Hur viktig är frekvensen!?

Hjaelten
6 mars 2007 · 13 Inlägg

Hejsan! smile det är ganska avancerat med högtalare

in och kika på ljuda.se

http://www.ljudia.se/se/teknik/tips/skola1.html
där har du länk till deras "högtalarskola"

MVH// Johan H

"Den som säger att lyckan inte kan köpas för pengar, vet inte var man handlar."
Drönirettab
6 mars 2007 · 21 761 Inlägg

zoopåse skrev:
Om man gör som jag beskrev och tar ner volymen lite i lådan och stämer av vid en lite lägre frekvens så får man istället en djup och tight bas som även kan spela duktigt starkt

Jo, så kan man göra. Men eftersom de flesta basar kan flytta mycket luft och redan passar i ganska små lådor så brukar basreflexröret bli otymligt tyvärr. Försöker ändå göra sådana lådor när jag beräknar i den mån det går.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
6 mars 2007 · 2 353 Inlägg

Drönirettab skrev:

zoopåse skrev:
Om man gör som jag beskrev och tar ner volymen lite i lådan och stämer av vid en lite lägre frekvens så får man istället en djup och tight bas som även kan spela duktigt starkt

Jo, så kan man göra. Men eftersom de flesta basar kan flytta mycket luft och redan passar i ganska små lådor så brukar basreflexröret bli otymligt tyvärr. Försöker ändå göra sådana lådor när jag beräknar i den mån det går.

För att inte nämna att de flesta basar idag kräver ganska långa portar till att börja med, och en lägre avstämning ger ännu längre port, och så får den inte plats i lådan tillslut...

Men var och en får göra som han/hon vill. Jag har bara hållt på att bygga lådor nu i 18 år så vad vet jag.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
zoopåse
6 mars 2007 · 1 171 Inlägg

Jo, att porten lätt blir orimligt lång är ett bra argument för sluten låda. När porten börjar att bli för lång så kan man få problem med pipresonanser i röret som är svåra att filtrera bort om man inte har väldigt branta filter.

En sluten låda är ju även lättare att dimensionera och att lyckas hyffsat väl med om man höftar lite, det är färre parametrar att väga mot varandra.

Nackdelen är att man tappar output (känslighet och ljudtryckscapacitet) som man skulle kunna få helt gratis med en portad låda i många fall.

edit: En grej som många inte tänker på är även att ju mindre låda man har desto mer olinjär blir luftfjädern i lådan med kraftig distorsion som följd så det finns mycket goda skäl att inte använda element som passar i väldigt små lådor. Det blir knasigt. Även sådana fräcka "fatboy" upphängingar ska man akta sig för, för de bidrar också till dist i hög grad då luftpumpsvolymen blir väldigt olinjär.

Senast redigerat av zoopåse (6 mars 2007)

mo_tattoo
7 mars 2007 · 275 Inlägg

Casanovan skrev:
Okej... sista delen bara då. Dunket ut, gör det någon skillnad på vad för låda jag har i skuffen? Jag vill ha ett sådär skönt dunkande utifrån när jag kommer också. Inte bara möllrande och skramlande! Är det någon skillnad? eller hur får man ananrs det fina dunket ut?

hur mycket"dunk" som hörs utåt har väl mest att göra med hur väl isolerad bilen är.
samma med skramlet, äldre bilar tenderar ju att skramla en del, men det är ju bara spela ordentligt och kolla var det skramlar o sen fixa bort skramlet.
(typ skruva en extra skruv i nummerskylten som vibrerar eller så)

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
BMW 530d (2009)
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
Hurricane DRIVER @ HWR.se
7 mars 2007 · 621 Inlägg

mo_tattoo skrev:

Casanovan skrev:
Okej... sista delen bara då. Dunket ut, gör det någon skillnad på vad för låda jag har i skuffen? Jag vill ha ett sådär skönt dunkande utifrån när jag kommer också. Inte bara möllrande och skramlande! Är det någon skillnad? eller hur får man ananrs det fina dunket ut?

hur mycket"dunk" som hörs utåt har väl mest att göra med hur väl isolerad bilen är.
samma med skramlet, äldre bilar tenderar ju att skramla en del, men det är ju bara spela ordentligt och kolla var det skramlar o sen fixa bort skramlet.
(typ skruva en extra skruv i nummerskylten som vibrerar eller så)

Jag körde med en liten bit biltvättsvamp bakom regskylten, funkade kanon hehe

- V8 - 4 ever . . .
_________________
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang