Nån här som är Lokförare?

BoraV6
11 juli 2007 · 677 Inlägg

Bara att hoppas nu då! Hoppas du grejar det!

Jag har nu iaf blivit antagen till Vännäs och börjar där 3 sep. smile

Netzki
11 juli 2007 · 165 Inlägg

Kul med nya kollegor, även om man kanske inte kommer få se skymten av er big_smile

Hoppas att ni inte bor ensamma, upptäckt att det är ett enomt minus, att sitta ensam och köra och komma hem till en tom lägenhet. Trodde det skulle vara riktigt skönt, men fått mig en tankeställare. Om man kör gods alltså. De som kör persontåg har ju folk som servar med kaffe och bullar wink

tommpa
12 juli 2007 · 4 Inlägg

vad gäller det att ha för utbildning för att få komma in på de där lokförarutbildningarna? smile

bmx
12 juli 2007 · 7 100 Inlägg

de undrar ja oxå,vart skitsugen på och bli lokförare nu big_smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Netzki
12 juli 2007 · 165 Inlägg

Hittade det här:

Behörighet 
Vem kan antas till utbildningen?
Den som har grundläggande behörighet för högskolestudier eller motsvarande (validerade) kunskaper. Dessutom finns möjlighet att antas om man saknar formell behörighet, men har erfarenheter av yrkesområdet och i övrigt bedöms kunna tillgodogöra sig utbildningen. De sökande rangordnas efter meriter inom resp kvotgrupp. De bästa uttas till förtest och bland de sökande som klarar detta och uppfyller hälsokraven görs ett urval av de mest lämpliga för tester och intervjuer av psykologkonsult. Den samlade bedömningen är avgörande för vem som antas. Vid lika bedömning prioriteras för närvarande kvinnor före män, eftersom det fortfarande finns alldeles för få kvinnor inom yrket.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Behörighet 
Vem kan söka?
Den som har grundläggande behörighet för högskolestudier. Intresserade personer utan formell behörighet med erfarenhet inom yrkesområdet kan söka. Men man får inte vara yngre än att man ska fylla 20 år under det kvartal som man påbörjar utbildningen, eftersom man måste vara 21 innan man får köra tåg ensam.

Test
Den som uppfyller kraven på förkunskaper kallas till urvalstest i två steg med mellanliggande personlig intervju. Läkarundersökning ingår likaså i testerna. Testresultatet avgör vem som antas till utbildningen


Gå in på arbetsförmedlingen, Yrken/studier längst upp, sen utbildningar och sök lokförare eller tågförare på fritexten. Står mycket bra info där smile

Senast redigerat av Lynette (12 juli 2007)

tommpa
12 juli 2007 · 4 Inlägg

hehe okej tack smile Trivs ni som jobbar med det här eller kan det bli lite tradigt att kolla på en räls hela dagarna?

bmx
12 juli 2007 · 7 100 Inlägg

hmm,vart så sugen på de nu ja tongue
ska fan söka på de sen ja,men då vill ja helst köra godståg smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
BoraV6
12 juli 2007 · 677 Inlägg

Nästa urvalstest är runt Jul nån gång så det är väl snart dags att söka!

Kolla på KY-guiden.se så står alla skolorna där.

Slim_Kim Arbetssökande lokförare
18 juli 2007 · 170 Inlägg

Nu e de bestämmt, den 8:e augusti ska ja på de första testerna, känner mig riktigt laddad för de big_smile

To get old and wise, you have to be young and stupid!!
BoraV6
19 juli 2007 · 677 Inlägg

Jaså är testerna så tidigt. Hm, märkligt när dom förra var i senast i juni.

Men lycka till!

Slim_Kim Arbetssökande lokförare
19 juli 2007 · 170 Inlägg

Man tackar big_smile

To get old and wise, you have to be young and stupid!!
bmx
19 juli 2007 · 7 100 Inlägg

ska söka ja med,ska in på arbetsförmedlingen i morrn och snacka lite smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
BoraV6
20 juli 2007 · 677 Inlägg

Lycka till du med!

bmx
21 juli 2007 · 7 100 Inlägg

tackar smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Netzki
22 juli 2007 · 165 Inlägg

Usch du behöver väl inte prata med arbetsförmedlingen för att söka?
Har aldrig varit inskriven där, men hört av folk att de är rätt konstiga och elaka. Har pratat med en gubbe där för ville börja utbildning som svetsare, men det var då rakt inget för tjejer. "Tjejer brukar ju vara duktiga på att svetsa, men sen är det en heeelt annan sak ute i arbetslivet". Skit på dig gubbe. Blev lokförare istället tongue

Ska inte prata strunt, men sitter i Storvik och har grymt tråkigt just nu. Ska vara här i fyra timmar och bara glo, med kvartstid betalt. Sen ska jag åka till Hallsberg, kommer dit 02.30. Tre timmar obetalt där, sen åtta timmars kvartstid. Sen får jag äntligen åka hem. Började 18.00 idag och slutar 19.20 imorgon.

Så grabbar och tjejor, vill ni köra gods så hoppas jag ni orkar med konstiga tider och långa konstiga skift man egentligen inte gör så mycket på. Att ni kan roa er själva är också ett plus, mycket ensamtid i små städer. Kan ju inte tala för persontåg, vad de har för skift och så, men det har ju oftast sällskap iaf smile

hedley Saaboholic
22 juli 2007 · 3 129 Inlägg

hur är arbets tiderna osv? ob tillägg etc?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Slim_Kim Arbetssökande lokförare
8 augusti 2007 · 170 Inlägg

Då har man vart iväg på de första testerna ida då, de va faktist helt ok, känndes mkt svårare än va de va, tycker ja iaf. Ska iväg på steg två om två veckor typ, då väntar psykologen, tror att ja e ganska frisk iaf tongue så de ska nog gå bra de me hehe

Senast redigerat av Slim_Kim (8 augusti 2007)

To get old and wise, you have to be young and stupid!!
Smorgas
9 augusti 2007 · 19 Inlägg

Har också haft tankarna på att bli lokförare, men jag skulle nog sitta och vara rädd hela tiden för att det skulle stå någon på spåret helt plötsligt, det lär ju inträffa för en del...

MeloveGolf Vw trimmare
9 augusti 2007 · 2 995 Inlägg

Smorgas skrev:
Har också haft tankarna på att bli lokförare, men jag skulle nog sitta och vara rädd hela tiden för att det skulle stå någon på spåret helt plötsligt, det lär ju inträffa för en del...

ja självmords benägna människor som kastar sig framför men tar du självmord vs avgångar så är risken väldigt liten...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Netzki
9 augusti 2007 · 165 Inlägg

Slim_Kim skrev:
Då har man vart iväg på de första testerna ida då, de va faktist helt ok, känndes mkt svårare än va de va, tycker ja iaf. Ska iväg på steg två om två veckor typ, då väntar psykologen, tror att ja e ganska frisk iaf tongue så de ska nog gå bra de me hehe

Klarade jag psykologtesterna så gör nog vem dom helst det tongue
Han övervakar testerna man gör på datorn och ställer några frågor, inte mer med det. Man fick ju skriva några ord om sig själv på de första testerna. Det har han läst genom och ställer frågor om också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang