Billigare elbil som andrabil

Steff240
5 december 2023 · 1 018 Inlägg

Vilken mysig och trevlig julstämning du sprider Growe lol

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2023 · 13 744 Inlägg

Steff240 skrev:
Vilken mysig och trevlig julstämning du sprider Growe lol

haha inte jul ännu...  flera veckor bort...
och även under jul ska folk dö vilket som smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
5 december 2023 · 7 238 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:
aldrig brytt mig om krocksäkerhet.. och jag lever fortfarande... smile   hellre dör jag direkt än att bli fastklämd och bränd levande..smile

Det är ju ett fritt land, och du är fri att prioritera hur du vill:)

Hade du använt säkerhetsbälte om det inte var lagkrav på att ha det? smile

Personligen har jag aldrig behövt säkerhetsbälte, men brukar ha det ändåsmile

Jag har klarat livhanken 2 ggr med hjälp av 4-punktsbälte och hög racingstol med fast nackskydd samt skyddsbåge-/bur.
Skulle aldrig köra utan säkerhetsbälte.
Har monterat in det i bilar innan det var standard och krav.

Men har även, måste erkännas med skammens rodnad på mina kinder, kört 50-tals 2CV utan bälten i flera år.
Krockar man i en 2CV med en cyklist så är det nog den senare som kommer lindrigast undan.

B t w så var 2CV först i världen med 3 deformations-/krockzoner.
Därför den tunna suffletten.
Effekten skulle  vara densamma som när man stampar på en ketchupflaska utan lock.
Men det kanske bara är en skröna?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2023 · 13 744 Inlägg

torsen skrev:

zemet skrev:

Growe skrev:
aldrig brytt mig om krocksäkerhet.. och jag lever fortfarande... smile   hellre dör jag direkt än att bli fastklämd och bränd levande..smile

Det är ju ett fritt land, och du är fri att prioritera hur du vill:)

Hade du använt säkerhetsbälte om det inte var lagkrav på att ha det? smile

Personligen har jag aldrig behövt säkerhetsbälte, men brukar ha det ändåsmile

Jag har klarat livhanken 2 ggr med hjälp av 4-punktsbälte och hög racingstol med fast nackskydd samt skyddsbåge-/bur.
Skulle aldrig köra utan säkerhetsbälte.
Har monterat in det i bilar innan det var standard och krav.

Men har även, måste erkännas med skammens rodnad på mina kinder, kört 50-tals 2CV utan bälten i flera år.
Krockar man i en 2CV med en cyklist så är det nog den senare som kommer lindrigast undan.

B t w så var 2CV först i världen med 3 deformations-/krockzoner.
Därför den tunna suffletten.
Effekten skulle  vara densamma som när man stampar på en ketchupflaska utan lock.
Men det kanske bara är en skröna?

men inte sätter du dig i en 2cv och tänker hoppas jag inte krockar... eller?
nej du hoppar in och njuter av en kult bil..eller?

har varit med om 2 allvarliga olyckor  båda gångerna som passagerare.. 
första åkte vi i en 80tals Toyota celica..  vände runt ute i skogen baklänges rätt in i en stubbe.. hastighetsmätaren stog på 120 när det vände runt..    det gick fin fint lite ont i nacken bara..  hade bälte på

nästa gång var en Mitsubishi Lanzer oxå 80-90tals  inget bälte  tror mätaren stog på runt 130 sista gången jag såg mätaren..  försökte ta på mig bältet men han som körde körde hårt som fan så hann aldrig innan han skrotade av.  Vi gick in med förarsidan rätt in i en telfonstolpe som vi klippte av jäms med marken. sen in i en stor björk.    smällen tog framför förardörren som tur var..    jag bröt en axel och slog ett jack ovanför knäskålen.  föraren bröt ett par revben och punkterade en lunga..

mao inga stora skador tanke på hur förutsättningarna såg ut och hur illa det faktist kunde slutat.. efter det åker jag ogärna med andra personer.. och det var samma förare båda gångerna och 8dagar mellan olyckorna smile
så åkte aldrig mer med honom. 

men slumpen sa att det inte var min dag att dö då..     den dagen spelar det ingen roll var jag är vad jag sitter i jag dör endå.   Jag är nog mest orolig när jag jobbar. för visst jag kör buss den är stor och ser hård ut.  men alla krockar utanför rambalkarna på bussen framför allt vänstersidan med ett stort fordon så är jag 100% död även i 50km/h

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zemet
5 december 2023 · 4 041 Inlägg

Growe skrev:

torsen skrev:

zemet skrev:

Det är ju ett fritt land, och du är fri att prioritera hur du vill:)

Hade du använt säkerhetsbälte om det inte var lagkrav på att ha det? smile

Personligen har jag aldrig behövt säkerhetsbälte, men brukar ha det ändåsmile

Jag har klarat livhanken 2 ggr med hjälp av 4-punktsbälte och hög racingstol med fast nackskydd samt skyddsbåge-/bur.
Skulle aldrig köra utan säkerhetsbälte.
Har monterat in det i bilar innan det var standard och krav.

Men har även, måste erkännas med skammens rodnad på mina kinder, kört 50-tals 2CV utan bälten i flera år.
Krockar man i en 2CV med en cyklist så är det nog den senare som kommer lindrigast undan.

B t w så var 2CV först i världen med 3 deformations-/krockzoner.
Därför den tunna suffletten.
Effekten skulle  vara densamma som när man stampar på en ketchupflaska utan lock.
Men det kanske bara är en skröna?

men inte sätter du dig i en 2cv och tänker hoppas jag inte krockar... eller?
nej du hoppar in och njuter av en kult bil..eller?

har varit med om 2 allvarliga olyckor  båda gångerna som passagerare.. 
första åkte vi i en 80tals Toyota celica..  vände runt ute i skogen baklänges rätt in i en stubbe.. hastighetsmätaren stog på 120 när det vände runt..    det gick fin fint lite ont i nacken bara..  hade bälte på

nästa gång var en Mitsubishi Lanzer oxå 80-90tals  inget bälte  tror mätaren stog på runt 130 sista gången jag såg mätaren..  försökte ta på mig bältet men han som körde körde hårt som fan så hann aldrig innan han skrotade av.  Vi gick in med förarsidan rätt in i en telfonstolpe som vi klippte av jäms med marken. sen in i en stor björk.    smällen tog framför förardörren som tur var..    jag bröt en axel och slog ett jack ovanför knäskålen.  föraren bröt ett par revben och punkterade en lunga..

mao inga stora skador tanke på hur förutsättningarna såg ut och hur illa det faktist kunde slutat.. efter det åker jag ogärna med andra personer.. och det var samma förare båda gångerna och 8dagar mellan olyckorna smile
så åkte aldrig mer med honom. 

men slumpen sa att det inte var min dag att dö då..     den dagen spelar det ingen roll var jag är vad jag sitter i jag dör endå.   Jag är nog mest orolig när jag jobbar. för visst jag kör buss den är stor och ser hård ut.  men alla krockar utanför rambalkarna på bussen framför allt vänstersidan med ett stort fordon så är jag 100% död även i 50km/h

Om man har uppfattningen att slumpen avgör om man hamnar i en olycka och hur utgången av den blir så finns det ju verkligen ingen anledning att köra en säker bil.

Om man tror mer på statestik, fysik mm så kanske man vill förbättra sina odds med en säker bil.
Upp till var och en att avgöra själv som tur ärsmile

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2023 · 13 744 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:

torsen skrev:

Jag har klarat livhanken 2 ggr med hjälp av 4-punktsbälte och hög racingstol med fast nackskydd samt skyddsbåge-/bur.
Skulle aldrig köra utan säkerhetsbälte.
Har monterat in det i bilar innan det var standard och krav.

Men har även, måste erkännas med skammens rodnad på mina kinder, kört 50-tals 2CV utan bälten i flera år.
Krockar man i en 2CV med en cyklist så är det nog den senare som kommer lindrigast undan.

B t w så var 2CV först i världen med 3 deformations-/krockzoner.
Därför den tunna suffletten.
Effekten skulle  vara densamma som när man stampar på en ketchupflaska utan lock.
Men det kanske bara är en skröna?

men inte sätter du dig i en 2cv och tänker hoppas jag inte krockar... eller?
nej du hoppar in och njuter av en kult bil..eller?

har varit med om 2 allvarliga olyckor  båda gångerna som passagerare.. 
första åkte vi i en 80tals Toyota celica..  vände runt ute i skogen baklänges rätt in i en stubbe.. hastighetsmätaren stog på 120 när det vände runt..    det gick fin fint lite ont i nacken bara..  hade bälte på

nästa gång var en Mitsubishi Lanzer oxå 80-90tals  inget bälte  tror mätaren stog på runt 130 sista gången jag såg mätaren..  försökte ta på mig bältet men han som körde körde hårt som fan så hann aldrig innan han skrotade av.  Vi gick in med förarsidan rätt in i en telfonstolpe som vi klippte av jäms med marken. sen in i en stor björk.    smällen tog framför förardörren som tur var..    jag bröt en axel och slog ett jack ovanför knäskålen.  föraren bröt ett par revben och punkterade en lunga..

mao inga stora skador tanke på hur förutsättningarna såg ut och hur illa det faktist kunde slutat.. efter det åker jag ogärna med andra personer.. och det var samma förare båda gångerna och 8dagar mellan olyckorna smile
så åkte aldrig mer med honom. 

men slumpen sa att det inte var min dag att dö då..     den dagen spelar det ingen roll var jag är vad jag sitter i jag dör endå.   Jag är nog mest orolig när jag jobbar. för visst jag kör buss den är stor och ser hård ut.  men alla krockar utanför rambalkarna på bussen framför allt vänstersidan med ett stort fordon så är jag 100% död även i 50km/h

Om man har uppfattningen att slumpen avgör om man hamnar i en olycka och hur utgången av den blir så finns det ju verkligen ingen anledning att köra en säker bil.

Om man tror mer på statestik, fysik mm så kanske man vill förbättra sina odds med en säker bil.
Upp till var och en att avgöra själv som tur ärsmile

det som faktist avgör mest är hur man själv är som förare..   det finns folk som krockar hela tiden.. det är sällan eller aldrig deras fel.  men enligt mig är man endå en dålig förare.. likväl en som krockar ofta och är vållande. 

så den där promillen kommer aldrig avgöra mitt bilval.   blev faktist erbjuden att köpa arbetskamratens e-up häromdagen hade lätt slagit till om jag haft lite mer pengar på kontot.. men törs inte göra mig black just nu.. tanke på elpriserna förra året så är det dumnt att chansa.

så vill någon köpa en e-up kan jag säkert förmedla en affär..   det är med lilla batteriet.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
master_lars
10 januari · 1 160 Inlägg

Fasiken alltså. Nu börjar det ju röra sig en del på fronten för billigare elbilar.
Mg ZS blev just väldigt intressant, då man verkar kunna klippa en för kring 200k, vilket, trots bilens tillkortakommanden ändå är billigt för en så pass ny och välutrustad bil. App och sådant är väl najs, men inte någon man egentligen behöver. Har ju bara haft det på två bilar tidigare.

Skall väl nästa vecka ta min partner så får hon provsitta och provköra lite. Huvudsaken är att hon ser bra och kan finna en vettig körställning.

Den som lever får se.

Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
viccoA
11 januari · 3 110 Inlägg

Growe skrev:

zemet skrev:

Growe skrev:

men inte sätter du dig i en 2cv och tänker hoppas jag inte krockar... eller?
nej du hoppar in och njuter av en kult bil..eller?

har varit med om 2 allvarliga olyckor  båda gångerna som passagerare.. 
första åkte vi i en 80tals Toyota celica..  vände runt ute i skogen baklänges rätt in i en stubbe.. hastighetsmätaren stog på 120 när det vände runt..    det gick fin fint lite ont i nacken bara..  hade bälte på

nästa gång var en Mitsubishi Lanzer oxå 80-90tals  inget bälte  tror mätaren stog på runt 130 sista gången jag såg mätaren..  försökte ta på mig bältet men han som körde körde hårt som fan så hann aldrig innan han skrotade av.  Vi gick in med förarsidan rätt in i en telfonstolpe som vi klippte av jäms med marken. sen in i en stor björk.    smällen tog framför förardörren som tur var..    jag bröt en axel och slog ett jack ovanför knäskålen.  föraren bröt ett par revben och punkterade en lunga..

mao inga stora skador tanke på hur förutsättningarna såg ut och hur illa det faktist kunde slutat.. efter det åker jag ogärna med andra personer.. och det var samma förare båda gångerna och 8dagar mellan olyckorna smile
så åkte aldrig mer med honom. 

men slumpen sa att det inte var min dag att dö då..     den dagen spelar det ingen roll var jag är vad jag sitter i jag dör endå.   Jag är nog mest orolig när jag jobbar. för visst jag kör buss den är stor och ser hård ut.  men alla krockar utanför rambalkarna på bussen framför allt vänstersidan med ett stort fordon så är jag 100% död även i 50km/h

Om man har uppfattningen att slumpen avgör om man hamnar i en olycka och hur utgången av den blir så finns det ju verkligen ingen anledning att köra en säker bil.

Om man tror mer på statestik, fysik mm så kanske man vill förbättra sina odds med en säker bil.
Upp till var och en att avgöra själv som tur ärsmile

det som faktist avgör mest är hur man själv är som förare..   det finns folk som krockar hela tiden.. det är sällan eller aldrig deras fel.  men enligt mig är man endå en dålig förare.. likväl en som krockar ofta och är vållande. 

så den där promillen kommer aldrig avgöra mitt bilval.   blev faktist erbjuden att köpa arbetskamratens e-up häromdagen hade lätt slagit till om jag haft lite mer pengar på kontot.. men törs inte göra mig black just nu.. tanke på elpriserna förra året så är det dumnt att chansa.

så vill någon köpa en e-up kan jag säkert förmedla en affär..   det är med lilla batteriet.

Du tycker att elbilar är dåliga och så funderar du på att köpa en av de sämsta wink

master_lars
4 mars · 1 160 Inlägg

Har ännu inte landat i något. Men fick höra av en bekant till familjen som jobbat som bilprovare åt SBP sedan dackefejden ungefär. Tydligen verkar just Zoe och även Leaf hålla ihop sjukt bra. Det är nästan inga fel på dem. Id.3 och framförallt ID.4 verkar har rikligt med modellrelaterade fel, allt från lampor, till leder och bussningar.

Börjar mer och mer överväga en Zoe, trots dess tillkortakommanden så är det en prisvärd andrabil. Men inget är bestämt än, sålde dock i väg andrabilen för ett riktigt bra pris. Såååå, pengarna bränner lite i fickan så att säga.

Just nu så lutar det mest åt typ en Zoe Intens med firköpt batteri. Endera senaste faceliften eller den äldre, spelar mindre roll. Verkar diffa typ 50-70 mellan dem. Eller så blir det en Leaf. ID.3 finns fortfarande med i spelet, men tycker den är lite väl dyr fortfarande. Det är väldigt mycket hårdplast och de flesta verkar vara i "Life" utförande, vilket ger sjukt enkla stolar, inte ens högtalare i bakdörrarna och så är det typ nada i utrustning bortsett typ rattvärme och parkeringssensorer. Däremot är ju baksätet väldigt bra i ID.3. Tyvärr är dock stereon, även i högre paketen som innefattar bakre dörrhögtalare ett skämt. Förstår inte varför eller hur man resonerar man släpper iväg en bil med sämre stereo än en Toyota Starlet från 1986

zemet
4 mars · 4 041 Inlägg

En sak att tänka på om App styrning av värme mm som du har i leaf är av intresse är att det nog slutar fungera när man släcker ner 3G nätet.

Så kolla så det går att upgradera till 4G för en rimlig peng.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
master_lars
5 mars · 1 160 Inlägg

zemet skrev:
En sak att tänka på om App styrning av värme mm som du har i leaf är av intresse är att det nog slutar fungera när man släcker ner 3G nätet.

Så kolla så det går att upgradera till 4G för en rimlig peng.

Det hade jag inte ens tänkt på. Tack för inspelet. Får göra lite efterforskningar om vad som sitter i.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars · 17 485 Inlägg

master_lars skrev:

zemet skrev:
En sak att tänka på om App styrning av värme mm som du har i leaf är av intresse är att det nog slutar fungera när man släcker ner 3G nätet.

Så kolla så det går att upgradera till 4G för en rimlig peng.

Det hade jag inte ens tänkt på. Tack för inspelet. Får göra lite efterforskningar om vad som sitter i.

Sitter det en SOS-knapp i taket så lär även den sluta fungera.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
5 mars · 7 232 Inlägg

Ingen som testat fiat 500e? Känns som att det är en ganska prisvärd bil i charmigt format

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars · 17 485 Inlägg

SportPilot skrev:
Ingen som testat fiat 500e? Känns som att det är en ganska prisvärd bil i charmigt format

Jodå. De har jag haft och göra med. Den korta versionen är: Undvik.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muskelbil
5 mars · 320 Inlägg

Leaf läggs ned, appen stängs av.

Kopierat från TCS:

Nissans ikoniska elbil tar två stora steg mot graven. Den engelska lokaltidningen Sunderland Echo rapporterar att Nissans lokala fabrik har slutat tillverka Leaf i fredags.

Nissan visade upp sin banbrytande elbil Nissan Leaf i Japan den 1:a augusti 2009. Produktionen kom igång nästa år, initialt enbart i Japan men den 28:e mars 2013 även i deras fabrik i Sunderland i nordöstra England.

Under nära 11 år har Nissan Sunderland producerat 280 000 Leaf elbilar, främst för den europeiska marknaden. Globalt har över 650 000 Leaf tillverkats.

Fabriken kommer snart börja tillverka två nya elbilsmodeller istället.

Den andra tråkiga nyheten för Leaf-ägare är att den första april kommer Nissan stänga ner sin första generations Connect EV app i flera europeiska länder. Exakt vilka länder som berörs är något oklart än så länge, vi vet inte om bilarna i Sverige påverkas än. Nissan Connect EV appen styrde den första generationens Leaf byggda före 2016. Nyare bilar använder en annan, nyare version av Nissan Connect appen och är ej påverkade.

Den äldre Nissan Connect EV appen använde små GPRS datameddelanden skickade över 2G nätet för att kontakta bilarna, kontrollera laddning och laddnivå, och starta och stänga värmen. Det var både långsamt och ostabilt, till många Leaf-ägares förtret. Nu när 2G mobilnätverken stängs av i land efter land väljer Nissan att stänga tjänsten och sina servrar.

Nissan kommer säkerligen lansera flera elbilsmodeller även i framtiden – men ingen av dem kommer vara lika ikoniska som första generationens Leaf, bilen som många menar startade hela elbilsrevolutionen.

Visste du förresten att namnet Leaf egentligen är en förkortning av “Leading Environmentally-friendly Affordable Family vehicle”?

https://teslaclubsweden.se/dubbelt-slut … ssan-leaf/

SportPilot Ubåtsingenjör
5 mars · 7 232 Inlägg

Hybrid_ skrev:

SportPilot skrev:
Ingen som testat fiat 500e? Känns som att det är en ganska prisvärd bil i charmigt format

Jodå. De har jag haft och göra med. Den korta versionen är: Undvik.

Vill du utveckla lite mer? smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars · 17 485 Inlägg

SportPilot skrev:

Hybrid_ skrev:

SportPilot skrev:
Ingen som testat fiat 500e? Känns som att det är en ganska prisvärd bil i charmigt format

Jodå. De har jag haft och göra med. Den korta versionen är: Undvik.

Vill du utveckla lite mer? smile

Otillräcklig kupévärme. Skulle 12v-batteriet ta slut/kopplas bort så slutar servostyrning fungera. Verkstad krävs. Märkliga elfel förekommer. Räckvidden är ett skämt, likaså baksätet. ESP är konstant på fyllan. Gör som det vill. Hur batterierna är vet jag inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
5 mars · 7 232 Inlägg

Hybrid_ skrev:

SportPilot skrev:

Hybrid_ skrev:

Jodå. De har jag haft och göra med. Den korta versionen är: Undvik.

Vill du utveckla lite mer? smile

Otillräcklig kupévärme. Skulle 12v-batteriet ta slut/kopplas bort så slutar servostyrning fungera. Verkstad krävs. Märkliga elfel förekommer. Räckvidden är ett skämt, likaså baksätet. ESP är konstant på fyllan. Gör som det vill. Hur batterierna är vet jag inte.

Där ser man, räckvidden borde räcka i mitt fall (320km wltp), baksätet också då jag åker mest själv, men de övriga felen verkar ju inte så roliga. Tråkigt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
master_lars
7 mars · 1 160 Inlägg

SportPilot skrev:

Hybrid_ skrev:

SportPilot skrev:

Vill du utveckla lite mer? smile

Otillräcklig kupévärme. Skulle 12v-batteriet ta slut/kopplas bort så slutar servostyrning fungera. Verkstad krävs. Märkliga elfel förekommer. Räckvidden är ett skämt, likaså baksätet. ESP är konstant på fyllan. Gör som det vill. Hur batterierna är vet jag inte.

Där ser man, räckvidden borde räcka i mitt fall (320km wltp), baksätet också då jag åker mest själv, men de övriga felen verkar ju inte så roliga. Tråkigt

För mig är baksätet viktigt, men inte så pass att det skall rymma tre vuxna karlar, utan mer att det är lättåtkomligt för barn, och även att man kan lasta det lite lätt, typ en matkasse eller dylikt. Det skall liksom vara lätt att använda. Det upplevde jag tex inte med I3:an och det var en av anledningarna till att jag sålde iväg den.

Zoe, Leaf och Zs Ev är fortfarande intressanta. Dock tycker jag ZS:en är lite dyr sett till kortare räckvidd, och avsaknad av lite saker som skulle vara uppskattat. Leafen hade varit vinnaren om den hade CCS. Zoe vinner väl på priset.

master_lars
10 mars · 1 160 Inlägg

Missade precis en Zoe på KVD, stack iväg lite för mycket för min del sett till skadorna bilen hade i lack.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang