Broms lampa blinkar istället för blinkers, rost i kontakterna, orsak? Lösning?

Benz175
4 februari · 4 Inlägg

Mercedes benz A180 W176 2014-2015
Bakbromsljus blinkar istället för blinkers. Började för ett tag sedan, sedan fungerade det ett tag ( nån dag) & igen problem, & en gång till likadant.
Var kan orsaken ligga? Provat rengöra/fixa det med kontraktspray två gånger men utan ngt resultat. Hjälp tack!!

uhlin
4 februari · 2 834 Inlägg

Dålig jord. Kolla jordkablar till lyktan.

Mossan1
4 februari · 2 828 Inlägg

Kolla hur bakre styrdonet mår. Främst dess kontakter.  En 2014 har absolut en bakre elcentral som styr bakljusen via CAN systemet.
Fel i själva baklyktan är också möjligt. Är det bara integrerade LED eller vanliga halogenlampor också? Inget LED konverterat?

Jesper328
4 februari · 2 373 Inlägg

Är det enbart en sida, eller är det båda?
Eftermonterad dragkrok?

Lyktorna styrs av SAM (Signal Acquisition Module) som sitter under intstrumentbrädan.
Gissar på kortis i kablaget eller intern i lyktan.

Up the RA
Benz175
4 februari · 4 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kolla hur bakre styrdonet mår. Främst dess kontakter.  En 2014 har absolut en bakre elcentral som styr bakljusen via CAN systemet.
Fel i själva baklyktan är också möjligt. Är det bara integrerade LED eller vanliga halogenlampor också? Inget LED konverterat?

Ska se vad jag kan hitta. Är nybörjare på det här så vet inte riktigt vart detta sitter, men skall se vad jag kan hitta.
Bara vanliga halogenlampor i baklyktan. Kontakten mellan lyktan & fordonet är rostiga på båda delar. Men tror det kan vara som du säger i elcentralen så ska se vad jag kan hitta. tack!

Benz175
4 februari · 4 Inlägg

Jesper328 skrev:
Är det enbart en sida, eller är det båda?
Eftermonterad dragkrok?

Lyktorna styrs av SAM (Signal Acquisition Module) som sitter under intstrumentbrädan.
Gissar på kortis i kablaget eller intern i lyktan.

Enbart en sida, dock haft strul med båda, bromslampor & blinkers osv osv. så är säkerligen som du gissar, kortis i kablaget, vad gör jag åt detta isåfall?:p
& nej ingen eftermonterad dragkrok.

Jesper328
4 februari · 2 373 Inlägg

Allright, såg att du hade halogenlampor.
Börja med att kolla så att allt på insidan av lyktan ser schysst ut.
Sedan får du kontrollera med multimeter om du t.ex får en pulsande signal på bromsljuset med kontakten inkopplad i lyktan.
Har du en sådan signal så gör du samma sak igen fast med kontakten urkopplad.
Blir det någon skillnad då så har du felet i lyktan, men har du fortfarande blink på bromsen med kontakten urkopplad så ligger felet i kablage/SAM.

Du får bakstifta kontakten med en synål eller liknande. smile

Up the RA
Mossan1
5 februari · 2 828 Inlägg

Benz175 skrev:
Kontakten mellan lyktan & fordonet är rostiga på båda delar

Aha, då ska du börja där.
Det stod inte i förra inlägget, bara i rubriken.
Trodde det mer var en fråga än ett konstaterande.

Rost vid jordpunkter och ärg i kontakter är uppenbara fel att börja med.  Bara kontakt eller oxidrengöring på spray duger inte. Måste putsas mekaniskt också.
Eftersom fel lampa lyser hade jag kollat jorden först. Strömmen tar alltså bakvägen via den glödlampan till jord på något vis. Därför tänds den.  Om det är jordfel alltså.  En LEDlampa kan inte leda ström i båda riktningar som en glödtråd kan. Därför frågan.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 februari · 13 744 Inlägg

Mossan1 skrev:

Benz175 skrev:
Kontakten mellan lyktan & fordonet är rostiga på båda delar

Aha, då ska du börja där.
Det stod inte i förra inlägget, bara i rubriken.
Trodde det mer var en fråga än ett konstaterande.

Rost vid jordpunkter och ärg i kontakter är uppenbara fel att börja med.  Bara kontakt eller oxidrengöring på spray duger inte. Måste putsas mekaniskt också.
Eftersom fel lampa lyser hade jag kollat jorden först. Strömmen tar alltså bakvägen via den glödlampan till jord på något vis. Därför tänds den.  Om det är jordfel alltså.  En LEDlampa kan inte leda ström i båda riktningar som en glödtråd kan. Därför frågan.

ja när lampor börjar betesig så är det till 99.99% jordfel.   

och är det rostit och jävligt är det garanterat där problemet ligger. 

enda gången jag varit med om konsitga fel på baklampor i övrigt så har det varit dragkontakten.. 

men idag finns det ingen fysisk kontakt mellan dragens el och bakjljusen om man nu inte varit dum och monterat dom där äkliga skräp elkontakterna där man tar strömtjuvar till bakljusen för att "sno" signalen    men det hoppas jag att alla har förstånd nog att aldrig använda..  för där förstör man orginal elsystemt med strömtjuvarna

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang