varför sydstatsflaggan för???

moose46019 study
13 april 2007 · 772 Inlägg

varför har raggarna denna flaga?
vad jag vet så är det någon sydstatsflaga.
jag har vari i södra usa i tre veckor och såg inte en enda sådan flaga.



http://www.confederateflags.org/images/AMeL.gif

KlintA Våga Vägra Volvo!
14 april 2007 · 326 Inlägg

Det e ju Sydstatsflaggan. De vet du jue, men den har tydligen blivit en symbol för dagens raggare. De tycker tydligen att de va rätt att sätta negrarna i slaveri:mad: Tror de e samma som med dessa räliga punkare som tvunget ska gå runt och se ut som APOR! Det tillhör nog deras såkallade religon!cool

Vad sa du? Har Pappa betalat?
moose46019 study
14 april 2007 · 772 Inlägg

men det är ju klart är man lägst så kanske man vill förtrycka dem som man anser är lägre.
så det är kanske därför de har de flagorna.

FireTraXX DFFL
14 april 2007 · 9 020 Inlägg

Antingen så vet de inte vad flaggan står för eller så gör de kanske det.
Det sistnämnda är ju det sorgligaste alternativet.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
jonesono Personal- och beteendevetare
14 april 2007 · 1 082 Inlägg

För det finns alldeles för mycket okunniga idioter bland oss.. Följdfråga: Hur många här tror att de som går/åker omkring med denna flagga har något slags betyg från skolan alt. ens gått i skolan (syftar på gymnasie nu)?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
moose46019 study
14 april 2007 · 772 Inlägg

jag ska ta och fråga dem vad flagan står för.
det blir intressant att se vad det blir för svar.
troligtvis något med "jag vet inte"

ifall de har gått ut så är det troligtvis något yrkesförebredande.

Senast redigerat av moose46019 (14 april 2007)

FireTraXX DFFL
14 april 2007 · 9 020 Inlägg

moose46019 skrev:
jifall de har gått ut så är det troligtvis något yrkesförebredande.

Faktist enda utbildning jag har också (Änsålänge, ska gå ekonomi i höst).
Men det är faktiskt så.
Det är bara idioter som går t.ex fordon... (Och jag då tongue)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
FireTraXX DFFL
14 april 2007 · 9 020 Inlägg

mellowd skrev:
Aldrig tänkt på att deras bilar kanske kommer från staterna? roll

Detroit ligger i?
(sydstat? Nej!)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
djerk
14 april 2007 · 55 Inlägg

Kan det vara så att dom anser sig vara "White Trash"? Vart i staterna hittar man "Rednecks", "Trailer Trash" och "White Trash"? Mjo, jag misstänker sydstaterna... wink Sen så tror jag att bilen från filmen, The dukes of Hazzard hette General Lee och hade en sydstatsflagga på sig... Så ja... vi kan spekulera länge... inte för att våra moderna raggare kanske är "Trailer Thrash"... men dom kanske gillar stämpeln... där har ni ju en teori till att ta med i diskutionen... big_smile

moose46019 study
14 april 2007 · 772 Inlägg

jag var i sydstaterna ijo försig bara i california och såg inte en ända sådan flagga kan jag säga.
i jo för sig var jag inte dallas och sådana ställen där kanske det finns.

Trozzo Oekonomisk, ja visst
14 april 2007 · 966 Inlägg

Sydstats flaggan är också en symbol för rebeler, det är därför raggare har den, har inget med förtryck av svarta eller att man vill associera med "white trash".

Sen att alla raggare skulle vara utan utbildning är bara ren bullshit, känner många som har väldigt fin utbildning, dock tror dom flesta att alla raggare super, slåss och bär sig allmänt illa åt, ni kanske skulle läsa på vad raggarkulturen igentligen handlar om. Det är som att säga att alla invandrare saknar utbildning och bara begår brott.

Skärpning, dra inte alla över en kam

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824
Volkswagen Corrado VR6 "Kamelia" (1993)
stoota
14 april 2007 · 68 Inlägg

moose46019 skrev:
jag var i sydstaterna ijo försig bara i california och såg inte en ända sådan flagga kan jag säga.
i jo för sig var jag inte dallas och sådana ställen där kanske det finns.

Californien har aldrig räknats som "the south", det är staterna öster om texas och söder om ohio som hör till södern.

camaro67 Meister
14 april 2007 · 6 763 Inlägg

Trozzo skrev:
Sydstats flaggan är också en symbol för rebeler, det är därför raggare har den, har inget med förtryck av svarta eller att man vill associera med "white trash".

Sen att alla raggare skulle vara utan utbildning är bara ren bullshit, känner många som har väldigt fin utbildning, dock tror dom flesta att alla raggare super, slåss och bär sig allmänt illa åt, ni kanske skulle läsa på vad raggarkulturen igentligen handlar om. Det är som att säga att alla invandrare saknar utbildning och bara begår brott.

Skärpning, dra inte alla över en kam

Jag tror vi har svaret!

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
brillmongo
14 april 2007 · 874 Inlägg

Att påstå sydstats flaggan enbart står för slaveri är att förenkla frågan drastiskt. På det stora hela så handlade inte amerikanska inbördeskriget så mycket om slaveriet som folk vill tro. Det var ett flertal amerikanska stater (13st) som inte ville bli styrda av washington eller bli bestämda över på ett flertal punkter. Slaveri frågan var bara en av dem. Så de bestämde sig för att bryta sig ur och skapa en "egen" nation så därmed behövde de en egen flagga. I själva  verket var det inte primärt slaveriet som drev övriga amerika i krig heller det finns rika natur tillgångar i sydstaterna som man inte bara kunde släppa vind för våg och sen så var det ju en princip fråga också samt att Abe lincoln ville ha en enad nation, ja massa saker det är alltid komplicerat med krig. Men för att rättfärdiga sitt krig och för att demonisera motståndaren så lyftes slaveri frågan fram som en av de viktigare punkterna, i propaganda syfte och för att få stöd i hemma staterna.

Därmed bildades två armeér av Blå Rockar och Grå Rockar eller om man så vill "yanks" och "Rebs". För den vanliga soldaten i rebell armén så var slaveri frågan inte det som den slogs för utan det var sin "frihet" från att bli styrd av högre instanser i washington.
Detta kunde inte Nord acceptera och därmed utbröt kriget (det blodigaste i usas historia med ca 600 000 offer).

Så som nån tidigre skrev så har sydstats flaggan blivit symbol för att vara "rebell" och att man inte fogar sig efter systemet. Så för att man använder sig av en sån flagga betyder det defnitivt inte att man "stöder" slaveriet eller är "rasist" på nåt sätt, även om man bör använda den med eftertanke. Då den fortfarande väcker starka känslor hos vissa samt att den även används av nynazister/rasister ibland. Och bara det lär ju avskräcka en del...

Senast redigerat av brillmongo (14 april 2007)

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
TMW-Performance Avstängd
14 april 2007 · 914 Inlägg

FireTraXX skrev:

moose46019 skrev:
jifall de har gått ut så är det troligtvis något yrkesförebredande.

Faktist enda utbildning jag har också (Änsålänge, ska gå ekonomi i höst).
Men det är faktiskt så.
Det är bara idioter som går t.ex fordon... (Och jag då tongue)

HUr fan kan man säga att det bara är idioter som går Fordon?! Är man en idiot för att man har ett brinnande intresse för bilar och motorer i allmänhet?! Undra vem som är en idiot..

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
JessieJames
14 april 2007 · 40 Inlägg

Jag har själv flaggan på min jacka av precis den orsaken som Brillmongo skrev. Blir lite förbannand när ni drar alla över en kant å i princis säger att jag med fler knappast har några bra betyg osv. Jag går samhällsprogrammet inriktning samhälle och har grymt bra betyg! Kisen min hade nästan FÖR bra betyg på på både gymnasiet och universitetet och han ha inte de minsta emot sydstatsflaggan. Detta eftersom att även han vet vad jag tycker att flaggan står för. Däremot så vet ja även dem som köper ett märke bara för att de är "coolt" men känner inte till vad märket står för. Det och er som verkligen måste se ner på folk och dra alla över en kant blir ja jävligt förbannad på!

Bär man som jag flaggan så ska man kunna förklara varför också.

JessieJames
moose46019 study
14 april 2007 · 772 Inlägg

då kan jag tilläga att jag inte ser någon på grund av deras utbildning utan ville bara undrar vad flagan står för.

FireTraXX DFFL
14 april 2007 · 9 020 Inlägg

Saab900Racing skrev:

FireTraXX skrev:

moose46019 skrev:
jifall de har gått ut så är det troligtvis något yrkesförebredande.

Faktist enda utbildning jag har också (Änsålänge, ska gå ekonomi i höst).
Men det är faktiskt så.
Det är bara idioter som går t.ex fordon... (Och jag då tongue)

HUr fan kan man säga att det bara är idioter som går Fordon?! Är man en idiot för att man har ett brinnande intresse för bilar och motorer i allmänhet?! Undra vem som är en idiot..

Har jag sagt det eller?
Rent allmänt så är folket tröga som går där.
Socialt missanpassade idioter.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Aerodynamik ...
14 april 2007 · 7 120 Inlägg

FireTraXX skrev:
Rent allmänt så är folket tröga som går där.
Socialt missanpassade idioter.

Håller faktiskt med dig. De jag träffat är iallafall störda!

Hakan_J
14 april 2007 · 380 Inlägg

Har själv haft flaggan på bilar å liknande å som några vettiga av er redan sagt,det har blivit en raggar-symbol pga,att det förknippas med rebeller,har inget att göra med varesig slaveri eller förtryck,ang folk på fordon så har jag ingen aning men man ska väll inte dömma folk efter utbildning?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang