Import från USA, någon som har tips och erfarenheter av detta?

jonasponas
8 mars 2007 · 4 Inlägg

Jag har lite frågor ang. att eventuellt åka en sväng till USA och hämta mig en bil där och undrar som topicen säger om det finns någon med erfarenheter eller tips om hur man bäst går till väga och saker att tänka på mm.

MVH Jonas

Merclone Leg. Spådam
8 mars 2007 · 816 Inlägg

Köp bilen, kör den till ett företag som fraktar över atlanten, kolla usabil.nu, finns gott om annonser från sånna där. Om du inte vill köra bilen till dem, eller den inte går att köras, så kommer de och hämtar den åt dig med. De sköter även (vissa av företagen) registrering i Sverige och alla papper som behövs.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Albertoo
8 mars 2007 · 538 Inlägg

jag lånar tråden lite om det är OK, jag hade oxå tänkt importera in en bil från usa, men nu e det så att jag har en släkting där som kan skirva bilen på sig först o sen skicka den till mig som "gåva" är det så att jag inte kommer att behöva betala moms o skatt o såna grejer? utan bara frakt o registering i sverige! nån som har erfarenhet av det?

Senast redigerat av Albertoo (8 mars 2007)

Germax
9 mars 2007 · 12 086 Inlägg

Knappast! Nu är väl gåvoskatten slopad men du kommer definitivt inte slippa momsa.

Albertoo
9 mars 2007 · 538 Inlägg

JapMax skrev:
Knappast! Nu är väl gåvoskatten slopad men du kommer definitivt inte slippa momsa.

jaha ok, hur mkt kommer jag betala på en bil som kostar 20 000 dollar i usa?

yakozan
9 mars 2007 · 333 Inlägg

Albertoo skrev:

JapMax skrev:
Knappast! Nu är väl gåvoskatten slopad men du kommer definitivt inte slippa momsa.

jaha ok, hur mkt kommer jag betala på en bil som kostar 20 000 dollar i usa?

Tull 10% på bilen och frakten, sen moms 25% på hela den summan.

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Bubbaman Byfåne
9 mars 2007 · 368 Inlägg

Lite speciela relger med USA. Bor du eller flyttar hem kan du ta med den som flyttgods och slippa tull/moms. Kan vara samma relgel som gäller med din släkting.

jonasponas
9 mars 2007 · 4 Inlägg

men kan man inte ta in bilen genom tyskland eller liknande för att komma undan tullen?

NitrousOxideSystem Zoom Zoom
10 mars 2007 · 381 Inlägg

lånar också tråden lite ..
någon som vet något seriöst företag som sköter hela importen med regning och allt ?

Power is Nothing Without Control
Kettunen
10 mars 2007 ·

Hm har inte företaget i huvudet. Min firebird är en import från californien

TurboKarlsson Sir
11 mars 2007 · 50 Inlägg

NitrousOxideSystem skrev:
lånar också tråden lite ..
någon som vet något seriöst företag som sköter hela importen med regning och allt ?

www.nordtrafik.se plockade hem min trans am, seriöst företag.

Albertoo
11 mars 2007 · 538 Inlägg

Bubbaman skrev:
Lite speciela relger med USA. Bor du eller flyttar hem kan du ta med den som flyttgods och slippa tull/moms. Kan vara samma relgel som gäller med din släkting.

precis, tänkte om det kan vara det, för en s60r hade inte suttit fel! :d kostar runt 20 000$$$, rätt billigt!

Kristian_L
11 mars 2007 · 1 893 Inlägg

Bästa är ifall man kan få ner köpe summan, man slipper ju både tull och moms på den summa man får ner skrivet. Köper man en bil för $20'000, så kanske någon bekant kan köpa den på plats, sedan "köper" man bilen av denna person för 1/3 av priset. Trevligare att betala tull/moms på $6-7'000.
Ni som skall hämta hel bil, passa på att trycka den smock full med delar och annat, allt inne i bilen går med i bilens tull/moms. (Inget extra att betala ifall det skulle ligga en extra motor i bagaget. wink )

Har själv funderat flera gånger på att hämta en gammal ej fungerande pickis för någon skit summa, bara för att kunna lasta den med motorer, lådor och annat man har tagit hem separat. Är just nu i import tagen igen, för att ta hem ny motor. Tull, moms och speditörernas avgifter är inte kul. Även om man köper nått ink. frakt, så lägger speditörerna på hutlösa avgifter i denna änden också. Senaste exemplet på det är växellådan jag tog hem i januari. Köpte lådan för 6'000:-, 8'400:- med frakt. Här hemma fick jag betala 2'000:- i tull/moms, men fast man betalat frakten redan, så skulle speditören ha avgifter á 1600:-
Fast då heter det ju inte "frakt", utan det är splittat på massa små kostnader. 436:- Speditions avg. 500:- Terminal avg. osv...
6'000:- lådan hamnade på dryga 13'000:- innan jag hade den hemma i garaget.
På ett pickis flak kunde man ta hem fem V8or och fem lådor, eller mer, utan alla dessa kostnader.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Albertoo
11 mars 2007 · 538 Inlägg

Kristian_V skrev:
Bästa är ifall man kan få ner köpe summan, man slipper ju både tull och moms på den summa man får ner skrivet. Köper man en bil för $20'000, så kanske någon bekant kan köpa den på plats, sedan "köper" man bilen av denna person för 1/3 av priset. Trevligare att betala tull/moms på $6-7'000.
Ni som skall hämta hel bil, passa på att trycka den smock full med delar och annat, allt inne i bilen går med i bilens tull/moms. (Inget extra att betala ifall det skulle ligga en extra motor i bagaget. wink )

Har själv funderat flera gånger på att hämta en gammal ej fungerande pickis för någon skit summa, bara för att kunna lasta den med motorer, lådor och annat man har tagit hem separat. Är just nu i import tagen igen, för att ta hem ny motor. Tull, moms och speditörernas avgifter är inte kul. Även om man köper nått ink. frakt, så lägger speditörerna på hutlösa avgifter i denna änden också. Senaste exemplet på det är växellådan jag tog hem i januari. Köpte lådan för 6'000:-, 8'400:- med frakt. Här hemma fick jag betala 2'000:- i tull/moms, men fast man betalat frakten redan, så skulle speditören ha avgifter á 1600:-
Fast då heter det ju inte "frakt", utan det är splittat på massa små kostnader. 436:- Speditions avg. 500:- Terminal avg. osv...
6'000:- lådan hamnade på dryga 13'000:- innan jag hade den hemma i garaget.
På ett pickis flak kunde man ta hem fem V8or och fem lådor, eller mer, utan alla dessa kostnader.

man får nog göra så att släktingen får "sälja" den till mig för en billig peng...

Kristian_L
11 mars 2007 · 1 893 Inlägg

Albertoo skrev:
man får nog göra så att släktingen får "sälja" den till mig för en billig peng...

Exakt! big_smile
Tänk på att för att undvika att det blir för uppenbart, så bör ju inte en BMW M5 värd över 200'000kr ha ett kvitto från din släkting på $500. Lagom är bäst. Lycka till.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Albertoo
11 mars 2007 · 538 Inlägg

Kristian_V skrev:

Albertoo skrev:
man får nog göra så att släktingen får "sälja" den till mig för en billig peng...

Exakt! big_smile
Tänk på att för att undvika att det blir för uppenbart, så bör ju inte en BMW M5 värd över 200'000kr ha ett kvitto från din släkting på $500. Lagom är bäst. Lycka till.

haha jag hade tänkt ta in en volvo s60r...dene ju värd mer än 200 000 i sverige,men kostar bara 20 000 dollar i usa. får nog höra med tullen om allt. tack för alla bra svar!

jonasponas
12 mars 2007 · 4 Inlägg

men är det nån som har någon koll på hur det skiljer dsig att hämta mellan dom olika staterna och så?

falloutboy
27 mars 2007 · 1 723 Inlägg

hur fungerar det om man själv inte kan köpa bilen utan som jag kanske kan fixa, en kompis köper den i USA. Men vid import så måste den ju stå i mitt namn då den ska till sverige. Nån som har koll på det här "problemet"? Eller är det bara att skriva mitt namn vid köpet så är det klart?

Kristian_L
28 mars 2007 · 1 893 Inlägg

De gånger jag importerat från Tyskland, har jag fått folk där att lösa bilen på export i Tyska systemet, ägare de två dagar transporten hem tog, var den som har papprena i handen. Jag kunde lika gärna gett papprena till någon annan som reggat bilen på sig om jag velat.
USA är dock utanför EU och det kan skilja i reglerna, men troligt vis fungerar det ungefär på samma sätt. Förutom att någon måste ta in bilen genom tullen, betala tull o moms på den.

Tag kontakt med VV om du skall till att importera från USA... Jag kan iofs kolla upp det, har kompisar som hämtat både bilar och containers med allt möjligt.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
bosing
28 mars 2007 · 106 Inlägg

Har precis fått hem min bil från USA, använde Nordtrafik som skötte allt, jättebra samarbete.
Om bilen är äldre än 30år (1977) så behöver du bara betala 12% i moms på frakt och inköp, annars 10%tull och 25%moms, har för mig att det blir ca +40% på inköp och frakt.
Säljaren brukar kunna ordna med frakt till utskeppningshamn, om du inte vill åka över och göra detta själv.
Lägga grejer i bilen kan vara en bra, men har man otur så stjäl någon prylarna, hände mig, blev av med avgassystemet jag köpt!

Har du mer frågor hör av dig.

Lycka till

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang