Skrotpremie 4000 :-

mektrollet Reparatör
21 april 2007 · 630 Inlägg

Ja nu öppnar vi en tråd tycker jag så alla kan lägga in lite info som hittats på nätet eller tidningar angående det nya regeln som precis börjat gälla tydligen .



Hur får man tex reda på om liken hemma på gården va påställda den 31 augusti 2006 ??



""    http://www.vv.se/templates/NewsPage____20280.aspx   ""

Bilskrotningsfonden avskaffas – utökat ansvar för fordonsproducenter
1 juni 2007 införs nya bilskrotningsregler. Det nuvarande systemet med skrotningsavgifter och skrotningspremier upphör att gälla. I stället utökas fordonsproducenternas ansvar till att omfatta alla fordon i Sverige. De nya reglerna innebär att en fordonsägare har rätt att kostnadsfritt lämna ett fordon för skrotning till en fordonsproducent och att fordonsproducenten ansvarar för att fordonet skrotas.

De pengar som finns innestående i den s.k. bilskrotningsfonden ska användas för att stödja utskrotningen av äldre bilar som saknar katalysator och ersätta en del av kommuners kostnader för omhändertagande av skrotbilar. Utbetalningar kommer att ske så länge medel finns kvar i bilskrotningsfonden, uppskattningsvis 3-6 månader.

Skrotningsersättningen, som är 4 000 kronor utbetalas till ägaren om ett antal villkor är uppfyllda:
Det är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss (totalvikt max 3 500 kg).
Bilen var inte avställd den 31 augusti 2006.
Bilen är av årsmodell/fordonsår 1988 eller tidigare.
Bilen lämnas in till en producent, representant för en producent eller auktoriserad skrotare.

BamZe84
21 april 2007 ·

Är jag dum eller stämmer de att man får 4k för alla bilar som är äldre än 88 och är avställd om man skrotar innan den 31 aug ?

Volvo_Mannen Volvoskadad
21 april 2007 · 6 017 Inlägg

BamZe84 skrev:
Är jag dum eller stämmer de att man får 4k för alla bilar som är äldre än 88 och är avställd om man skrotar innan den 31 aug ?

det är vad jag fattat men jag vet inget om datumen

Jonas
Trozzo Oekonomisk, ja visst
21 april 2007 · 966 Inlägg

Nä, bilen måste ha varit i trafik senast den 31 augusti 2006

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824
Volkswagen Corrado VR6 "Kamelia" (1993)
BamZe84
21 april 2007 ·

Fan de är ju sjukt bra isåfall smile

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
21 april 2007 · 2 258 Inlägg

Nej, nu reder vi ut det.

* Bilen ska vara äldre än -89. (-88 eller äldre)

* Bilen ska ha varit påställd och i trafik den 31 augusti 2006.
(Hur man kollar det vet jag däremot inte säkert, men på vägverkets hemsida kan man ju se om är bil är avställd och i så fall sedan när, respektive om den är påställd och i så fall sedan när. Så har man inte hållit på och ställt av och på bilen väldigt ofta borde det gå att se bara man slår på registreringsnumret på www.vv.se)

* Den högre premien ska utbetalas så länge extrapengarna räcker, vilket beräknas bli under 3-6 månader. Det finns alltså inget slutdatum fastslaget, men ju fortare man skrotar bilen efter att reglerna träder i kraft den 1 juni desto större är chansen att det finns pengar kvar för att utdela den högre premien.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
BamZe84
21 april 2007 ·

Ahaa, tur de finns lite kvinnor här som kan förklara för oss tröga grabbar wink tack ellen smile

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
22 april 2007 · 2 258 Inlägg

Trög? Nej, snarare tillräckligt skärpt för att våga fråga om det inte är tydligt nog! smile

Jag är (var) journalist till yrket, så det vore väl själva *** om jag inte klarade av att förklara något så folk begrep! smile

Myndigheter däremot - ibland tror jag de går in för att beskriva så krångligt som möjligt för att ingen ska ha en chans att förstå!

Hoppas ni har något värdefullt på gårdarna, kompisarna var överlyckliga tills de insåg att bilarna hade behövt vara påställda i höstas, skrotet har säkert stått i fem år och nu lär det väl få stå kvar i fem år till... På det sättet missar den nya regeln säkert en hel del skräp som kommer bli kvar ute i markerna.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
PLPerformance
22 april 2007 · 213 Inlägg

Jag har en 88 som är besiktigad och påställd som jag har tänkt skrota, MEN den har ju katalysator, får man inget för den då??

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
22 april 2007 · 2 258 Inlägg

Som jag tolkar vilkoren är inte avsaknad av katalysator ett krav. Däremot är tanken med höjd premie att man ska kunna få bort många bilar utan katalysator.

Men finns katalysatorbilar som uppfyller kraven måste väl även de omfattas så som jag förstår det.

Citerar kraven från första inlägget:
*Det är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss (totalvikt max 3 500 kg).
*Bilen var inte avställd den 31 augusti 2006.
*Bilen är av årsmodell/fordonsår 1988 eller tidigare.
*Bilen lämnas in till en producent, representant för en producent eller auktoriserad skrotare.

Din bil borde omfattas av den höjda premien.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
jaans
22 april 2007 · 64 Inlägg

man herregud ändå 4000

Fordofilen
23 april 2007 · 519 Inlägg

"Fordonsstatus: Avställd (2006-08-23)" mad
Kunde jag inte väntat till den 1a ist roll

Android
23 april 2007 · 892 Inlägg

Så, om jag vill skrota min Scorpio -92'a så får jag inte ett ruttet öre, utan måste betala skroten för att de ska ta om hand om bilen...? hmm

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
23 april 2007 · 2 258 Inlägg

Android skrev:
Så, om jag vill skrota min Scorpio -92'a så får jag inte ett ruttet öre, utan måste betala skroten för att de ska ta om hand om bilen...? hmm

Nej, så illa är det inte, men du omfattas inte av de *förhöjda* premierna. Tror du får 800 eller 1200 på skroten för din Scorpio. Jag minns inte summan, har lite taskigt minne... smile

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Android
23 april 2007 · 892 Inlägg

vulture skrev:

Android skrev:
Så, om jag vill skrota min Scorpio -92'a så får jag inte ett ruttet öre, utan måste betala skroten för att de ska ta om hand om bilen...? hmm

Nej, så illa är det inte, men du omfattas inte av de *förhöjda* premierna. Tror du får 800 eller 1200 på skroten för din Scorpio. Jag minns inte summan, har lite taskigt minne... smile

// Ellen smile

Åhå, så de "gamla" reglerna/summorna finns fortfarande kvar? Jag hade fått intrycket att de gjordes om helt... smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Jukkas :]
23 april 2007 · 469 Inlägg

men om ja ska skrota min 240 86a och den är avställd 2006-08-31 hur mkt får jag då?

peegee Forummoderator
26 april 2007 · 2 924 Inlägg

Android skrev:

vulture skrev:

Android skrev:
Så, om jag vill skrota min Scorpio -92'a så får jag inte ett ruttet öre, utan måste betala skroten för att de ska ta om hand om bilen...? hmm

Nej, så illa är det inte, men du omfattas inte av de *förhöjda* premierna. Tror du får 800 eller 1200 på skroten för din Scorpio. Jag minns inte summan, har lite taskigt minne... smile

// Ellen smile

Åhå, så de "gamla" reglerna/summorna finns fortfarande kvar? Jag hade fått intrycket att de gjordes om helt... smile

Ja, det görs om helt, de "gamla" reglerna/summorna, alltså dagens gäller bara till 31e Maj sen försvinner dom(!) Ellen är tyvärr ute och cyklar lite, tyvärr... sad

Så för din Scorpio får du ingenting i skrotningspremie fr o m 1 Juni MEN du behöver heller inte betala nånting i skrotningsavgift för att få den skrotat utan det ska bli gratis att skrota bil då.

Alltså dagens skrotningspremier försvinner HELT den 1 Juni och de enda bilar man får pengar för är de bilar före -89 man får 4000kr som uppfyller de omnämnda krav som redan nämnts, bl.a att den ska varit i trafik 31 Aug 2006, tills pengarna i bilskrotningsfonden är slut efter sommaren, sedan får man ingenting får nån bil.

Senast redigerat av peegee (26 april 2007)

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
peegee Forummoderator
26 april 2007 · 2 924 Inlägg

absolute_volvo skrev:
men om ja ska skrota min 240 86a och den är avställd 2006-08-31 hur mkt får jag då?

Du får dagens skrotningspremie t o m 31 Maj, efter det får du ingenting men du behöver inte betala någon skrotningsavgift för att få den skrotad (som det är idag t.o.m 31 Maj) ...så hurry up om du vill få nåt för den på skroten wink

Senast redigerat av peegee (26 april 2007)

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
26 april 2007 · 2 258 Inlägg

Men än så länge annonseras det flitigt i alla fall i mina lokaltidningar om att "skrotbilar köpes och hämtas" och så beroende på årsmodell 800 eller 1200 kronor.

Då gäller det alltså att få iväg "skiten" omgående om man inte uppfyller kraven för högre premie efter den 1 juli! smile

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Jimzzon Folkrace åkarn
11 maj 2007 · 47 Inlägg

nån som vet om bilen måste vara komplett eller i fungerande skick för att få 4000..har ju inte läst nånstan som det men jag vill skrota reservdelsbilen som sagt.. nästen helt rensad nu

Volvo 740 Tic "Extra utrustad" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang