saab 9-3 biopower, trimmning?

Inkdragon
11 mars 2007 · 13 Inlägg

hej, ska hämta min 9-3 biopower om ca 2 månader, nån som vet om de finns nåt bra trim chip som man kan plocka i och ur tex vid besiktnig? är tjänste bil så jag vill kunna plocka ur det.

mebben Troligen galen...
11 mars 2007 · 567 Inlägg

BSR kommer med största sannolikhet komma med PPC trim till den modellen, runt 220hk skulle jag gissa att effekten med deras trim kommer hamna på.


Om du inte vet vad PPC är så är det en dosa du kopplar till diagnosuttaget på bilen, sedan tankar man bara över trimprogramvaran. Och det är lika lätt att tanka ur trimprogramvaran...

Senast redigerat av Mebb (11 mars 2007)

Inkdragon
11 mars 2007 · 13 Inlägg

vart hittar man sådant företag som gör sånt?

mebben Troligen galen...
11 mars 2007 · 567 Inlägg

http://www.bsrab.se/dealers/



Dom har inget sånt trimsteg till 9-3 biopower ännu, men som sagt: med största sannolikhet så kommer dom snart lansera det...

Senast redigerat av Mebb (11 mars 2007)

lelleal
11 mars 2007 · 1 150 Inlägg

annars kan du borra upp insugnings kanalen med nångra mm du kommer få bättre botten drag även om du backar...

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Inkdragon
11 mars 2007 · 13 Inlägg

ja de vore ju inte fel att kunna få ut 220 hk. finns det någon nackdel för bilen, slitage el likande som den inte är anpasad efter?

mebben Troligen galen...
11 mars 2007 · 567 Inlägg

Inkdragon skrev:
ja de vore ju inte fel att kunna få ut 220 hk. finns det någon nackdel för bilen, slitage el likande som den inte är anpasad efter?

Självklart så innebär ju ett högre effektuttag ett högre slitage, men BSR brukar ligga väl inom marginalerna för vad bitarna orkar med, så det ska inte vara någon fara...

mebben Troligen galen...
11 mars 2007 · 567 Inlägg

lelleal skrev:
annars kan du borra upp insugnings kanalen med nångra mm du kommer få bättre botten drag även om du backar...

Känns ganska onödigt att göra sådana ingrepp på hårdvaran när det är så enkelt att tanka in lite roligare programvara...

jonTe
12 mars 2007 · 5 710 Inlägg

Inkdragon skrev:
nån som vet om de finns nåt bra trim chip som man kan plocka i och ur tex vid besiktnig?

Besiktingen behöver du inte vara orolig för.
Ett "steg1" dvs bara programvara är ingenting de kontrollerar eller kan se på något sätt.

MVH Jonas
..............
Founder
12 mars 2007 · 1 414 Inlägg

Om det är en tjänstebil så är besiktningen det sista du ska vara orolig för, om något går sönder i motorn på grund av trimmningen blir du betalningsskyldig för skadorna...

Det går att kontrollera vilka motorn värden bilen haft under en längre tid bakåt och på så sätt se vilken effekt bilen gått med...

Senast redigerat av Founder (12 mars 2007)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
sjoan
4 juni 2007 · 2 Inlägg

Inkdragon skrev:
hej, ska hämta min 9-3 biopower om ca 2 månader, nån som vet om de finns nåt bra trim chip som man kan plocka i och ur tex vid besiktnig? är tjänste bil så jag vill kunna plocka ur det.

Tänk på att Saab kan se att den varit trimmad fast du tagit ur trimprogrammet. De syns nämligen i andra styrboxar i bilen.

Saab 9-3 Aero Biopower "Saffron Yellow Convertible" (2009)
frostyman
5 juni 2007 · 120 Inlägg

Är man paranoid så finns detta alternativ med.
http://www.hirsch-performance.ch/Conten … 2fLeistung

Saab 9-5 (1999)
Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang