Billigare elbil som andrabil

Noobnisse
11 mars · 181 Inlägg

Kanske har nämnts men i så fall har jag missat det, har du någon mer specifik budget eller något pristak?

MGn i trådstarten kostade ju 230 000kr och då är man frestande nära en ID3 eller en E-Soul Long Range men det kanske blir lite väl mycket pengar för en andrabil?

master_lars
12 mars · 1 160 Inlägg

Noobnisse skrev:
Kanske har nämnts men i så fall har jag missat det, har du någon mer specifik budget eller något pristak?

MGn i trådstarten kostade ju 230 000kr och då är man frestande nära en ID3 eller en E-Soul Long Range men det kanske blir lite väl mycket pengar för en andrabil?

Pristak finns väl, vill ju komma så billigt undan som möjligt. Så att den Id.3 Life kostar 260ish är inte prisvärt för mig. Då bilen primärt är tänkt som en andrabil, och vi kommer uteslutande köra lokalt, långsamladda och kanske någon gång per år köra den till ett av landställena ca 30 mil bort, och där även långsamsladda så finns inget mervärde i ett högre pris. En Model 3 hade varit kul, men det finns liksom inget behov.

Vill helst hamna kring eller om möjligt under 200-strecket. Gärna då under 4500 mil och minst från år 2020. Appfunktion är en aspekt, men inte avgörande. Kan jag klippa en Mg Zs för en 170 så är det en Nobrainer, så även en Zoe för den slanten. Leafen är ju lite dyrare, men större. Id3 och Soul blir liksom 60k mer, för i min nytta, inget mer än en dyrare bil.
Kring 200k kan jag casha rakt av utan att behöva skaka loss pengar från fonder, börsen, krypto eller annat. Att lägga bilen på huset är inte ett alternativ. Vill inte helst inte betala av en bil alls.

Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
master_lars
13 mars · 1 160 Inlägg

Kom en annan sak som kan vara intressant, och det är V2G eller V2H, alltså möjliggöra för batterilagring i elbilen, och vid händelse av toppar i elpriset, istället ta strömmen från bilens batteri alternativt sälja.

Marknaden kanske inte är mogen för det än, och kommer nog behålla den andrabil som köps i en 3-4 år i alla fall. Då kanske typ alla elbilar ha reversibel laddare och då kanske det är bäst att skaffa en sådan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang