Vad är en raggare för dig??

brillmongo
26 mars 2007 · 874 Inlägg

Tycker att raggare generellt sätt är ett gött släkte, enkla att tala med och ständigt på gött humör. Jag själv har blivit kallad raggare vid några tillfällen, jag anser mig inte alls vara en raggare så jag antar att begreppet är väldigt "flytande" men en raggare för mig är : USA inspirerade öldrickande människor som lyssnar på rock´n´roll , alltid med nåt vettigt eller inte så vettigt att säga, klädstils mässigt är väl Ronny & Ragge inspirationen för många "äkta" raggare idag.

Nån skrev tidigare att dagens raggare lyssnar på dance/trance/Techno, musik det håller jag inte med om de raggare jag känner gillar inte den här typen av musik särskilt mycket.
Jag lyssnar dock på sån musik, men jag är i och för sig gammal rejvare som gått och blivit bil intresserad big_smile.

Sen är väl de flesta av oss bilintresserade även intresserade av kjoltyg och vill visa upp våra åk? Så egentligen är väl vi alla raggare? Om man nu ska vara petig tongue

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
HEATSEEKER
26 mars 2007 · 198 Inlägg

Till att börja med så är det ju precis det jag säger, riktiga raggare hade inga som helst problem med att ta ut bilen på vintern, det sa jag också klart och tydligt. Riktiga raggare brydde sig inte om ifall man fick rosthål överallt. Och delar? De tillverkade egna, gjorde primitiva delar så långt det gick och handlade verkligen inte NOS (btw, det görs nya delar kontinuerligt borta i USA så brist eller höga priser finns det inte direkt. Till vissa modeller, ja, men inte över lag).

Bara för att det inte händer i mitt kvarter? Det gör det visst det, men inte i den skalan som det gjordes under den riktiga raggarepoken (var du ens med?). Raggarna är och förblir utdöda och de som idag kallar sig för raggare vill bara ha en anledning till att bete sig som idioter och supa skallen av sig för att ha mod nog att mucka gräl.

De va precis de jag svarade dig på me att de FINNS folk som kör med sina bilar året runt!
Anledningen att dom inte brydde sig så hårt över sin bil va ju oxå att de va på den tiden inte så svårt å dyrt att fixa fram delar eller en ny bil å att dom bara hade dessa bilar på den tiden.
Om du har missat så kördes de även dragrace på den tiden me å skulle de funnits NOS så skulle dom nog använt de, tror dom körde för att va snabbast precis som ida.

Kom nyligen hem ifrån USA å varit där många gånger för att köpa bilar å grejer å har där sett kvaliten på vissa "nya" grejer,  lastade sist nu in en ny skärm till en ford(40-talet tror ja de va)
å de va rena skämtet, ca 25% utav skärmen gick att använd då linjerna mm inte stämde alls med orginal.
Där har du anledningen av de låga priset + att de står made in japan på dom flesta grejerna, om ja skulle vilja sätta de på min challenger-70? tror inte de!!
Brist??! är LÅNGT ifrån allt som ny produceras kan ja informera dig om.

Under den rediga "raggar epoken" fanns bara dessa bilar så dom hade inget annat val än att köra året runt med sina bilar.

Ska hällsa mina kamrater(å alla som e på power big meet mm) att dom e utdöda å att dom beter sig som idioter å super skallen av sig för att ha mod för att mucka gräl, jösses!!

Aerodynamik ...
26 mars 2007 · 7 120 Inlägg

Raggarna är döda.

Volvo raggarna är hjärn-döda.

Merclone Leg. Spådam
26 mars 2007 · 816 Inlägg

HEATSEEKER skrev:

Till att börja med så är det ju precis det jag säger, riktiga raggare hade inga som helst problem med att ta ut bilen på vintern, det sa jag också klart och tydligt. Riktiga raggare brydde sig inte om ifall man fick rosthål överallt. Och delar? De tillverkade egna, gjorde primitiva delar så långt det gick och handlade verkligen inte NOS (btw, det görs nya delar kontinuerligt borta i USA så brist eller höga priser finns det inte direkt. Till vissa modeller, ja, men inte över lag).

Bara för att det inte händer i mitt kvarter? Det gör det visst det, men inte i den skalan som det gjordes under den riktiga raggarepoken (var du ens med?). Raggarna är och förblir utdöda och de som idag kallar sig för raggare vill bara ha en anledning till att bete sig som idioter och supa skallen av sig för att ha mod nog att mucka gräl.

De va precis de jag svarade dig på me att de FINNS folk som kör med sina bilar året runt!
Anledningen att dom inte brydde sig så hårt över sin bil va ju oxå att de va på den tiden inte så svårt å dyrt att fixa fram delar eller en ny bil å att dom bara hade dessa bilar på den tiden.
Om du har missat så kördes de även dragrace på den tiden me å skulle de funnits NOS så skulle dom nog använt de, tror dom körde för att va snabbast precis som ida.

Kom nyligen hem ifrån USA å varit där många gånger för att köpa bilar å grejer å har där sett kvaliten på vissa "nya" grejer,  lastade sist nu in en ny skärm till en ford(40-talet tror ja de va)
å de va rena skämtet, ca 25% utav skärmen gick att använd då linjerna mm inte stämde alls med orginal.
Där har du anledningen av de låga priset + att de står made in japan på dom flesta grejerna, om ja skulle vilja sätta de på min challenger-70? tror inte de!!
Brist??! är LÅNGT ifrån allt som ny produceras kan ja informera dig om.

Under den rediga "raggar epoken" fanns bara dessa bilar så dom hade inget annat val än att köra året runt med sina bilar.

Ska hällsa mina kamrater(å alla som e på power big meet mm) att dom e utdöda å att dom beter sig som idioter å super skallen av sig för att ha mod för att mucka gräl, jösses!!

Jag skiter högaktningsfullt i vad du säger till dem, det är så här det är. Du verkar inte kunna särskilt mycket om jänkare för att äga en, NOS = New Old Stock, reservdelar som tillverkades när bilen tillverkades... Och NOS fanns på den tiden med, det är en gas liksom... Användningen i bilar var inte påkommen, men nog fanns den.
Visst görs många nya delar i andra länder än USA, men det betyder inte att det är sämre kvalitet på det. Som jag sa innan så skulle en raggare inte bry sig om vad han stoppade in i sin bil, så länge den gick att dra ut på stritan med. Jag har aldrig haft något som helst problem men att hitta äkta amerikanska delar till mina bilar, trots att den ena är relativt ovanlig, och den andra är fruktansvärt ovanlig. Jag vet inte var du letar, men det måste vara på fel ställen... Det är liksom kontakter det handlar om, och eftersom jag har bott många år i USA så har jag gott om sådana. Det är först då man kan uttala sig om ifall det finns gott om delar eller inte. Allting går att finna, det handlar bara om hur snål man är.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
HEATSEEKER
26 mars 2007 · 198 Inlägg

WOW, okej, dit ord e lag! Trodde du mena NOS lustgasen, därav svaret, jasså fanns den?? döhh!
Nej okej alla har fel å du rätt, har inte heller några problem att hitta delar men så får man oftast betala bra för dom, säger inte alls att alla ny producerade grejer är skit men oftas sämre än orginal som vissa föredrar när man vill orginal renovera en gammal bil, men har nog fel där me å du rätt!
De jag försöker få dig att fatta är att de en en STOOOOR skillnad på då å nu, tror du inte bilarna har åldrast å slitits något på 50 år å att alla reservdelar börjar sina ut??
Du har inte märkt att prisern har gott upp någe?
Men du tror säkert att de kommer finnas lika mycke bilar å delar om 50år?
Har inga problem med kontakter då ja känner många där å även ofta är där.
Har du varit på barret jacksson? är de samma priser där på bilarna som för 40 år sen?
Nu va vi där me priset igen, för 50 år sen så va de inga större problem att gå in på den tex lokala caddi verkstan å köpa de du behövde men kan bli en aningen problematiskt ida!
För 40år sen kunde man åka till vilken bilfirma som å kolla på 50 tals bilar å ida ser man sällan någon.
Mycket ovanlig behöver inte betyda eftertracktad därav kanske du har lätt att hitta delar till skänkes pris.
För oss vanliga svenssons som inte badar i pengar kan tycka att en liten glasburk för ca 2000kr är mycke pengar men för en som inte är "snål" kanske tycker de e ett bra pris.

Senast redigerat av HEATSEEKER (26 mars 2007)

Hakan_J
26 mars 2007 · 380 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Raggarna är döda.

Volvo raggarna är hjärn-döda.

Lika hjärndöda som en del innlägg smile

Merclone Leg. Spådam
26 mars 2007 · 816 Inlägg

HEATSEEKER skrev:
WOW, okej, dit ord e lag! Trodde du mena NOS lustgasen, därav svaret, jasså fanns den?? döhh!
Nej okej alla har fel å du rätt, har inte heller några problem att hitta delar men så får man oftast betala bra för dom, säger inte alls att alla ny producerade grejer är skit men oftas sämre än orginal som vissa föredrar när man vill orginal renovera en gammal bil, men har nog fel där me å du rätt!
De jag försöker få dig att fatta är att de en en STOOOOR skillnad på då å nu, tror du inte bilarna har åldrast å slitits något på 50 år å att alla reservdelar börjar sina ut??
Du har inte märkt att prisern har gott upp någe?
Men du tror säkert att de kommer finnas lika mycke bilar å delar om 50år?
Har inga problem med kontakter då ja känner många där å även ofta är där.
Har du varit på barret jacksson? är de samma priser där på bilarna som för 40 år sen?
Nu va vi där me priset igen, för 50 år sen så va de inga större problem att gå in på den tex lokala caddi verkstan å köpa de du behövde men kan bli en aningen problematiskt ida!
För 40år sen kunde man åka till vilken bilfirma som å kolla på 50 tals bilar å ida ser man sällan någon.
Mycket ovanlig behöver inte betyda eftertracktad därav kanske du har lätt att hitta delar till skänkes pris.
För oss vanliga svenssons som inte badar i pengar kan tycka att en liten glasburk för ca 2000kr är mycke pengar men för en som inte är "snål" kanske tycker de e ett bra pris.

Vadå NOS lustgasen? Vi pratar om raggare och jänk liksom... Jag förstår inte varför du har hängt upp dig på reservdelar och bilpriser och tillgång, det finns gott om bilar kvar till rimliga priser. Men det denna tråden handlar om är vad en raggare är. Jag bryr mig inte om ifall du tror det är brist på reservdelar/höga priser som gör att det är som det är idag. Jag har ju flera gånger sagt att de reparerade sina bilar lite hur de ville. Huvudsaken är att det är annorlunda, de riktiga raggarna finns inte längre. Men det var vanligast för raggarna att typ 3-4 killar ägde en bil tillsammans och att alla var ute med den samtidigt. Så är det inte heller nu...
BJ:s priser kan man inte heller gå efter när man pratar jänkare, de som säljs där är ovanliga, nyrenoverade eller ägda av kändisar eller har setts i filmer. Har alla bilar det? Dessutom är detta USA, inte Sverige, och där finns samlare med så pass mycket pengar att priserna trissas upp. Du får helt enkelt ta att utgå ifrån svenska mått innan du skriver nästa inlägg med fakta som du tar rätt ur luften.
Puss

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
ironhead volvoraggare
26 mars 2007 · 4 776 Inlägg

en raggare är ju en sån som har köpt bilen helt ny eller har renoverat det själv och begreppet raggare ja det finns det massor av men jag avskyr att man kallar dom där som har fått sin svindyra bmw och liknande  som pappa pröjsat för raggare vilket inte är sant tycker jag hmmm är jag en volvo-raggare bara för att jag har tärningar i min bil och bra stereo

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
ironhead volvoraggare
26 mars 2007 · 4 776 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Raggarna är döda.

Volvo raggarna är hjärn-döda.

alla får stå för sin åsikt men dina är döda

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
m00neye
26 mars 2007 · 28 Inlägg

Ordet Raggare har 10000 olika betydelser då det givetvis beror på vem man frågar. För äldre personer betyder raggare något helt annat än för yngre personer.  Att påstå att raggare är si eller så är ju bara en åsikt lika bra som någon annan. För egen del vet jag ungefär vad ursprunget kommer ifrån och utav det finns inte mycket kvar idag.
Är någon sugen på den mer vetenskapliga förklaringen kan ni ju kika på följande länk.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Raggare
Det spelar väl knappast någon roll vad det kallas när man lastar in gott folk, bärs och musik i bilen för att ta en sväng till något hak nånstans där det är lite uppträde och dans. I de allra flesta fall är det omgivningen som har hållit liv i myten om raggaren dvs. de man kallar Svensson som många gånger förfasade sig över beteendet men som så många gånger var mest avundsjuka för att vi vågade något som de själva inte vågade.
Behovet av att visa upp sig i olika sammanhang är 100% nedärvt. Om man sen gör det i svindyra bilen, nersöpna bilen, häftiga yachten, grymma bågen eller att hävda sig inom sport, musik eller genom något machoarbete typ pilot, är mindre viktigt i sammanhanget.

Kalla det vad ni vill men roligt är det fan i mig wink

NightCruiser
26 mars 2007 · 1 163 Inlägg

HEATSEEKER och Merclone , Kan inte ni bespara oss erat utdragna och onödiga tjafs om lustagas, bilpriser och kvaliten på reservdelar.
Finns PM om ni måste fortsätta, lite tröttsamt att läsa igenom allt...

Min mening om raggare står på sidan 1 om ni vill hoppa på mig också?

Mvh

HEATSEEKER
26 mars 2007 · 198 Inlägg

Merclone skrev:

HEATSEEKER skrev:
WOW, okej, dit ord e lag! Trodde du mena NOS lustgasen, därav svaret, jasså fanns den?? döhh!
Nej okej alla har fel å du rätt, har inte heller några problem att hitta delar men så får man oftast betala bra för dom, säger inte alls att alla ny producerade grejer är skit men oftas sämre än orginal som vissa föredrar när man vill orginal renovera en gammal bil, men har nog fel där me å du rätt!
De jag försöker få dig att fatta är att de en en STOOOOR skillnad på då å nu, tror du inte bilarna har åldrast å slitits något på 50 år å att alla reservdelar börjar sina ut??
Du har inte märkt att prisern har gott upp någe?
Men du tror säkert att de kommer finnas lika mycke bilar å delar om 50år?
Har inga problem med kontakter då ja känner många där å även ofta är där.
Har du varit på barret jacksson? är de samma priser där på bilarna som för 40 år sen?
Nu va vi där me priset igen, för 50 år sen så va de inga större problem att gå in på den tex lokala caddi verkstan å köpa de du behövde men kan bli en aningen problematiskt ida!
För 40år sen kunde man åka till vilken bilfirma som å kolla på 50 tals bilar å ida ser man sällan någon.
Mycket ovanlig behöver inte betyda eftertracktad därav kanske du har lätt att hitta delar till skänkes pris.
För oss vanliga svenssons som inte badar i pengar kan tycka att en liten glasburk för ca 2000kr är mycke pengar men för en som inte är "snål" kanske tycker de e ett bra pris.

Vadå NOS lustgasen? Vi pratar om raggare och jänk liksom... Jag förstår inte varför du har hängt upp dig på reservdelar och bilpriser och tillgång, det finns gott om bilar kvar till rimliga priser. Men det denna tråden handlar om är vad en raggare är. Jag bryr mig inte om ifall du tror det är brist på reservdelar/höga priser som gör att det är som det är idag. Jag har ju flera gånger sagt att de reparerade sina bilar lite hur de ville. Huvudsaken är att det är annorlunda, de riktiga raggarna finns inte längre. Men det var vanligast för raggarna att typ 3-4 killar ägde en bil tillsammans och att alla var ute med den samtidigt. Så är det inte heller nu...
BJ:s priser kan man inte heller gå efter när man pratar jänkare, de som säljs där är ovanliga, nyrenoverade eller ägda av kändisar eller har setts i filmer. Har alla bilar det? Dessutom är detta USA, inte Sverige, och där finns samlare med så pass mycket pengar att priserna trissas upp. Du får helt enkelt ta att utgå ifrån svenska mått innan du skriver nästa inlägg med fakta som du tar rätt ur luften.
Puss

Jo jag ska berätta för dig varför ja pratar om priser, ska visa va du skrev eftersom du glömt, ska förklara(igen) in i minsta detalj denna gång så du hänger me! du skrev detta:

"Dessutom är de inte ute i ur och skur, hur ofta ser man liksom en så kallad raggarbil ute på vintern? Inte ens pilsnerhäckarna tas ut då, mest för att de inte startar i minusgrader, men ändå. Raggarna drog sig aldrig för att ta ut bilen, oavsett årstid, väder och vind. Jag ser det mer som att dagens raggare är mer eller mindre vanliga Svenssons största delen av året, men kan blomstra upp några månader om året och åka på träffar "


Du skrev att "Inte ens pilsnerhäckarna tas ut då"   
Svarade jag på ditt påstående att jag vet flera som kör med sina bilar året runt å inte har några problem, tre bilar här i stan är de flera som äger ihopp!
Hur kan du påstå att de inte är så bara för de inte händer i din närhet??
Är som att säga att de inte finns några krig i världen för ja har inte sett några.

Tar vi nästa:
"Raggarna drog sig aldrig för att ta ut bilen, oavsett årstid, väder och vind"
Svarade att de e skillnad när de va dessa bilar som fanns på den tiden så man körde med de man hade.
Häng me nu för nu kommer ja till priserna:
Anledningen att inte alla bil entusiaster i detta land kör med sina bilar året runt(som dom gjorde då) är just att salten å dessa hala vägar tar död på bilarna(som du kanske vet så galvades inte bilar för 50år sen) saltet äter på allt, kromlister,plåt,kabbar,inredning,lister,krom mm och det hala väglaget gör att de e risk att bilarna går i dikena å förstört helt.
Inget man vill direkt när man nyligen blöjde ner några hundra tusen för att få den i topp skick!

Då när de va något som pajja så fanns inte delarna långt bort å till ett vettigt pris, till skilnad från ida då de oftast är använd grejer å priserna en aning högre om du ens kan få tag i vissa grejer!
Det är inte lika lätt ida efter 50 år att gå till en cadillacs återförsäljare och köpa sig en ny caddi eldo 58:a(eller delar) igen som bruksbilen är när du satt din bil i ett träd.
Därav kör bara(som du kallar dde) svenssons ragarna med sina fin bilar just för att den är för fin för att skrota eller förstöra i saltet vilket dina "raggare" inte brydde sig om för de fanns gott om delar å även nya bilar att beställa!

Du som har så bra kontakter borde ju märkt att amerikanarna(svenskar me) sitter å kollar på bj å ser en lika dan bil som deras å tror sig att dom ska få mer än den är värd så priserna har gott upp tackvare bj, pratat med många amerikanare om just dessa fenomen å dom har märkt att priserna har trissats upp rejält pga bj(hänt även i sverige), därav har priserna gott upp även här ganska kraftigt(vissa dubbelt) dom sista 10 åren.
Så när du kört in din nyligen helrenoverade i ett träd i snömodden så är de inte lika lätt å billigt att hitta en ny(bygga ny) bil som de va för 50 år sen.

Förstår du nu vad jag menar med dagens priser å varför inte dagens alla "raggare" kör året runt med sina bilar längre????
(nu säger du att de inte finns några raggare men ändå)


Jo just de NOS:en sa du någe om me, eftersom de va jänkarna vi pratade om och som börja köra me NOS så trodde ja de va de du prata om, tänkte me va du snacka om!

HEATSEEKER
26 mars 2007 · 198 Inlägg

NightCruiser skrev:
HEATSEEKER och Merclone , Kan inte ni bespara oss erat utdragna och onödiga tjafs om lustagas, bilpriser och kvaliten på reservdelar.
Finns PM om ni måste fortsätta, lite tröttsamt att läsa igenom allt...

Min mening om raggare står på sidan 1 om ni vill hoppa på mig också?

Mvh

Ja visst e de?? blir trött på att skriva me tongue
Nu e de dock ett forum å de e till för att diskuter ämnet
så ja tycker de blir lite fel att ta de över pm
då vi diskuterar just ämnet raggare big_smile

Kettunen
26 mars 2007 ·

Raggare är en livstil.
Man kan ju vara raggare även om man har 2 öl & en starlet big_smile
Spelar ju ingen roll. Raggare är man i kroppen & själ. Inte endast vad man har för bil eller om man inte är medlem i en klubb.
Folk kallar mig för raggare för att jag kör min firebird & Jeans brallor o skinnväst. Jag personligen tycker bara att det är snyggt!
Men jag tycker folket här ska sluta att KRÄNKA ner raggarna. Dom älskar lika mycket bilar & dom flesta är skit trevliga om dom inte är kanon fulla tongue Kränk ner istället alla jävla pedofiler & Nazister mm.

Merclone Leg. Spådam
26 mars 2007 · 816 Inlägg

NightCruiser skrev:
HEATSEEKER och Merclone , Kan inte ni bespara oss erat utdragna och onödiga tjafs om lustagas, bilpriser och kvaliten på reservdelar.
Finns PM om ni måste fortsätta, lite tröttsamt att läsa igenom allt...

Min mening om raggare står på sidan 1 om ni vill hoppa på mig också?

Mvh

Sist jag tittade efter så var det inte lag på att läsa alla inlägg...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Granholm Dude
26 mars 2007 · 197 Inlägg

ironhead skrev:
hmmm är jag en volvo-raggare bara för att jag har tärningar i min bil och bra stereo

du verkar ju tycka det själv iaf big_smile

Ät aldrig snö som blivit gul!
Volvo 945 Turbo "Sleepern" (1995)
lelleal
17 april 2007 · 1 150 Inlägg

Inget fel på va raggare=)men volvo raggare kan ju slänga sig i vägen enligt min mening=)

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
brore
17 april 2007 · 11 Inlägg

motorburen ungdom enligt ordboken så jag antar att dem flesta på detta forum hör till den kategorin tongue

Hurricane DRIVER @ HWR.se
22 april 2007 · 621 Inlägg

brore skrev:
motorburen ungdom enligt ordboken så jag antar att dem flesta på detta forum hör till den kategorin tongue

HAHAHA ja vilket förklaring, då blev 95% av Gorgarna Raggare!!!  GRATTIS! Gorg heheh cool

- V8 - 4 ever . . .
_________________
Cascade
22 april 2007 · 264 Inlägg

Raggare? Snarare en strandraggare .. cool

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang