sportavgasystem ger det någon efekt

Bramstedt Putsbög?
20 april 2007 · 200 Inlägg

ghiarocket skrev:
ha ha saab 9k aero med stag 1 chip ger ca 265 hk + 10% ger alltså 26,5 hästar...
=265+26,5=291 hk... ha ha ha ha ha ha ha

Räkna hellre: 225hk orginal,  10% av det = 22.5hk dvs c.a 250hk. Så länge ni inte provat bör ni inte uttala er, det är skillnad på bilar MED turbo och UTAN turbo
(helsystem med rejskatt)
MVH

Senast redigerat av Bramstedt (20 april 2007)

Rojpen
20 april 2007 · 2 230 Inlägg

FireTraXX skrev:

Kettunen skrev:

Tigerofsweden skrev:
kör man typ 3" downpipe och 2,5-3" efter kat ... +sportfilter , så får man en del hästar ...
tippar nånstans mellan 15-20hk ... !

Sedan vakna du upp efter den drömmen eller tongue ?

Chippning ger faktiskt minst 80hk.

Humm 80hk med chippning? jo sen vakna du eller va då? du kan ju glömma att ett chip ger 80hk inte ens på en turbo bil.. möjligen om du typ bytt allt i motorn med turbo å hela skiten och sen chippar den.. då kanske men knappst får du 80hk till...
drem on killen

så kan det vara då det inte blev som det skulle
dj_padde
20 april 2007 · 1 813 Inlägg

ja det kan göra en stor skillnad.. när min calibra chippades fick jag upp 190hk och sen byte vi avgas system och sportkatt och bänkade den igen å då visade sig 201hk så avgasröret gjorde 11hk....  och det var en v6a vet inte om det gör nått på mindre motorer:S!!

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Bramstedt Putsbög?
20 april 2007 · 200 Inlägg

Rojpen skrev:

FireTraXX skrev:

Kettunen skrev:

Sedan vakna du upp efter den drömmen eller tongue ?

Chippning ger faktiskt minst 80hk.

Humm 80hk med chippning? jo sen vakna du eller va då? du kan ju glömma att ett chip ger 80hk inte ens på en turbo bil.. möjligen om du typ bytt allt i motorn med turbo å hela skiten och sen chippar den.. då kanske men knappst får du 80hk till...
drem on killen

hahahahahha lol
80hk med enbart chip, jo tjeeena..
FireTraXX hur mycket hade du knarkat när du skrev det?
Mycket koll på vad man faktiskt gör när man chippar bilen?
För att få 80hk med bara att ändra i styrsystemet så behöver du antagligen
byta spridare, turbo, avgas, bränsletryck etc.
detta för att kunna MAPPA bilen till 80hk extra..

Men aldrig att du får ut MINST 80hk med bara ett chip.
Säger som du sa till mig: Har du bromspapper på det där?

Adjöken

Hinkas SOS-Racing
20 april 2007 · 514 Inlägg

FireTraXX skrev:
Chippning ger faktiskt minst 80hk.

Vad synd att inte ABT visste om det när dom chippade min bil, då hade jag ju haft 345hk istället för 310... Det tillsammans med slutburken så kanske jag hade varit uppe i 380hk om dom hade kunnat räkna rätt! Fan att man inte visste det då hmm
Jaja, får väl köpa ett nytt chip då, dom där tyskarna verkar ju inte kunna det där riktigt.

BMW 633 csi (1977)
FireTraXX DFFL
20 april 2007 · 9 020 Inlägg

Bramstedt skrev:

Rojpen skrev:

FireTraXX skrev:

Chippning ger faktiskt minst 80hk.

Humm 80hk med chippning? jo sen vakna du eller va då? du kan ju glömma att ett chip ger 80hk inte ens på en turbo bil.. möjligen om du typ bytt allt i motorn med turbo å hela skiten och sen chippar den.. då kanske men knappst får du 80hk till...
drem on killen

hahahahahha lol
80hk med enbart chip, jo tjeeena..
FireTraXX hur mycket hade du knarkat när du skrev det?
Mycket koll på vad man faktiskt gör när man chippar bilen?
För att få 80hk med bara att ändra i styrsystemet så behöver du antagligen
byta spridare, turbo, avgas, bränsletryck etc.
detta för att kunna MAPPA bilen till 80hk extra..

Men aldrig att du får ut MINST 80hk med bara ett chip.
Säger som du sa till mig: Har du bromspapper på det där?

Adjöken

Hinkas skrev:

FireTraXX skrev:
Chippning ger faktiskt minst 80hk.

Vad synd att inte ABT visste om det när dom chippade min bil, då hade jag ju haft 345hk istället för 310... Det tillsammans med slutburken så kanske jag hade varit uppe i 380hk om dom hade kunnat räkna rätt! Fan att man inte visste det då hmm
Jaja, får väl köpa ett nytt chip då, dom där tyskarna verkar ju inte kunna det där riktigt.

OMG, lär er se ironi även om det är text.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Hinkas SOS-Racing
20 april 2007 · 514 Inlägg

FireTraXX skrev:
OMG, lär er se ironi även om det är text.

Lär dig använda ironi på internet på rätt sätt. Sätt gärna dit en liten gul gubbe efter ett ironiskt inlägg. t.ex wink  eller  tongue. Så förstår folk att du inte är seriös och man slipper sådana svar i framtiden.
Det krävs viss kunskap för att kunna förmedla ironi på internet, det är inte bara att sitta vid sin skärm och flina lite dumt åt det idiotiska man just sagt.

BMW 633 csi (1977)
Rojpen
20 april 2007 · 2 230 Inlägg

haha:) precis hinkas rätt svarat dära:P man får ju vara ironiskt med fingarna på internet:P

så kan det vara då det inte blev som det skulle
FireTraXX DFFL
20 april 2007 · 9 020 Inlägg

Hinkas skrev:

FireTraXX skrev:
OMG, lär er se ironi även om det är text.

Lär dig använda ironi på internet på rätt sätt. Sätt gärna dit en liten gul gubbe efter ett ironiskt inlägg. t.ex wink  eller  tongue. Så förstår folk att du inte är seriös och man slipper sådana svar i framtiden.
Det krävs viss kunskap för att kunna förmedla ironi på internet, det är inte bara att sitta vid sin skärm och flina lite dumt åt det idiotiska man just sagt.

Jag trodde ju att det var uppenbart att jag skämtade.

(även om vem-det-nu-var lyckades få ut 80hk extra ur en S80 T6 genom mappning.)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Hinkas SOS-Racing
20 april 2007 · 514 Inlägg

FireTraXX skrev:

Hinkas skrev:

FireTraXX skrev:
OMG, lär er se ironi även om det är text.

Lär dig använda ironi på internet på rätt sätt. Sätt gärna dit en liten gul gubbe efter ett ironiskt inlägg. t.ex wink  eller  tongue. Så förstår folk att du inte är seriös och man slipper sådana svar i framtiden.
Det krävs viss kunskap för att kunna förmedla ironi på internet, det är inte bara att sitta vid sin skärm och flina lite dumt åt det idiotiska man just sagt.

Jag trodde ju att det var uppenbart att jag skämtade.

(även om vem-det-nu-var lyckades få ut 80hk extra ur en S80 T6 genom mappning.)

Tyvärr så är det inte så uppenbart som man gärna vill tro på internet när man skojjar till det lite. Så nästa gång du är lustig kan du väl förtydliga dig lite extra istället för att det ska bli missförstånd.

BMW 633 csi (1977)
aassdd
21 april 2007 · 23 Inlägg

kan vi gå tillbak till ämne om efekt avasystem ger någon efekt. ovh inget snack om vad man hört utan om man hittat någon sarigös bil sida som sär att det ger efekt

Skaune
21 april 2007 ·

Om du inet avskärmar filteret kan du dessutom räkna med effekt förlust, då suger det bara in varm luft från motorn , och varm luft innehåller mindre mängd syre, mindre mängd syre, sämre förbränning!

Och ang. firetraxx inlägg med 80hk för chippningen satt jag faktiskt o asgarvade, jaf fattade direkt att han bara drev, hade man läst innan i hans inlägg förstår man att killen vet lite om motorer o därför skulle något så korkat som 80 hk av chippning endast tas ironiskt!
så nu fick jag sagt mitt! tongue

FireTraXX DFFL
21 april 2007 · 9 020 Inlägg

Axor skrev:
...Och ang. firetraxx inlägg med 80hk för chippningen satt jag faktiskt o asgarvade, jaf fattade direkt att han bara drev, hade man läst innan i hans inlägg förstår man att killen vet lite om motorer o därför skulle något så korkat som 80 hk av chippning endast tas ironiskt!
så nu fick jag sagt mitt! tongue

Äntligen en som förstår.
Man behöver inte en tongue för att få folk att förstå att det är ironi.
Det räcker att bara överdriva lite, som att säga att ett chip ger 80hk...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
The_Dude
22 april 2007 · 550 Inlägg

Ett effekt system ger inga 10% ökning( bortsett från vissa modeller som är väldigt strypta)
Där emot när man trimmat sin bil, så måste man oftast montera ett större avgas för att kunna få den effekt man är ute efter.
Har man turbo så får man bättre spool up men man får inte fler hk, man får dom bara tidigare.

granada75
22 april 2007 · 177 Inlägg

Tror många tänker fel när det gäller avgas och öppna filter.
Öppet filter och Sportavgas är enbart kompletteringar till förändrade förhållningar i maskineriet.
D.v.s att, Om du t.ex överladdar, matar på insprut, då kommer du behöva mer luft in i maskineriet och få ut mer avgaser snabbare. Ja det säger ju sig självt.

Om du med en HondaCRX som vill trimma din sugmotor, Så börjar du i helt fel ända.
Börja med bromsarna, Det är viktigare att få stopp på bilen än att få fart i den.

Over and out!
dj_padde
22 april 2007 · 1 813 Inlägg

vadå får inte mer hk av att byta avgassystem???? vet du vad du pratar om??
min förra bil "calibra V6a" chippades och bänkades fick då ut ca 190hk.. och dom har 170 orginal...  sen bytes avgasröret med racekatt och bänkades därefter igen och då visade sig att jag hade fått 201hk på framhjulen!!!!  så visst gör ett avgasystem lite iaf när du chippar och fixar!!!   om du inte byter avgasröret på en turbo bil när du chippar lr höjer laddet då får du ju turbo sving å den börjar hacka till...!!!    som sagt avgasröret gör lite skillnad men inga jätte hk man byter ju mest för att få upp ljudet lite i bilen!!!!

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
mrbad
22 april 2007 · 206 Inlägg

Det beror nog på vilket system man köper... jag har Ferrita från turbo med fifa race kat & det blir mer hästar... men hur nånga hästar det blir är ju en annan sak och vilken motor och tidigare effekt...

The_Dude
22 april 2007 · 550 Inlägg

dj_padde skrev:
vadå får inte mer hk av att byta avgassystem???? vet du vad du pratar om??
min förra bil "calibra V6a" chippades och bänkades fick då ut ca 190hk.. och dom har 170 orginal...  sen bytes avgasröret med racekatt och bänkades därefter igen och då visade sig att jag hade fått 201hk på framhjulen!!!!  så visst gör ett avgasystem lite iaf när du chippar och fixar!!!   om du inte byter avgasröret på en turbo bil när du chippar lr höjer laddet då får du ju turbo sving å den börjar hacka till...!!!    som sagt avgasröret gör lite skillnad men inga jätte hk man byter ju mest för att få upp ljudet lite i bilen!!!!

Har du läst övriga inlägg ??????

Jag skrev att man "oftast" inte får ut mer effekt av att byta avgas.
MEN om man trimmar motorn så bör man byta avgas för att få ut den önskade effekten.
Hur mycket effekt fick du av att BARA byta avgas och inte chippa????

granada75
22 april 2007 · 177 Inlägg

The_Dude skrev:

dj_padde skrev:
vadå får inte mer hk av att byta avgassystem???? vet du vad du pratar om??
min förra bil "calibra V6a" chippades och bänkades fick då ut ca 190hk.. och dom har 170 orginal...  sen bytes avgasröret med racekatt och bänkades därefter igen och då visade sig att jag hade fått 201hk på framhjulen!!!!  så visst gör ett avgasystem lite iaf när du chippar och fixar!!!   om du inte byter avgasröret på en turbo bil när du chippar lr höjer laddet då får du ju turbo sving å den börjar hacka till...!!!    som sagt avgasröret gör lite skillnad men inga jätte hk man byter ju mest för att få upp ljudet lite i bilen!!!!

Har du läst övriga inlägg ??????

Jag skrev att man "oftast" inte får ut mer effekt av att byta avgas.
MEN om man trimmar motorn så bör man byta avgas för att få ut den önskade effekten.
Hur mycket effekt fick du av att BARA byta avgas och inte chippa????

Precis det jag talar om, Avassystemet är inte byggt för att göra effekt utan övrig påverkan.
Det är ett komplement till t.ex chippning o.s.v.

Over and out!
spajn
23 april 2007 · 17 Inlägg

granada75 skrev:

The_Dude skrev:

dj_padde skrev:
vadå får inte mer hk av att byta avgassystem???? vet du vad du pratar om??
min förra bil "calibra V6a" chippades och bänkades fick då ut ca 190hk.. och dom har 170 orginal...  sen bytes avgasröret med racekatt och bänkades därefter igen och då visade sig att jag hade fått 201hk på framhjulen!!!!  så visst gör ett avgasystem lite iaf när du chippar och fixar!!!   om du inte byter avgasröret på en turbo bil när du chippar lr höjer laddet då får du ju turbo sving å den börjar hacka till...!!!    som sagt avgasröret gör lite skillnad men inga jätte hk man byter ju mest för att få upp ljudet lite i bilen!!!!

Har du läst övriga inlägg ??????

Jag skrev att man "oftast" inte får ut mer effekt av att byta avgas.
MEN om man trimmar motorn så bör man byta avgas för att få ut den önskade effekten.
Hur mycket effekt fick du av att BARA byta avgas och inte chippa????

Precis det jag talar om, Avassystemet är inte byggt för att göra effekt utan övrig påverkan.
Det är ett komplement till t.ex chippning o.s.v.

Väl talat. Framförallt tycker jag att så kallade sportfilter som man monterar oavskärmat direkt på LMM verkar värdelöst då motorn drar in uppvärmd luft istället för "utomhusluft" som den gör genom original filterboxen. Många sportfilter man ser på "trimmade" bilar fungerar utmärkt som motsatsen till en intercooler, dvs det blir bara en "laddluftvärmare" istället.

Köpte ett sportsystem till min förrförrabil, en 205GTICS, jag kände ingen som helst skillnad men det lät ju lite mer.

På min V8 bil ska jag ha sportavgas, fast där är ju poängen bara att det ska vråla och leva jävel:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang