öppet filter inte bra ?

atc alltid snabbast
24 april 2007 · 73 Inlägg

skrev en tråd tidigare om fetare ljud i en golf 2:a .

iaf så öppet sportluftfilter tänker jag skaffa nu men fick höra av en random mekaniker att det inte e bra å sätta det på den bilen jag tänker pilla på dvs en golf 2:a 89:a å 1.6 liters snurra ...

han sa inte vad som gjorde det till "inte bra" han bara muttra det som om jag vore helt dumihuvudet villket jag e iofs när det gäller motorer...så min fråga e alltså vad e det han menar ? ...snackar han skit eller e det dåligt isf vad e nackdelen?

jag vill ha fetare ljud å öppet filter ger väl också bättre luft? så vad kan vara problemet? iofs ökar väl bensin kostnaden men inte så värst mycket eller?

jag kör alltid snabbast e alltid först i kön!
volvo_1987
24 april 2007 · 1 675 Inlägg

det beror på hur du kör, vist bensien förbrukningen ökar inter jätte mycket men märks. Sen får man ju rengöra filtret ofta. Du får ett vasare ljud. Men som sakt Kan gå bra och kan gå dåligt.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Izual
24 april 2007 · 4 571 Inlägg

Antar att du inte läst denna tråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270
Borde besvara alla dina frågor

Tinoz 10 sec före dig...
24 april 2007 · 540 Inlägg

jag hade ett öppet filter på min bil! "kanske inte det bästa" men min luftmassemätare gick sönder! fick köpa ny och det kostar 2500:-

peppe_jeppe
24 april 2007 · 44 Inlägg

luftmangsmätaren tar stryck av de så satsa häldre på ett insats filter..

har du inte power nog så kan du gå hem..
Volvo 945 ltt "the red bird" (1996)
HoKkee
24 april 2007 · 845 Inlägg

jag har öppetfilter i min och min mototr låter gött å bilen kommer att gå bättre bara ajg fixardejag skafixa..

moose46019 study
24 april 2007 · 772 Inlägg

köp inget biligt filter bara. utan satsa på sprarco supwer flow eller likande kostar 900kr men är klart värt det.

atc alltid snabbast
1 maj 2007 · 73 Inlägg

okej tack då vet jag dyrt sportlufts filter blir det smile

jag kör alltid snabbast e alltid först i kön!
djerk
1 maj 2007 · 55 Inlägg

försök att få tag på ett modellanpassat filter till just din bil... och sen som många säger... köp inget 200:- filter! kan tänka mig att många av de trasiga LMM's är just skörden av sånna filter... köp ett beprövat och helst modellanpassat så kommer det gå alldeles kanon... köp inget inoljat heller... olja på LMM är = knas... smile

n2ne
1 maj 2007 · 26 Inlägg

men man måste ha värme avskärmning så motorn inte suger in varmluft, Varmluft = sämmre, kallluft = bättre.. värme avskärming är knepet...
och för det andra ska man ha oljat filtret, för att den inte ska kunna suga in små dammpartiklar och småskräp, de är inte utan anledning man har olja.

Mäki Långsam Perfektionist
1 maj 2007 · 4 800 Inlägg

VAG motorerna har jag hört ska vara känsliga mot filter med olja.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Fellow
1 juli 2009 · 1 581 Inlägg

Tänkte fråga, satte i mitt bsr optiflow och tycker jag inte fått något direkt pysljud som jag haft i mina tidigare s40 t4or. Klart jag hör insugsljudet och släppet men fan inte som på de tidigare bilarna. Har jag satt något fel eller? Var ju ett helvete att få dit skiten och nu lyser motorservice erfodras så någon verkar ha strulat.

joliba_01
2 juli 2009 · 424 Inlägg

atc skrev:
skrev en tråd tidigare om fetare ljud i en golf 2:a .

iaf så öppet sportluftfilter tänker jag skaffa nu men fick höra av en random mekaniker att det inte e bra å sätta det på den bilen jag tänker pilla på dvs en golf 2:a 89:a å 1.6 liters snurra ...

han sa inte vad som gjorde det till "inte bra" han bara muttra det som om jag vore helt dumihuvudet villket jag e iofs när det gäller motorer...så min fråga e alltså vad e det han menar ? ...snackar han skit eller e det dåligt isf vad e nackdelen?

jag vill ha fetare ljud å öppet filter ger väl också bättre luft? så vad kan vara problemet? iofs ökar väl bensin kostnaden men inte så värst mycket eller?

Bara att kasta på ett, Din bil har ju ingen LMM som kan gå sönder, skärma bara av värmen från motorn. Har haft på öppet filter på många äldre VAG motorer och det har aldrig varit något problem

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
beta
3 juli 2009 · 804 Inlägg

n2ne skrev:
men man måste ha värme avskärmning så motorn inte suger in varmluft, Varmluft = sämmre, kallluft = bättre.. värme avskärming är knepet...
och för det andra ska man ha oljat filtret, för att den inte ska kunna suga in små dammpartiklar och småskräp, de är inte utan anledning man har olja.

Tur du sa det, jag ska genast gå ut och kladda ner mitt torra apexi-filter med olja så det renar ordentligt. roll

ErikAxelsson
3 juli 2009 · 517 Inlägg

Är det inte k-jetronic? Isf är de bara borra upp med en jävla massa hål underifrån.. sen brukar de låta lite smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang