Stora problem!!! Någon som kan hjälpa??

Ghostman85
15 april 2007 · 89 Inlägg

Skaffade en Suzuki TS 50 i fredag och körde 1,5 mil med den och det gick hur bra som helst. Jag låg hela tiden allt ifrån 40 km/h till 60, och när jag skulle hem gav jag full gas HELA tiden, och då körde jag 80 km/h och varvmätaren stod på 10 tusen varv (på röda strecket).

När jag skulle köra hem (1,5 mil) så kom jag 1 mil sedan dog mopeden för mig, och då stod jag stilla 5 minuter cirka och sedan kunde jag köra 2 km till innan den dog. Så gjorde den 3-4 ggr på 1,5 mil, VAD ÄR FELET? mad

Först trodde jag att den var för varm och att det var därför den dog, men idag när jag har stått på tomgång så står den i cirka 2-3 minuter och sedan dör den bara. Finns det någon här inne som vet vad felet är???

En person har sagt "byt drev det är därför" och en annan har sagt "testa ge den mer bensin" och en tredje har sagt "ge den mindre bensin" och den fjärde har sagt "har du hällt i 2-taktsolja i bensinen när du tankade". hmm

Nu vill jag veta vad det är för fel, för jag vill kunna köra till jobbet med den imorgon!! mad

Team Ghostman Sweden
Fredrik.Gustavsson
15 april 2007 · 2 123 Inlägg

Ghostman85 skrev:
Skaffade en Suzuki TS 50 i fredag och körde 1,5 mil med den och det gick hur bra som helst. Jag låg hela tiden allt ifrån 40 km/h till 60, och när jag skulle hem gav jag full gas HELA tiden, och då körde jag 80 km/h och varvmätaren stod på 10 tusen varv (på röda strecket).

När jag skulle köra hem (1,5 mil) så kom jag 1 mil sedan dog mopeden för mig, och då stod jag stilla 5 minuter cirka och sedan kunde jag köra 2 km till innan den dog. Så gjorde den 3-4 ggr på 1,5 mil, VAD ÄR FELET? mad

Först trodde jag att den var för varm och att det var därför den dog, men idag när jag har stått på tomgång så står den i cirka 2-3 minuter och sedan dör den bara. Finns det någon här inne som vet vad felet är???

En person har sagt "byt drev det är därför" och en annan har sagt "testa ge den mer bensin" och en tredje har sagt "ge den mindre bensin" och den fjärde har sagt "har du hällt i 2-taktsolja i bensinen när du tankade". hmm

Nu vill jag veta vad det är för fel, för jag vill kunna köra till jobbet med den imorgon!! mad

Först kan man ju undra varför du köper en moppe när du har bil ?
Men det är ju mer ekonomiskt så det är väl därför.
Sen kan du prova fråga grabbarna på www.bike.se och kolla om dom kan.

Men den tomten som sa att det är drevets fel har nog inte alla hästar i hagen eftersom den dog efter 2-3 min på tomgång, så drevet kan vi utesluta direkt.
Det beror inte heller på hur mkt eller hur lite bensin den får eftersom mopeden går jämnt tills den dör.
Hade du inte haft olja i hade den förmodligen skurit när du maxvaravade på vägen hem så det kan vi också utesluta.
Vad har du för kompisar egentligen ?

Ghostman85
15 april 2007 · 89 Inlägg

Som tur är var det inte mina kompisar, utan mina vänners vänner, men visst är dom dåliga.

Ja man tycker den borde skurit ihop långt innan då ju om det var pga oljan. Jag tankade ju blyfri 95 som killen sa att den skulle ha, men jag hällde ju ingen olja i bensinen den gången, kan det vara de som är felet?

Och du undrade varför jag köpte moped. Jag skaffade det för att de är härligt att köra varma sommardagar.

Team Ghostman Sweden
Honken_ Klyphuggare
15 april 2007 · 328 Inlägg

den har antagligen nypt då brukar dom starta igen efter dom har svalna lite. kan ju även va tändspolen men jag tror att den nypt

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt
Asse_ clubjdm.se
15 april 2007 · 462 Inlägg

Några spm spelade vikigpetrar säkert tongue
Ring Avamc, vet ej om de kan moppeder med motorcyklar kan de som fan i alla fall!

www.clubjdm.se
Ghostman85
15 april 2007 · 89 Inlägg

Nypt??? Då betyder det väl att jag måste skaffa ny kolv och cylinder? sad
Eller har jag helt fel?

Du menar att mopeden har blivit för varm alltså?

Team Ghostman Sweden
Honken_ Klyphuggare
15 april 2007 · 328 Inlägg

nja kolv iaf cylingdern brukar gå att rädda med lite honing. På det sättet du beskrivit hur du kört så låter det som om den gått varmt. har du tagit ut stiftet och kollat färgen på det?

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt
Ghostman85
15 april 2007 · 89 Inlägg

Nej jag har inte tagit ur tändstiftet och kollat vad det har för färg. Har inga direkt såna verktyg hemma. sad

Rädda cylindern med lite honing? hmm

Fan så jobbigt om det är kolven som nypt, de är ju hur tråkigt som helst. sad

Varför nöp den inte DIT, men när jag körde hem? Så stor skillnad kan det väl inte vara på att köra 40-60 km/h eller köra 80 km/h hela tiden, eller är det stor skillnad?
Jag fattar ju att den blir skit varm, men inte så att den nyper. sad
Usch så irriterad jag blev nu. *suckar på mopeden*

Team Ghostman Sweden
Honken_ Klyphuggare
15 april 2007 · 328 Inlägg

vad ska du ha för mopedstackarn så kommer jag och köper den?

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt
Team-Adolfsson Gödseldräng
15 april 2007 · 4 529 Inlägg

låter exakt likadant som på min gamla dt 50 jag hade för några år sen
gick ca 4 km sen dog den och fick stå å vänta ca 10m och gick ej kicka igång den så rullande var det som gälde tongue
byte kolven sen gick den som ny igen smile
men kolla hur ditt tändstift är och kolla tänd kablar vanligt fel på din modell är att tändspolern ger upp
nu har jag skrivit av mig smile

Ghostman85
15 april 2007 · 89 Inlägg

Vad jag ska ha för mopeden? Den är ju inte ens till salu. Jag skaffade den i Fredags och då gav jag 8 500 kr för den.

Du skrev innan att de lät som att den nypt, men hur kan den ha gjort det när jag kan kicka? Allra första gången den dog så testade jag kicka igång den direkt igen ju och då gick det.
Om den nyper så sätter väl sig kolven och då går det inte kicka, eller har jag fel??

Team Ghostman Sweden
Honken_ Klyphuggare
15 april 2007 · 328 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
låter exakt likadant som på min gamla dt 50 jag hade för några år sen
gick ca 4 km sen dog den och fick stå å vänta ca 10m och gick ej kicka igång den så rullande var det som gälde tongue
byte kolven sen gick den som ny igen smile
men kolla hur ditt tändstift är och kolla tänd kablar vanligt fel på din modell är att tändspolern ger upp
nu har jag skrivit av mig smile

Haha kan trösta dig med att du inte är den enda som kört ihjäl några kolvar på en DT

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt
Mäki Långsam Perfektionist
15 april 2007 · 4 800 Inlägg

Ghostman85 skrev:
Men jag behöver inte rulla igång min, jag kan ju kicka igång den och det är ju de som är konstigt. Om en moped nyper så sätter väl sig kicken oxå? hmm

Dom ska gå å kicka ändå, i bästa fall kanske det räcker med att byta kolvringar, men satsa på ny kolv istället du.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Skaune
15 april 2007 ·

Är tämligen säker på att ditt tändstift har för lågt värmetal för det du varv du ger moppen! byt till ett högre värmetal! och ett tändstift är ju busenkelt o byta! låna bara verktyg av nån så funkar den säkert igen!

Ghostman85
15 april 2007 · 89 Inlägg

Ok så det kan vara tändstiftet bara som behöver bytas till ett kraftigare eller vad man ska säga?
Jag stod innan på enbart tomgång och då var moppen igång typ 3-4 minuter och sedan ökade varvtalet och sedan gick det ner, och sen dog mopeden. sad

Jag gav upp för idag pga mitt humör svek mig och jag var nära på att slö sönder den totalt.
Finns det ingen runt Kalmar som kan komma och hjälpa mig? tongue


LÄNGE LEVE SUZUKI TS 50!! lol Inte min i alla fall. lol

Team Ghostman Sweden
Honken_ Klyphuggare
15 april 2007 · 328 Inlägg

gå igenom förgasarn och gör rent

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt
Team-Adolfsson Gödseldräng
16 april 2007 · 4 529 Inlägg

byt tändstift och kolv inte alls dyrt
stift 60/100kr
kolv 200/400 kr
sen kan du ju kolla förgasaren som folk skrivit tidigare

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang