första riktiga bilen ! vilken ?

Gurran-
6 april 2007 · 11 Inlägg

Hejsan! har nu börjat fundera lite smått på vad jag ska ha för "första riktiga bil" jag vill ha en bra bil som det är "mycket bil för pengarna"  roll
Mina krav är då att bilen ska ha en bra motor och inte allt för klen samt att den ska vara snygg och snygg inredning.
Några bilar jag har tittat på är ju Bland annat Bmw's 3'serie - 320,323,325 tycker det verkar vara väldigt mycket bil för pengarna.
Sen igår när jag var inne och titta lite på Blocket så fick jag syn på Fiat Pininfarina riktigt sportig och snygg , men är det en bra bil ?

Skulle vara schyst av er om ni kunde hjälpa mej hitta nått sportigt roligt för inte allt för stor peng, priset på bilen får max vara 45 tusen

/Gurran

Chrom Kapten Långsam
6 april 2007 · 185 Inlägg

För 45.000:- hade jag kostat på mig en Volvo 850, Ford Probe eller varför inte en Golf lll.

www.autopower.se har massor med info om det är prompt BMW du ska ha.

Lycka till!

PAJO1
6 april 2007 · 33 Inlägg

Valet är lätt!!
En Saab 9000 Turbo, mycke mycke bil för pengarna+ lite pulver under huven wink kanske inte den sportigaste men går bra gör dem.
Men smaken e som baken som sagt.

Good luck

Sjodda
6 april 2007 · 88 Inlägg

crx

_fillan_ med lem
6 april 2007 · 1 925 Inlägg

PAJO1 skrev:
Valet är lätt!!
En Saab 9000 Turbo, mycke mycke bil för pengarna+ lite pulver under huven wink kanske inte den sportigaste men går bra gör dem.
Men smaken e som baken som sagt.

Good luck

precis ! big_smile går mycket bättre än traktor ( volvo ) o sånna bilar smile

extremt härliga att åka och är itne alls fula att glo på !  för 45 lakan får du en väldigt fin 9000 big_smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
6 april 2007 · 3 585 Inlägg

en e36a... typ 325a.. sprotigare varianten så ska du kolla på coupe

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Gurran-
6 april 2007 · 11 Inlägg

tack för alla svar! smile. En volvo blir det då inte kan jag säga roll
och håller mej hälst så mycket som möjligt under 45 lakan som möjligt.
Ingen som kan säga nått om Fiat Pininfarina? tongue

twin_cam Smålänning
6 april 2007 · 7 877 Inlägg

Gurran- skrev:
tack för alla svar! smile. En volvo blir det då inte kan jag säga roll
och håller mej hälst så mycket som möjligt under 45 lakan som möjligt.
Ingen som kan säga nått om Fiat Pininfarina? tongue

Är du duktig på el och att klura på skumma fel så kan en bil från södra europa vara ett alternativ. Ofta så är dom äldre väldigt dåligt anpassade till det skiftande klimatet vi har här uppe... Inte säker med dom nya dock... men i alla fall fram till 95 - 96 så är dom väldigt dåligt anpassade...

Kan varmt rekommendera 9000. Skönare bil att köra än gamla saabar är svårt att finna i denna prisklass (enl. mig, smaken som baken). Volvo ligger nära, men har inte finessen i körkänsla och väghållning som finns i saabarna, dock kanske lite roligare på vinterna tack vare bakhjulsdrift.

Vill du promt ha tyskt så kolla på audi! Dom är ännu mer prisvärda än BMW, för att inte tala om vw.
Men vill du ha BMW så är dina alternativ inte dumma alls.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Muppsi Bessewisser
6 april 2007 · 556 Inlägg

_fillan_ skrev:
precis ! big_smile går mycket bättre än traktor ( volvo ) o sånna bilar smile

extremt härliga att åka och är itne alls fula att glo på !  för 45 lakan får du en väldigt fin 9000 big_smile

Hm så du säger att en 9000 går bättre än en volvo 850? och eftersom vi snackar 9000 turbo så antar jag att vi snackar volvo 850 turbo alltså T5 alt. R
Då är min fråga till dig har du sett motorjournalens repotage när dom är på strippen och kör 850 vs 9000?

Volvon piskar saaben så hårt så den andra föraren nästan grinade!

Jag säger inte att SAAB är dåliga bilar! Vara bra tvungen att skriva när _fillan sa att 9000 gick bättre än volvo! (är volvo nörd som det heter)

Jag skulle nog säga åt dig att skaffa en volvo.. Finns mycket delar på skroten plus att dom delarna är billiga (tycker jag iaf) och för 45 k får du lungt en bra T5:a som inte alla drar.. lägger du till 14 000 (tror jag det är) så får du BSRs steg 3 chip/delar som ger ca 300 hk vilket är en stor fördel enligt mig!

//SkyNard

How low
P-G Säl-Tämjare...
6 april 2007 · 1 024 Inlägg

Måste nog hålla med SkyNard på den här punkten. Finns ju många T5or som redan är chippade och så för under 45ormar. Jag skulle föreslå en T5a före en SAAB 9000. Men smaken är ju lika kluven som baken

Vilket jävla drag :)
MasterMicke MADMIKE
6 april 2007 · 152 Inlägg

Halloj!
Först o främst menar du nog Fiat Coupe! Pininfarina är formgivaren (Battista "Pinin"Farina) till bla denna bil! Bilarna är ganska stabila, framhjulsdrivna o sällan rosthögar. Om du tänker köpa  en 16v så är den ganska trött, den får nog pisk av en Volvo 850glt....
Turbon har 190hk och tar sig till hundra på 7.5sek, köper du däremot en årsmodell -98:a eller nyare har turbon 220hk o gör 0-100 på 6.5 och toppar 240km/h

Om du vill ha en "normal" bil med lite fart i borde Bmw 328, 9-5 2.3T, S40 T4, MB C280, Passat 1.8T mm vara bra alternativ, annars finns ju lite roligare bilar för samma pengar, men även hårdare körda såklart, som tex Supra, Nissan 200sx, S2/S4, Calibra Turbo, mm, möjligheterna är oändliga....

Lycka till!

FEARLESS
TelgeTokarMC
TEAM HOOLIGAN
NSR - No Shame Racing #Topp10stockholm
BMW 330D "DieselMonstret" (2006)
BMW 520D LCI TOURING "Dagispulkan GTR" (2009)
PAJO1
7 april 2007 · 33 Inlägg

SkyNard skrev:

_fillan_ skrev:
precis ! big_smile går mycket bättre än traktor ( volvo ) o sånna bilar smile

extremt härliga att åka och är itne alls fula att glo på !  för 45 lakan får du en väldigt fin 9000 big_smile

Hm så du säger att en 9000 går bättre än en volvo 850? och eftersom vi snackar 9000 turbo så antar jag att vi snackar volvo 850 turbo alltså T5 alt. R
Då är min fråga till dig har du sett motorjournalens repotage när dom är på strippen och kör 850 vs 9000?

Volvon piskar saaben så hårt så den andra föraren nästan grinade!

Jag säger inte att SAAB är dåliga bilar! Vara bra tvungen att skriva när _fillan sa att 9000 gick bättre än volvo! (är volvo nörd som det heter)

Jag skulle nog säga åt dig att skaffa en volvo.. Finns mycket delar på skroten plus att dom delarna är billiga (tycker jag iaf) och för 45 k får du lungt en bra T5:a som inte alla drar.. lägger du till 14 000 (tror jag det är) så får du BSRs steg 3 chip/delar som ger ca 300 hk vilket är en stor fördel enligt mig!

//SkyNard

Eller så köper man en 9000 Aero o lägger 12700 papp på ett steg 4 (SQR)så har man också runt 300hk + lite mer nm än volvon wink

sunt kåt, glad och otacksam
7 april 2007 · 132 Inlägg

Jag får nog säga det samma som några redan har nämnt här: Saab 9000 Turbo.
Mycket prisvärd bil med lagom schysst grundeffekt.

Eftersom jag själv är lite av en saabtok så förespråkar jag ju naturligtvis 9000 framför 850
då jag har många kompisar som åker/har åkt just 850.
Saaben är både snyggare stilmässigt och är mycket komfortablare att åka i big_smile

Den modige svensken knyter näven i fickan och betalar snällt!
Varför köper man en högerstyd bil av en modell som finns som vänsterstyrd?
www.draminbil.nu
Muppsi Bessewisser
7 april 2007 · 556 Inlägg

PAJO1 skrev:

SkyNard skrev:

_fillan_ skrev:
precis ! big_smile går mycket bättre än traktor ( volvo ) o sånna bilar smile

extremt härliga att åka och är itne alls fula att glo på !  för 45 lakan får du en väldigt fin 9000 big_smile

Hm så du säger att en 9000 går bättre än en volvo 850? och eftersom vi snackar 9000 turbo så antar jag att vi snackar volvo 850 turbo alltså T5 alt. R
Då är min fråga till dig har du sett motorjournalens repotage när dom är på strippen och kör 850 vs 9000?

Volvon piskar saaben så hårt så den andra föraren nästan grinade!

Jag säger inte att SAAB är dåliga bilar! Vara bra tvungen att skriva när _fillan sa att 9000 gick bättre än volvo! (är volvo nörd som det heter)

Jag skulle nog säga åt dig att skaffa en volvo.. Finns mycket delar på skroten plus att dom delarna är billiga (tycker jag iaf) och för 45 k får du lungt en bra T5:a som inte alla drar.. lägger du till 14 000 (tror jag det är) så får du BSRs steg 3 chip/delar som ger ca 300 hk vilket är en stor fördel enligt mig!

//SkyNard

Eller så köper man en 9000 Aero o lägger 12700 papp på ett steg 4 (SQR)så har man också runt 300hk + lite mer nm än volvon wink

Men då har vi volvon som har en låda som är byggt för 400 hk+ det är inte SAABs wink

How low
Nicklasson
7 april 2007 · 36 Inlägg

Akta dig för import bara, jag vet det låter lite klysight men det är sant, köpte en Golf III:a 93:a för ett bra pris och allt var väl tills man ska hitta reservdelar, tro mig det är värt några extra tusen för en bil man hittar reservdelar till

Det spelar ingen roll hur man trimmar en bil, sitter skit bakom ratten kan till och med en Saab dra vilket "vrålåk" som helst
dusty Living in the fastlane
7 april 2007 · 2 616 Inlägg

bmw e36 är en riktigt trevlig bil smile även volvo 850 eller nissan 200sx där har du en trevlig blandning=)

*känner mig stolt att inte gjort bort mig idag trots en utekväll men jag ska inte behöva skämmas mer*

zortep
7 april 2007 · 911 Inlägg

Gurran- skrev:
tack för alla svar! smile. En volvo blir det då inte kan jag säga roll
och håller mej hälst så mycket som möjligt under 45 lakan som möjligt.
Ingen som kan säga nått om Fiat Pininfarina? tongue

Du menar nog Fiat Coupe , var inne på att köpa den ! och det som lockade mest var 20v turbon som man sedan kunde chipa så det räckte smile men, jag lästa på deras forum och de hade fått väldigt massa Elfel hmm nått med att blinkerspakarna gick sönder också , men detta kanske man ska kolla upp igen ! var väldigt länge sen jag tittade upp det,   Föräkringen på denna bilen e inte speciell billig när jag titta upp det !

pic up the phone, wazzzaaa
TPCBacon Bacon
7 april 2007 · 162 Inlägg

renult clio v6 sport kostar vell en 70;80 tusen men veldigt kul bil

Ha de Bacon
Volvo 245 "Turbo" (1977)
MrTobias
7 april 2007 · 1 297 Inlägg

Jag tycker att alla bilar är desamma i grund och botten! Det som skiljer dem åt är att vissa kan vara lite billigare att repa och vissa håller längre än andra i stora drag. Vilken bil som helst som är DIN kommer du älska och den kommer vara snyggast i hela världen (nåja ni förstår säkert vad jag menar=)). Välj några märken du gillar eller välj bort alla märken som du inte gillar, tex jag gillar inte MB för att det finns för många sånna där jag bor som inte är spec snyggt stylade och med grabbar med kepan upp i taket (inte min stil bara:D). Sen är det en lottodragning när du köper bil, du kanske får en billigt som håller länge eller tvärt om.

Lycka till! big_smile

calibran Professor
7 april 2007 · 126 Inlägg

Om jag förstår det rätt så ska killen ha en vettig förstabil. Om så är fallet kanske man ska tänka lite på reservdelspriser, servicepriser, vad försäkringen kostar och hur mycket bensin den drar. Men sen å andra sidan kanske han inte bryr sig så mycket om det. Jag vet i alla fall att när jag skaffade min första bil hade jag inte så gott om pengar.
OBS - Detta var bara en tanke så jag hoppas ingen tar illa upp på något sätt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang