överhettad bmw 318 e30

magicX
22 april 2007 · 28 Inlägg

hejsan!

jag har ett fel på min bmw 318 e30! det är så att när man har kört ett tag så blir den överhettad och går upp till det röda altså kokar. Sen öppnar jag motorhuven och ser att det ryker från kylaren, då öppnar jag locket till där man heller i kylarvatten, allt vatten är kvar men kokar och rinner över locket och ut..sen häller jag på nytt kallt vatten då blir den körbar i ca 2-3mil, sen händer det samma sak igen!
hmm undrar va det kan vara! kan påpeka det att det läcker ingenstans på kylaren och fläkten snurrar på bra!

1. kan det vara en ny vattenpump ? och var sitter den isf?
2. kan det vara termostaten som är dålig!, så att man kanske måste smörja upp den ?

tacksam för svar!!

//Richard

Lever livet 420meter i taget!
Kettunen
22 april 2007 ·

Nenene. Skulle tippa på topplocket Eller topplockspackning ja. Mossan hade exakt samma fel.
Men du kört mycket tills den kokar?? Sånna fall e det ajajajaj ?

magicX
22 april 2007 · 28 Inlägg

aj då! okej! är det lätt o byta packning ? har kört kanske 4 mil eller något ? men kan man verkligen köra när den är paj ?

Lever livet 420meter i taget!
Kettunen
22 april 2007 ·

Okeey!  Jaa om packningen är pajj kan man köra tills den överhettar. Gjorde det med mossan 320i 87a.

Neej det är inte så värst enkelt att byt topp packning tyvär sad
Men det är bara som jag tror. Du kanske ska låta nån som kan titta över i motorn?

magicX
22 april 2007 · 28 Inlägg

okej! mmh så du är säker på att det är topplockpackning då ? jag trodde det me men va lite osäker om det kanske var vattenpump!, mmh för får fixa det imon köpa en packning  o försöka ta tag i skiten! detta är min första bmw så kan inte dom så bra..men på min gammla saab 900 turbo var det lätt att bya topplockpackning..smile, så gör ett försök iaf! ;D

// Richard

Lever livet 420meter i taget!
Kettunen
22 april 2007 ·

magicX skrev:
okej! mmh så du är säker på att det är topplockpackning då ? jag trodde det me men va lite osäker om det kanske var vattenpump!, mmh för får fixa det imon köpa en packning  o försöka ta tag i skiten! detta är min första bmw så kan inte dom så bra..men på min gammla saab 900 turbo var det lätt att bya topplockpackning..smile, så gör ett försök iaf! ;D

// Richard

Oki gör så wink
Men du vet att packningen till Bmw ligger på ett par hundra lappar mer än saab´s va?
Bmw har mer eller mindre topplocksproblem som standardfel på Bmw. Precis som gamla saabar rostar vid dörrar, Gamla ford tickar i motorn...

Topparna är för klena.
Men gör ett försök i alla fall tongue

magicX
22 april 2007 · 28 Inlägg

Kettunen skrev:

magicX skrev:
okej! mmh så du är säker på att det är topplockpackning då ? jag trodde det me men va lite osäker om det kanske var vattenpump!, mmh för får fixa det imon köpa en packning  o försöka ta tag i skiten! detta är min första bmw så kan inte dom så bra..men på min gammla saab 900 turbo var det lätt att bya topplockpackning..smile, så gör ett försök iaf! ;D

// Richard

Oki gör så wink
Men du vet att packningen till Bmw ligger på ett par hundra lappar mer än saab´s va?
Bmw har mer eller mindre topplocksproblem som standardfel på Bmw. Precis som gamla saabar rostar vid dörrar, Gamla ford tickar i motorn...

Topparna är för klena.
Men gör ett försök i alla fall tongue

japp kollade nyss på micros hemsida kostar 408kr en topplockpackning smile, så blir raka vägen dit imon efter jobbet big_smile
aa jag vet saab har också topplocksproblem hmm/..
japp det ska jag! tack för hjälpen big_smile

Lever livet 420meter i taget!
Comara Full Gas
23 april 2007 · 51 Inlägg

Har du kört så den kokar så kan jag nästan garantera att toppen har blivit skev! tyvärr! har ägt några sånadär med samma problem!

magicX
23 april 2007 · 28 Inlägg

japp jag vet! måste köpa ny topplockspackning antagligen! tror det är det som är felet.
hur fixade du problemen då?

//Richard

Lever livet 420meter i taget!
Comara Full Gas
23 april 2007 · 51 Inlägg

ny topp packning & plana toppen fick jag göra! sen var den fitt for fight igen smile

Josip
23 april 2007 · 67 Inlägg

behöver inte alls vara packningen, kan vara så lätt att termostaten är paj och att den inte öppnas sig vilket resulterar att vattnet inte cirkulerar, så testa byta termostaten först skulle ja rekomendera, sen kan ju vattenpumpen vara paj så att den inte får igång vattencirkulationen heller, eller så kan de vara fläktkopplingen som sitter på fläkten, den går lätt och byta med, sen om de inte är nåt av ovanstående så kan de vara packningen eller toppen som har spruckit beroende på hur länge du har kört med övergettad motor....

granada75
23 april 2007 · 177 Inlägg

Om topplocks packningen är trasig så borde du ha ett rejält övertryck i kylsystemet.
Jag skulle tippa på termostaten.

Men nu när du har kört så den kokar så är det nog med nästan all säkerhet nödvändigt att plana toppen, så du åker i vilket fall som helst på att lyfta på toppen.

verkar helgalet att köra med en bil som går varm, till och med köra när den går på rött.

Over and out!
Mattias_M
23 april 2007 · 169 Inlägg

Slå på kallt vatten på en motor som kokar är nog också bland det dummare man kan göra. Har toppen inte slagit sig innan så gör den det med står sannolikhet just då.

Innan du börjar riva av toppen bör du kontroillera att det verkligen är den. Kompprov och eventuellt mäta om det finns CO i kylvattnet. Som Josip och granada75 redan skrivit så kan det vara både termostaten och vattenpumpen men tyvärr även toppackningen.

Mvh Mattias

magicX
23 april 2007 · 28 Inlägg

aa jag vet! men vet inte m jag ahr tid o ork till att fixa bilen! säljer nog delar avställer och skrotar! så blir det en ganska bra slant ändå big_smile

tack ändå.

Lever livet 420meter i taget!
granada75
23 april 2007 · 177 Inlägg

magicX skrev:
aa jag vet! men vet inte m jag ahr tid o ork till att fixa bilen! säljer nog delar avställer och skrotar! så blir det en ganska bra slant ändå big_smile

tack ändå.

Sakta ner lite nu.

först av allt, Kör inget mer med den bilen förrän du har fixat detta.
gör komptest, Det avgör ju om toppen är skev eller läcker. (Iaf från cylindrarna)
Kolla oljestickan, mörkbrun färg e okej. Grå olja betyder vatten i oljan.
Även kylarvätskan kan ha tagit med sig olja, vilket betyder läckage det också.

hittar du inga fel på dessa så kan du ha tur och toppen har klarat sig.

Om du har kommit så långt utan fel så har du lite kvar att göra.
Byt ut termostaten, kostar nästan inget.
Vattenpumpen kan kollas lite lättare, Lossa på remmen (remmarna?) och känn på skivan, Glappar den så har du lagerfel. (dra ut och in, upp och ned).

det är vad jag kan föreslå

Senast redigerat av granada75 (23 april 2007)

Over and out!
magicX
23 april 2007 · 28 Inlägg

okej!

ne oljabn är som vanlig färg eller så den ska vara, det var det första jag kolla!
sen så är det fortfarabnde vatten i kylaren dock jääävligt varmt när den blir varm.

va sitter termostaten ? och vattenpumpen? hur gör man sånn test då?

mvh

Lever livet 420meter i taget!
granada75
23 april 2007 · 177 Inlägg

magicX skrev:
okej!

ne oljabn är som vanlig färg eller så den ska vara, det var det första jag kolla!
sen så är det fortfarabnde vatten i kylaren dock jääävligt varmt när den blir varm.

va sitter termostaten ? och vattenpumpen? hur gör man sånn test då?

mvh

Jag meckar inte med BMW själv.
Men som vanligast brukar termostaten finnas i fästet för den övre kylarslangen på motorn.
Alltså från kylaren, Övre slangen som går till motorn, Ser ut som en "kopp" med anslutning.

Jag pysslar som sagt inte med BMW själv men det är väl normalt sett så det ser ut.

Over and out!
magicX
23 april 2007 · 28 Inlägg

aha okej! ska kika på det smile

så du trro inte det är toppen då? om inte olja är gråfäergad oså ?..

ne jag meckar inte me dom heller detta är min första! har kört saab innan eller aa kör me tongue



mvh

Lever livet 420meter i taget!
granada75
23 april 2007 · 177 Inlägg

magicX skrev:
aha okej! ska kika på det smile

så du trro inte det är toppen då? om inte olja är gråfäergad oså ?..

ne jag meckar inte me dom heller detta är min första! har kört saab innan eller aa kör me tongue



mvh

Med lite tur så kan toppen ha klarat sig, Du har nog oddsen mot dig.
Men det finns alltid nån som har klarat sig wink

Men om du inte känner att du klarar av att mecka med bilen så kan inte ett termostat byte kosta mycket på en verkstad. du kanske rent av har polare som kan hjälpa dig med det!
Men lätta på remmen till vattenpumpen och känn på axeln, den får inte glappa upp och ned och ut och in, då är den dålig. Den kan vara dålig även fast axeln inte glappar, Det får man inte utesluta.

Over and out!
Necrodamus
23 april 2007 · 220 Inlägg

Hade liknande problem som dig med en gammal 323:a e30. Felet var visko kopplingen till fläkten, kan vara värt att kolla upp. Ang. att hälla i kallt vatten i en kokande motor är nog det dummaste man kan göra, stor risk att toppen antingen spricker eller blir skev. Åk till en verkstad och be dom stoppa i mätsonden ovanför exp. kärlet. Har du avgasvärden där har du kompressioner i kylsystemet vilket antagligen är resultatet av trasig topp packning/topp.

Volvo V40 (2003)
BMW 540ia "Wee Eight" (1994)
Opel Vectra B "Irmscher I500" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang