Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 med ATM400 mapp, alltså går bilen på etanol. Planen har varit att skaffa en bensinmapp att köra med när bilen behövs på vintern men har inte haft tid att lösa det ännu. Skulle starta bilen när det var lite kallare ute (cirka -4) och kunde inte få igång den efter ett antal startförsök, skulle gissa att det beror på kylan då den pga etanolen är grinig vid kallstart. Laddade upp batteriet och försökte nu nån vecka senare starta den igen. Jag körde först startmotorn cirka 10-15 sekunder med säkringen för bränslepumpen borttagen för att försöka få in lite olja i cylindrarna ifall de tidigare startförsöken och att den stått någon vecka sedan förra startförsöket tvättat bort all olja. Försökte sedan starta bilen några gånger men lyckades inte. Kan även tillägga att det luktar etanol om oljestickan.
Min fundering nu är om jag körde startmotorn för lite utan bränslepumpen i och inte byggde nog med oljetryck och därav inte nog med komp då den ändå gått 23 000 mil. Eller om det kan vara så att jag behöver torka av tändstiften och droppa i lite olja i cylindrarna när jag väl gör det. Är det dåligt att ens försöka starta bilen nu utan oljebyte först? Tar gärna all hjälp jag kan få!
Tack på förhand!
Senast redigerat av Hultmult (11 december 2023)