"Klonkande" ljud Volvo S60 T5

taylor Fibertekniker
20 februari 2007 · 74 Inlägg

Tja, har en s60 t5 och upptäckte idag att när jag rattar fullt höger så "klonkar" det innifrån hjulhuset! la i parkeringsväxeln och gick ur och puttade på däcket fram o tillbaka och det klonkar innifrån hjulet, antingen broms eller styrstag, stötdämpare!
vad kan detta vara?

DD - True to the source
Patrick Taylor - Team DD Sverige
Ambassadör: Digital Designs Sverige och AudioControl
Volvo V50 D2 "Momentum" (2011)
Volvo XC70 D5 "Summum" (2007)
hanomag
20 februari 2007 · 410 Inlägg

denna bil är väll framhjulsdriven, då kan det vara drivknuten, hur långt har bilen gått ? och händer det enbart när du svänger höger ?

Copyright @ Rybbs Production
taylor Fibertekniker
20 februari 2007 · 74 Inlägg

japp den är framhjulsdriven!
bilen har gått 13200mil men är nyservad, det här uppkom idag när jag var ute o körde, var inte så när jag körde ur garaget men när jag körde in och bara när jag svänger fullt ´höger! kan det ha med kylan o göra? vad gör man åt drivknuten, pris?

Senast redigerat av taylor (20 februari 2007)

DD - True to the source
Patrick Taylor - Team DD Sverige
Ambassadör: Digital Designs Sverige och AudioControl
Volvo V50 D2 "Momentum" (2011)
Volvo XC70 D5 "Summum" (2007)
hanomag
20 februari 2007 · 410 Inlägg

den kan du byta själv eller så lämnar du in den på närmaste volvo verkstad, vet inte riktigt vad det kostar men du kan ju iaf låta dom kolla vad det är för fel och be dom göra en kostnadsberäkning för felet, men jag skulle gissa någon tusenlapp så har du nog fått den bytt om det är drivknuten som är felet.

Copyright @ Rybbs Production
pilten
20 februari 2007 · 48 Inlägg

Hallå! jag hade en s60 av -03 årsmodell och på den fick jag sådant klonkande ljud lite då och då och de är tydligen ett vanligt fel på s60 vet inte om de är bara på s60. nu minns jag inte hellt 100 om de var bara någon bussning som var slut. på min var de bara vara in så böt de dem utan kostnad. var in hos din volvo handlare och kolla kan hända att de är de på din bil också. hoppas det hjälper trotts mint vaga tips

camaro67 Meister
20 februari 2007 · 6 763 Inlägg

Du kan allttid känna på hjulmuttrarna/bultarna. Är väldigt billigt om det skulle vara de.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
hanomag
20 februari 2007 · 410 Inlägg

Precis som camaro säger de kan ju va nånting dret enkelt, och är de e ny bil så är det säkert garanti på grejjerna !

Copyright @ Rybbs Production
Viitoo
20 februari 2007 · 121 Inlägg

Samma sak har hände mej, me miiin s60 07:a lämna in min på verkstan Så som dem att det e vanligt fel skruv som håller driv axeln hade lossnat det e vanligt på en s60 sa han till mej så va itte oroliiig tongue

Vitt is the shiit :)
Kirre
20 februari 2007 · 2 122 Inlägg

farsans v70 gjorde så då va de nån bussning som va slut

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Xuri One Man Clan
20 februari 2007 · 4 287 Inlägg

krängningshämmarlänkarna ..drivaxelskruven..styrstagsände...skulle tro att styrstagsände är de mest troliga ..sitter inte drivaxeln så brukar de låta om man kör framåt eller bakåt precis när bilen börjar rulla ...är de k-länkarna så låter de vid gubb... är de styrstagsände så låter de när de blir krafter innåt eller utåt på hjulet ....skulle kunna vara kulleden också men de är inte så vanligt som styrstagsände så de tvivlar jag lite på ..skulle kunna vara ett löst hjul också iofs

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
pilten
20 februari 2007 · 48 Inlägg

just de k-länkarna var de som var felet på min.

Xuri One Man Clan
20 februari 2007 · 4 287 Inlägg

pilten skrev:
just de k-länkarna var de som var felet på min.

de lät bara vid gupp/ojämnheter i vägbanan ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
taylor Fibertekniker
20 februari 2007 · 74 Inlägg

hur pass dyrt/billigt är det att byta det där då? köpte bilen för 1 månad sen och har 1 års garanti på hela bilen genom kredit bolaget/bilhandlaren!

Xuri skrev:
krängningshämmarlänkarna ..drivaxelskruven..styrstagsände...skulle tro att styrstagsände är de mest troliga ..sitter inte drivaxeln så brukar de låta om man kör framåt eller bakåt precis när bilen börjar rulla ...är de k-länkarna så låter de vid gubb... är de styrstagsände så låter de när de blir krafter innåt eller utåt på hjulet ....skulle kunna vara kulleden också men de är inte så vanligt som styrstagsände så de tvivlar jag lite på ..skulle kunna vara ett löst hjul också iofs

DD - True to the source
Patrick Taylor - Team DD Sverige
Ambassadör: Digital Designs Sverige och AudioControl
Volvo V50 D2 "Momentum" (2011)
Volvo XC70 D5 "Summum" (2007)
Xuri One Man Clan
20 februari 2007 · 4 287 Inlägg

taylor skrev:
hur pass dyrt/billigt är det att byta det där då? köpte bilen för 1 månad sen och har 1 års garanti på hela bilen genom kredit bolaget/bilhandlaren!

Xuri skrev:
krängningshämmarlänkarna ..drivaxelskruven..styrstagsände...skulle tro att styrstagsände är de mest troliga ..sitter inte drivaxeln så brukar de låta om man kör framåt eller bakåt precis när bilen börjar rulla ...är de k-länkarna så låter de vid gubb... är de styrstagsände så låter de när de blir krafter innåt eller utåt på hjulet ....skulle kunna vara kulleden också men de är inte så vanligt som styrstagsände så de tvivlar jag lite på ..skulle kunna vara ett löst hjul också iofs

Du betalar inte ett skit om de är garanti på att ...visst dom grejer är slitagegrejer men de ska ändå vara kostnadsfritt om de är garanti på den av bilhandlaren ...annars om de nu skulle vara tex en styrstagsände så är de  jobb 3-500kr delar 4-1000kr + 4 hjulsinställning kanske 5-1000kr .har ingen aning om vad ni har för priser där uppe och vet inte riktigt vilken del heller som gör oljudet ..i en del fall så är gummiplattorna till stötdämparna trasiga/dåliga så att fjädern blir typ tvingad att rotera även att den ska sitta fast ...men är de garanti så är de ju bara å lämna bilen så får dom kolla vad det är för fel och åtgärda ...beror iofs på lite  vad garantin omfattar men du ska nog inte betala ..

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang