Shell lanserar nytt bränsle i Sverige nästa vecka. V-Power

Black Knight
13 augusti 2005 · 711 Inlägg

http://www.di.se/Nyheter/?page=%2fAvdel … %26o%3dsp4

Senast redigerat av Black Knight (13 augusti 2005)

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
mrcelica
13 augusti 2005 · 1 639 Inlägg

60 öre dyrare per liter, yippy hmm

Senast redigerat av mrcelica (13 augusti 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
novaland
13 augusti 2005 · 99 Inlägg

Synd att man bara har en rak 4:a i sin bil och ingen V6/V8/V10 då..  Namnet verkar ju antyda till att man ska ha en sådan motor juh.. ;-)

Did Henry Ford write “You can have any color as long as it’s black.” on his website?
nofearsy Bilbyggare
13 augusti 2005 · 225 Inlägg

nja det tror jag inte man måste ha (hoppas) om man inte kan kalla min motor för /5a  (halv V) för de låter bra med ett bränsle med dom tillgångarna eller vad man ska säga tongue
man skulle juh lätt kunna tanka en sådan omgång för att rena motorn iaf tongue
(hur poppis man nu blir med motorn efter de)

....:::: |[ Volvo S800 GLT ]| ::::....
Skokloster here we come
_golf_
22 augusti 2005 · 121 Inlägg

det rör sig om 99-oktanig bensin bara..inetm ed typ av motor att göra..vad jag vet..men d e inte värt 80 öre extra:P

Black Knight
22 augusti 2005 · 711 Inlägg

novaland skrev:
Synd att man bara har en rak 4:a i sin bil och ingen V6/V8/V10 då..  Namnet verkar ju antyda till att man ska ha en sådan motor juh.. ;-)

Jag har en rak 6:a i min. wink

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
Aero T16
22 augusti 2005 · 1 327 Inlägg

De kanske skulle försöka hitta något billigare istället för dyrare drivmedel..

Streetkilled Bilmekaniker
24 augusti 2005 · 31 Inlägg

Shell V-Power har ingen etanol iblandad och det högre oktantalet gör att det blir en viss sänkning av bensinförbrukningen. De som har kört på 98 oktan förut märker nog ingen markant skillnad, men på högprestandabilar och annat skoj kanske det märks mer på!
Tankade Porschen i lördags med Shell V-Power, märkte dock ingen större skillnad, dels för att den har gått på 98 oktan tidigare och dels för att Jag inte körde så långt efter att Jag tankat, var ju 10 liter kvar i tanken oxå med vanlig 98 oktan.
Imorgon ska Jag tanka 960:n med Shell V-Power, ska bli mycket intressant att se om man märker något, skulle tro att Jag kan märka en viss skillnad eftersom Jag vanligtvis kör på 95 oktan.

Germax
24 augusti 2005 · 12 086 Inlägg

Möjligt att det ger skillnad men knappast pga oktanhalten?

Oktanhalten bestämmer ju endast självantändningsnivån. Har inget med bränslets energivärde o göra. Har jag fel?

Senast redigerat av Fkoff (24 augusti 2005)

BoraV6
24 augusti 2005 · 677 Inlägg

Det stämmer, inga mer hk för att det är högre oktan.

Men vad det gäller andra effekter så måste man nog köra en tank eller 2 med bara den soppan innan det märks skillnad.

Streetkilled Bilmekaniker
24 augusti 2005 · 31 Inlägg

Men bilen går renare och ett högre oktantal gör ju att det blir en bättre förbränning och då går ju även bilen bättre! Har Jag fel? Jag tycker ni borde testa själva! Varför är det så högt oktantal i racesoppa? Knappast för att bilen skall gå billigare? Högre effekt är svaret och renare gång!

BoraV6
25 augusti 2005 · 677 Inlägg

Det har du rätt i.

Men racesoppan är mest till för bilar med turbo. Dom spikar inte lika tidigt med högre oktan.
Med E85 kan man ladda utav h-e.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang