öppen dump till bil med lmm

Markus_MR2
28 februari 2007 · 761 Inlägg

Öppen dump och LMM är inte bra, dels tappar du effekt då den går på fet blandning.. Så det du kanske skulle käna i spool-upp mister du i felaktig bränsleblandning..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
petsson_89
28 februari 2007 · 83 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Mazda6needspeed skrev:
Men det här med lmm å öppen dumpventil, gäller inte det i regel bara för bilar med lite högre ladd tryck?..

MVH

har med å göra att du lurar lmm/Styrbox....den registrerar hur mkt luft som åker in du dumpar ut luften och bilen får för mkt soppa....

men de är ju bara när du släpper gasen som dumpen är öppen å då luften släpps ut, så när du gasar äre väl som vanligt? om dumpen är tät då vill säga. å när du släppt gasen kommer de ju nästan ingen soppa heller så den kan ju inte få för mkt bränsle när du kör eftersom att dumpen är stängd, lr?

MeloveGolf Vw trimmare
1 mars 2007 · 2 995 Inlägg

petsson_89 skrev:

MeloveGolf skrev:

Mazda6needspeed skrev:
Men det här med lmm å öppen dumpventil, gäller inte det i regel bara för bilar med lite högre ladd tryck?..

MVH

har med å göra att du lurar lmm/Styrbox....den registrerar hur mkt luft som åker in du dumpar ut luften och bilen får för mkt soppa....

men de är ju bara när du släpper gasen som dumpen är öppen å då luften släpps ut, så när du gasar äre väl som vanligt? om dumpen är tät då vill säga. å när du släppt gasen kommer de ju nästan ingen soppa heller så den kan ju inte få för mkt bränsle när du kör eftersom att dumpen är stängd, lr?

Lmm känner av exakt vilken luftmängd som kommer in och ger bensin därefter försvinner luften efter lmm vet datorn inte om det och den får för mkt soppa innan du släppt gasen har den sugit i sig rejält med luft....ingen som påstår att motorn går sönder den går däremot mer orent får sämre värden katten tar stryk mm

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
swedahl
9 september 2009 · 148 Inlägg

spinner vidare på en gamel tråd dåbig_smile

Hur é det att sätta LMMen på trycksidan efter en öppen dump.
Då borde den definitift få rätt värden, men klara LMMen av behandlingen?

MVH/ Tomas

Low´n´slow is da shit
FLindgren
9 september 2009 · 5 089 Inlägg

swedahl skrev:
spinner vidare på en gamel tråd dåbig_smile

Hur é det att sätta LMMen på trycksidan efter en öppen dump.
Då borde den definitift få rätt värden, men klara LMMen av behandlingen?

MVH/ Tomas

va?? du ju ha llm mellan luftfiltret och turbon.. inet mellan turbon och motorn.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
ZonaX Svetsare
9 september 2009 · 3 150 Inlägg

FLindgren skrev:

swedahl skrev:
spinner vidare på en gamel tråd dåbig_smile

Hur é det att sätta LMMen på trycksidan efter en öppen dump.
Då borde den definitift få rätt värden, men klara LMMen av behandlingen?

MVH/ Tomas

va?? du ju ha llm mellan luftfiltret och turbon.. inet mellan turbon och motorn.

Ja, men han vill ju flytta den till mellan turbo och motor, dvs. trycksidan?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
skjortan Down n`out
9 september 2009 · 514 Inlägg
Down n`out
ZonaX Svetsare
9 september 2009 · 3 150 Inlägg

Men egentligen borde välle det me bli fel?  Pga avståndet vill säga?    Den kan ju aldrig räkna ut att luftens väg har kortats typ 1,5 meter?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
skjortan Down n`out
9 september 2009 · 514 Inlägg

vettefan, är en polares bil, de blev en massa tjat om att det inte skulle funka att ha den där, så han prova för att va jävlas och det funkade kanon,

Down n`out
Rojpen
9 september 2009 · 2 230 Inlägg

körde min med på trycksidan dvs precis vid insuget och det funkade med kanon.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Xuri One Man Clan
9 september 2009 · 4 287 Inlägg

ZonaX skrev:
Men egentligen borde välle det me bli fel?  Pga avståndet vill säga?    Den kan ju aldrig räkna ut att luftens väg har kortats typ 1,5 meter?

om du ligger å laddar 1 bar så tar de inte många millisek innan luften som gått genom lmm är i slutet av avgasystemet...luften sträcka e skit samma... de är mängden/massan som motorn suger i sig som är intressant.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
H3dlund Med lem
9 september 2009 · 1 127 Inlägg

Sen en annan sak, varför köra öppen dump?

Crappy_punkrocker
9 september 2009 · 268 Inlägg

H3dlund skrev:
Sen en annan sak, varför köra öppen dump?

Det låter häftigt vettö! wink

Nä men ärligt om ni har LMM kör återcirkulerande dump, ska ni absolut ha öppen dump flytta LMM till trycksidan, nånstans innan insuget, men sätt dumpen innan LMM då!

En som har det så är Gazer http://www.garaget.org/gazer

Senast redigerat av Crappy_punkrocker (9 september 2009)

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!
ZonaX Svetsare
9 september 2009 · 3 150 Inlägg

Xuri skrev:

ZonaX skrev:
Men egentligen borde välle det me bli fel?  Pga avståndet vill säga?    Den kan ju aldrig räkna ut att luftens väg har kortats typ 1,5 meter?

om du ligger å laddar 1 bar så tar de inte många millisek innan luften som gått genom lmm är i slutet av avgasystemet...luften sträcka e skit samma... de är mängden/massan som motorn suger i sig som är intressant.

Jo men org. vet ju styrsystemet att att den ska spruta in soppa så o så många sekunder efter att lmm mätt upp skiten.  Ang. tiden det tar, så tar det ju inte heller många sekunder innan den uppmätta luften som precis dumpats genom den öppna ventilen blir missvisande mot bränslemängden?  Asså den mängden luft som precis dumpats är ju för längesen redan uppkäkad av motorn.  Dvs. den borde inte fetta på mer än nån sekund eller nåt?

Senast redigerat av ZonaX (9 september 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Xuri One Man Clan
9 september 2009 · 4 287 Inlägg

ZonaX skrev:

Xuri skrev:

ZonaX skrev:
Men egentligen borde välle det me bli fel?  Pga avståndet vill säga?    Den kan ju aldrig räkna ut att luftens väg har kortats typ 1,5 meter?

om du ligger å laddar 1 bar så tar de inte många millisek innan luften som gått genom lmm är i slutet av avgasystemet...luften sträcka e skit samma... de är mängden/massan som motorn suger i sig som är intressant.

Jo men org. vet ju styrsystemet att att den ska spruta in soppa så o så många sekunder efter att lmm mätt upp skiten.  Ang. tiden det tar, så tar det ju inte heller många sekunder innan den uppmätta luften som precis dumpats genom den öppna ventilen blir missvisande mot bränslemängden?  Asså den mängden luft som precis dumpats är ju för längesen redan uppkäkad av motorn.  Dvs. den borde inte fetta på mer än nån sekund eller nåt?

på en std bil tex med dump så släpper den tillbaka luft, dels trycklöst i tryckrören = sugismotor..
samt att luftmängden i lmm stannar upp så den leanar soppan

om du flyttar lmm så är de ju ej uppmätt luft du skickar ut.. å då e ju preoblemet löst.

på min kärra så std så är insprutet så stenålder att de sprutar in soppa på alla spridare samtidigt..även om den tänder på 2an får alla 4a sås..låter optimalt att ha soppa liggandes på ventiltallriken va?
ändå går dom rätt jämnt å fint... de är inte så knussligt.. å även min kärra med mapsensor går fett när jag dumpar..boxen hinner la inte reagera på att de blir trycklöst så fort.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
ZonaX Svetsare
9 september 2009 · 3 150 Inlägg

Xuri skrev:

ZonaX skrev:

Xuri skrev:

om du ligger å laddar 1 bar så tar de inte många millisek innan luften som gått genom lmm är i slutet av avgasystemet...luften sträcka e skit samma... de är mängden/massan som motorn suger i sig som är intressant.

Jo men org. vet ju styrsystemet att att den ska spruta in soppa så o så många sekunder efter att lmm mätt upp skiten.  Ang. tiden det tar, så tar det ju inte heller många sekunder innan den uppmätta luften som precis dumpats genom den öppna ventilen blir missvisande mot bränslemängden?  Asså den mängden luft som precis dumpats är ju för längesen redan uppkäkad av motorn.  Dvs. den borde inte fetta på mer än nån sekund eller nåt?

på en std bil tex med dump så släpper den tillbaka luft, dels trycklöst i tryckrören = sugismotor..
samt att luftmängden i lmm stannar upp så den leanar soppan

om du flyttar lmm så är de ju ej uppmätt luft du skickar ut.. å då e ju preoblemet löst.

på min kärra så std så är insprutet så stenålder att de sprutar in soppa på alla spridare samtidigt..även om den tänder på 2an får alla 4a sås..låter optimalt att ha soppa liggandes på ventiltallriken va?
ändå går dom rätt jämnt å fint... de är inte så knussligt.. å även min kärra med mapsensor går fett när jag dumpar..boxen hinner la inte reagera på att de blir trycklöst så fort.

Ah, jag orkar inte tjabba med dig, men det borde iallafall inte stämma 100%.  Och hur trycktålig/tät är egentligen lmm då?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Losgard
9 september 2009 · 1 688 Inlägg

ZonaX skrev:
Men egentligen borde välle det me bli fel?  Pga avståndet vill säga?    Den kan ju aldrig räkna ut att luftens väg har kortats typ 1,5 meter?

Luften rör sig med mellan 250-400meter/sek i rören beroende på laddtryck och rördiameter, datorn hinner aldrig uppfatta en sådan marginell ändring.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Vr6grabbarna
9 september 2009 · 234 Inlägg

tja

hade inte rekommenderat en öppen dump till lmm..
jag hade det, och min lmm gick sönder.

det du ska ha isåfall är en återcirkulerande original dump, eller en hybrid, men va försiktig.
ska du ha de klassiska pysljudet så sätt på öppet filter istället, det är bättre, men men, du gör som du vill.

oskar_j
9 september 2009 · 93 Inlägg

swedahl skrev:
spinner vidare på en gamel tråd dåbig_smile

Hur é det att sätta LMMen på trycksidan efter en öppen dump.
Då borde den definitift få rätt värden, men klara LMMen av behandlingen?

MVH/ Tomas

LMM:en lär inte registrera den högre densiteten på luften efter turbon och därmed bör motorn gå för tunt.

BMW 325 (1993)
ZonaX Svetsare
9 september 2009 · 3 150 Inlägg

oskar_j skrev:

swedahl skrev:
spinner vidare på en gamel tråd dåbig_smile

Hur é det att sätta LMMen på trycksidan efter en öppen dump.
Då borde den definitift få rätt värden, men klara LMMen av behandlingen?

MVH/ Tomas

LMM:en lär inte registrera den högre densiteten på luften efter turbon och därmed bör motorn gå för tunt.

Där fick vi ett argument, äntligen!   Det är alltså inte bara att hänga på lmm på trycksidan då.....

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang