Nytt batteri - VW original eller Biltema

Prr
25 januari · 11 Inlägg

Hej!

På gång köpa nytt batteri till en Passat från 2011.

Skall man köpa original från VW eller tex från Biltema? Skillnad i kvalitet eller är det typ samma?
Biltemas har bättre specar, ett års längre garanti (=4 år) och kostar hälften av vad VW's gör.

Det är mina äldre föräldrar som äger bilen dvs de kör sällan samt kort och de behöver kunna lita på att batteriet fungerar.
Man får vad man betalar för är ju ett talesätt - men gäller det bilbatterier?
/Prr

spillolja
25 januari · 4 026 Inlägg

batteriet i min golf från 2008/09 fungerar fortfarande, det är något välkänt fabrikat Varta etc.
man kanske spara några 100-dringar om man köper eftemarknadsbatteri av välkänt fabrikat

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
krambriw
25 januari · 427 Inlägg

Köpte VARTA original till hustruns förra A3, det funkade perfekt och auto-stopp började åter fungera. Dyrare än biltema men väldigt bra, köpte på Svenska Batterilagret i Uppsala

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 januari · 13 746 Inlägg

krambriw skrev:
Köpte VARTA original till hustruns förra A3, det funkade perfekt och auto-stopp började åter fungera. Dyrare än biltema men väldigt bra, köpte på Svenska Batterilagret i Uppsala

du får det att låta som start och stopp skulle vara en bra funktion..   bara chansen att det skräpet skulle börja fungera gör ju att biltema varianten är bättre om man har tur och det inte fungerar sen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
25 januari · 5 841 Inlägg

Jag köpte biltema senast och det har fungerat väldigt bra

jaka54
25 januari · 5 735 Inlägg

Skulle inte ens fundera på att köpa ett originalbatteri.
De senaste 25 åren har jag kört med biltemas "Silverfärgade" batterier och de har funkat perfekt. Det första höll i över 18 år och de senaste köpte jag för sju år sedan och det det funkar perfekt.
Brorsan har också han ett "silverfärgat" Biltema batteri i sin Audi 100 Avant Turbo som också det funkar perfekt efter 7-8 år.
Likaså har vi Väsby Modellflygare ett "Silverfärgat" Biltema batteri i vår gräsklippare och det batteriet är i dag 10 år och funkar perfekt.

Mossan1
26 januari · 2 828 Inlägg

Slår också ett slag för Biltemas batterier som vi spöar duktigt med att flyttas från maskin till maskin här på gården.  Även det i fyrhjulingen får spö när man plogar och winchlyfter bladet....
Dåliga? Nej!!
Bäst? Säkert inte.
Prisvärda? Ja.

master_lars
26 januari · 1 160 Inlägg

Biltemas silverfärgade är väl helt ok.
Vill dock slå ett slag för AGM-batteri istället för den klassiska på Biltema.
AGM tål lite mer, och troligen ett sådant som suttit i er Vw från 2011. Det tål lite mer och är anpassat för start och stopp.

Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 januari · 13 746 Inlägg

master_lars skrev:
Biltemas silverfärgade är väl helt ok.
Vill dock slå ett slag för AGM-batteri istället för den klassiska på Biltema.
AGM tål lite mer, och troligen ett sådant som suttit i er Vw från 2011. Det tål lite mer och är anpassat för start och stopp.

ja är det start och stopp är det agm på vag bilar.. 

har själv ett beg sån från våran caravelle på jobbet  passade perfekt i min audi a2 100ah är inte helt fel..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Prr
26 januari · 11 Inlägg

Tack för alla svar!
Japp, det är ett AGM batteri som är aktuellt. Verkar som Biltemas batterier är helt ok.

master_lars
26 januari · 1 160 Inlägg

Det är helt ok, eventuellt kan du behöva gifta in nya batteriet i bilen. Detta gör du lätt med en typ OBD11 eller likande.

Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Brådhis * Voff voff *
26 januari · 10 280 Inlägg

Jämför även priser med märkesbatterier som tex Yuasa, Exide, Tudor, Varta hos kedjor som AD Bildelar, Batterilagret osv. Inte helt sällan skiljer det klart mindre än man tror.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Muskelbil
26 januari · 320 Inlägg

Ett 12v batteri till privatbilen kostar 1295kr hos biltema medans originalbatteriet kostar knappt 1200kr, inklusive byte av märkesverkstaden.
Det är inte alltid dyrare med pirat

Hemmamek
26 januari · 159 Inlägg

master_lars skrev:
Det är helt ok, eventuellt kan du behöva gifta in nya batteriet i bilen. Detta gör du lätt med en typ OBD11 eller likande.

Vad i hela helvete... Kan man inte ens byta batteri i bilar från 2011?
Hur lyckas de ens med det? Är väl bara 12 volts anslutning, inge data kablar emellan?

Utmarks-Loke
26 januari · 5 841 Inlägg

För att få maximal livslängd i ett batteri skall laddningsströmmen variera under dess liv. Jag vet inte om den skall ladda lägre när batteriet är nytt och mer när det är gammal, eller tvärtom, eller något helt annat, men något åt det hållet är det. Då måste man tala om för bilen att batteriet är nytt. Konstigare än så är det inte.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 januari · 13 746 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
För att få maximal livslängd i ett batteri skall laddningsströmmen variera under dess liv. Jag vet inte om den skall ladda lägre när batteriet är nytt och mer när det är gammal, eller tvärtom, eller något helt annat, men något åt det hållet är det. Då måste man tala om för bilen att batteriet är nytt. Konstigare än så är det inte.

det har med att man måste öka laddningen för att bibehålla funktionerna i bilen för att kapaciteten sjunker.. eller nått sånt där trams. 

men nu är det en vw och ingen äklig bmw eller dyligt så tror det fungerar utmärkt utan.   tror det är nästa generation av passat man måste koda batteriet..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
CaddyM
26 januari · 9 Inlägg

Jag har haft två st MC-batterier från Biltema. Bägge höll i 2 år innan de slutade hålla laddning. Trots att jag varit noga med att ladda ett antal gånger även under vintern. När det hände gång nr 2 så gav jag upp och köpte ett mer känt märke. Verkar hålla mycket bättre.

Men de kanske har olika leverantörer för bil resp. MC-batterier.

Senast redigerat av CaddyM (26 januari )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 januari · 13 746 Inlägg

CaddyM skrev:
Jag har haft två st MC-batterier från Biltema. Bägge höll i 2 år innan de slutade hålla laddning. Trots att jag varit noga med att ladda ett antal gånger även under vintern. När det hände gång nr 2 så gav jag upp och köpte ett mer känt märke. Verkar hålla mycket bättre.

Men de kanske har olika leverantörer för bil resp. MC-batterier.

mc batteri får man vara glad om dom håller ett år..  riktigt jävla skräp..   tycker alla är fruktansvärt dåliga...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
26 januari · 5 841 Inlägg

Småbatterierna på biltema, typ till åkbara gräsklippare och liknande, har i alla fall förut varit ganska dåliga. MC-batterierna kanske är såna också.

jaka54
26 januari · 5 735 Inlägg

Har också dålig erfarenhet av ett MC batteri från Biltema, detta var för ca 15 år sedan , det batteriet höll bara ca 2 år, sen gick jag över till Lithium jon järn batteri och det funkar ännu bra efter mer än 10 års användande ( Honda 1300 ST A).
I andra hojen (Honda CB 750 från 1969, Sand cast)  har jag Biltema batteri som jag köpte för  två år sedan och det håller fortfarande.https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-be9a16a62663a48dd112deed20cc4e35.jpg

Senast redigerat av jaka54 (26 januari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang