Skär ibland vid uppstart king cab

Lars123
4 januari · 176 Inlägg

Tja, ibland när jag startar min king cab hör man ett skärande ljud (då går den inte runt så får vrida tillbaka å starta igen). Min kompis hade samma sak fast då lät de varje dag å han åkte på att byta svänghjul för 14k, de har jag inte alls råd me så frågan är om jag ska sälja bort innan de händer något eller om de är lugnt. Är de ofta svänghjulet eller kan det vara något annat? Tacksam för svar

Senast redigerat av Lars123 (4 januari )

Mossan1
4 januari · 2 848 Inlägg

Kan det skärande ljudet vara att startmotorns drev inte greppar mot kuggkransen på svänghjulet månntro?
Kuggar som slirar mot varandra.

Brukar vara sliten startmotor som sen snabbt ger dåliga kuggar på svänghjulet som följdfel.

Lars123
5 januari · 176 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kan det skärande ljudet vara att startmotorns drev inte greppar mot kuggkransen på svänghjulet månntro?
Kuggar som slirar mot varandra.

Brukar vara sliten startmotor som sen snabbt ger dåliga kuggar på svänghjulet som följdfel.

Men tror du jag kan ha kvar bilen om jag byter startmotorn, vill inte byta svänghjulet. De har typ skurit 4 gånger å jag har haft den typ 2 månader

Mack Forum- och sitemoderator
5 januari · 26 167 Inlägg

Lars123 skrev:

Mossan1 skrev:
Kan det skärande ljudet vara att startmotorns drev inte greppar mot kuggkransen på svänghjulet månntro?
Kuggar som slirar mot varandra.

Brukar vara sliten startmotor som sen snabbt ger dåliga kuggar på svänghjulet som följdfel.

Men tror du jag kan ha kvar bilen om jag byter startmotorn, vill inte byta svänghjulet. De har typ skurit 4 gånger å jag har haft den typ 2 månader

Hur ska vi kunna avgöra detta när vi inte har hört ljudet själva?
Råd härifrån är just råd, bollande med idéer. Ingen regelrätt felsökning.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Lars123
5 januari · 176 Inlägg

Mack skrev:

Lars123 skrev:

Mossan1 skrev:
Kan det skärande ljudet vara att startmotorns drev inte greppar mot kuggkransen på svänghjulet månntro?
Kuggar som slirar mot varandra.

Brukar vara sliten startmotor som sen snabbt ger dåliga kuggar på svänghjulet som följdfel.

Men tror du jag kan ha kvar bilen om jag byter startmotorn, vill inte byta svänghjulet. De har typ skurit 4 gånger å jag har haft den typ 2 månader

Hur ska vi kunna avgöra detta när vi inte har hört ljudet själva?
Råd härifrån är just råd, bollande med idéer. Ingen regelrätt felsökning.

Men de är ju just de ljudet, när startmotorn inte kuggar i i svänghjulet precis som han sa. Då undrar jag hur länge de isåfall skulle hålla å kanske om de går att rädda upp om man byter startmotor

Senast redigerat av Lars123 (5 januari )

Mew
5 januari · 2 166 Inlägg

Ja om det är så hade jag bytt startmotor så snart det bara går, för att förhoppningsvis undvika en mycket dyrare reparation. Kan ju vara värt att ta ut startmotorn och inspektera den, om den inte sitter allt för dumt till.

husseman
6 januari · 1 597 Inlägg

Hmm, jupp ut med startmotorn-kolla hur illa det är med kuggarna på ditt svänghjul..ser de hyfsade ut- byt startmotor.  Ser kuggarna på svänghjulet bedrövliga ut, sätt ditt ny startmotor från Kina o klabba på drevet med fett o sälj skiten så fort det går.
mvh/husse

Utmarks-Loke
6 januari · 5 860 Inlägg

Kuggkransen på svänghjulet är förmodligen krympt fast med värme. Får man lös den kan man, i teorin, vända på den så den slitna sidan på kuggarna kommer bakåt sett från startmotorn tongue

torsen
6 januari · 7 264 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Kuggkransen på svänghjulet är förmodligen krympt fast med värme. Får man lös den kan man, i teorin, vända på den så den slitna sidan på kuggarna kommer bakåt sett från startmotorn tongue

När jag jobbade på bilverkstad för många år sedan var jag med om att flytta svänghjulets startkrans.
Det losstagna svänghjulets startkrans värmdes med gassvets.
När startkransen blivit tillräckligt varm = mörkröd -  flyttade 2 man startskransen med smidestänger ett kvarts varv och sänkte ner den och och lät den svalna.
Inget ovanligt jobb förr.
Numera  finns inte den kunskapen bland unga oljeapor/reservdelsbytare så dom byter komplett svänghjul i stället.

Bilmotorn stannar ju alltid i samma läge, därför slits kuggarna på svänghjulet bara på ett ställe - av startmotorn.

Lars123
6 januari · 176 Inlägg

torsen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Kuggkransen på svänghjulet är förmodligen krympt fast med värme. Får man lös den kan man, i teorin, vända på den så den slitna sidan på kuggarna kommer bakåt sett från startmotorn tongue

När jag jobbade på bilverkstad för många år sedan var jag med om att flytta svänghjulets startkrans.
Det losstagna svänghjulets startkrans värmdes med gassvets.
När startkransen blivit tillräckligt varm = mörkröd -  flyttade 2 man startskransen med smidestänger ett kvarts varv och sänkte ner den och och lät den svalna.
Inget ovanligt jobb förr.
Numera  finns inte den kunskapen bland unga oljeapor/reservdelsbytare så dom byter komplett svänghjul i stället.

Bilmotorn stannar ju alltid i samma läge, därför slits kuggarna på svänghjulet bara på ett ställe - av startmotorn.

Vet du hur länge de kan hålla om man inte gör något, har bara hört de skärande ljudet 3-4 gånger på 2-3 månader när jag har haft bilen

Lars123
6 januari · 176 Inlägg

Lars123 skrev:

torsen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Kuggkransen på svänghjulet är förmodligen krympt fast med värme. Får man lös den kan man, i teorin, vända på den så den slitna sidan på kuggarna kommer bakåt sett från startmotorn tongue

När jag jobbade på bilverkstad för många år sedan var jag med om att flytta svänghjulets startkrans.
Det losstagna svänghjulets startkrans värmdes med gassvets.
När startkransen blivit tillräckligt varm = mörkröd -  flyttade 2 man startskransen med smidestänger ett kvarts varv och sänkte ner den och och lät den svalna.
Inget ovanligt jobb förr.
Numera  finns inte den kunskapen bland unga oljeapor/reservdelsbytare så dom byter komplett svänghjul i stället.

Bilmotorn stannar ju alltid i samma läge, därför slits kuggarna på svänghjulet bara på ett ställe - av startmotorn.

Ja tänkte att man skulle kunnat göra så.
Vet du hur länge de kan hålla om man inte gör något, har bara hört de skärande ljudet 3-4 gånger när jag haft den i 2-3 månader

Senast redigerat av Lars123 (6 januari )

Utmarks-Loke
6 januari · 5 860 Inlägg

Det kan funka rätt länge. Och när det inte funkar längre lägger man i ettans växel och puttar bilen pyttelite, det räcker oftast att gunga den lite fram och tillbaka. Då vrider sig motorn några grader och en bättre kugg kommer fram

Muskelbil
6 januari · 367 Inlägg

Rådet sälj skiten är väl inte ärligt tänkt att låta någon annan ta över problemet.
Det kommer ta några veckor sedan blir det ett nytt inlägg här om en trasig startmotor.
Nä. Så gör man inte.

Lars123
6 januari · 176 Inlägg

Muskelbil skrev:
Rådet sälj skiten är väl inte ärligt tänkt att låta någon annan ta över problemet.
Det kommer ta några veckor sedan blir det ett nytt inlägg här om en trasig startmotor.
Nä. Så gör man inte.

Aa, men jag ska kanske ha ny epa ändå så får se hur de blir. Jag måste ju ändå inte byta svänghjul nu då de håller ett litet tag till

torsen
8 januari · 7 264 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det kan funka rätt länge. Och när det inte funkar längre lägger man i ettans växel och puttar bilen pyttelite, det räcker oftast att gunga den lite fram och tillbaka. Då vrider sig motorn några grader och en bättre kugg kommer fram

Precis vad jag tänkte föreslå!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang