Bilprovningen satte 2:a för att mina framrutor är tonade!

haynes
17 februari 2007 · 5 Inlägg

Jag förstår inte hur man kan sätta en 2:a på mina sido framrutor som är tonade.
Dem har ju inte ens mätt dem eller något.
Det är ungefär som att man kör in med bilen och dom inte öppnar bagaget och sätter en 2:a för man inte har någon triangel.



-
Rubrik redigerad och svordom raderad /admin

Audi
MilleN
17 februari 2007 · 9 108 Inlägg

Visste du inte om risken med att tona främre sidorutorna när du gjorde det? Då så.

haynes
17 februari 2007 · 5 Inlägg

MilleN skrev:
Visste du inte om risken med att tona främre sidorutorna när du gjorde det? Då så.

Dem var tonade när jag köpte den och den har gått igenom besiktningen 2 år med samma toning

Audi
Isröd
17 februari 2007 · 301 Inlägg

Ibland har man tur ibland inte, tydligen hade förra ägaren gott om det.

Toppfarten skiter väl jag i, det är hur snabbt man kommer dit som man vill åt!
MilleN
17 februari 2007 · 9 108 Inlägg

Då får jag säga grattis till att du haft tur i 2 år då smile Är ju fortfarande olagligt, och en risk man får ta..

Pixx
17 februari 2007 · 87 Inlägg

Sa du det?

Cascade
17 februari 2007 · 264 Inlägg

Men det hänger ju givetvis på vilken person det är som besiktigar, dom två första kanske bara va schyssta och släppte igenom bilen medans den 3é var en petig rackare...

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa
sir_daniel www.kudoz.se
17 februari 2007 · 3 802 Inlägg

bara att plocka ur dem och besiktiga då man inte måste ha sidorutor på bilen smile

haynes
17 februari 2007 · 5 Inlägg

MilleN skrev:
Då får jag säga grattis till att du haft tur i 2 år då smile Är ju fortfarande olagligt, och en risk man får ta..

Inte alls olagligt
http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

Audi
haynes
17 februari 2007 · 5 Inlägg

Pixx skrev:
Sa du det?

sa vadå?

Audi
MilleN
17 februari 2007 · 9 108 Inlägg

haynes skrev:
Inte alls olagligt
http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

Jo, då i princip alla rutor har viss toning i originalglasen så kan dom slå ner på toning så fort dom ser att det är gjort i efterhand.

andreas_940
17 februari 2007 · 498 Inlägg

haynes skrev:

MilleN skrev:
Då får jag säga grattis till att du haft tur i 2 år då smile Är ju fortfarande olagligt, och en risk man får ta..

Inte alls olagligt
http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

Jo men rutan brukar vara tonad från fabrik så det blir olagligt om du lägger på en film!

sedan kvittar de hur ljus den är!

Förra ägaren har bara haft flyt när han har klarat sig.

EDIT: MilleN han före

Senast redigerat av andreas_940 (17 februari 2007)

Manne Jajjemen!
17 februari 2007 · 1 512 Inlägg

Såhär står de ju i länken,
"Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter."

kör ner rutorna å plocka bort veven eller plocka ur säkringen till elhissarna å åk å besikta.

Senast redigerat av Manne (17 februari 2007)

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
MagnusGbg
17 februari 2007 · 31 Inlägg

Det får aldrig sitta toning på framrutorna som har eftermonterats utan all toning som e gjord med film åker man på en 2:a på

Livet börjar runt 1 Bar =)
Volvo V50 "D5 Edition" (2004)
Pixx
17 februari 2007 · 87 Inlägg

haynes skrev:

Pixx skrev:
Sa du det?

sa vadå?

Alså att den gått igenom innan osv, konstigt om han inte låter den gå igenom då ändå ju. Javisst om man följer lagen PUNKT O PRICKA om han nu kan kolla genomsläppet osv men har 2 andra kollat på det och ansett det inte vatt nån större risk är det väl rätt konstigt.

MilleN
17 februari 2007 · 9 108 Inlägg

Pixx skrev:
Alså att den gått igenom innan osv, konstigt om han inte låter den gå igenom då ändå ju. Javisst om man följer lagen PUNKT O PRICKA om han nu kan kolla genomsläppet osv men har 2 andra kollat på det och ansett det inte vatt nån större risk är det väl rätt konstigt.

Nej, ibland har man tur när man kört för fort också och polisen stannar en. Ska man gnälla när dom stannar en för fortkörning nästa gång och säga "men jag har ju kört mycket fortare förr och då var det lugnt" smile

Ibland har man tur, och ibland inte.. Gillar inte när folk säger att någon är en idiot när han sköter sitt jobb helt enkelt.

egatsoh
17 februari 2007 · 242 Inlägg

Enligt vv står det Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter.

får jagt inte ha helt tonade rutor bak och 70% (lagligt) på passagerar sidan?

andreas_940
17 februari 2007 · 498 Inlägg

egatsoh skrev:
Enligt vv står det Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter.

får jagt inte ha helt tonade rutor bak och 70% (lagligt) på passagerar sidan?

Nej! iom att rutorna redan är tonade från fabrik!

myran Foto/Bilnörd
17 februari 2007 · 1 541 Inlägg

du får ha en viss "toning" genom färgat glas.

därimot solfilm får du inte ha överhuvedtaget på framroturna. kanske därför den inte gick igenom...

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
SooLo
17 februari 2007 · 110 Inlägg

På vägverkets hemsida står det inget om att toningen ska vara fabriksmonterad. Man kan ju dra ner rutan till hälften så ser man om rutan e lite tonad från fabrik, men en äldre bil är nog inte det, inte mer än typ 5% o sätter man dit typ 15% toning så håller man sig ju under de 25% man får tona...

Have a good time, all the time!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang