Merclone skrev:
HEATSEEKER skrev:
WOW, okej, dit ord e lag! Trodde du mena NOS lustgasen, därav svaret, jasså fanns den?? döhh!
Nej okej alla har fel å du rätt, har inte heller några problem att hitta delar men så får man oftast betala bra för dom, säger inte alls att alla ny producerade grejer är skit men oftas sämre än orginal som vissa föredrar när man vill orginal renovera en gammal bil, men har nog fel där me å du rätt!
De jag försöker få dig att fatta är att de en en STOOOOR skillnad på då å nu, tror du inte bilarna har åldrast å slitits något på 50 år å att alla reservdelar börjar sina ut??
Du har inte märkt att prisern har gott upp någe?
Men du tror säkert att de kommer finnas lika mycke bilar å delar om 50år?
Har inga problem med kontakter då ja känner många där å även ofta är där.
Har du varit på barret jacksson? är de samma priser där på bilarna som för 40 år sen?
Nu va vi där me priset igen, för 50 år sen så va de inga större problem att gå in på den tex lokala caddi verkstan å köpa de du behövde men kan bli en aningen problematiskt ida!
För 40år sen kunde man åka till vilken bilfirma som å kolla på 50 tals bilar å ida ser man sällan någon.
Mycket ovanlig behöver inte betyda eftertracktad därav kanske du har lätt att hitta delar till skänkes pris.
För oss vanliga svenssons som inte badar i pengar kan tycka att en liten glasburk för ca 2000kr är mycke pengar men för en som inte är "snål" kanske tycker de e ett bra pris.
Vadå NOS lustgasen? Vi pratar om raggare och jänk liksom... Jag förstår inte varför du har hängt upp dig på reservdelar och bilpriser och tillgång, det finns gott om bilar kvar till rimliga priser. Men det denna tråden handlar om är vad en raggare är. Jag bryr mig inte om ifall du tror det är brist på reservdelar/höga priser som gör att det är som det är idag. Jag har ju flera gånger sagt att de reparerade sina bilar lite hur de ville. Huvudsaken är att det är annorlunda, de riktiga raggarna finns inte längre. Men det var vanligast för raggarna att typ 3-4 killar ägde en bil tillsammans och att alla var ute med den samtidigt. Så är det inte heller nu...
BJ:s priser kan man inte heller gå efter när man pratar jänkare, de som säljs där är ovanliga, nyrenoverade eller ägda av kändisar eller har setts i filmer. Har alla bilar det? Dessutom är detta USA, inte Sverige, och där finns samlare med så pass mycket pengar att priserna trissas upp. Du får helt enkelt ta att utgå ifrån svenska mått innan du skriver nästa inlägg med fakta som du tar rätt ur luften.
Puss
Jo jag ska berätta för dig varför ja pratar om priser, ska visa va du skrev eftersom du glömt, ska förklara(igen) in i minsta detalj denna gång så du hänger me! du skrev detta:
"Dessutom är de inte ute i ur och skur, hur ofta ser man liksom en så kallad raggarbil ute på vintern? Inte ens pilsnerhäckarna tas ut då, mest för att de inte startar i minusgrader, men ändå. Raggarna drog sig aldrig för att ta ut bilen, oavsett årstid, väder och vind. Jag ser det mer som att dagens raggare är mer eller mindre vanliga Svenssons största delen av året, men kan blomstra upp några månader om året och åka på träffar "
Du skrev att "Inte ens pilsnerhäckarna tas ut då"
Svarade jag på ditt påstående att jag vet flera som kör med sina bilar året runt å inte har några problem, tre bilar här i stan är de flera som äger ihopp!
Hur kan du påstå att de inte är så bara för de inte händer i din närhet??
Är som att säga att de inte finns några krig i världen för ja har inte sett några.
Tar vi nästa:
"Raggarna drog sig aldrig för att ta ut bilen, oavsett årstid, väder och vind"
Svarade att de e skillnad när de va dessa bilar som fanns på den tiden så man körde med de man hade.
Häng me nu för nu kommer ja till priserna:
Anledningen att inte alla bil entusiaster i detta land kör med sina bilar året runt(som dom gjorde då) är just att salten å dessa hala vägar tar död på bilarna(som du kanske vet så galvades inte bilar för 50år sen) saltet äter på allt, kromlister,plåt,kabbar,inredning,lister,krom mm och det hala väglaget gör att de e risk att bilarna går i dikena å förstört helt.
Inget man vill direkt när man nyligen blöjde ner några hundra tusen för att få den i topp skick!
Då när de va något som pajja så fanns inte delarna långt bort å till ett vettigt pris, till skilnad från ida då de oftast är använd grejer å priserna en aning högre om du ens kan få tag i vissa grejer!
Det är inte lika lätt ida efter 50 år att gå till en cadillacs återförsäljare och köpa sig en ny caddi eldo 58:a(eller delar) igen som bruksbilen är när du satt din bil i ett träd.
Därav kör bara(som du kallar dde) svenssons ragarna med sina fin bilar just för att den är för fin för att skrota eller förstöra i saltet vilket dina "raggare" inte brydde sig om för de fanns gott om delar å även nya bilar att beställa!
Du som har så bra kontakter borde ju märkt att amerikanarna(svenskar me) sitter å kollar på bj å ser en lika dan bil som deras å tror sig att dom ska få mer än den är värd så priserna har gott upp tackvare bj, pratat med många amerikanare om just dessa fenomen å dom har märkt att priserna har trissats upp rejält pga bj(hänt även i sverige), därav har priserna gott upp även här ganska kraftigt(vissa dubbelt) dom sista 10 åren.
Så när du kört in din nyligen helrenoverade i ett träd i snömodden så är de inte lika lätt å billigt att hitta en ny(bygga ny) bil som de va för 50 år sen.
Förstår du nu vad jag menar med dagens priser å varför inte dagens alla "raggare" kör året runt med sina bilar längre????
(nu säger du att de inte finns några raggare men ändå)
Jo just de NOS:en sa du någe om me, eftersom de va jänkarna vi pratade om och som börja köra me NOS så trodde ja de va de du prata om, tänkte me va du snacka om!