Volvos block. hur mycke tål dom.

Mr_Clean
1 mars 2007 · 3 Inlägg

B234 blocket.!
som vissa här redan skrivit.! Pratat med en kille som jobbar på volvo och andra som bara har volvo i huvet..! klarar en bit över 1000HK.......

dbjanoz
1 mars 2007 · 1 785 Inlägg

Om man kan trimma motorer och är bäst på allt så lär man väl klara av att designa ett eget generator fäste.

Ont om B234 block hehe... Hur många ska jag leta reda på för att bevisa motsatsen?

Svaret här kan nog tolkas som att B230 av senare modell är näramast sanningen om starkaste blocket.






Sharky skrev:
Tillgång: Det finns inte så gott om B234 block.

Delar: Andra fästen etc på B234. Titta på hur generatorn ser ut tex.

Varianter: Det finns (uppenbarligen) två gjutningar av B234. Ett med tunnare och ett med tjockare cylinderväggar.

Erfarenhet: Genom att få har byggt på B234 - så finns det få med erfarenhet.

Diskussionen är egentligen akademisk upp till typ +500 Hkr. Där håller B23, B230, B234 utan "rymdteknologi".

/Göran



262turbo skrev:
fösta gången jag hör någon säga att b234 blocket skulle vara bättre än både 21:or 23:or och 230ar...... nästan alla rallycross motorer byggs ju på 8v blocken..... många som har plockat ur riktigt mycke effekt ur 16v motorer har ju inte åkt med b234 botten del......

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
henke1973
21 oktober 2008 · 121 Inlägg

ursäkta lånar tråden lite..  Ni snackar bara turbo om man ska bygga sugmotor på över 300hk vilken block ska man då använda...

Volvo 242L (1975)
Volvo 242 (1975)
BMW m5 E60 (2005)
Topper Gillar stora förgasare
21 oktober 2008 · 342 Inlägg

webber skrev:
ursäkta lånar tråden lite..  Ni snackar bara turbo om man ska bygga sugmotor på över 300hk vilken block ska man då använda...

Det är bara dyrt och jobbigt. Enda sättet är att stroka axlen MYCKET och då måste man modifiera i blocket.

Plocka 250-260 funkar på en 2.5 vev efter det är det typ en vass evotopp som gäller och då kostar det.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
henke1973
21 oktober 2008 · 121 Inlägg

jo jag vet toppen är färdig nu är det bara resten som gäller typ vev stakar kolvar nya förgasare..

Volvo 242L (1975)
Volvo 242 (1975)
BMW m5 E60 (2005)
B204FT
5 januari 2009 · 65 Inlägg

Det finns tre mycket simpla anledningar varför B230FT och B23 blocken används mer än B234 vid 16v turbo byggen.
1. 90 % av alla som börjar bygga har redan ett B23 eller B230 block i bilen från början.
2. B230FT har oljesprut på kolvarna och det vill många ha.
3. En del tror det spelar nån roll vad man tar för block om man ska ha några hundra hästar.

Bygg rätt så behöver man inte bry sig i blocket.

Det är ju bara att lyssna på Göran.
Alla rödblock klarar upp till 5-600hk utan problem…
Men ingen bottendel med original kolvar, stakar osv.
När man börjar komma på rätt sida 400 sträcket så kan man inte bara chansa när man bygger, för då skrotar man oftast motorn (vissa har ju tur).
Men då finns det säkert nån som har en kompis som minsann chippade sin 740 och den hade säkert 500hk på vänster drivknut och allt annat var helt original.

Och med dom orden vill jag bara säga att jag är ingen professor i rödblock, men vill man ha en motor (som håller) med ”mycke” pulver så bör man byta allt utom veven.
Om man inte gillar att byta motor.

/Patrik

Senast redigerat av B204FT (7 januari 2009)

Volvo 964 16v B204FT
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang