använder ni högtryckstvätt?

dusty Living in the fastlane
3 april 2007 · 2 616 Inlägg

som topic lyder använder ni högtryckstvätt med tanke på dekaler osv?

nizze15
3 april 2007 · 280 Inlägg

Ja, men man får väl vara like vaksam när man spolar... Sen går det ju även att ställa trycket på dom lite "dyrare" tvättarna...
Högtryckstvätt är väl det enda sättet att få bord skiten, slang blir ju för dåligt tryck på.

Volvo 850 T5 "grönt e skönt" (1995)
GurraG INGET ANNAT!!
3 april 2007 · 1 725 Inlägg

jag använder alltid högtryckstvätt.. har iofs inte så mycke dekaler heller.. tongue

Staffan83
3 april 2007 · 1 Inlägg

Jag undrar också en sak under samma ämne. Köpte nya fälgar nu till sommaren och i pappret om skötselråd stod det att man aldrig skulle tvätta fälgarna med högtryckstvätt. Har aldrig hört talas om detta förut, och vad kan hända? Har alltid spolat med HTT på tidigare alu-fälgar. Det är ett par helt vanliga alu-fälgar, inget krom.

Senast redigerat av Staffan83 (3 april 2007)

Frosted
3 april 2007 · 1 878 Inlägg

aldrig, tvättar för hand, smile

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
dusty Living in the fastlane
3 april 2007 · 2 616 Inlägg

nu när vi kom inte lite på fälgar så måste jag bara säga att fälgar måste vara det tråkigaste någonsin att göra rent.

Jonni
3 april 2007 · 1 256 Inlägg

Alltid!,

för att högtrycken tar bort skit som kan repa, det blir bättre resultat och det går fortare


Jag håller på att göra en s.k "tvättguide" där jag har fotat och förklarar hur man tvättar sin bil på det mest skonsamma sättet utan att få repor och för att få bästa resultat på finishen!

Rätt medel
Rätt tillbehör
Rätt teknik

Och givetvis tar jag hänsyn till att alla inte har tillgång till vissa saker..


Den dyker upp snart! ;D

och fan ta den som försöker sno min idé!

Med vänliga hälsningar

Jonni

Senast redigerat av Jonni (3 april 2007)

BBR
3 april 2007 · 348 Inlägg

dusty skrev:
nu när vi kom inte lite på fälgar så måste jag bara säga att fälgar måste vara det tråkigaste någonsin att göra rent.

Amen

En splitter ny bil tar ungefär ett halvår innan lacken stelnat ordentligt, så man ska ta det lugnt med högtrycken där.

Jag använder högtryck ibland, men jag är väldigt noga att alltid göra "cirkel" rörelser och ha ett bra avstånd, dock är det jäkla effektivt för hjulhus och underrede.

RichardC Fartdåre
3 april 2007 · 378 Inlägg

kör alltid med högtryckstvätt går så mycket fortare och blir bra!  får ta det försiktigt bara

TICen är till salu säljs billigt.
mr_jonsson V8 Twin Turbo
3 april 2007 · 123 Inlägg

Det beror ju på om man orkar plocka fram allt som har med högtryckstvätten att göra, annars blir det vanlig slang smile

TheDeadDorkster Dieselgypsy
4 april 2007 · 538 Inlägg

Tja.. Jag använder alltid varmt högtryck (vi har det på jobbet smile )

Man måste enbart tänka på ett par saker:

1)Håll avstånd: Komm inte för nära
2)Rikta aldrig rakt på plåten
3)använd ej varmt vatten på en kall bil wink

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Sir_Ed
4 april 2007 · 304 Inlägg

Helst skall man spola med HTT först. Bara man håller avstånd. Man kan kanske hoppa över HTT när bilen är bara dammig. Då funkar det med vanlig slang också. Och temperaturskillnaden skall man alltid tänka på!

I have my own race...
Martin 9-3 Fisketokig
4 april 2007 · 2 997 Inlägg

Staffan83 skrev:
Jag undrar också en sak under samma ämne. Köpte nya fälgar nu till sommaren och i pappret om skötselråd stod det att man aldrig skulle tvätta fälgarna med högtryckstvätt. Har aldrig hört talas om detta förut, och vad kan hända? Har alltid spolat med HTT på tidigare alu-fälgar. Det är ett par helt vanliga alu-fälgar, inget krom.

Det är väl för att inte vatten ska kunna tränga in mellan fälg och gummi om man har en kraftig tvätt och är närgången.

Sett de varningarna förr, att det skulle skada fälgen eller nåt just pga tvätten är jag tveksam till.


Använder själv högtryckstvätt, lämpligt att ta rent det värsta. Går på bra i hjulhus och underrede men på själva lacken är jag försiktig och håller avstånd och inte har vinkel rakt mot lacken.

"Blästrade" farsans gamla VW Transporter med en högtryck. gick man nära ett litet stenskott så vart det lacksläpp som en 5-krona och sen var det bara gå på och ta med sig all lack...

Dock var den gammal och sliten på sista året i bruk men skulle aldrig våga gå nära med munstycket på en bil man är det minsta rädd om...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
MrTobias
4 april 2007 · 1 297 Inlägg

bra initiativ jonni big_smile
Jag spolar av bilen, sprutar på avfettning.. ett varv till med htt. sen glansschampo. spola av.. tvätta fälgarna.. spola av dem.. torka och sen klart big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang