Fortkörning, Rättegång avklarad.

Burnout89 Överladdad!
2 april 2007 · 530 Inlägg

Hej blev stoppad av en civilsnut i lördags natt en bit utanför uppsala.. han hade klockat mig från en avfart till en annan avfart 1,8km längre fram.. och då hade jag haft en snitt hastighet på 99,7 km/h, dom första 800meterna var de 50 strecka, och sen blev de 70km/h..  och han låg på ett väldans långt avstånd ifrån (fick se på filmen) man ser inte när jag svänger ner på avfarten från E4 så hur har han kunnat klocka mig? kan de värkligen bli rätt snitt hastighet? jag har haft körkort i en halv månad nu och kommer jag bli av me de nu hmm klockan var 2 på natten och inte en käft ute och jag var på väg å hämta några på en fest.. 

jag vägra skriva under eftersom jag inte tyckte jag hade kört för fort. men dum som jag var så sa jag att jag kanske kört 90-100 sista biten.. hmm men de var ju bara för att jag skulle svänga och såg att han kom i en jävla fart så jag ville skynda på lite så ja slapp få han i arsle.. men de skulle man ju inte gjort:/


Snälla dela med er av era erfarenheter... hur kommer de bli hos åklagarn? kommer de bli nåt? kommer jag få böter? eller blir jag av me lappen? han sa att jag skulle få böter på 3500:-

Senast redigerat av Pegga_405 (18 juni 2007)

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Volvo 965 "T6" (1995)
Kettunen
2 april 2007 ·

Mycket stor risk att du blir av med den. på 50 sträcka ligga så fort med sad Ajajaj.
Om du har tur så får du bara böter. Skitsamma hur mycket det är. Det är i alla fall bättre än att bli av med kortet! Lycka till / Kari

master_lars
2 april 2007 · 1 172 Inlägg

Om han var ensam och man inte ser regnumer på filmen så tycker jag att du gjorde rätt i att vägra skriva på... Du kan ju säga att de måste ha stoppat en lika dan bil som på filmen... För att de ska kunna mäta din hastighet så måste de ligga max 75 meter bakom dig. Sen så måste polismannen säga till dig hur långt han har kört då han klockat dig. Detta ska du ju självklart försöka mäta upp, för stämmer inte hans angivelse så är mätresultatet ogiltigt.. Oftas mäter de på en 400 meter, det räcker...

Åklagaren kommer att skicka ett brev till dig där du får berätta hur allt gick till med egna ord. Sedan beslutar åklagaren om ditt körkort skall dras in eller makuleras..

Ett tips är att kolla i lagboken, där står en massa tips på hur du kan slippa undan..

Och om civilaren var själv i bilen så är det ord mot ord som gäller..

323fSportT "The Stig"
2 april 2007 · 390 Inlägg

Erkänn ingenting..Det där mellantider dom kör med kommer inte att hålla OM det skulle gå till rättegång..

Det hade varit en annan femma om dom hade tagit dig på "bar gärning" med laser.Då hade nog lappen rykit på en gång.

Hoppas det löser sig..

Mwh Patrik

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...
Ena Colaberoende
2 april 2007 · 1 219 Inlägg

Tror jag har sett på tv eller läst om poliser som hade klockat folk med riktmärken i trafiken och det stämde inte ett skit. Sök på nätet lite så kanske du hittar samma artikel.

/Ena

mannen666666 preem pump
2 april 2007 · 836 Inlägg

finner rätten dig skyldig så lär du ju både få böter plus att du blir av med kortet.
men som många andra redan skrivit erkänn IGENTING det är dom  som ska sätta dit dig inte du själv.
håll även tråden vid liv lär ju vara fler än jag som vill veta hur det går

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
Burnout89 Överladdad!
2 april 2007 · 530 Inlägg

på 50 streckan så körde jag 50- 60km/h å de kan han inte bevisa eller motbevis att jag inte gjorde.. men sen att jag körde fortare på 70 streckan de gjorde jag men de var ju bara för att jag såg att de kom en bil bakom d.v.s. han. å däför gasa jag på lite så ja skulle hinna svänga av på avfarten, för de var ett bak krön å sen kom avfarten som jag skulle in på..  kan man skriva de att man blev stressad av bakom varande bil eller nåt?

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Volvo 965 "T6" (1995)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
mannen666666 preem pump
2 april 2007 · 836 Inlägg

du får ju aldrig köra fortare än gällande hastighet??????
att skriva att du körde fortare än 70 på 70 väg är enligt mig samma sak som att be dom ta kortet i från dig och ge dig böter.
skriv att du inte vet... bevis bördan ligger på snuten.
dom lever ju många gånger på att skrämmas... typ
skriv på här nu annars blir det rätten då blir det mycket värre... osv osv

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
ironhead volvoraggare
2 april 2007 · 4 776 Inlägg

Pegga_405 skrev:
på 50 streckan så körde jag 50- 60km/h å de kan han inte bevisa eller motbevis att jag inte gjorde.. men sen att jag körde fortare på 70 streckan de gjorde jag men de var ju bara för att jag såg att de kom en bil bakom d.v.s. han. å däför gasa jag på lite så ja skulle hinna svänga av på avfarten, för de var ett bak krön å sen kom avfarten som jag skulle in på..  kan man skriva de att man blev stressad av bakom varande bil eller nåt?

det ska funka jag har haft mitt körkort i över tre år nu så prova med att skriv att du blev stressad av bakomvarande för som sagt det är bara att vara tyst i rätten lite larvigt att han stoppa dig tycker jag för det finns såna som inte bör vara på vägarna också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Thony_mannen
2 april 2007 · 263 Inlägg

Kanske så mister du kortet eller så har du en jävla tur och klarar dej undan med böter.....  Lycka till hur som helst /mvh thony

Volvo-Real-Power!
blacken
2 april 2007 ·

gå in på denna häringa sidan. det kanske finns något matnyttigt där. http://www.trafikjuristen.se/

Kristian_L
2 april 2007 · 1 893 Inlägg

Ser man regnr på filmen från början till slutet?
Ser man inte regnr för att han låg så långt ifrån, plus att han tappade kontakten, så kan du hävda att du blev omkörd av en likadan bil. (Upp till polisen att bevisa motsatsen.)
Du gjorde helt rätt som nekade att skriva på.
Se bara till så du har en 100% säker version inför framtida utsagor från din sida. Ändrar du dig på en enda detalj inför länsrätten, så tappar du trovärdighet. Det är det enda du har just nu. wink

Visade han dig hela filmen? Tappar han dig ur bild en enda gång?
När syns regnr?
Ifall han inte har regnr från början, hade jag kört stenhårt på att en likadan bil (Likadan som din.) körde om dig strax före du blev stoppad och det måste varit den bilen polisen börjat mäta på.

Lycka till, o kör försiktigt. tongue

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Merclone Leg. Spådam
2 april 2007 · 816 Inlägg

Pegga_405 skrev:
på 50 streckan så körde jag 50- 60km/h å de kan han inte bevisa eller motbevis att jag inte gjorde.. men sen att jag körde fortare på 70 streckan de gjorde jag men de var ju bara för att jag såg att de kom en bil bakom d.v.s. han. å däför gasa jag på lite så ja skulle hinna svänga av på avfarten, för de var ett bak krön å sen kom avfarten som jag skulle in på..  kan man skriva de att man blev stressad av bakom varande bil eller nåt?

Stress är ingen anledning till att köra för fort. Stå ditt kast helt enkelt, du vet uppenbarligen att du gjort ett fel i trafiken och försöker bara komma på ett sätt att ta dig runt systemet. Men det går inte. Polisen skulle inte bry sig om att gå vidare med det hela om han inte varit säker på att filmen duger som bevismaterial, vilket är precis vad den är. Du kan nog räkna med att lappen ryker. Och har ingen annan än dig själv att skylla på.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Burnout89 Överladdad!
2 april 2007 · 530 Inlägg

har har inte reg nr på bild en enda gång.. förutom när vi stannar på gården där festen var. ock när han börja klocka mig vete fan hur han kunnat gjort för han såg inte ens när jag körde in från E4 för de var i en kurva.. så de finns inte me på filmen heller..  han tyckte jag körde vårdlöst och farligt :S jag körde inge fort alls :S 


http://kartor.eniro.se/query?&what= … &stq=0



En länk på den biten jag blev klockad från vendel avfarten till första vita vägen längst upp.. och den biten är mer krokig än va som snyns på kartan.. och han låg bra lång efter.. han kom ifatt mig på bron och då låg han i över 160..

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Volvo 965 "T6" (1995)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Merclone Leg. Spådam
2 april 2007 · 816 Inlägg

Om jag fattat rätt så kan du ju då skippa historien om att det skulle varit en likadan bil som din som kört om dig. Den kan väl inte ha kommit nånstans ifrån... Om han har ditt regnummer på bild mer än en gång är totalt oväsentligt eftersom det omöjligt kan vara någon annan bil än din om han har obruten visuell kontakt med dig hela tiden genom kameran.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
NoCooL
2 april 2007 · 215 Inlägg

Bråka på duk larar dej säkert. inget o fölora smile Folk har juh klarat sej undan på massa mysko saker. mitt tips är o kontakta en bra advokat.

Merclone: Du låter som en polis....

Merclone Leg. Spådam
2 april 2007 · 816 Inlägg

NoCooL skrev:
Bråka på duk larar dej säkert. inget o fölora smile Folk har juh klarat sej undan på massa mysko saker. mitt tips är o kontakta en bra advokat.

Merclone: Du låter som en polis....

Det kan ha sina skäl...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Floodie Elektriker
3 april 2007 · 48 Inlägg

Brukar inte poliser säga vad dom klockat en på? Isf så klarar du dig upp till 30 Km/h för fort. Det spelar heller ingen roll om du har prövotid eller inte. (skrev det för att du har ju bara haft lappen en halv månad) Men jag ska inte sticka under stolen med och tycka att du lika gärna kunde ha bromsat än å gasa när du skulle av.

P-G Säl-Tämjare...
3 april 2007 · 1 024 Inlägg

INge illa menat men du kommer att bli av med kortet. Det lan även förvärras eftersom det skickas till en åklagare och har du inga vittnen och han har dig på film så är du kört. Lika bra att skriva under. jag fick en spärrtid på mitt kort i 3 månader för jag hade snittat 146,6 på 90väg under en 5kilometerssträcka. Jag skrev inte under lappen.

Hade jag skreve lappen så hade de tagit mitt körkort på plats och jag hade fått 3 månaders spärrtid och 2000:- i böter. Men jag vägrade skriva lappen så det skickades till åklagaren och de yrkade på att mitt kort skulle bli indraget och fängelse i en månad, men jag klarade mig med indraget körkort (fick lämna det i domstolen till polisen), 2000:- i böter och 100 timmar samhällstjänst.

Om du inte har vittnen med dig så käfta aldrig med en polis, bara att skriva under. Det blir bara värre och värre och de lyssnar mer på polisen än på dig.

Lycka till


Floodie: Har han prövotid så räcker det med att han kör 7 kilometer för fort, om det är jävlgt hårda poliser, innan vi fick ny regering så va gränsen 10kilomer.

tyvärr är lagarna så

Senast redigerat av P-G (3 april 2007)

Vilket jävla drag :)
P-G Säl-Tämjare...
3 april 2007 · 1 024 Inlägg

master_lars skrev:
Om han var ensam och man inte ser regnumer på filmen så tycker jag att du gjorde rätt i att vägra skriva på... Du kan ju säga att de måste ha stoppat en lika dan bil som på filmen... För att de ska kunna mäta din hastighet så måste de ligga max 75 meter bakom dig. Sen så måste polismannen säga till dig hur långt han har kört då han klockat dig. Detta ska du ju självklart försöka mäta upp, för stämmer inte hans angivelse så är mätresultatet ogiltigt.. Oftas mäter de på en 400 meter, det räcker...

Åklagaren kommer att skicka ett brev till dig där du får berätta hur allt gick till med egna ord. Sedan beslutar åklagaren om ditt körkort skall dras in eller makuleras..

Ett tips är att kolla i lagboken, där står en massa tips på hur du kan slippa undan..

Och om civilaren var själv i bilen så är det ord mot ord som gäller..

Det där med 75meter stämmer tyvärr inte, inte när civilen stannade mig och tog mitt kort.
De förklarade för mig hastigheten (som även visades på skärmen när filmen spelades upp) och mätpunkterna.
De måste visa angivna punkter därifrån de började och slutade mäta, tex ett hål i vägen eller liknande. Sen finns han ju även på film så det är nog rätt onödigt att käfta emot och neka eftersom det är ett starkt bevis.

Vilket jävla drag :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang