Vad är en raggare för dig??

Brandis Diktator
21 september 2008 · 968 Inlägg

jag har svårt att se vad som är "it" i raggar kulturen, så himla mycket som skiljer sig genom åren, i början handla det om att bara vara riktigt jävla coola, ha coola bilar, oftast costum bilar, liksom "hot rodders"...

sen kom punken, då va inte raggarna värst längre, att vara "värst" i samhället hade raggarna länge varit utan att göra mycket väsen av sig, utseendet och bilarna va tillräckligt för att göra vanliga Svenssons rädda för dom, så därför började denna generation, som är föreldrar till dagens generation, slå på punkarna, för att hävda sig och visa att dom fanimej fortfarande va värst och högljuddast. alltså skapa våldet som idag existerar inom raggarkulturen, även då som folk slutade åka jänkare som vardags bil och började åka volvo, och jänkare på helgerna, alltså blev det fin bil av det som en gång va livsviktigt för raggarna att bli förknippad med, alltså där dog enligt mig raggar kulturen, när jänkarna blev för fina att åka med till vardardags, visst, må existera små fragmet av den i dalarna och längre upp i norr där man kör året runt och till vardags, men för att 100 tal gör det betyder det inte att alla blir raggare...

sen musiken vet jag inget om, jag har alltid anseet att raggarna aldrig har haft egen musik, det är därför även när man knallar på storgatan och man blir omkörd av en jänkare man kan höra techno, sen nästa runda han kommer igen kan man höra eddie, sen lite elvis, ja, tamejfan allt av hela världne, ingen respekt för då tiden raggare där det va "vårdad klädsel för att komma in" i gänget... inte som hip hop har sin kläder och sin musik, inte som punk där punkarna har sin musik och sina kläder, inte som psycho billy där dom har sina kläder och musik...

det är vad raggar kulturen för mig betyder, sen att jag har ett förflutet inom svensk punk kanske gör att det inte är helt objektivt, men jag har spenderat en hel del i jänkare och garage så anser mig ha ganska stor insyn på det som existerar av kulturen idag...

__pepita__ Cnc-operatör
21 september 2008 · 608 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Raggarna är döda.

Volvo raggarna är hjärn-döda.

om de är som du säger, å du vise man, så har jag sett många vålnader big_smile

haha skrattretande å väldigt omoget inlägg från dig!

Sofia | Cadillac Series 62 Six Window Sedan
liddan Oldschool
21 september 2008 · 299 Inlägg

Hurricane skrev:
Ja ett starkt och känsligt ämne, värt en egen tråd!!!

Vad är en raggare för dig??

Vilka är raggare!

Är Rocka billis raggare eller dom med 2öl och en gammal Starlet raggare??

Är det "fult" att vara raggare?

Är man raggare om man har en nyare modell av typ Corvette??

. . . och det jag heller inte förstår är vad ni tycker folk med fina Amerikanare som
inte super eller kanske inte alls dricker i bilen eller på träffar kallas för???

Ibland känns det som "Raggare" är en svordom för "Bratzungar" utan livserfarenhet??!!

Är du en raggare??

. . . och min personliga stora fråga, tycker ni att JAG är en raggare??

Att vara raggare beror inte på villken bil man har igentligen.  NEJ du är inte raggare.

Raggare (från wikipedia)

Raggare, av ragga (i bet. "söka sexuell kontakt med någon", ursprungligen åkarslang för att "köra ett lass"), person som tillhör viss motorburen subkultur. Raggare har funnits i Sverige sedan 1950-talet och är vanligast i glesbygd och på mindre orter. Förekomsten minskade under 1980- och 1990-talen, men har ökat väsentligt de senaste åren. Raggare brukar ofta delta i bilcruisingar. Många raggare samlar på saker som hör 1950-talet till och en hel del klär sig i tidsenliga kläder.

Raggarkulturen inspirerades starkt av den amerikanska rock'n'roll-kulturen med stora bilar, brylcreem med mera. Subkulturer som liknar raggarna har funnits i de flesta västeuropeiska länder, men ingenstans har de varit så livskraftiga som i Sverige, (utom möjligen i Finland, det land i Europa där det finns flest amerikanska bilar per invånare, och då främst Åland som har många raggare).

Raggarkulturen har ibland parodierats. Det mest kända exemplet är kanske karaktärerna Ronny och Ragge, gestaltade av Peter Settman och Fredde Granberg i början av 1990-talet. Dessa skådespelar-karaktärer har dock inte mycket gemensamt med riktiga raggare.

Under 1970-talets senare år rådde fullt krig mellan raggare och punkare. Eddie Meduza släppte singeln Punkjävlar 1978. Den blev snabbt kultförklarad. Punkband, både svenska och utländska, blev attackerade av raggargäng under turnéer i Sverige, och svenska punkband skrev låtar mot raggarkulturen, bland annat The Rude Kids punksingel Raggare is a bunch of motherfuckers.

Under Magnus Ugglas folkparksturné 1979 blev raggarna rasande och kastade stenar och ägg på honom efter att Expressen berättat om Ugglas nya singel Centrumhets som handlar om raggarna i Nässjö.

På senare tid är det dock väldigt ovanligt att raggare är inblandade i bråk utav något slag.

Turbopinglan
8 januari 2009 · 161 Inlägg

Jag såg ett gammalt inlägg som jag har skrivit, måste uppdatera lite! är nu ägare till en jänk,är med i en klubb,festar lite i min bil, och ja jag är raggare! dock ingen som hänger drägg full ut genom sidorutan och bär mej illa åt, de som gör så är "wannabe's" i mina ögon! tyvärr mycke sånt på cruisingar mm och det är dom som oftast ger raggarna dåligt rykte... Rock on alla goa raggers!

Ska aldrig ha sämre bil än turbo!
SweetBabyDoll Queen Of Hearts
8 januari 2009 · 1 300 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
hehe kan ju inte beskriva mig som en raggare även man har en jänkare med stor och mullrig V8a tongue
tycker mest camaron är en glidar bil med tillräckligt mycket effekt för att racea med
men ser mig inte som en raggare
dom jag ser som raggare är ju inte dom som kör volvo som tror att dom är bäst för att dom kör volvo (ta inte åt er )
en raggare tycker jag ska köra en
stor fet cadillac oldsmobile eller något av dom redigt stora jänkare och inte små volvo som låter som en symaskin med sina små 4or
utan det ska va V8a big_smile

V8 its not turbo shit its REAL POWER

"Stor fet Cadillac Oldsmobile" ?? Är det den nya modellen med Cadillac front och Olds bakdel..? hmmroll

I do it my way
Nennis
8 januari 2009 · 29 Inlägg

Jag anser att dom som åker i sönder hoppade/sönderslagna gammla jänkare och även nyare bilar med eddie meduza t.ex på högsta volym folk hängandes överallt och destu grisigare destu fränare är blöjraggare, och det är oftast dom som förstör på tillställningar... I min Amerikanare får man gärna dricka öl och sjunga och ha roligt, men på ett städat sätt.. Den som slår i dörren/taket med handen eller försöker sätta sig på dörren släpps av vid nästa busshållplats.. En riktig raggare är en som vårdar sin bil! sett ur mina ögon iaf.

Mvh

Senast redigerat av Nennis (8 januari 2009)

Volvo Amazon "Amazing" (1967)
patrikfaremo
8 januari 2009 ·

Nennis skrev:
Jag anser att dom som åker i sönder hoppade/sönderslagna gammla jänkare och även nyare bilar med eddie meduza t.ex på högsta volym folk hängandes överallt och destu grisigare destu fränare är blöjraggare, och det är oftast dom som förstör på tillställningar... I min Amerikanare får man gärna dricka öl och sjunga och ha roligt, men på ett städat sätt.. Den som slår i dörren/taket med handen eller försöker sätta sig på dörren släpps av vid nästa busshållplats.. En riktig raggare är en som vårdar sin bil! sett ur mina ögon iaf.

Mvh

Håller absolut med dig

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
8 januari 2009 · 1 300 Inlägg

Hurricane skrev:
Ja ett starkt och känsligt ämne, värt en egen tråd!!!

Vad är en raggare för dig??
I princip vem som helst, bara man är intresserad.. Helst ska man ha en jänkare, tycker jag men.

Vilka är raggare!
..??

Är Rocka billis raggare eller dom med 2öl och en gammal Starlet raggare??
Rockabillys är väl det.

Är det "fult" att vara raggare?
Inte för fem öre. Beror väl på hur man beter sig?

Är man raggare om man har en nyare modell av typ Corvette??
Mja... Corvette är väl mera en sportbil..?

. . . och det jag heller inte förstår är vad ni tycker folk med fina Amerikanare som
inte super eller kanske inte alls dricker i bilen eller på träffar kallas för???
Bilentusiaster.

Ibland känns det som "Raggare" är en svordom för "Bratzungar" utan livserfarenhet??!!
Yes, så rätt så.

Är du en raggare??
Mja... Jag äger själv ingen jänk men åker på träffar med familjen i en Cadillac DeVille cab från 70. Bedöm själva.. Jag gillar inte ordet "Raggare" egentligen.

. . . och min personliga stora fråga, tycker ni att JAG är en raggare??
? tongue

Senast redigerat av SweetBabyDoll (8 januari 2009)

I do it my way
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
8 januari 2009 · 1 874 Inlägg

Svårt att säga vad en raggare är för mig. Det varierar ju lite. Har en del kompisar som är raggare.
Dock tycker jag att dom är helt seriösa. Sedan finns det ju pack som mer eller mindre lever på att
supa, slåss och göra livet surt för hela sin omgivning. Dom gillar man inte!

Det verkar som att många tycker att det är "fult" att vara raggare, faktiskt. Jag har inget emot dom.
Det finns rötägg som överallt annars. Så länge dom inte skadar mig så bryr jag mig inte. Dock verkar
många i min omgivning ha mycket emot raggare. Så fort man nämner att man t.ex ska umgås med
någon som är raggare så är det som att det går en tyst, isande vind genom rummet (nä, men fan
inte långt ifrån i alla fall).

Jag är inte en raggare nej. Är väldigt långt ifrån den benämningen, haha...

Jag vet inte om du är en raggare. Känner dig inte, vet inte hur du ser ut, vet inte hur du beter dig o.s.v.

Saab_Diana
8 januari 2009 · 401 Inlägg

jag har inte varit i kontakt med raggare så värst mycket,,men dom jag sett bara bröööölar,har hemmarollade bilar,byxorna hänger,ser svettiga ut och så häver dom i sig alkohol (lättöl)..Tycker inte man kan kalla dom som kör jänkare och vårdar sina bilar,och kanske klär sig "tidsenligt" och lyssnar på gammal musik för raggare,det är nog mer en livvstil elr nåt..

BMW 535 "i" (2012)
Saab 9-5 "AERO" (2001)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
JockeRX7 KTM 660
8 januari 2009 · 537 Inlägg

Är nog inte direkt en raggare fast dom flesta kallar mig för det.
Jag anser själv att jag är en rockabilly kille eftersom ja har den klädstilen och de intressena.
Endast bilen som kanske inte är så mycket rockabilly men det kommer nog nån sån som bruksbil framöver.


Och det stör mig att folk förknippar raggare och volvoraggare.
Här istan hatar vi v8a folk volvoraggarna och tycker dom är riktigta losers

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
Hurricane DRIVER @ HWR.se
14 februari 2009 · 621 Inlägg

Kul att tråden "vaknade till" igen och att några av er som tidigare skrivit i tråden, nu faktiskt köpt jänkare!!

Intressanta och rätt uttömmande svar!! Kul fortsätt med det jag läser alla inlägg!!
och respekterar allas åsikter!!

Senast redigerat av Hurricane (14 februari 2009)

- V8 - 4 ever . . .
_________________
BOLUND bonntrimmare
14 februari 2009 · 655 Inlägg

en raggare är dom skönaste personerna som finns smile

Vikingson avdankad vietnam veteran
14 februari 2009 · 325 Inlägg

olika teorier med raggare... har själv inget emot dem man tyvärr inte ser så ofta. finns ju dessvärre idioter som tydligen gillar att sitta i en bil o skrika svordomar åt folk på gatan. och 50-120 åringar som försöker ragga på 15-20 åringar :S fattar inte varför vissa män och kvinnor inte kan växa upp och betee sig vettigt på exp träffar osv. vill man skrika o visa arslet kan man göra det i sitt eget vardagsrum. och skyller man på alkoholen borde dem bli nykterister. vill man se folk som gillar svettas/ grisa sig osv. förfan åk till hultsfreds festivalen då?  min personliga tanke till den dåliga sortens raggare är: dåliga gener och taskig barndom.

FLindgren
14 februari 2009 · 5 089 Inlägg

En raggare är den som inte är full på en crusing smile

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Nyman
14 februari 2009 · 4 Inlägg

svin som kör 5km/h och blockerar alla i stan? :@

adrez
14 februari 2009 · 232 Inlägg

Mäki skrev:
För mig finns de 3 sorters raggare.
Jag börjar att räkna upp det fina, sen det dåliga sen det absolut sämsta.

1. Raggare, åker med kompisarna i fina gamla amerikanska bilar och har det bra, lyssnar på musik med mera! (här är raggare fint enligt mig!)

2. Raggarsvin som man har hört wink Ofta öl med i bilen, och bilen var det billigaste dom fick tag på för stunden! Sen kör dom som jag vet inte vad och stör allmänheten i deras raggande.

3. Volvoraggare, vad ska jag mer säga, finns inget värre enligt mig. Tror dom är tuffa när dom åker runt i ROSTIGA skrothögar och tvingar ut dom på sladd ända tills något går sönder.

jaha då e väl ja volvoraggare big_smile men de e kul o leka me bilen:L

Mercedes E55 AMG "Heffa" (1999)
Mercedes E420 "Kermit" (1994)
Mercedes 190E "El Senor" (1992)
adrez
14 februari 2009 · 232 Inlägg

ja e hellre "volvoraggare" än en jävla datanörd tex som sitter inne varje kväll hellre håller ja på o fixar me bilen/ute o kör o då kvittar de vad man har för bil juh! men vrf har dom flesta ungdomar volvo då?
joo de som håller och de som e billigast smile
ja menar vem får ig inte ett gott skratt när man ser en gammal sur 240 sänkt till backen komma på ställ vid vinterväglag för de e ju ruttet fränt smile
iaf min åsikt:)
vill ha mothugg tack
mvh

Mercedes E55 AMG "Heffa" (1999)
Mercedes 190E "El Senor" (1992)
Mercedes E420 "Kermit" (1994)
benz_elias
14 februari 2009 · 118 Inlägg

väldigt intressant tråd.. för mej är en raggare den som gillar att åka bil runt i stan å cruisa oavsett bilmärke eller årsmodell... anser mej själv vara raggare för jag gillar att glida runt i stan å lyssna på bra musik och jag gillar bilar med stor motor utan turbo..  och ska vi va ärliga så finns det nog en liten raggare i oss alla här på garaget eller??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang