Ändring motor 6.1.9. Vad ska jag åtgärda?

mylania
29 november 2023 · 2 Inlägg

Till en början: skriver säkert i fel forumtråd, ber om ursäkt på förhand. Jag är extremt okunnig om bilar men försöker åtminstone ta hand om min egen. Fick underkänt på förra besiktningen då det var något fel på en "spindelled". Kontaktade mekonomen, åtgärdade och gjorde en ny besiktning idag. Återigen underkänt, denna gång med felkod "Ändring motor 6.1.9". Det sitter tydligen en liten grej på motorn som inte ska sitta där och som troligtvis gör något med avgaserna, om jag förstod det rätt. Den satt där, helt utan min vetskap vill jag tillägga, när jag köpte bilen - det är inget jag själv lagt dit. Nu är jag trött på besiktningar och besök till bilmekar. Innan spindelleden behövde bromsskivorna och kamremmen bytas. Nu vill jag göra den nödvändiga ändringen så snabbt och smärtfritt som möjligt. Men vad behöver jag veta? Är det någon som har några tips?

Supertacksam för all hjälp.

Mew
29 november 2023 · 2 166 Inlägg

Behövs mer information - vad är det för bil, motor och årsmodell först och främst? En bild på grejen i fråga hade också underlättat, om de pekade ut den för dig så du vet var den sitter. smile

mylania
29 november 2023 · 2 Inlägg

Det är en peugeot 508 från 2012. Hur vet man vilken motor man har? Bild kan jag inte ordna ikväll, men hoppas det hjälper. smile

Senast redigerat av mylania (29 november 2023)

simlar
29 november 2023 · 5 534 Inlägg

Säkert en dieseltrimbox t.ex kcr-box.

Nästan vem som helst som är lite fordonsintresserad kan enkelt koppla bort en sådan smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 november 2023 · 13 754 Inlägg

simlar skrev:
Säkert en dieseltrimbox t.ex kcr-box.

Nästan vem som helst som är lite fordonsintresserad kan enkelt koppla bort en sådan smile

ja helt klart.  förstår inte att folk monterar sånt där skräp..  det hör hemma i papperskorgen.  ska man göra något är det en optimering då rullar dom utan problem igenom och man sabbar inte spridare och sånt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zemet
30 november 2023 · 4 047 Inlägg

Growe skrev:

simlar skrev:
Säkert en dieseltrimbox t.ex kcr-box.

Nästan vem som helst som är lite fordonsintresserad kan enkelt koppla bort en sådan smile

ja helt klart.  förstår inte att folk monterar sånt där skräp..  det hör hemma i papperskorgen.  ska man göra något är det en optimering då rullar dom utan problem igenom och man sabbar inte spridare och sånt smile

Jag har kört KCR box på Navaran 14K mil.

Funkar utmärkt, har kört den på gammal villa olja och allt möjligt:)

Bra mycket piggare med KCR boxen:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 december 2023 · 13 754 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:

simlar skrev:
Säkert en dieseltrimbox t.ex kcr-box.

Nästan vem som helst som är lite fordonsintresserad kan enkelt koppla bort en sådan smile

ja helt klart.  förstår inte att folk monterar sånt där skräp..  det hör hemma i papperskorgen.  ska man göra något är det en optimering då rullar dom utan problem igenom och man sabbar inte spridare och sånt smile

Jag har kört KCR box på Navaran 14K mil.

Funkar utmärkt, har kört den på gammal villa olja och allt möjligt:)

Bra mycket piggare med KCR boxen:)

"bra" mycket piggare..  då har du bevisligen inte provat med en riktig optimering..  vet att en kund kom till polarens verkstad med en sprillans och han ville inte optimera den pga garantier så polarn beställde en box till honom.. men dom skickade tillbaka skiten..  polarn har optimerat  många navaror.. och enligt mig och honom var det istort sätt obefintlig skillnad när man är van vid hur dom brukar gå med optimering..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 december 2023 · 17 524 Inlägg

En 619 borde mynna ut i en regbes. Med tanke på biltypen är det väl knappast ett sportluftfilter?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 december 2023 · 13 754 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En 619 borde mynna ut i en regbes. Med tanke på biltypen är det väl knappast ett sportluftfilter?

brukar väll vara reggbes eller återställning om jag inte minns helt fel..

1. Ändring motor,(EG:6,1,9), återställande alt. reg.bes..


https://www.husbilsklubben.se/threads/n … et.133887/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 december 2023 · 17 524 Inlägg

Om TS vågar lägga upp regnummer så kan vi kolla bilens historik. Då kan man även gissa sig till vad som är problemet. Alternativt så skickar TS detta till mig via PM.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zemet
4 december 2023 · 4 047 Inlägg

Growe skrev:

zemet skrev:

Growe skrev:

ja helt klart.  förstår inte att folk monterar sånt där skräp..  det hör hemma i papperskorgen.  ska man göra något är det en optimering då rullar dom utan problem igenom och man sabbar inte spridare och sånt smile

Jag har kört KCR box på Navaran 14K mil.

Funkar utmärkt, har kört den på gammal villa olja och allt möjligt:)

Bra mycket piggare med KCR boxen:)

"bra" mycket piggare..  då har du bevisligen inte provat med en riktig optimering..  vet att en kund kom till polarens verkstad med en sprillans och han ville inte optimera den pga garantier så polarn beställde en box till honom.. men dom skickade tillbaka skiten..  polarn har optimerat  många navaror.. och enligt mig och honom var det istort sätt obefintlig skillnad när man är van vid hur dom brukar gå med optimering..

Nej jag har aldrig provat en riktig optimering.
Jag trodde aldrig jag skulle behålla bilen så länge så det blev tyvärr aldrig någon optimering.

Men en optimering är bättre på princip allt utom att du inte kan ta med det till nästa bil eller återställa lika enkelt.

Hade jag vetat att jag skulle köra 14K mil med bilen hade jag optimerat den dag 1 och sparat in kostnaden för optimering många gånger om....

Men med det sagt, KCR boxen fungerar bra för det den är tycker jag. Och bilen blev faktiskt väldigt mycket piggare med den.
Och jag köpte den beg för 1500 kr. Optimering skulle hamna på 7-8K och då skulle jag själv få plocka bort DPF och plugga EGR.

Så betydligt mer jobb och pengar, som jag inte tyckte var värt då jag inte visste hur länge jag skulle ha kvar blien:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang