förb*nnade j*vla sk*t, 240:n dog när jag va ute och gled runt i stan :( :(

twin_cam Smålänning
22 april 2007 · 7 877 Inlägg

Nu vet ju inte jag om du har gjort så, men en del kör utan kamremskåpa, och går remmen då så kan den ta med sig en kylarslang.

Jag skulle kolla i nämd ordning:
1: Olja
2: Kamrem
3: Vattenpump

Hur lät det när du försökte starta sen? Lät den ungefär som en bil brukar, eller klickade startmotorn bara? Om den bara klickade så kan bilen ha skurit, eller varmnypigt.
Tur att det finns gott onm volvomotorer på skroten. Tror det är bättre att köpa en annan än att renovera om det skulle vara nåt större fel.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
granada75
22 april 2007 · 177 Inlägg

twin_cam skrev:
Nu vet ju inte jag om du har gjort så, men en del kör utan kamremskåpa, och går remmen då så kan den ta med sig en kylarslang.

Jag skulle kolla i nämd ordning:
1: Olja
2: Kamrem
3: Vattenpump

Hur lät det när du försökte starta sen? Lät den ungefär som en bil brukar, eller klickade startmotorn bara? Om den bara klickade så kan bilen ha skurit, eller varmnypigt.
Tur att det finns gott onm volvomotorer på skroten. Tror det är bättre att köpa en annan än att renovera om det skulle vara nåt större fel.

Tänk om han skulle kolla i fel ordning, då hittar han inte felet ? haha
Köp inte på skroten om de inte kan lova kvaliten på motorn.
Det är lite som grisen i säcken köpet.

finns många på blocket som säljer bilar i delar o.s.v, hos vissa kan man till och med provstarta motorn vilket är att rekommendera. Gärna provköra medans den är monterad.
Alla volvo har haft minst en 18åring som ägare vilket kan betyda mycket om skicket på motorn, Nu menar jag inte att alla 18åringar är korkade, men eftersom det är en "första bil" så är det lätt hänt att man misssköter den p.g.a brist av erfarenhet.

Over and out!
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
22 april 2007 · 2 933 Inlägg

Ja ni pojkar och flickor, har vart iväg och kollat bilen och fått hem den..Hade med mig en kompis som går fordon som kollade kamrem och oljan bl.a. bl.a.
Sen ryckte han av fördelarlocket på samma gång som han kollade kamremmen och konstaterade att remmen inte va av eller hade hoppat så vi satte tillbaka det..

Då gick jag in i bilen och vred på nyckeln igen.. vrooooooooom och den startade big_smile big_smile

Konstig som satan tyckte vi och kollade lite under huven igen.. såg då att den stora slangen överst på kylare satt väldigt löst så troligen har det glappat lite där, sprutat vatten på fördelaren m.m och av det skälet inte startat..

Nu kan jag erkänna att jag är bra nöjd iaf.. slapp en massa jävla arbete.. ska gå igenom bilen lite. får väl byta motorkuddar och så så inte den kan flytta sig så jävligt..


http://www.garaget.org/gallery/archive/2968/15616/large/2968-78635.jpg
Lånade släpet av kompisen som hjälpte mig så jag skulle få hem den..

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
22 april 2007 · 2 258 Inlägg

Vad skönt om det är så enkelt! smile  Proffsigt hämtat med transport och grejor, betydligt bättre än bogserlinor och krångel.

Problem är alltid lättare att lösa när det är dagsljus och man inte är så stressad.

Låter som en bra ide att gå igenom bilen och fixa till småskit, sånt brukar öka marginalerna.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
brillmongo
22 april 2007 · 874 Inlägg

Hm, in my defence så hade han fått liv i Bilen när jag kom in här och eftersom jag hade samma (eller iaf ett liknande) problem som 740tjejen så kändes det rätt naturligt att svara på det, men kanske ett pm hade varit lämpligare. Så därmed raderar jag mitt tidiagere inlägg. ber om ursäkt till alla som tagit illa upp, och säger grattis till 240 killen att det inte verkar vara så allvarligt som det först verkade. Fräsch 240 fressten!

mvh

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
granada75
22 april 2007 · 177 Inlägg

dj_aggwa skrev:
Ja ni pojkar och flickor, har vart iväg och kollat bilen och fått hem den..Hade med mig en kompis som går fordon som kollade kamrem och oljan bl.a. bl.a.
Sen ryckte han av fördelarlocket på samma gång som han kollade kamremmen och konstaterade att remmen inte va av eller hade hoppat så vi satte tillbaka det..

Då gick jag in i bilen och vred på nyckeln igen.. vrooooooooom och den startade big_smile big_smile

Konstig som satan tyckte vi och kollade lite under huven igen.. såg då att den stora slangen överst på kylare satt väldigt löst så troligen har det glappat lite där, sprutat vatten på fördelaren m.m och av det skälet inte startat..

Nu kan jag erkänna att jag är bra nöjd iaf.. slapp en massa jävla arbete.. ska gå igenom bilen lite. får väl byta motorkuddar och så så inte den kan flytta sig så jävligt..


http://www.garaget.org/gallery/archive/ … -78635.jpg
Lånade släpet av kompisen som hjälpte mig så jag skulle få hem den..

Skönt att det ordnade sig!
Det var då tur i oturen att den stannade då med andra ord, Bilen har klart en änglavakt!
Söknt att det löste sig, vi har suttit här och grubblat hela morgonen på din bil big_smile

Over and out!
NightCruiser
22 april 2007 · 1 163 Inlägg

Tur att de ordna sig! Hoppas nu bara att de var felet, men varmkör bilen ordentligt och kolla upp allt noga nu.. smile
Ett tips till, eftersom du ska byta motorkuddarna nu så köp motorkuddar till en 240diesel, dom är betydligt hårdare och trevligare i min mening, sen passar dom rakt på...
Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang