Första bil

aer
14 mars 2007 · 19 Inlägg

Någon som har tips på en bra första bil mellan 10-13 000:- ?

volvo_krille
14 mars 2007 · 3 Inlägg

en 740 är en riktigt bra första bil. dom är enkla att hantera och köra.

lycka till.   mvh. krille

100%volvo
BMW F11 (2014)
aer
14 mars 2007 · 19 Inlägg

Tack för tipset! smile
Har du några fler tips på busbilar förutom 740?

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
15 mars 2007 · 5 753 Inlägg

sierran är första bilen jag har ,sen jag tog körkort dvs.. och de här säger jag inte för att jag är ett sierra freak!! men jag har inte kört nån roligare bil än min sierra 2,9 -91 och då har jag kört volvo 144, 240, 245, 740 och 745.. bmw 530 och 535 -89, audi 100 2,3, audi 80 2,0.. vw golf och jätta och en hel del andra bilar och som sagt utav dom jag kört så är de sierra som är roligast, snyggast och till och med piggast tror jag och dom är billig i drift, billig att äga och just 2,9an är rätt slittålig enligt dom jag snackat med som har mer erfarenhet av 2,9or än mig.. alltså kort sammanfattning av mig, snygg, skön, pigg, slittålig, billig, tar inte så farligt med soppa, rolig körkänsla osv osv.... och OBSERVERA att detta säger jag inte för att jag är sierra freak utan jag säger som jag tycker och för att rekomendera en bil!!


men visst finns de väll vissa defekter som med alla andra bilar men min har alldrig jävlats och dom vi har haft i familjen har alldrig jävlats heller..eller visst får man väll byta lite delar nån gång men vilken bil får man inte göra de på??


och en sierra 2,9 får du för pengarna som du tänkte lägga ut på en bil....

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
aer
15 mars 2007 · 19 Inlägg

Tack för tipset! smile
Jag kan inte så mycket om bilar och håller på och lär mig just nu. Det finns så mycket snack om det här med vad som är bra med första bil, vilken bil man inte ska ha som första bil osv. men det var bra av dig att berätta lite mer specifikt.
Men skulle gärna vilja ha lite fler tips på bilar och för- och nackdelar med dem.

Team-Adolfsson Gödseldräng
15 mars 2007 · 4 529 Inlägg

bmw e30 eller e36 kanske ?
finns e30in att få tag på runt ca 12000 i hyffsat bra skick

laika
15 mars 2007 · 410 Inlägg

Det absolut viktigaste är att man själv gillar bilen. Sen så borde du ta reda på vad som kan vara typiska fel med just den modell man funderar över. För övrigt så är jag en audi torsk så därför måste jag slå ett slag för 100:an. Tycker det är bland dom snyggare bilarna från 80:talet den packar rejält, har trevliga motorer och den legendariska Quattron. Om du inte behöver utrymme så funkar ju audi 80 bättre då den ser bättre ut och går att styla rätt så rejält. Jag skulle aldrig köpa en opel eller ford och eller liknande bilar av den enkla anledning att jag tycker att dom känns billiga inte samma kvalitetskänsla. Sen så rostar dom oftast ganska illa.

Skoda Fabia (2000)
Kettunen
15 mars 2007 ·

Hellre AUDI 100 eller 80! Här ska du får bra anledningar till varför.


1 Audi går 20 gånger bättre än 740.
2 Audi rostar inte lika mkt som en 740
3 Audi är mkt snyggare o inte en fyrkantig rektangel som en 740
4 Audi Har mkt snyggare styling saker än 740
5 Audi är mkt piggare att trimma
6 Audi kommer köpa volvo en vacker dag tongue tongue

VOLVO= Vi Orsakar Landets Värsta Olyckor Hehe big_smile

aer
15 mars 2007 · 19 Inlägg

Om jag ska vara helt ärlig mot dig så tycker jag att Audi 100 är grymt ful!
Det är en riktig zigenarbil. Inget emot dig, men i princip så har alla zigenare en sådan och jag skulle aldrig kunna tänka mig just den modellen.
Men Audi har jag alltid gillat annars och vill gärna ha en. Men finns det ingen annan modell du rekommenderar förutom 100 inom samma prisklass?
Tack ändå!

Senast redigerat av aer (15 mars 2007)

Pelle_ST170
15 mars 2007 · 1 Inlägg

Nu kommer ni väl tro jag är mobbad eller nåt... men Volvo 360 är fan en av de roligaste bilarna jag ägt!  B200 115hk billiga bakhjulsdrivna Lätta och Skitfula tongue   Men fan va kul jag hade med min 360 gl -88  tongue

Kettunen
15 mars 2007 ·

Skrev ju Audi 100 & Audi 80 tongue Audi 80 finns fett mkt styling till. Går att jämför med golf 3 tex har ju oxå grymt mycket styling

aer
15 mars 2007 · 19 Inlägg

Vilken av bilarna drar lite soppa?
Håller på och övningskör och farsan vill ha en bensinsnål bil eftersom att det är hans som får pröjsa soppan fram tills att jag har klarat körkortet.

Senast redigerat av aer (15 mars 2007)

Andreas83
15 mars 2007 · 601 Inlägg

740 rekommenderar ja för de är bakhjulsdrivna å roliga å köra. Å perfekt som förstabil då de finns massor av delar till dem å de är lättmeckade. En nackdel är väl att de drar lite soppa men ja kör vanliga gl/gle på litern iaf:D

Aerodynamik ...
15 mars 2007 · 7 120 Inlägg

VW Golf         http://www.blocket.se/vi/11186776.htm?ca=18_s
SAAB 900      http://www.blocket.se/vi/11060496.htm?ca=18_s
Ford Sierra    http://www.blocket.se/vi/10895149.htm?ca=18_s
Opel Manta    http://www.blocket.se/vi/11176583.htm?ca=18_s
BMW E30       http://www.blocket.se/vi/11171716.htm?ca=18_s

Kanske kan vara något? smile

Lycka till

Senast redigerat av Aerodynamik (15 mars 2007)

aer
15 mars 2007 · 19 Inlägg

Tack för tipsen! smile
Men en Lancer eller Colt.. är det något att ha då?
tex om dem rostiga av sig, är det bra motor osv.

Kettunen
15 mars 2007 ·

Ja dom är rena rosthögen" OFTAST " Men finns i fint skick med.
Motorena är helt okey. Bränslesnåla. Men jag hade valt Lancer utav dom 2 . Lancer är det mer krut i ( Min uppfatting )
Men sen är mitshubishi eller hur fan det stavas dyra i delar liksom nästan alla japanare är.

Andreas83
15 mars 2007 · 601 Inlägg

Ja hade tagit mantan som var länkad här av annan användare;)

Kettunen
15 mars 2007 ·

AcFreaker    Ja hade tagit mantan som var länkad här av annan användare;)

Opel manta är ju ingen bränslesnål bil. humhum.. inte 3.0 liters motorn.

twin_cam Smålänning
15 mars 2007 · 7 877 Inlägg

Saab 900 är hållbara, driftsäkra och ganska roliga att köra. 16 ventilaren är väldigt pigg också, trots att den bara har 130 hk. Jääävligt sköna att köra långt i. tyvärr lite tråkigt i halt väglag om man föredrar bakhjulsdrivet, men det finns ju handbroms tongue Hyfsat biliga att försäkra.

Annars å finns skoda felicia 1,6. Sjukt kul att köra, billig att försäkra, drar lite bensin. nacdelen är väll att alla tror det är en tråkig och dålig bil bara för att det är en skoda.

audi 80 som någon sa.

mitsubishi galant/lancer/colt

volvo 740, dock dyr försäkring p.g.a vanligheten bland ungdomar.

Peugeot... men bara om du kan meka.

Jag förutsätter att du sätter bilen på dig själv när jag sriver att 740 har dur försäkring... för det var väll du som skulle ha bil och inte päronen?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
aer
18 mars 2007 · 19 Inlägg

Yes det är jag som ska ha bilen! smile
Fast en 740 har jag inga planer på direkt. Vilka fler snåla japs bilar finns det att välja mellan? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang