Bra bas (basar) för 2000-3000kr

Jolle87
30 mars 2007 · 1 585 Inlägg

Okey då vet jag då satsar jag på ett grymt framsystem för en 2000- 3000kr och sen kanske ett par 6x9:or i hathyllan där bak för att få lite ljud bakifrån. Och sen en grym bas istället så borde det ju räcka. Men förslag på ett bra framsystem? gärna som ett kit med delningsfilter och mellanregister. 4" är det i instrument panelen. Tackar för all hjälpen börjar klarna upp lite nu iallfall. Inte direkt bra på bil ljud men nån gång måste man ju lära sig=)

Senast redigerat av Jolle87 (30 mars 2007)

TT-Avant
30 mars 2007 · 6 851 Inlägg

Ska du ändå lägga så pass mycke på ett framsystem så tycker iaf. jag att du skall bygga om brädan för 6½". Det är inte så mycke jobb med det men ljudet blir mycke bättre.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Jolle87
31 mars 2007 · 1 585 Inlägg

okey mm jag har funderingar på att göra det:P.. nej tror inte iheller det är så jätte svårt.

StiFf Wankel
31 mars 2007 · 1 080 Inlägg

kan rekommendera dubbla mds fanatic x-max 10" basar, det låter bra som fan

MDS Västerås
gurenius
31 mars 2007 · 1 631 Inlägg

Jolle87 skrev:
Okey då vet jag då satsar jag på ett grymt framsystem för en 2000- 3000kr och sen kanske ett par 6x9:or i hathyllan där bak för att få lite ljud bakifrån. Och sen en grym bas istället så borde det ju räcka. Men förslag på ett bra framsystem? gärna som ett kit med delningsfilter och mellanregister. 4" är det i instrument panelen. Tackar för all hjälpen börjar klarna upp lite nu iallfall. Inte direkt bra på bil ljud men nån gång måste man ju lära sig=)

Låter som en bra plan. Men 4" kommer inte räcka för att möta upp basen på ett bra sätt. Midbasen fattas och därmed attacken i musiken. Blir för stort hål i frekvensgången.

Tre-vägs fram eller 6.5" på brädan är det som gäller. I ena fallet ombyggnad av dörr, i andra bräda.

9000 är mycket enkel att bygga om för 6.5..... Rekommenderas absolut! Backe har nya dörrfack att köpa om du hellre vill det. Har såna i min fars 9000.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Jolle87
31 mars 2007 · 1 585 Inlägg

Okey nej jag vet 4" är ju inte direkt mycket men eftersom det sitter orginal så tänkte jag byta ut dom till nått lite kraftigare sen bygga så det får bli 1 6.5 i varje dörr sida. Sen får vi se om det blir ett par 6x9:or i hathyllan där bak men börjar med 4" i instrument panelen och sen 6.5or i dörr sidorna. Men hur gör man när man ska bygga om i dörr sidorna nån som har nån bild eller nån beskrivning på detta bygget? Okey hur är dom dörrfacken då är dom mindre eller har du bild:P? tacksam för hjälp

gurenius
1 april 2007 · 1 631 Inlägg

Här är de:
http://www.backesljudbygg.se/saab/saab9000.htm

Men som sagt innan, ett par 6.5or i brädan är det klart bästa! Ett sådant system där du lägger ca 3000 på framsystemet är i tävlingsklass när det är rätt justerat. Mycket trevligt.

Se här tex (bry dig inte om de dubbla diskanterna, endast en är inkopplad):
http://www.teamtondov.se/BilderPeterJ/peterinv.jpg

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
tobbe.77
1 april 2007 · 96 Inlägg

en sida hur du enkelt bygger om brädan för 6,5"

http://hem.passagen.se/mkaudio/framsystem.html

man behöver ju inte svetsa utan man kan ju använda träringar oxå...

Senast redigerat av tobbe.77 (1 april 2007)

Jolle87
2 april 2007 · 1 585 Inlägg

tackar så mycket för bilderna och instruktionerna får försöka fixa till så det blir snygg och bra sen ska det ju inte va några stora problem tror jag=)

gurenius
2 april 2007 · 1 631 Inlägg

Jolle87 skrev:
tackar så mycket för bilderna och instruktionerna får försöka fixa till så det blir snygg och bra sen ska det ju inte va några stora problem tror jag=)

Good luck!

Posta här med resultatet när du är klar. Sen får du komma förbi och dema också....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
antalpromille
16 april 2007 · 38 Inlägg

om du bara är ute efter ren och kraftfull bas kan jag rekomendera 2 x kicker S12L7, kör sånna å driver dom med ett fosgate steg på 1390Wrms och det spelar sjukt bra. kompletera med kraftfullt framsystem och en bra huvudenhet så har du bra ljud.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang