 Inlägg

Growe skrev:

viccoA skrev:
Här; Tesla model 3 performance 2019 m 11.000mil. 300.000 före prut. 547 km WLTP, 0-100 på 3.3s, 267km/h i toppfart. Den har dessutom Driftmode vilket är trevligt i snötäckt landskap.
Gör allt som LEAF eller MG kan men oerhört mycket bättre. CCS-kontakt och ordentlig snabbladdning, bra app, bäst mjukvara.


https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1400242993

du läste inte billigare elbil 300k för en bil  är inte billigt det är jävligt dyrt..  30k är väll där jag skulle sätta som max som billig bil smile
igentligen är ju 1500kr rätt bra pris på bilar.. dom brukar ge mest valuta för pengarna smile  fast svårt att hitta en elbil. 

men du kan hitta en elbil för runt 130-150k idag.
och man slipper Tesla kvaliten smile

Kör man mycket så blir det en billig bil:)

Min C3a från 2008 kostade mig runt 5K i månaden ink diesel.

Teslan med ränta och amortering samt dyrare försäkring kostar ca 1000 kr mer i månaden.
Omm na räknar bort amorteringen så är den billigare än C3an:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 december 2023 · 13 744 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:

viccoA skrev:
Här; Tesla model 3 performance 2019 m 11.000mil. 300.000 före prut. 547 km WLTP, 0-100 på 3.3s, 267km/h i toppfart. Den har dessutom Driftmode vilket är trevligt i snötäckt landskap.
Gör allt som LEAF eller MG kan men oerhört mycket bättre. CCS-kontakt och ordentlig snabbladdning, bra app, bäst mjukvara.


https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1400242993

du läste inte billigare elbil 300k för en bil  är inte billigt det är jävligt dyrt..  30k är väll där jag skulle sätta som max som billig bil smile
igentligen är ju 1500kr rätt bra pris på bilar.. dom brukar ge mest valuta för pengarna smile  fast svårt att hitta en elbil. 

men du kan hitta en elbil för runt 130-150k idag.
och man slipper Tesla kvaliten smile

Kör man mycket så blir det en billig bil:)

Min C3a från 2008 kostade mig runt 5K i månaden ink diesel.

Teslan med ränta och amortering samt dyrare försäkring kostar ca 1000 kr mer i månaden.
Omm na räknar bort amorteringen så är den billigare än C3an:)

trodde man köpte bilar kontant?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
2 december 2023 · 7 238 Inlägg

master_lars skrev:
Verkar som om min lista ändrades om rejält efter samtal med en kollega och era inspel.
Leafen verkar ju vara mest pang för pengarna. ID3:a kanske kan klämma in i budgeten om man kanske väntar någon månad(er).
Model 3 hade varit trevligt, men känns fortfarande för dyr, om än att det inte skiljer så många pengar.

Har varit trevligt att hamna under 250-sträcket kostnadsmässigt.

Honda e 2020 finns ett flertal på Blocket under 250.000:-.

zemet
2 december 2023 · 4 041 Inlägg

Growe skrev:

zemet skrev:

Growe skrev:

du läste inte billigare elbil 300k för en bil  är inte billigt det är jävligt dyrt..  30k är väll där jag skulle sätta som max som billig bil smile
igentligen är ju 1500kr rätt bra pris på bilar.. dom brukar ge mest valuta för pengarna smile  fast svårt att hitta en elbil. 

men du kan hitta en elbil för runt 130-150k idag.
och man slipper Tesla kvaliten smile

Kör man mycket så blir det en billig bil:)

Min C3a från 2008 kostade mig runt 5K i månaden ink diesel.

Teslan med ränta och amortering samt dyrare försäkring kostar ca 1000 kr mer i månaden.
Omm na räknar bort amorteringen så är den billigare än C3an:)

trodde man köpte bilar kontant?

Fick ta ett lån för att ha råd, inte helt enkelt att hosta upp 350K smile
Många anser ju att man inte skall talån till bil. Och det finns många starka argument för att inte låna pengar till något som kostar pengar och tappar värde.

Men jag tyckte livet var för kort för att sitta och vantrivas i en C3a när jag kunde åka fint i en Tesla för 1000 kr mer i månaden:)
Hittills är jag extremt nöjd med mitt beslut:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 december 2023 · 13 744 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:

zemet skrev:

Kör man mycket så blir det en billig bil:)

Min C3a från 2008 kostade mig runt 5K i månaden ink diesel.

Teslan med ränta och amortering samt dyrare försäkring kostar ca 1000 kr mer i månaden.
Omm na räknar bort amorteringen så är den billigare än C3an:)

trodde man köpte bilar kontant?

Fick ta ett lån för att ha råd, inte helt enkelt att hosta upp 350K smile
Många anser ju att man inte skall talån till bil. Och det finns många starka argument för att inte låna pengar till något som kostar pengar och tappar värde.

Men jag tyckte livet var för kort för att sitta och vantrivas i en C3a när jag kunde åka fint i en Tesla för 1000 kr mer i månaden:)
Hittills är jag extremt nöjd med mitt beslut:)

jag får ångest bara jag tänker tanken att betala en jäkla massa pengar varje månad.. smile   bilar är ju endå rätt okej.  men till en andra bil ska man nog inte låna pengar..    jag lägger månadskostnaden som en ren bilkostnad och då räknar man inte hem  en elbil mot att tanka min dieselbil tankade min bil 3nov och igår tankade jag bilen igen..  om nu inte tanten tankat men tror inte det.    var nämligen tvungen att tanka påvägen hem från stockholm      så 40liter diesel och 300kr i försäkring det var nov kostnaden på min bil.   iof tankade jag faktist min bensinbil den månaden oxå.. men det var första tankningen sen i juni smile       ibland kör jag väldigt mycket ibland kör jag bara någon km 

så hur man räknar hem en elbil idet läge vete fan..   har ju bara delkostnad om något händer med bilen dessutom

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zemet
3 december 2023 · 4 041 Inlägg

Growe skrev:

zemet skrev:

Growe skrev:

trodde man köpte bilar kontant?

Fick ta ett lån för att ha råd, inte helt enkelt att hosta upp 350K smile
Många anser ju att man inte skall talån till bil. Och det finns många starka argument för att inte låna pengar till något som kostar pengar och tappar värde.

Men jag tyckte livet var för kort för att sitta och vantrivas i en C3a när jag kunde åka fint i en Tesla för 1000 kr mer i månaden:)
Hittills är jag extremt nöjd med mitt beslut:)

jag får ångest bara jag tänker tanken att betala en jäkla massa pengar varje månad.. smile   bilar är ju endå rätt okej.  men till en andra bil ska man nog inte låna pengar..    jag lägger månadskostnaden som en ren bilkostnad och då räknar man inte hem  en elbil mot att tanka min dieselbil tankade min bil 3nov och igår tankade jag bilen igen..  om nu inte tanten tankat men tror inte det.    var nämligen tvungen att tanka påvägen hem från stockholm      så 40liter diesel och 300kr i försäkring det var nov kostnaden på min bil.   iof tankade jag faktist min bensinbil den månaden oxå.. men det var första tankningen sen i juni smile       ibland kör jag väldigt mycket ibland kör jag bara någon km 

så hur man räknar hem en elbil idet läge vete fan..   har ju bara delkostnad om något händer med bilen dessutom

Din diesel kostnad+ försäkring är ungefär samma som jag betalar i försäkring varje månad dåsmile

Kör man så lite så går det ju som du säger aldrig räkna hem en elbil.
Jag gissar att jag kör 3-4K mil/år. Då ser kalkylen annorlunda ut:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 december 2023 · 13 744 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:

zemet skrev:

Fick ta ett lån för att ha råd, inte helt enkelt att hosta upp 350K smile
Många anser ju att man inte skall talån till bil. Och det finns många starka argument för att inte låna pengar till något som kostar pengar och tappar värde.

Men jag tyckte livet var för kort för att sitta och vantrivas i en C3a när jag kunde åka fint i en Tesla för 1000 kr mer i månaden:)
Hittills är jag extremt nöjd med mitt beslut:)

jag får ångest bara jag tänker tanken att betala en jäkla massa pengar varje månad.. smile   bilar är ju endå rätt okej.  men till en andra bil ska man nog inte låna pengar..    jag lägger månadskostnaden som en ren bilkostnad och då räknar man inte hem  en elbil mot att tanka min dieselbil tankade min bil 3nov och igår tankade jag bilen igen..  om nu inte tanten tankat men tror inte det.    var nämligen tvungen att tanka påvägen hem från stockholm      så 40liter diesel och 300kr i försäkring det var nov kostnaden på min bil.   iof tankade jag faktist min bensinbil den månaden oxå.. men det var första tankningen sen i juni smile       ibland kör jag väldigt mycket ibland kör jag bara någon km 

så hur man räknar hem en elbil idet läge vete fan..   har ju bara delkostnad om något händer med bilen dessutom

Din diesel kostnad+ försäkring är ungefär samma som jag betalar i försäkring varje månad dåsmile

Kör man så lite så går det ju som du säger aldrig räkna hem en elbil.
Jag gissar att jag kör 3-4K mil/år. Då ser kalkylen annorlunda ut:)

grejen är att jag kan likagärna köra 100mil i veckan det beror helt på..  mitt jobb ligger 3.5mil bort men vi har 2platser för bussar på orten  istort sätt gångavstånd.. (aldrig i helvete att jag går.. jag åker bil)
och det spara jag mil på.  och tanten jobbade 7mil bort förut och även hon jobbar nu hemifrån annars när hon behöver åka till kontoret så ligger det 6km bort bara..   
det gör ju att vi kör ganska korta sträckor kanske åker till jobbet 1-2gånger i veckan på sin höjd..  oftast kör jag med bussen dit för jag endå ska fixa med den. 

men som sagt det kan ändra sig och jag åker 7mil om dagen 6dagar i veckan.    derför valet av diesel.  men överväger att skaffa någon roligare bensinbil
eftersom den kostnaden är rent nöje om man har en snabbare bil.   

hittar jag rätt a4 1.8t quattro blir det ett motorbygge på den.    kombo rövtransport/isbil och köra av sig bil. smile


vad kostar en Tesla i helförsäkring

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zemet
4 december 2023 · 4 041 Inlägg

Growe skrev:

zemet skrev:

Growe skrev:

jag får ångest bara jag tänker tanken att betala en jäkla massa pengar varje månad.. smile   bilar är ju endå rätt okej.  men till en andra bil ska man nog inte låna pengar..    jag lägger månadskostnaden som en ren bilkostnad och då räknar man inte hem  en elbil mot att tanka min dieselbil tankade min bil 3nov och igår tankade jag bilen igen..  om nu inte tanten tankat men tror inte det.    var nämligen tvungen att tanka påvägen hem från stockholm      så 40liter diesel och 300kr i försäkring det var nov kostnaden på min bil.   iof tankade jag faktist min bensinbil den månaden oxå.. men det var första tankningen sen i juni smile       ibland kör jag väldigt mycket ibland kör jag bara någon km 

så hur man räknar hem en elbil idet läge vete fan..   har ju bara delkostnad om något händer med bilen dessutom

Din diesel kostnad+ försäkring är ungefär samma som jag betalar i försäkring varje månad dåsmile

Kör man så lite så går det ju som du säger aldrig räkna hem en elbil.
Jag gissar att jag kör 3-4K mil/år. Då ser kalkylen annorlunda ut:)

grejen är att jag kan likagärna köra 100mil i veckan det beror helt på..  mitt jobb ligger 3.5mil bort men vi har 2platser för bussar på orten  istort sätt gångavstånd.. (aldrig i helvete att jag går.. jag åker bil)
och det spara jag mil på.  och tanten jobbade 7mil bort förut och även hon jobbar nu hemifrån annars när hon behöver åka till kontoret så ligger det 6km bort bara..   
det gör ju att vi kör ganska korta sträckor kanske åker till jobbet 1-2gånger i veckan på sin höjd..  oftast kör jag med bussen dit för jag endå ska fixa med den. 

men som sagt det kan ändra sig och jag åker 7mil om dagen 6dagar i veckan.    derför valet av diesel.  men överväger att skaffa någon roligare bensinbil
eftersom den kostnaden är rent nöje om man har en snabbare bil.   

hittar jag rätt a4 1.8t quattro blir det ett motorbygge på den.    kombo rövtransport/isbil och köra av sig bil. smile


vad kostar en Tesla i helförsäkring

Jag betalade 13K/år för 2500 mil och 6K självrisk.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Low
4 december 2023 · 3 313 Inlägg

Growe skrev:

zemet skrev:

Growe skrev:

jag får ångest bara jag tänker tanken att betala en jäkla massa pengar varje månad.. smile   bilar är ju endå rätt okej.  men till en andra bil ska man nog inte låna pengar..    jag lägger månadskostnaden som en ren bilkostnad och då räknar man inte hem  en elbil mot att tanka min dieselbil tankade min bil 3nov och igår tankade jag bilen igen..  om nu inte tanten tankat men tror inte det.    var nämligen tvungen att tanka påvägen hem från stockholm      så 40liter diesel och 300kr i försäkring det var nov kostnaden på min bil.   iof tankade jag faktist min bensinbil den månaden oxå.. men det var första tankningen sen i juni smile       ibland kör jag väldigt mycket ibland kör jag bara någon km 

så hur man räknar hem en elbil idet läge vete fan..   har ju bara delkostnad om något händer med bilen dessutom

Din diesel kostnad+ försäkring är ungefär samma som jag betalar i försäkring varje månad dåsmile

Kör man så lite så går det ju som du säger aldrig räkna hem en elbil.
Jag gissar att jag kör 3-4K mil/år. Då ser kalkylen annorlunda ut:)

grejen är att jag kan likagärna köra 100mil i veckan det beror helt på..  mitt jobb ligger 3.5mil bort men vi har 2platser för bussar på orten  istort sätt gångavstånd.. (aldrig i helvete att jag går.. jag åker bil)
och det spara jag mil på.  och tanten jobbade 7mil bort förut och även hon jobbar nu hemifrån annars när hon behöver åka till kontoret så ligger det 6km bort bara..   
det gör ju att vi kör ganska korta sträckor kanske åker till jobbet 1-2gånger i veckan på sin höjd..  oftast kör jag med bussen dit för jag endå ska fixa med den. 

men som sagt det kan ändra sig och jag åker 7mil om dagen 6dagar i veckan.    derför valet av diesel.  men överväger att skaffa någon roligare bensinbil
eftersom den kostnaden är rent nöje om man har en snabbare bil.   

hittar jag rätt a4 1.8t quattro blir det ett motorbygge på den.    kombo rövtransport/isbil och köra av sig bil. smile


vad kostar en Tesla i helförsäkring

En betald bil kostar inget heller om jobb eller dylikt skulle ändras.

Low
4 december 2023 · 3 313 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:

zemet skrev:

Fick ta ett lån för att ha råd, inte helt enkelt att hosta upp 350K smile
Många anser ju att man inte skall talån till bil. Och det finns många starka argument för att inte låna pengar till något som kostar pengar och tappar värde.

Men jag tyckte livet var för kort för att sitta och vantrivas i en C3a när jag kunde åka fint i en Tesla för 1000 kr mer i månaden:)
Hittills är jag extremt nöjd med mitt beslut:)

jag får ångest bara jag tänker tanken att betala en jäkla massa pengar varje månad.. smile   bilar är ju endå rätt okej.  men till en andra bil ska man nog inte låna pengar..    jag lägger månadskostnaden som en ren bilkostnad och då räknar man inte hem  en elbil mot att tanka min dieselbil tankade min bil 3nov och igår tankade jag bilen igen..  om nu inte tanten tankat men tror inte det.    var nämligen tvungen att tanka påvägen hem från stockholm      så 40liter diesel och 300kr i försäkring det var nov kostnaden på min bil.   iof tankade jag faktist min bensinbil den månaden oxå.. men det var första tankningen sen i juni smile       ibland kör jag väldigt mycket ibland kör jag bara någon km 

så hur man räknar hem en elbil idet läge vete fan..   har ju bara delkostnad om något händer med bilen dessutom

Din diesel kostnad+ försäkring är ungefär samma som jag betalar i försäkring varje månad dåsmile

Kör man så lite så går det ju som du säger aldrig räkna hem en elbil.
Jag gissar att jag kör 3-4K mil/år. Då ser kalkylen annorlunda ut:)

3-4k per år jösses. Men då är väl värdeminskning också rätt kraftigt per år?

zemet
4 december 2023 · 4 041 Inlägg

Low skrev:

zemet skrev:

Growe skrev:

jag får ångest bara jag tänker tanken att betala en jäkla massa pengar varje månad.. smile   bilar är ju endå rätt okej.  men till en andra bil ska man nog inte låna pengar..    jag lägger månadskostnaden som en ren bilkostnad och då räknar man inte hem  en elbil mot att tanka min dieselbil tankade min bil 3nov och igår tankade jag bilen igen..  om nu inte tanten tankat men tror inte det.    var nämligen tvungen att tanka påvägen hem från stockholm      så 40liter diesel och 300kr i försäkring det var nov kostnaden på min bil.   iof tankade jag faktist min bensinbil den månaden oxå.. men det var första tankningen sen i juni smile       ibland kör jag väldigt mycket ibland kör jag bara någon km 

så hur man räknar hem en elbil idet läge vete fan..   har ju bara delkostnad om något händer med bilen dessutom

Din diesel kostnad+ försäkring är ungefär samma som jag betalar i försäkring varje månad dåsmile

Kör man så lite så går det ju som du säger aldrig räkna hem en elbil.
Jag gissar att jag kör 3-4K mil/år. Då ser kalkylen annorlunda ut:)

3-4k per år jösses. Men då är väl värdeminskning också rätt kraftigt per år?

Värdeminskning, däckslitage mm är givetvis dyrt. Men långtifrån lika dyrt som att göra av med 3-4000 liter diesel:)

Jag sålde faktiskt Teslan igår efter att ha kört den 1500 mil. Gjorde en helt okej vinst på den:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
master_lars
4 december 2023 · 1 160 Inlägg

Min kalkyl ser lite annorlunda ut.
Endera behåller jag min 9-3:a som andrabil, eller så säljer jag troligen av den (om jag inte bara ställer undan den).
Den kostar däremot en 5000kr i månaden om jag skall ha den som andrabil, det är förbrukningen som gör att det sticker iväg, dryga 1 liter milen vid kortare körningar. Blir en milkostnad med allt inräknat på 40,68 kr milen, då medtaget ett restvärde om 0% efter 3 år.

Tittar man däremot på en Leaf 62kW
Om man förutsätter att Leafen om 3 år är värd 125.000kr (50%) och att jag lägger 100% i kontanter så blir ju kostanden för bilen densamma. Kostanden för driften totalt blir ju 7 kr milen, då inkluderat allt. Räknar med med att jag betalar kontant blir pengen 35kr/milen (värdefallet medtaget). 5 kr milen i besparing mot 9-3:an.

Så det blir således billigare att åka nästan ny Leaf än min gamla 9-3:a. Kalkylen gjord på 1500mil. Risken är att det blir mer, då vi snittat närmare 2500 milen med 9-3:an när den gått som andrabil.
Återstår att se hur det blir med det hela däremot.

Senast redigerat av master_lars (4 december 2023)

Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
master_lars
4 december 2023 · 1 160 Inlägg

Skall väl tilläggas att jag inte vill ha en för liten bil, av flera skäl, men utöver det uppenbara, platsen, så är det krocksäkerheten som det handlar om. Vi hade som sagt en BMW I3, med lilla batteriet och REX, rejält trevlig och egen bil, men krocksäkerheten är ju rent av dålig på I3, och rymlig är den inte heller.

Nu kanske man inte skall krocka, men sett till hur folk generellt framför sina fordon i trafiken så vill jag ha en bil som är lite större än en småbil. Leaf, Golf-E är väl där jag vill vara i storlek. Model 3 ligger där med, men tycker nog de är lite dyra än så länge. Många är rätt dåligt skötta också.

MrHyde
5 december 2023 · 654 Inlägg

master_lars skrev:
Skall väl tilläggas att jag inte vill ha en för liten bil, av flera skäl, men utöver det uppenbara, platsen, så är det krocksäkerheten som det handlar om. Vi hade som sagt en BMW I3, med lilla batteriet och REX, rejält trevlig och egen bil, men krocksäkerheten är ju rent av dålig på I3, och rymlig är den inte heller.

Nu kanske man inte skall krocka, men sett till hur folk generellt framför sina fordon i trafiken så vill jag ha en bil som är lite större än en småbil. Leaf, Golf-E är väl där jag vill vara i storlek. Model 3 ligger där med, men tycker nog de är lite dyra än så länge. Många är rätt dåligt skötta också.

Tycker du tänker helt rätt, en bil går att ersätta men det gör inte en människa!
Med tanke på hur stora dagens SUVar är så skulle jag resonerat precis likadant som dig. Japanerna är ju nuförtiden kända för bra krocksäkerhet så du gör ju heller inget "avkall" på det genom att köpa en japan.

Har provkört en Golf E, de är mycket trevligare än till exempel en ID3, känns mer som en riktig bil och ingen leksak. Sen är ju räckvidden en annan fråga, vet bara att dom tidiga gick 15-20 mil.

Live long, and prosper.
zemet
5 december 2023 · 4 041 Inlägg

MrHyde skrev:

master_lars skrev:
Skall väl tilläggas att jag inte vill ha en för liten bil, av flera skäl, men utöver det uppenbara, platsen, så är det krocksäkerheten som det handlar om. Vi hade som sagt en BMW I3, med lilla batteriet och REX, rejält trevlig och egen bil, men krocksäkerheten är ju rent av dålig på I3, och rymlig är den inte heller.

Nu kanske man inte skall krocka, men sett till hur folk generellt framför sina fordon i trafiken så vill jag ha en bil som är lite större än en småbil. Leaf, Golf-E är väl där jag vill vara i storlek. Model 3 ligger där med, men tycker nog de är lite dyra än så länge. Många är rätt dåligt skötta också.

Tycker du tänker helt rätt, en bil går att ersätta men det gör inte en människa!
Med tanke på hur stora dagens SUVar är så skulle jag resonerat precis likadant som dig. Japanerna är ju nuförtiden kända för bra krocksäkerhet så du gör ju heller inget "avkall" på det genom att köpa en japan.

Har provkört en Golf E, de är mycket trevligare än till exempel en ID3, känns mer som en riktig bil och ingen leksak. Sen är ju räckvidden en annan fråga, vet bara att dom tidiga gick 15-20 mil.

Det var exakt detta som fick mig att tillslut sälja min C3a från 2008 och köpa en model S.

Det blev dyrare månadskostnad med teslan men komfort och säkerhet fick sig ju ett enormt lyft.

Jag låg i vänsterfilen på E6an, det  var ganska mycket trafik. Gick i 90 km/h.

Sen tog det helt plötsligt bara helt stopp, fick bromsa ganska kraftigt. Absen gick inte in men ganska nära. Fick stopp innan nästa bil med ganska god marginal.

Då tittade jag i backspegeln, föraren i Kian bakom sitter och tittar på sin telefon.
Som tur var så var det en ny kia med autobroms, det var det som räddade mig.

Vet inte hur illa det hade varit att bli påkörd bakifrån i 90 när man sitter i en C3a men jag skulle inte bli fövånad om jag hade fått skador för livet eller rent av kunnat dött.

Visst, gamla små bilar är billigast att köra, men har man råd med annat så tycker jag det finns ganska goda argument för att inte köra runt i en skokartong.

Det spelar ingen roll hur duktig man är som förare själv, det finns fullt av andra i trafiken som inte är duktiga.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2023 · 13 744 Inlägg

aldrig brytt mig om krocksäkerhet.. och jag lever fortfarande... smile   hellre dör jag direkt än att bli fastklämd och bränd levande..smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zemet
5 december 2023 · 4 041 Inlägg

Growe skrev:
aldrig brytt mig om krocksäkerhet.. och jag lever fortfarande... smile   hellre dör jag direkt än att bli fastklämd och bränd levande..smile

Det är ju ett fritt land, och du är fri att prioritera hur du vill:)

Hade du använt säkerhetsbälte om det inte var lagkrav på att ha det? smile

Personligen har jag aldrig behövt säkerhetsbälte, men brukar ha det ändåsmile

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
MrHyde
5 december 2023 · 654 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:
aldrig brytt mig om krocksäkerhet.. och jag lever fortfarande... smile   hellre dör jag direkt än att bli fastklämd och bränd levande..smile

Det är ju ett fritt land, och du är fri att prioritera hur du vill:)

Hade du använt säkerhetsbälte om det inte var lagkrav på att ha det? smile

Personligen har jag aldrig behövt säkerhetsbälte, men brukar ha det ändåsmile

Att inte ha bilbälte, lag eller ej, är ungefär som att köra MC utan hjälm. Är man så jävla korkad så finns det ändå inget viktigt att skydda! roll

Live long, and prosper.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2023 · 13 744 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:
aldrig brytt mig om krocksäkerhet.. och jag lever fortfarande... smile   hellre dör jag direkt än att bli fastklämd och bränd levande..smile

Det är ju ett fritt land, och du är fri att prioritera hur du vill:)

Hade du använt säkerhetsbälte om det inte var lagkrav på att ha det? smile

Personligen har jag aldrig behövt säkerhetsbälte, men brukar ha det ändåsmile

dyrt annars..   ramla ur en bil eller buss kan man göra och dö i onödan.. men  att ha inställningen att man ska krocka verkar väldigt dumnt.   och som sagt dö ska vi göra .. vete fan om det är någon värd att leva för igentligen endå.. vad gör man jobbar och ger pengar till dom rikaste det är det enda vi gör..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang