Problem Med Volvo 740 Glt 16v

volvo960
21 april 2007 · 45 Inlägg

Hej på er!
Jag har ett problem med min 740 GLT 16V -88. Den har ett mystiskt problem som jag aldrig hittar. Har bytt många delar... Den har egenskapen att dö ibland under färd och sedan komma igång igen. (Varvräknaren faller i botten då den dör). Jag har bytt tändlägesgivaren, den ena databoxen (motronic tror jag), mätt upp tändspolen, bytt tändstift, luftmassemätare, tändmodul, bränslepump m.m. m.m.
Jag är glad för ALLA tips om vad det kan vara, enkla som svåra! Jag har även larm på bilen och har misstänkt det, men jag har kopplat ur det nu, fast det kanske kan ligga och påverka ändå någonstans, en startspärr eller så.
Hoppas någon varit med om detta innan och som kan ge mig ett bra tips:i !
MVH Johan Karlsson

granada75
21 april 2007 · 177 Inlägg

För det första, det är en volvo.
Det är väl lika bra om den dör? big_smile

Jag skulle tippa på jordfel om den dör bara när du kör.

Over and out!
twin_cam Smålänning
21 april 2007 · 7 877 Inlägg

Jag tippar också på jordfel.
En kompis hade en peugeot med motronic som bara dog ibland under körning, men startade igen. Då glappade en jordkabel i motorrumet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Kettunen
21 april 2007 ·

Tippar med på jordfel.
Men man kan ju ta bort säkringen till larmet så är den urkopplad eller tar du bort kabeln från batterispolen. o testar.
Ta av jordkablar annars o puttsa bort ärg & rengör dom

volvo960
22 april 2007 · 45 Inlägg

Tack för tipsen! Jag ska kolla jorden. Har redan gått över 2 jordkablar men det finns väl fler som kan ligga o glappa... Är tacksam för fler alternativa felkällor...
Tack

Kettunen
22 april 2007 ·

Det finns 1 eller 2 kablar brevid torpedplåten nästan. Lägnst in i motor rummet på vänster sida om man står framför bilen

Skaune
22 april 2007 ·

granada75 skrev:
För det första, det är en volvo.
Det är väl lika bra om den dör? big_smile

Jag skulle tippa på jordfel om den dör bara när du kör.

Haha, ja min har rullat 40.000 o vill fortfarande inte dö! Det lär den inte göra heller, går ju så satns bra! tongue Men jag håller med alla ovanstående, det låter som ett jordfel, kör lite 5-56 på alla jordningar!

volvo960
22 april 2007 · 45 Inlägg

5-56! Ska bli!! smile

granada75
22 april 2007 · 177 Inlägg

Axor skrev:

granada75 skrev:
För det första, det är en volvo.
Det är väl lika bra om den dör? big_smile

Jag skulle tippa på jordfel om den dör bara när du kör.

Haha, ja min har rullat 40.000 o vill fortfarande inte dö! Det lär den inte göra heller, går ju så satns bra! tongue Men jag håller med alla ovanstående, det låter som ett jordfel, kör lite 5-56 på alla jordningar!

Seglivad jävel då, du får hjälpa till då big_smile
Jag har en 745 med förgasare själv, Den vägrar dö den med. Jag har provat utan vidare resultat. Den är fortfarande lika slö och äcklig men den fungerar sad

Over and out!
volvo960
22 april 2007 · 45 Inlägg

Ingen som har en 3" luftmassemätare till GLT liggandes? Tror mitt nummer slutade på 010.
Jag lånare en annan just nu och det är inte rätt... sad Så hör ni att någon sådan är till salu, hojt till!!

granada75
22 april 2007 · 177 Inlägg

volvo960 skrev:
Ingen som har en 3" luftmassemätare till GLT liggandes? Tror mitt nummer slutade på 010.
Jag lånare en annan just nu och det är inte rätt... sad Så hör ni att någon sådan är till salu, hojt till!!

Blocket.se

Over and out!
Skaune
22 april 2007 ·

volvo960 skrev:
Ingen som har en 3" luftmassemätare till GLT liggandes? Tror mitt nummer slutade på 010.
Jag lånare en annan just nu och det är inte rätt... sad Så hör ni att någon sådan är till salu, hojt till!!

Tror de blir lättare o hitta en på skroten, GLT:n är ju inte jätteovanlig precis, så de borde vara väldigt lätt o hitta en!

volvo960
22 april 2007 · 45 Inlägg

Ja, jag har hittat en på blocket, men gubben hamnade på hospitalet så han har inte hört av sig mer...hmm Och på skroten tar de runt 800 spänn, vilket jag tycker är ett riktigt rövarpris för en begagnad vara som kan gå sönder vilken sekund som helst!!! Men jag letar vidare!!roll

volvo960
1 maj 2007 · 45 Inlägg

Nu har jag stoppat i den nya luftmassemätaren. Så nu går den som vanligt igen. Alltså med dödsrycken lite då och då! Jag kollade mina felkoder och det var inte så många. Jag fick på kylvätsketempgivaren på toppen defekt (Bilen uppför sig som om den vore HET)... Kan detta vara orsaken till mitt problem med att bilen bara helt plötsligt dör??? Jag har kollat och putsat och skruvat åt de alla jordanslutningar jag kan hitta, men det finns säkert fler. Är rädd att det är en box som ligger o glappar... Men det är ju inte kul att köpa en ny box bara för att testa! Men, vad tror ni om min felkod på kylvätsketempgivaren...

Blir mkt glad vid svar!big_smile

Sharky
2 maj 2007 · 10 287 Inlägg

Om varvräknaren tvärdör så är det i tändsystemet man skall leta fel. Det kan teoretiskt vara tempgivaren genom att den är två-delad med en del till insprutningen och en del till tändningen. Om givardelen till tändningen visar fel (för het) så kan tändsystemet stänga av motorn.

Om det inte är givaren, och med allt du bytt, så är det jordglapp eller brott i kabelstam som är nästa steg.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Allansson
2 maj 2007 ·

min polare hade samma problem med sin 740 gl -88 innan.. han bytte en massa grejer och kollade alla jordpunkter.. Till slut bytte han hallgivaren och efter det har den gått ordentligt.

Sharky
2 maj 2007 · 10 287 Inlägg

Notera att OP redan hade bytt tändlägesgivaren.

/Göran

Allansson skrev:
min polare hade samma problem med sin 740 gl -88 innan.. han bytte en massa grejer och kollade alla jordpunkter.. Till slut bytte han hallgivaren och efter det har den gått ordentligt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
volvo960
2 maj 2007 · 45 Inlägg

Hej på er! Tack för alla tips, det kan man inte få för många av! Ska åka till Volvo och handla en sådan givare imorgon (torsdag) och på fredag ska jag byta på GLT´n. Jag har funderat på det mer och det låter mer och mer som att vi är problemet på spåret!! För om den ibland signalerar till datorn att motorn är för het så borde bilen ju kunna bete sig såhär... Då får vi bara hoppas att problemet ligger i givaren och inte i kabelnhärvan någanstans då!! Men det återstår att se... Jag har en sådan givare liggandes på en annan topp, fast det är till en Turbo, vet inte ifall det är samma typ så det är bäst att handla nytt!! Tack än en gång för alla bra tips. Jag återkommer ifall detta inte löser mitt problem!

AlpinE89
2 maj 2007 · 1 Inlägg

Tjena!
Låter ju som ett troligt fel med givaren, om de tror att bilen är kall så borde den ju skicka för mkt bränsle som om de vore en kallstart. så de kan ju bero på de...

volvo960
2 maj 2007 · 45 Inlägg

Bilen har faktiskt dragit för mycket soppa under tiden jag haft den... Den har legat runt 1.27 liter/mil... Den borde ju vara runt litern tycker jag! Men jag ska pröva att byta den på fredag så får vi se!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang