Vågar man köpa en Tesla?

candyweiss
14 januari · 876 Inlägg

Enda fördelen jag ser med Tesla är trycket/konkurrensen gentemot övriga elbilstillverkare. Jag skulle aldrig köpt en Tesla, men samtidigt skulle jag även väntat några år till innan det finns fler laddstationer och bilarna får betydligt längre räckvidd. Jag vårdar och håller hårt i min fosilbil förhoppningsvis minst 5 år till. Normalt byter jag vart 5:e år, men denna är snart 8 år. Förövrigt är jag inte övertygad om att elbilen är lösningen.

Senast redigerat av candyweiss (14 januari )

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
spillolja
14 januari · 4 026 Inlägg

Min gissning:
Tesla kommer aldrig att teckna kollektivavtal
Tesla kommer att ha 10-20 st frilansare i Sverige som sköter agenturen vid HK
det blir det franchise  eller ÅF-nät  som sköter lokala verkstäder och bilaffärer
och sämre lön än vad dom Tesla anställa bilservice-teknikerna har

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari · 13 746 Inlägg

spillolja skrev:
Min gissning:
Tesla kommer aldrig att teckna kollektivavtal
Tesla kommer att ha 10-20 st frilansare i Sverige som sköter agenturen vid HK
det blir det franchise  eller ÅF-nät  som sköter lokala verkstäder och bilaffärer
och sämre lön än vad dom Tesla anställa bilservice-teknikerna har

du menar sämre som tjänstepension. och sånna saker ? smile
om allt skulle vara bättre hos tesla utan kollektivavtal hade dom redan skrivit på avtalet.. och ingen hade förövrigt varit missnöjda så dom ville ha strejken. smile



att Elon inte kommer backa är ju ganska tydligt lika tydligt som Greta någonsin kommer ändra sig.. dom lider av samma sak..  liksom min dotter.. aldrig i helvete att någon av dom kan ha fel eller kommer erkänna att dom har fel för dom kan inte ha fel   det är bara så. 

smile

har mycket negativt att tycka om facket..  men det är snarare att dom är förjävla mesiga..    märker ju hur vårat bussavtal ser ut tack vare dom där mesarna..   samtidigt som man undrar varför det fattas arbetskraft i våran branch..   finns ju ingen med ett liv som kan jobba som vi...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jesper328
14 januari · 2 373 Inlägg

Growe skrev:
har mycket negativt att tycka om facket..  men det är snarare att dom är förjävla mesiga..    märker ju hur vårat bussavtal ser ut tack vare dom där mesarna..   samtidigt som man undrar varför det fattas arbetskraft i våran branch..   finns ju ingen med ett liv som kan jobba som vi...

Hehe, minns när vi fick besök av några ifrån Metall på min tidigare arbetsplats.
Samtliga var runt 20 år gamla och såg ut att ha gått rakt ifrån Grön Ungdom till IF Metall.. jag vet inte jag känner mig representerad av såna människor, utan man vill ju snarare ha en Svempa som varit i branschen i 30 år och inte viker sig en millimeter. lol

Aja, jag lämnade facket kort därefter.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari · 13 746 Inlägg

Jesper328 skrev:

Growe skrev:
har mycket negativt att tycka om facket..  men det är snarare att dom är förjävla mesiga..    märker ju hur vårat bussavtal ser ut tack vare dom där mesarna..   samtidigt som man undrar varför det fattas arbetskraft i våran branch..   finns ju ingen med ett liv som kan jobba som vi...

Hehe, minns när vi fick besök av några ifrån Metall på min tidigare arbetsplats.
Samtliga var runt 20 år gamla och såg ut att ha gått rakt ifrån Grön Ungdom till IF Metall.. jag vet inte jag känner mig representerad av såna människor, utan man vill ju snarare ha en Svempa som varit i branschen i 30 år och inte viker sig en millimeter. lol

Aja, jag lämnade facket kort därefter.

jo det är ju kontors råttor utan riktig erfarenhet av att arbeta på riktigt..  bussbranchen är just nu helt galen..  saknas en jävla massa folk..  man får 30kr mer i timmen att jobba på helger och nätter.. 30kr..  det är ju ett jävla hån.. 
sen är dom stolta över sina förhandlingar...

för att ha ut 30-40 efter skatt får man ju verkligen jobba dygnet runt..
det håller ju inte i längden.    gissa hur poppis man är när man åker hemifrån på lördag vid 5-6 på morgonen och är hemma 3 på söndag morgon..  och vad tjänar man på det inte något..  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
DetailingByErik
15 januari · 16 Inlägg

En Tesla S går som satan testa en och känn själv

Volvo XC60 "Black Reaper" (2013)
granadadr
16 januari · 7 290 Inlägg

det gör en top alcohol med,, men inte skulle jag vilja äga en för det wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
DetailingByErik
17 januari · 16 Inlägg

granadadr skrev:
det gör en top alcohol med,, men inte skulle jag vilja äga en för det wink

Hahaha bästa kommentaren snyggt!

Volvo XC60 "Black Reaper" (2013)
Electricfan
18 januari · 17 Inlägg

DetailingByErik skrev:
En Tesla S går som satan testa en och känn själv

Det finns många olika effektalternativ även för S.
Några är slöare än en gammal 3 SR 0-100 och den vill jag inte påstå går som satan. Fast jämfört med en XC60, är den väldigt snabb.

viccoA
18 januari · 3 110 Inlägg

Electricfan skrev:
Hej, igen.

Jag har kommit till slutsatsen att jag vill köpa en Tesla, ny eller begagnad 3 eller Y.
Vilket har jag inte bestämt ännu.
Jag funderar över om det är klokt att köpa en Tesla eftersom det är en pågående konflikt med LO.
Tankarna är:
Lämnar Tesla Sverige?
Kommer andra hands värdet rasa rejält?
Blir Tesla kvar och kringgår blockaden ännu mer med egna plåtverkstäder och egna försäkringsbolag och det påverkar inte ägarna alls.

Ser fram emot tankar och funderingar.

Klokt att titta på en av de bästa elbilarna på marknaden.

Är det smart att köpa en Tesla med tanke på läget: Ja.

1. Tesla kommer inte lämna Sverige.
2. Andrahandsvärdet kommer inte rasa om Tesla lämnar, snarare tvärt om
3. Ja, Tesla har bytt Svenska strejkande åkerier till utländska. Aluminiumtillverkare mot utländska. Werksta förlorade avtalet direkt när de började strejka, nu finns en ny lista på plåt och lackverkstäder som inte är i blockad och Tesla planerar rikstäckande lack och plåt i egen regi (de har öppnat de första två centren).

viccoA
18 januari · 3 110 Inlägg

Growe skrev:

spillolja skrev:
Min gissning:
Tesla kommer aldrig att teckna kollektivavtal
Tesla kommer att ha 10-20 st frilansare i Sverige som sköter agenturen vid HK
det blir det franchise  eller ÅF-nät  som sköter lokala verkstäder och bilaffärer
och sämre lön än vad dom Tesla anställa bilservice-teknikerna har

du menar sämre som tjänstepension. och sånna saker ? smile
om allt skulle vara bättre hos tesla utan kollektivavtal hade dom redan skrivit på avtalet.. och ingen hade förövrigt varit missnöjda så dom ville ha strejken. smile



att Elon inte kommer backa är ju ganska tydligt lika tydligt som Greta någonsin kommer ändra sig.. dom lider av samma sak..  liksom min dotter.. aldrig i helvete att någon av dom kan ha fel eller kommer erkänna att dom har fel för dom kan inte ha fel   det är bara så. 

smile

har mycket negativt att tycka om facket..  men det är snarare att dom är förjävla mesiga..    märker ju hur vårat bussavtal ser ut tack vare dom där mesarna..   samtidigt som man undrar varför det fattas arbetskraft i våran branch..   finns ju ingen med ett liv som kan jobba som vi...

IF Metalls kollektivavtalsenliga pensionssparande står sig troligen slätt jämfört med Teslas aktiebonusprogram.

"Teslas anställda har omfattande sjukvårdsförsäkring, pensionsavtal och ett generöst antal dagar betald semester från dag ett. Med aktietilldelning, rabatter på aktier och fler förmåner investerar vi i vårt team för att hjälpa dem att göra sitt bästa."

Senast redigerat av viccoA (18 januari )

zemet
18 januari · 4 041 Inlägg

Jag tycker nog att man bör våga köpa Tesla.

Servicen rullar på som vanligt trots strejken
Dom utökar och ändrar sammarbetspartners trots strejken
Det säljs många Teslor och support från 3dje part som typ Gruffman och EV repair blir fler och fler.

I värsta fall får man väll ta bilen till Norge om det verkligen skiter sig och man inte kan få hjälp i Sverige.

Och det finns problem med många andra konkurenter.
Polestar är väll en bil som försöker spela i ungefär samma liga som Tesla. Dom har ju gjort mångmiljardförluster flera år i rad. Skulle inte bli förvånad om dom säljs/går i konkurs.
Det känns mer riskabelt med en Polestar än Tesla.

Vågar man köpa kinesiskt och relativt obeprövat som BYD eller MG?

Köpa tyskt med VAG eller MB/BMW? Kanske, jag är ärligt talat inte tillräckligt insatt men det kanske är ett säkrare alternativ än Polestar iaf.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
master_lars
18 januari · 1 160 Inlägg

zemet skrev:
Jag tycker nog att man bör våga köpa Tesla.

Servicen rullar på som vanligt trots strejken
Dom utökar och ändrar sammarbetspartners trots strejken
Det säljs många Teslor och support från 3dje part som typ Gruffman och EV repair blir fler och fler.

I värsta fall får man väll ta bilen till Norge om det verkligen skiter sig och man inte kan få hjälp i Sverige.

Och det finns problem med många andra konkurenter.
Polestar är väll en bil som försöker spela i ungefär samma liga som Tesla. Dom har ju gjort mångmiljardförluster flera år i rad. Skulle inte bli förvånad om dom säljs/går i konkurs.
Det känns mer riskabelt med en Polestar än Tesla.

Vågar man köpa kinesiskt och relativt obeprövat som BYD eller MG?

Köpa tyskt med VAG eller MB/BMW? Kanske, jag är ärligt talat inte tillräckligt insatt men det kanske är ett säkrare alternativ än Polestar iaf.

Polestar värderas ju till 0kr, vilket får effekt på Volvos kurs och värde. Volvo efterskänker ju all vinst på sina bilar till Polestar.
Som du säger, kommer nog säljas eller gå i KK inom kort. Dock troligen mer säljas, då KK är dyrt.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh … olvo-cars/

KenthIJ
18 januari · 1 465 Inlägg

Det verkar väl som att de sänker priset på model Y med ytterligare ca 50 000 nu i rappet

MrHyde
18 januari · 654 Inlägg

zemet skrev:
Jag tycker nog att man bör våga köpa Tesla.

Servicen rullar på som vanligt trots strejken
Dom utökar och ändrar sammarbetspartners trots strejken
Det säljs många Teslor och support från 3dje part som typ Gruffman och EV repair blir fler och fler.

I värsta fall får man väll ta bilen till Norge om det verkligen skiter sig och man inte kan få hjälp i Sverige.

Och det finns problem med många andra konkurenter.
Polestar är väll en bil som försöker spela i ungefär samma liga som Tesla. Dom har ju gjort mångmiljardförluster flera år i rad. Skulle inte bli förvånad om dom säljs/går i konkurs.
Det känns mer riskabelt med en Polestar än Tesla.

Vågar man köpa kinesiskt och relativt obeprövat som BYD eller MG?

Köpa tyskt med VAG eller MB/BMW? Kanske, jag är ärligt talat inte tillräckligt insatt men det kanske är ett säkrare alternativ än Polestar iaf.

Jag skulle aldrig någonsin köpa kinesiskt, varken förbränningsbil eller batteribil.
Däremot undrar jag kring ditt resonemang där, tillverkas inte vissa Tesla i kina? Typ som Model Y? Då kommer du ju ändå inte undan, om man säger så.
Eller kommer de bilarna inte till Europa utan säljs bara därnere?

Live long, and prosper.
zemet
18 januari · 4 041 Inlägg

MrHyde skrev:

zemet skrev:
Jag tycker nog att man bör våga köpa Tesla.

Servicen rullar på som vanligt trots strejken
Dom utökar och ändrar sammarbetspartners trots strejken
Det säljs många Teslor och support från 3dje part som typ Gruffman och EV repair blir fler och fler.

I värsta fall får man väll ta bilen till Norge om det verkligen skiter sig och man inte kan få hjälp i Sverige.

Och det finns problem med många andra konkurenter.
Polestar är väll en bil som försöker spela i ungefär samma liga som Tesla. Dom har ju gjort mångmiljardförluster flera år i rad. Skulle inte bli förvånad om dom säljs/går i konkurs.
Det känns mer riskabelt med en Polestar än Tesla.

Vågar man köpa kinesiskt och relativt obeprövat som BYD eller MG?

Köpa tyskt med VAG eller MB/BMW? Kanske, jag är ärligt talat inte tillräckligt insatt men det kanske är ett säkrare alternativ än Polestar iaf.

Jag skulle aldrig någonsin köpa kinesiskt, varken förbränningsbil eller batteribil.
Däremot undrar jag kring ditt resonemang där, tillverkas inte vissa Tesla i kina? Typ som Model Y? Då kommer du ju ändå inte undan, om man säger så.
Eller kommer de bilarna inte till Europa utan säljs bara därnere?

Om jag har förstått rätt så har tesla 3 fabriker nu.
En i Californien , en i Tyskland och en i Kina.

Vad jag läst på forum så skall bilarna som är tillverkade i Kina hålla högre kvalitet än dom som producerats i Tyskland.
Men det kan ju vara bara hörsägen, jag har aldrig sett någon fakta på det.

Jag vet inte var Kina bilarna säljs, kanske levereras både från Kina och Tyskland till Europa.

Vad jag menade med "Kinesiskt obeprövat" är att det är bilar utvecklade och producerade i Kina av Kineser.
Det är nog väldigt svårt att köpa en bil idag helt utan kopplingar till Kina.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torsen
18 januari · 7 238 Inlägg

KenthIJ skrev:
Det verkar väl som att de sänker priset på model Y med ytterligare ca 50 000 nu i rappet

Stod i morgontidningen i dag, 2024-01-18, att Tesla sänker priset på nya Y till 535.000:-.
Det får man inte en begagnad 2021 Tesla Y för enligt annonserna på Blocket.
Vem/vilka köper då de gamla Tesla Y.
Förutom att de nya är så pass mycket billigare än de begagnade, har väl tekniken gjort dom bättre.

Är det någon knäpp trend att begagnade bilar ska vara dyrare än nya?
Pristrenden är densamma när det gäller Suzuki Jimny 4 från 2018 och framåt!
Något mer bilmärke där begagnade bilar är dyrare än nya bilar?
Hur är det med t ex Volvo?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 januari · 13 746 Inlägg

torsen skrev:

KenthIJ skrev:
Det verkar väl som att de sänker priset på model Y med ytterligare ca 50 000 nu i rappet

Stod i morgontidningen i dag, 2024-01-18, att Tesla sänker priset på nya Y till 535.000:-.
Det får man inte en begagnad 2021 Tesla Y för enligt annonserna på Blocket.
Vem/vilka köper då de gamla Tesla Y.
Förutom att de nya är så pass mycket billigare än de begagnade, har väl tekniken gjort dom bättre.

Är det någon knäpp trend att begagnade bilar ska vara dyrare än nya?
Pristrenden är densamma när det gäller Suzuki Jimny 4 från 2018 och framåt!
Något mer bilmärke där begagnade bilar är dyrare än nya bilar?
Hur är det med t ex Volvo?

Dåliga tappet det blir för dom som betalt mer det påverkar ju beg priserna väldigt negativt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
viccoA
18 januari · 3 110 Inlägg

Growe skrev:

torsen skrev:

KenthIJ skrev:
Det verkar väl som att de sänker priset på model Y med ytterligare ca 50 000 nu i rappet

Stod i morgontidningen i dag, 2024-01-18, att Tesla sänker priset på nya Y till 535.000:-.
Det får man inte en begagnad 2021 Tesla Y för enligt annonserna på Blocket.
Vem/vilka köper då de gamla Tesla Y.
Förutom att de nya är så pass mycket billigare än de begagnade, har väl tekniken gjort dom bättre.

Är det någon knäpp trend att begagnade bilar ska vara dyrare än nya?
Pristrenden är densamma när det gäller Suzuki Jimny 4 från 2018 och framåt!
Något mer bilmärke där begagnade bilar är dyrare än nya bilar?
Hur är det med t ex Volvo?

Dåliga tappet det blir för dom som betalt mer det påverkar ju beg priserna väldigt negativt

Nu är det en stor uppdatering på gång för model Y, därav rean för att bli av med alla gamla. Ungefär som Volvos "classic" modeller, de bilarna var 25% billigare då modellen var i slutet på sin livscykel.

Senast redigerat av viccoA (18 januari )

viccoA
18 januari · 3 110 Inlägg

Growe skrev:

torsen skrev:

KenthIJ skrev:
Det verkar väl som att de sänker priset på model Y med ytterligare ca 50 000 nu i rappet

Stod i morgontidningen i dag, 2024-01-18, att Tesla sänker priset på nya Y till 535.000:-.
Det får man inte en begagnad 2021 Tesla Y för enligt annonserna på Blocket.
Vem/vilka köper då de gamla Tesla Y.
Förutom att de nya är så pass mycket billigare än de begagnade, har väl tekniken gjort dom bättre.

Är det någon knäpp trend att begagnade bilar ska vara dyrare än nya?
Pristrenden är densamma när det gäller Suzuki Jimny 4 från 2018 och framåt!
Något mer bilmärke där begagnade bilar är dyrare än nya bilar?
Hur är det med t ex Volvo?

Dåliga tappet det blir för dom som betalt mer det påverkar ju beg priserna väldigt negativt

Teslas officiella strategi är att de ska försöka att ständigt bli effektivare och försöka hålla nere kostnader, dels genom nya innovationer och större volymer.

Ta Cybertrucken tex. världens första bil där svagspänningsdelen är 48v med 1GB TCP/IP gränssnitt med PoE direkt till canbus. Ca 77% färre kablar jämfört med en traditionellt byggd bil samt betydligt tunnare kablar då spänningen är högre.
Tesla var också först med "megacasting" av aluminium, något som Volvo och Toyota kopierar för att hålla ner kostnader.

Tesla är som alla andra bilföretag drabbade av inflationen men när model S först lanserades 2013 producerade man 3000 bilar om året (samma år tillverkade Nissan 4600st LEAF), klart priserna går ner när Tesla 2023 tillverkade 1.8 milj bilar.

Senast redigerat av viccoA (18 januari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang