Varför skriva bilen på någon annan?

MR_OK
17 mars 2007 · 50 Inlägg

FugitivE skrev:

MR_OK skrev:
Bor i Landskrona och är snart 30.

Fortfarande, flytta till en storstad så får du se hur lätt de e.. bostäderna går inte ens o jämföra.. försäkringen är dyrare osv. så du kan inte sitta o jämföra dig när du har det mycket billigare än alla andra. annan sak om du bor i en bostad o vet hur det är att betala de dyrare försäkringarna o de dyrare husen m.m

Bor i lägenhet och försäkringsbolaget klassar Landskrona som en högriskstad då det händer mycket skit här (inbrott, bilstölder och skadegörelse på bilar).

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
17 mars 2007 · 5 753 Inlägg

nu har inte jag läst igenom tråden men tänk er oss som fortfarande går i skolan och har ungefär 1000kr i månaden, och om man har bilen skriven på sig själv så blir fan försäkringen 500-1000kr i månaden... och bara för att man går i skolan och inte har ett jobb så ska man alltså inte få ha ett bil intresse menar du/ni???!?!


jag har bilen skriven på morsan eftersom jag går i skolan och försäkringen skulle ligga på 800kr i månaden om den stod på mig... och jag tycker inte de är ett dugg pinsamt... det som är pinsamt är ni som kanske har bra ställt eller har ett jobb och ska klaga på oss som inte har så bra ekonomi..... sorry men så uppfattade jag din tråd och så vart mitt svar!

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
tommie87
17 mars 2007 · 349 Inlägg

jag betalade 1300 kr i månaden för min bil i 2 år tills jag tröttnade å skrev över den på svärmor nu betalar jag 200 i månaden

DanneDynamit
17 mars 2007 · 302 Inlägg

tommie87 skrev:
jag betalade 1300 kr i månaden för min bil i 2 år tills jag tröttnade å skrev över den på svärmor nu betalar jag 200 i månaden

det är rätt
tummen upp

Chuck Norris can cook minute rice in 30 seconds.
Machin Fartmissbrukare
17 mars 2007 · 1 302 Inlägg

peternb84 skrev:
Detta snacket med att ha råd...

Vi applicerar detta tänkande på något annat, exempel villa.

Då borde större delen av villaägarna inte få ha villa för att det ofta finns lån på villorna? För dom hade ju inte råd att köpa villan, eller tänk på alla bilägare med billån, då borde de inte heller ha någon bil?

Min åsikt är: Sköt dig själv så att ditt samvete är rent och låt andra göra som dom vill.

klockrent!

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
MR_OK
17 mars 2007 · 50 Inlägg

_Glenne_ skrev:
nu har inte jag läst igenom tråden men tänk er oss som fortfarande går i skolan och har ungefär 1000kr i månaden, och om man har bilen skriven på sig själv så blir fan försäkringen 500-1000kr i månaden... och bara för att man går i skolan och inte har ett jobb så ska man alltså inte få ha ett bil intresse menar du/ni???!?!


jag har bilen skriven på morsan eftersom jag går i skolan och försäkringen skulle ligga på 800kr i månaden om den stod på mig... och jag tycker inte de är ett dugg pinsamt... det som är pinsamt är ni som kanske har bra ställt eller har ett jobb och ska klaga på oss som inte har så bra ekonomi..... sorry men så uppfattade jag din tråd och så vart mitt svar!

Bara kolla på dina egna bilder så fattar du väl varför premien är hög. Snart så säger du väl oxå att VV borde ge dig nya däck för att asfalten slet förmycket på dina däck när du gjorde burnouten?

Senast redigerat av MR_OK (17 mars 2007)

Alecci
17 mars 2007 · 2 014 Inlägg

Kopierar mitt inlägg från en annan tråd för att det passar så bra här...

I frågan angående skenförsäkring så har man en lite smått delad ståndpunkt. Om en yngre person har ett starkt behov av att äga och bruka en bil, och därför köper/äger en billigare bil som motsvarar de grundkrav man kan tänkas ha,  men inte har råd med försäkring och därför skenförsäkrar den, så är det väl "godtagbart" i mina ögon.

När däremot folk skenförsäkrar - företrädesvis dyra - bilar som de köper/äger helt eller delvis för nöjes skull så är det däremot enligt min åsikt fel.

Alla som har ett behov av bil för att de ska klara av sin praktiska livssituation borde ha rätt att äga och framföra en sådan bil utan att bli ruinerad på kuppen. Men det gäller i så fall billigare bilar som är trafiksäkra men inte så mycket mer.

Så snart bilägandet utgör ett nöje ska man däremot stå sitt kast och acceptera den livssituation man befinner sig i, och inte skaffa bilar som man har råd att köpa men inte äga.

Om exempelvis Kalle, 19 år gammal och nyutexaminerad från gymnasiet behöver en funktionsduglig men billig bil för att öka sina chanser att få ett jobb, och enda sättet att åstadkomma detta är att skenförsäkra en bil, så tycker inte man kan säga så mycket.

Men om å andra sidan Johan, 21 år gammal med fast arbete och som redan har en fungerande bruksbil vill köpa en BMW M3 för nöjes skull, och enda sättet ha råd med att äga den är att skenförsäkra, så bör Johan istället se över om han kan prioritera om andra kostnader i sitt liv för att frigöra pengar eller strunta i att köpa en BMW M3, kanske även fundera på att byta hobby/intresse.

Att äga en dyr bil (vare sig den är dyr i inköp eller i ägande) för nöjes skull är ett privilegium, inte en rättighet. Därför ska man också "spela med rena kort" och inte utnyttja eventuella kryphål som finns i systemen och som också andra kan bli lidande av.

Vissa säger "sköt ditt så sköter jag mitt", men faktum är att alla försäkringstagare påverkas av de som skenförsäkrar. På sikt, om missbruket av systemet fortsätter, så kommer antagligen premierna för äldre också höjas, och vad gör ni när ni inte ens har råd att skenförsäkra längre?

Som "sann bilentusiast" borde man snarare ta ansvar för sitt intresse och finna stolthet i det.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Merclone Leg. Spådam
17 mars 2007 · 816 Inlägg

Är det konstigt att man vill spara lite pengar? Jag står för att mina bilar inte står på mig, trots att jag har råd till det utan problem. Men om jag inte hade tänkt ekonomiskt förr i tiden så hade jag inte kunnat köpa dem. Var man för sig själv helt enkelt.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
discokapten Kapten på disco!
17 mars 2007 · 1 729 Inlägg

Obs vill bara understrycka att jag inte tycker att det är spec fel att ha sin bil skriven på sina föräldrar om man bor hemma eftersom det då verkligen är deras bilar som ni lånar, finns väl ingen som förväntar sig att man ska klara av att ha bil med skatt/försäkring/underhåll samt bensin på 1000kr, det jag däremot opponerar mig mot är människor som INTE bor hemma och  har arbeten som har lite "häftigare" bilar och enbart är snåla, det är FEL FEL FEL.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
drömmaren Corrado Club Sweden
17 mars 2007 · 73 Inlägg

discokapten skrev:
Obs vill bara understrycka att jag inte tycker att det är spec fel att ha sin bil skriven på sina föräldrar om man bor hemma eftersom det då verkligen är deras bilar som ni lånar, finns väl ingen som förväntar sig att man ska klara av att ha bil med skatt/försäkring/underhåll samt bensin på 1000kr, det jag däremot opponerar mig mot är människor som INTE bor hemma och  har arbeten som har lite "häftigare" bilar och enbart är snåla, det är FEL FEL FEL.

Det håller jag med om!
Men det svåra är att sätta gränserna, om det är en rik snubbe som bor hemms då? etc.
Där det finns pengar att spara är det många som tar tillfället i akt, det gäller i alla lägen, inget konstigt eller fel med det.

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
17 mars 2007 · 5 753 Inlägg

MR_OK skrev:

_Glenne_ skrev:
nu har inte jag läst igenom tråden men tänk er oss som fortfarande går i skolan och har ungefär 1000kr i månaden, och om man har bilen skriven på sig själv så blir fan försäkringen 500-1000kr i månaden... och bara för att man går i skolan och inte har ett jobb så ska man alltså inte få ha ett bil intresse menar du/ni???!?!


jag har bilen skriven på morsan eftersom jag går i skolan och försäkringen skulle ligga på 800kr i månaden om den stod på mig... och jag tycker inte de är ett dugg pinsamt... det som är pinsamt är ni som kanske har bra ställt eller har ett jobb och ska klaga på oss som inte har så bra ekonomi..... sorry men så uppfattade jag din tråd och så vart mitt svar!

Bara kolla på dina egna bilder så fattar du väl varför premien är hög. Snart så säger du väl oxå att VV borde ge dig nya däck för att asfalten slet förmycket på dina däck när du gjorde burnouten?

trodde den här tråden handlade om att ha råd att äga en bil.. inte kostnaderna runt om kring

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Groggmugg Beredare
17 mars 2007 · 561 Inlägg

Kollade regnumret på någon bil här, hos någon som ville att man skulle stå för bilen själv....
Hittade en o annan som bilen inte var skriven på personen....  tongue

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
MR_OK
17 mars 2007 · 50 Inlägg

_Glenne_ skrev:

MR_OK skrev:

_Glenne_ skrev:
nu har inte jag läst igenom tråden men tänk er oss som fortfarande går i skolan och har ungefär 1000kr i månaden, och om man har bilen skriven på sig själv så blir fan försäkringen 500-1000kr i månaden... och bara för att man går i skolan och inte har ett jobb så ska man alltså inte få ha ett bil intresse menar du/ni???!?!


jag har bilen skriven på morsan eftersom jag går i skolan och försäkringen skulle ligga på 800kr i månaden om den stod på mig... och jag tycker inte de är ett dugg pinsamt... det som är pinsamt är ni som kanske har bra ställt eller har ett jobb och ska klaga på oss som inte har så bra ekonomi..... sorry men så uppfattade jag din tråd och så vart mitt svar!

Bara kolla på dina egna bilder så fattar du väl varför premien är hög. Snart så säger du väl oxå att VV borde ge dig nya däck för att asfalten slet förmycket på dina däck när du gjorde burnouten?

trodde den här tråden handlade om att ha råd att äga en bil.. inte kostnaderna runt om kring

Men detta ingår oxå i bilägande, för det finns sådana som inte anser det, typ dessa jäkla idioter som slangar bensin för att det är för dyrt att tanka. Så att äga en bil är fan så mycket mer än bara försäkring, där av skaffa en bil som ni har råd med.

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
17 mars 2007 · 1 290 Inlägg

Groggmugg skrev:
Kollade regnumret på någon bil här, hos någon som ville att man skulle stå för bilen själv....
Hittade en o annan som bilen inte var skriven på personen....  tongue

hehe de var ju ovanligt! smile häng ut dom så dom för stå till svars! wink

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
PeppeVectra Peppe Vectra
17 mars 2007 · 1 076 Inlägg

henkebenke skrev:
Jag anser väl igentligen att har man inte råd att försäkra en bil ska man heller inte ha en. Samtidigt har även jag haft massa bilar på mor å far.. så jag ska väl inte säga så mycket.

Men som redan nämts så leder ju skenförsäkringar till höjda premier, hårdare kontroll etc etc. Man biter ju sig på så sätt i röven.

skenförsäkringar innom familjen "dom personer som bor i samma hus" är inte olagligt!

  För den som inte visste.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
camaro67 Meister
17 mars 2007 · 6 763 Inlägg

Jag tycker systemet ska göras om. Basera premien på bil, bestraffningar och skador som man orsakat. En kille på 18 år som precis har fått körkort har inte hunnit orsakat någonting, Alltså ska inte han behöva betala en svinaktig premie. Medans Kurt 45 år backar på en bil i halvåret har en betydligt lägre premie. Det är alltså Kurtan som är den dyra. 18 åringen har inte kostat någonting än. Men om han orsakar någonting så ska hans premie höjas.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
discokapten Kapten på disco!
17 mars 2007 · 1 729 Inlägg

Om nu Kurt backar på en bil i halvåret så kommer han inte någonsin komma över premienedsättningen som påbörjas vid 24 års ålder.
Killen som är 18 ÄR en större skaderisk, det finns massor med siffror på det här.
Har själv kort "prickfritt" sen jag tog kortet men är medveten om att det kostar och nöjer mig än så länge med "billiga" bilar.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
17 mars 2007 · 1 290 Inlägg

camaro67 skrev:
Jag tycker systemet ska göras om. Basera premien på bil, bestraffningar och skador som man orsakat. En kille på 18 år som precis har fått körkort har inte hunnit orsakat någonting, Alltså ska inte han behöva betala en svinaktig premie. Medans Kurt 45 år backar på en bil i halvåret har en betydligt lägre premie. Det är alltså Kurtan som är den dyra. 18 åringen har inte kostat någonting än. Men om han orsakar någonting så ska hans premie höjas.

Mycket bra sagt!! Många som nog håller med! Kollade vad min skulle kosta på mig nu... Jag hade lite rabatt och har haft körkortet i 2 år utan problem... billig bil o försäkra... 9700kr!!! Helt sanslöst vilka priser.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
jinxs 90mil+ på en tank.
17 mars 2007 · 484 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:

Groggmugg skrev:
Kollade regnumret på någon bil här, hos någon som ville att man skulle stå för bilen själv....
Hittade en o annan som bilen inte var skriven på personen....  tongue

hehe de var ju ovanligt! smile häng ut dom så dom för stå till svars! wink

HEHE störtskönt,vaddå.! bo i ett glashus och kasta sten.

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
discokapten Kapten på disco!
17 mars 2007 · 1 729 Inlägg

Har man skulder så är det väl bättre att pröjsa dom istället för att mygla undan, fast det är min åsikt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang