1833
Sök

Problem att starta bilen och motorvarven går upp och ner?

*GULAN*
647 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
Hej:

Jag har en VOLKSWAGEN GOLF CL 1.8 I från 1992. Detta är en Golf 2:a.
Problemet är när bilen har stått över natten och jag skall starta den så är den svårstartad.
Jag får hålla inne gaspedalen för att den skall gå igång. Detta oavsett väder.
Ett annat problem är att ibland så går varvtalet upp till 2-2500 varv för att senare går ner till det normala.
Ett annat problem är att det surrar i motorn när jag kör, typ när jag gasar i olika växlar.
Och det är inte generatorn.

MVH: mr_persiano

228 Inlägg
10 april 2007
provat o byta tändstift ??

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)

*GULAN*
647 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
Racing_ skrev:
provat o byta tändstift ??

Ursäkta glömde tilllägga Har bytt tändstift, olja, oljefilter och luftfilter.

Glömde också säga att avgaserna luktar rätt mycket och det kommer vitt rök ibland.

Speed FMK
849 Inlägg
10 april 2007
mr_persiano skrev:
Hej:

Problemet är när bilen har stått över natten och jag skall starta den så är den svårstartad.
Ett annat problem är att ibland så går varvtalet upp till 2-2500 varv för att senare går ner till det normala.
Ett annat problem är att det surrar i motorn när jag kör, typ när jag gasar i olika växlar.

Jag har haft samma problem på min gamla 740 och pappa har även haft det på sin. på min har jag inte hittat problemet än, letar fortfarande. på pappas som då är en insprutare (min är förgasare) så var hans problem tomgångsventilen som hade satt igen. vet inte alls hur det ser ut i din motor men det kanske jag va till hjälp.

Hoppas de löser sig.

Mvh Ludde

*GULAN*
647 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
Bi0HaZZarD skrev:
mr_persiano skrev:
Hej:

Jag har haft samma problem på min gamla 740 och pappa har även haft det på sin. på min har jag inte hittat problemet än, letar fortfarande. på pappas som då är en insprutare (min är förgasare) så var hans problem tomgångsventilen som hade satt igen. vet inte alls hur det ser ut i din motor men det kanske jag va till hjälp.

Hoppas de löser sig.

Mvh Ludde

Humm låter intressant...skall kolla ifall jag hittar tomgångsventilen.

Tack för hjälpen.

Om det är nån som har mer tips så skriv gärna då jag skall börja pilla imorgon på den.

1 079 Inlägg
10 april 2007
Hade samma fel på en 89:a golf manhattan för längesen då var det en kabel som sitter runt insprutet som gått av det var ett vanligt flatstift och kabeln hade "rostat/ärjat" av, annars kan det vara någon vacuumslang som lossnat/läcker, eller att det drar tjyvluft vid insugspackningen. Mitt fel var att tomgången pendlade från 1500 till 200varv eller nåt, det ryckte rätt duktigt när man körde med. Var så längesen jag höll på med VW kommer inte ihåg hur det såg ut ens men har för mig att det var vacuumslangar och grejer, men om man trycker/vickar på insuget kan man märka om tomgången stabilisteras, då kan det vara insugspackningen.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

*GULAN*
647 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
Madhouse skrev:
Hade samma fel på en 89:a golf manhattan för längesen då var det en kabel som sitter runt insprutet som gått av det var ett vanligt flatstift och kabeln hade "rostat/ärjat" av, annars kan det vara någon vacuumslang som lossnat/läcker, eller att det drar tjyvluft vid insugspackningen. Mitt fel var att tomgången pendlade från 1500 till 200varv eller nåt, det ryckte rätt duktigt när man körde med. Var så längesen jag höll på med VW kommer inte ihåg hur det såg ut ens men har för mig att det var vacuumslangar och grejer, men om man trycker/vickar på insuget kan man märka om tomgången stabilisteras, då kan det vara insugspackningen.

Har kollat på kablarna och dom är inte sönder. Har dragit ut samtliga kontakter och testat om det händer nåt när man tar ut dom och det gör det med det menas att det är funktion i kontakterna. Testade och spraya startgas och det blev inte heller någon skillnad. jag har vickat på insuget också och den packningen som finns det sitter fast ordentligt.....

Vet inte riktigt....En grej som jag kan tänka mig är osäker på detta men jag tänkte ifall det var nåt med insprutningen. Den drar bensin som fan. Jag tankar en hundra lapp och kör kanske 60 km då är tanken slut. Helt sjukt.

1 079 Inlägg
10 april 2007
Du jag missade läsa om det vit rök och luktande avgaser, kolla topplockspackningen.
Senast redigerat av Madhouse (10 april 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

*GULAN*
647 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
Madhouse skrev:
Du jag missade läsa om det vit rök och luktande avgaser, kolla topplockspackningen.

Jag har kollat upp och topplockpackningen är bra antar jag. För oftast när topplockpackningen brukar gå så samlas ju en massa slem i motonr och i kylaren. och bilen blir varm och det problemet har jag inte.

*GULAN*
647 Inlägg
11 april 2007
Trådstartare
Nån som har några fler ideer.

Var ute och kolla på motorn. Och hittade inget fel. Fan skall man ta sig till.
Den har blivit värre idag. Nu var det så att den var svårstartad hela dagen.
Kände att det luktade jävligt mycket bensin och svavel från avgaserna när bilen startade.

11 april 2007
mr_persiano skrev:

Kände att det luktade jävligt mycket bensin och svavel från avgaserna när bilen startade.

Har du kollat lambdansonden om det finns på de ?
Kan vara att den e slut med eller så kan det vara nån givare som e sönder också !
Det som du säger att den pendlar på varvtal kolla så du inte har läckage på avgassystemet innan lambdan ! Mvh !

*GULAN*
647 Inlägg
11 april 2007
Trådstartare
corrado g60 komp ras skrev:
mr_persiano skrev:

Kan vara att den e slut med eller så kan det vara nån givare som e sönder också !
Det som du säger att den pendlar på varvtal kolla så du inte har läckage på avgassystemet innan lambdan ! Mvh !

Tack för tipset. Skall kolla upp det imorgon. Men hur kan man testa lamdasonden om den är bra el inte?

Forummoderator
26 465 Inlägg
11 april 2007
mr_persiano skrev:
mr_persiano skrev:

Tack för tipset. Skall kolla upp det imorgon. Men hur kan man testa lamdasonden om den är bra el inte?

Jag hade min fd Honda inlämnad på två märkesverkstäder innan en tredje hittade felet.
Exakt samma symptom. Drog bensin som sjutton, illaluktande avgaser, svårstartad, hög tomgång...
Då var det insprutet som var paj. Eller var det förgasare..? Minns inte vad den hette på min..nåt med single-point nånting men den var paj i alla fall så jag plockade en från skroten och sen gick den som en klocka smile
Hoppas det ordnar sig med din golf i alla fall!
Senast redigerat av AirOne (11 april 2007)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

11 april 2007
mr_persiano skrev:
mr_persiano skrev:

Jag testade på min att dra ur kontakten på lambdan och starta den sen så visade det sig att den slutar pendla på varvtal ! Och när jag sätter dit kontakten igen så börjar den pendla !
Kan ju vara så om du har läckage innan lambdan så att lambdansonden kan ju inte mäta upp avgaserna kanske därför blir fel att du får för mycket bränsle som du säger att det luktar avgaser ! Det sitter ingen mapsenssor i den ?

*GULAN*
647 Inlägg
12 april 2007
Trådstartare
Undrar var tomgångsventilen sitter på min golf.

*GULAN*
647 Inlägg
13 april 2007
Trådstartare
Här är en bild på cenralinsprutningen då.

Nån som vet var det kan vara fel.

http://www.geting.se/image.php/36924-43998449_1.jpg

*GULAN*
647 Inlägg
13 april 2007
Trådstartare
http://www.geting.se/image.php/36926-IMG_1249.JPG

Här är en annan bild....

Lite tips kanske. För jag antar att det är vi centrainsprutningen som det är nåt knas.
Känns som att bilen antigen får för lite eller för mycket soppa.

Sök