Mitt nya batteri klarar bara 2-3 starter i -5 °C!?!?

d-b
22 december 2023 · 541 Inlägg

Häromåret köpte jag ett nytt Varta Professional DP AGM LA70, och det har bara varit problem med det sedan dess. Nu har jag fört lite dagbok på körning och laddstatus och det visar sig att om jag laddar batteriet fullt så klarar det max 3 starter under en månad (jag behöver flytta bilen en gång i veckan pga parkeringsregler, men då kör jag ju bara runt hörnet). Är detta verkligen rimligt? Batteriet kostar 2500-3000:- och är egentligen av högre kapacitet än det jag behöver (Tror det rekommenderas 60 Ah till min bil. Den behöver dessutom inte AGM.).

Jag har dragit ur säkringarna för att försäkra mig om att det inte är något som står och "tjuvdrar" när bilen står parkerad.

dan-kristian
22 december 2023 · 518 Inlägg

prova mät batteriet så vet du om det är batteriet eller bilen det fel på..Antar du har mätt så generatorn laddar..

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000035744

d-b
22 december 2023 · 541 Inlägg

dan-kristian skrev:
prova mät batteriet så vet du om det är batteriet eller bilen det fel på..Antar du har mätt så generatorn laddar..

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000035744

Jag har en felkodsläsare som visar laddspänning.

Mossan1
22 december 2023 · 2 828 Inlägg

d-b skrev:
Nu har jag fört lite dagbok på körning och laddstatus och det visar sig att om jag laddar batteriet fullt så klarar det max 3 starter under en månad (jag behöver flytta bilen en gång i veckan pga parkeringsregler, men då kör jag ju bara runt hörnet). Är detta verkligen rimligt? .

Det kan det vara, även om det låter lite suspekt.
Men en modern bil, speciellt med aktiverat larm, drar en del batteri parkerad, så står den bara och sen startas och körs enstaka minut går det hela minus.
Batteriet är som bankkontot. Tar man ut mer än man sätter i tar det slut.

Sen kan det vara läge att mäta om något drar tjuvström, och, om generatorn laddar. Men med så kort körtid hinner den inte ladda nämnvärt. Tvivlar därför på generatorn, men jag undrar varför du har bil?

MrHyde
22 december 2023 · 654 Inlägg

Mossan1 skrev:

d-b skrev:
Nu har jag fört lite dagbok på körning och laddstatus och det visar sig att om jag laddar batteriet fullt så klarar det max 3 starter under en månad (jag behöver flytta bilen en gång i veckan pga parkeringsregler, men då kör jag ju bara runt hörnet). Är detta verkligen rimligt? .

Det kan det vara, även om det låter lite suspekt.
Men en modern bil, speciellt med aktiverat larm, drar en del batteri parkerad, så står den bara och sen startas och körs enstaka minut går det hela minus.
Batteriet är som bankkontot. Tar man ut mer än man sätter i tar det slut.


Sen kan det vara läge att mäta om något drar tjuvström, och, om generatorn laddar. Men med så kort körtid hinner den inte ladda nämnvärt. Tvivlar därför på generatorn, men jag undrar varför du har bil?

Håller helt med dig där!
En riktigt modern bil står också och tjuvar ström för att ha igång övervakningen av bilen. Typ Tesla, BMW, Audi, Mercedes, Volvo med flera skickar och tar konstant emot data från tillverkaren och tredjepart. Även när bilen är avstängd och låst berättar den sin position och liknande.

Live long, and prosper.
d-b
22 december 2023 · 541 Inlägg

MrHyde skrev:

Mossan1 skrev:

d-b skrev:
Nu har jag fört lite dagbok på körning och laddstatus och det visar sig att om jag laddar batteriet fullt så klarar det max 3 starter under en månad (jag behöver flytta bilen en gång i veckan pga parkeringsregler, men då kör jag ju bara runt hörnet). Är detta verkligen rimligt? .

Det kan det vara, även om det låter lite suspekt.
Men en modern bil, speciellt med aktiverat larm, drar en del batteri parkerad, så står den bara och sen startas och körs enstaka minut går det hela minus.
Batteriet är som bankkontot. Tar man ut mer än man sätter i tar det slut.


Sen kan det vara läge att mäta om något drar tjuvström, och, om generatorn laddar. Men med så kort körtid hinner den inte ladda nämnvärt. Tvivlar därför på generatorn, men jag undrar varför du har bil?

Håller helt med dig där!
En riktigt modern bil står också och tjuvar ström för att ha igång övervakningen av bilen. Typ Tesla, BMW, Audi, Mercedes, Volvo med flera skickar och tar konstant emot data från tillverkaren och tredjepart. Även när bilen är avstängd och låst berättar den sin position och liknande.

Min bil är en 2008 så den är inte supermodern. Den har föralldel larm men som jag påpekade ovan så har jag dragit ur säkringarna just för att utesluta tjuvström.

Utmarks-Loke
22 december 2023 · 5 841 Inlägg

Lossa en batteripol istället

dan-kristian
22 december 2023 · 518 Inlägg

d-b skrev:

dan-kristian skrev:
prova mät batteriet så vet du om det är batteriet eller bilen det fel på..Antar du har mätt så generatorn laddar..

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000035744

Jag har en felkodsläsare som visar laddspänning.

mät belastning på batteriet går med denna,så vet batteriet är ok.

Brådhis * Voff voff *
22 december 2023 · 10 280 Inlägg

d-b skrev:

dan-kristian skrev:
prova mät batteriet så vet du om det är batteriet eller bilen det fel på..Antar du har mätt så generatorn laddar..

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000035744

Jag har en felkodsläsare som visar laddspänning.

Spänningen säger ingenting om hur mycket ström som finns i batteriet. Spänning är just bara spänning.

Så du måste göra ett test på batteriet för att veta hur det faktiskt mår och presterar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
d-b
22 december 2023 · 541 Inlägg

Brådhis skrev:

d-b skrev:

dan-kristian skrev:
prova mät batteriet så vet du om det är batteriet eller bilen det fel på..Antar du har mätt så generatorn laddar..

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000035744

Jag har en felkodsläsare som visar laddspänning.

Spänningen säger ingenting om hur mycket ström som finns i batteriet. Spänning är just bara spänning.

Så du måste göra ett test på batteriet för att veta hur det faktiskt mår och presterar.

Start är ju en form av (grovt) test.

Mossan1
23 december 2023 · 2 828 Inlägg

d-b skrev:
Min bil är en 2008 så den är inte supermodern. Den har föralldel larm men som jag påpekade ovan så har jag dragit ur säkringarna just för att utesluta tjuvström.

Det finns ingen säkring för tex "läckande" dioder i generatorn.
För att riktigt konstatera tjuvström måste man mäta A mellan batteripol och kabel. Så allt passerar instrumentet. Men, man måste mäta KONTINUERLIGT under flera minuter. För när bilen återfår ström vaknar hela CAN-systemet och kan dra flera A helt normalt tills den går i dvala igen. Minsta strömbrott och det vaknar igen.

En tångamperemeter är användbar, men en BRA sådan kostar en bra slant.

Larm kan man låta bli att aktivera, vanligen genom att låsa med nyckeln istället för fjärrlås. Många gör så vid långtidsparkering vid tex flygplatser.
2 veckor kan räcka.

Jag undrar också om du kanske stått utan ström i minusgrader så batteriet frusit? Det tinar inte av laddning allena. Man måste tina batteriet innan laddning.  Annars funkar det knappt alls.

d-b
23 december 2023 · 541 Inlägg

Mossan1 skrev:

d-b skrev:
Min bil är en 2008 så den är inte supermodern. Den har föralldel larm men som jag påpekade ovan så har jag dragit ur säkringarna just för att utesluta tjuvström.

Det finns ingen säkring för tex "läckande" dioder i generatorn.
För att riktigt konstatera tjuvström måste man mäta A mellan batteripol och kabel. Så allt passerar instrumentet. Men, man måste mäta KONTINUERLIGT under flera minuter. För när bilen återfår ström vaknar hela CAN-systemet och kan dra flera A helt normalt tills den går i dvala igen. Minsta strömbrott och det vaknar igen.

En tångamperemeter är användbar, men en BRA sådan kostar en bra slant.

Larm kan man låta bli att aktivera, vanligen genom att låsa med nyckeln istället för fjärrlås. Många gör så vid långtidsparkering vid tex flygplatser.
2 veckor kan räcka.

Jag undrar också om du kanske stått utan ström i minusgrader så batteriet frusit? Det tinar inte av laddning allena. Man måste tina batteriet innan laddning.  Annars funkar det knappt alls.

Jag får ta ur det och ta hem/in det för att ladda.

Lucif3r
23 december 2023 · 2 215 Inlägg

Brådhis skrev:
Spänningen säger ingenting om hur mycket ström som finns i batteriet. Spänning är just bara spänning.

Mestadels sant, man kan använda spänning för att avgöra hurvida generatorn laddar som den ska eller ej. En frisk generator brukar ge en systemspänning på runt 14V, ett fulladdat batteri för sig självt brukar ligga på runt 12.7V.
Spänningen sjunker dessutom allt eftersom batteriet laddar ur sig, så till viss grad kan man ju använda spänningen för att avgöra laddningen på batteriet - men det säger fortfarande inget om hur batteriet presterar under last.

Muskelbil
23 december 2023 · 320 Inlägg

Ja, står bilen still en månad i streck och startas och körs en kort sträcka tre gånger under den perioden är det fullt normalt att bilen inte vill starta.
Vad är det för bilmodell det gäller?

torsen
23 december 2023 · 7 238 Inlägg

Sant som Bråhdis skriver = spänningen säger inte allt.
Om du har drag på bilen så förutsätter jag att du har kopplat loss eldosan.
Utmarks-Loke rekommenderar att du lägger av minuspolen på batteriet, vilket jag instämmer i.

Det KAN vara fel även på ett nytt batteri.
Så gott som alla leverantörer lämnar minst 3 års garanti på batteriet.
Reklamera batteriet så får du besked om det är batteriet som är defekt eller ej.

d-b
23 december 2023 · 541 Inlägg

Muskelbil skrev:
Ja, står bilen still en månad i streck och startas och körs en kort sträcka tre gånger under den perioden är det fullt normalt att bilen inte vill starta.
Vad är det för bilmodell det gäller?

Vad grundar du detta på? När bilen står stilla i sex månader (jag har två bilar som jag byter en gång i halvåret och har gjort så sedan 2008) så brukar det inte vara några problem att starta. Ja, det är skillnad på en mot tre starter, men det är också skillnad på en mot sex månader.

Muskelbil
23 december 2023 · 320 Inlägg

d-b skrev:

Muskelbil skrev:
Ja, står bilen still en månad i streck och startas och körs en kort sträcka tre gånger under den perioden är det fullt normalt att bilen inte vill starta.
Vad är det för bilmodell det gäller?

Vad grundar du detta på? När bilen står stilla i sex månader (jag har två bilar som jag byter en gång i halvåret och har gjort så sedan 2008) så brukar det inte vara några problem att starta. Ja, det är skillnad på en mot tre starter, men det är också skillnad på en mot sex månader.

Det grundas på att det går åt betydligt mer ström att starta bilen och driva komponenterna en liten sväng runt kvarteret än om bilen står orörd.
Det kalla obrukade batteriet hinner inte ladda tillräckligt på den korta tiden.
Brukar inte vara problem, men du har alltså haft bekymmer med för låg spänning?
Återigen, vad är det för bilmodell det gäller?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 december 2023 · 13 744 Inlägg

Muskelbil skrev:
Ja, står bilen still en månad i streck och startas och körs en kort sträcka tre gånger under den perioden är det fullt normalt att bilen inte vill starta.
Vad är det för bilmodell det gäller?

min gamla audi a2 kan stå ett halvår och slår igång som ingenting förvisso ett 105Ah batteri orginal i den men iallfall..   hade bilen stog nu hela sommarn utan att ladda.  starta den körde till jobbet 2km bort stängde av och gjorde så varje dag i 2veckors tid samtidigt som jag hade stereon på full volym med ett 780watts dls class ab steg och det fungerar fint endå fast den stått så länge..

batteriet ska klara en månad utan minsta problem.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 december 2023 · 17 485 Inlägg

Att dra säkringar gör inte att den slutar dra ström. Bilens minne är alltid aktivt. Har du automat har även denna ett minne. Det finns ju batteripolskor med en vridbrytare på. Det finns även gott om bilar som inte gillar att stå helt strömlösa... Sen är jag tveksam om det räcker. Har en bil som som stått i ca 3 veckor nu. Ska starta den idag. Eller försöka...

Startmotor? Den drar 200A i runda slängar. Även om det bara är 2 sekunder som mest så ska uttagen effekt krediteras till fullo. Själva bilen vill säkert ha 30-40A bara för att fungera med. Batteriet börjar laddas så fort bilen startat men det finns en inre tröghet i det som gör att det inte tar så mycket laddning de första minuterna. Du kör väl inte runt hörnet med stolsvärme & elbakruta påslagen big_smile

Generator? Är den på 70A eller 250A...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
25 december 2023 · 2 828 Inlägg

Just Audi nämndes tidigare.
Dom (säkert fler dyrare VAG) har mjukvara för djupdvala, där dom stänger ner allt mer ju längre dom står och allt eftersom batteriet sjunker.
Den mjukvaran har INTE alla bilmodeller utan går ner i "normal" dvala där det kan dra 0.0nånting A. 

En månad sen kort start, visst, ytterligare en månad och kort start, visst, men så månad efter månad dessutom med bara kort körning så tar det helt naturligt slut. 
Man tar ur med än man ger.
Så oberoende av bilmodell kan det vara helt normalt, och inte ens en analog 1970talare pallar det i längden.  Tar längre tid till problem bara.
Urkopplat batteri ger än mer tid, men grundproblemet kvarstår. Bara starten tar mer än kort körning ger tillbaka.

Bilar byggs inte för att stå varken nu eller då och det är inte <1993 längre eletronikmässigt där bara klockan drog ström....

Men misstänker man att det inte är normalt får man mäta dvalaförbrukningen och sen har man fakta att agera efter. 
Leta/laga fel, byta bil, eller byta körmönster.

Senast redigerat av Mossan1 (25 december 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang