Neon kopplad till tändningen?

_ZooN_ Blästrare/Lackerare
28 april 2007 · 651 Inlägg

Tjena!
Har handlat några neonrör som jag har bak i bilen över basen och steget..
Det är kopplat som så nu att jag har ett 12v uttag där bak som det är kopplat i, har också en strömbrytare bak...

Jag vill inte dra en sladd bakifrån och fram och sätta brytaren där, för risken finns att man glömmer slå av den och så är batteriet tomt dagen efter.. Inte heller snyggt att ha en plugg i 12v uttaget där bak..

Jag vill ha rören så de tänds när bilen startar/slår till tändningen, kan någon ge mig tips på hur jag ska göra då?

PS. (Har hört att det är sämre kräm i 12v uttagen än om man kopplad direkt på batteriet? Om det nu är så, så snälla tänk på det innan ni skriver var jag ska koppla det för jag vill gärna inte smälla rören direkt med för mkt kräm..)

Tack på förhand!

Frosted
28 april 2007 · 1 878 Inlägg

dra in en sepparat brytare i bilen, och koppla den direkt till batteriet. och neonet till brytaren smile

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
_ZooN_ Blästrare/Lackerare
28 april 2007 · 651 Inlägg

Frozen1985 skrev:
dra in en sepparat brytare i bilen, och koppla den direkt till batteriet. och neonet till brytaren smile

Jo men glömmer jag den så står det ju och äter ström sad vill ha det så de tänds när jag vrider på nyckeln (och förresten, hur var det nu med att ta ström direkt från batteriet när rören hade cigg plugg när det kom? är det sämre kräm i cigg uttagen än direkt från batteriet?)

Senast redigerat av _ZooN_ (28 april 2007)

Drönirettab
28 april 2007 · 21 761 Inlägg

_ZooN_ skrev:
Det är kopplat som så nu att jag har ett 12v uttag där bak som det är kopplat i, har också en strömbrytare bak...

Är det ett originaluttag eller har du satt dit det?

_ZooN_ Blästrare/Lackerare
28 april 2007 · 651 Inlägg

Drönirettab skrev:

_ZooN_ skrev:
Det är kopplat som så nu att jag har ett 12v uttag där bak som det är kopplat i, har också en strömbrytare bak...

Är det ett originaluttag eller har du satt dit det?

Det är original.. Blev lite paff för jag har inte sätt många bilar med 12v i kofferten

Drönirettab
28 april 2007 · 21 761 Inlägg

Eftersom uttaget har 12V konstant så kan du sätta ett relä mellan strömkabeln och uttaget, då går strömmen via relät alltså. Sedan drar du en kabel, från tex en säkring som ger spänning bara när tändningen är påslagen, till reläspolen. Den kabeln fungerar bara som styrkabel, behöver inte vara grov.

Med den kopplingen har du fått ett uttag som bara ger spänning när tändningen är på.

Purrre Personbils tekniker
28 april 2007 · 238 Inlägg

Koppla in den i remoten så startar det när sterion startar..har gjort så med min och det funkar tongue

_ZooN_ Blästrare/Lackerare
28 april 2007 · 651 Inlägg

Drönirettab skrev:
Eftersom uttaget har 12V konstant så kan du sätta ett relä mellan strömkabeln och uttaget, då går strömmen via relät alltså. Sedan drar du en kabel, från tex en säkring som ger spänning bara när tändningen är påslagen, till reläspolen. Den kabeln fungerar bara som styrkabel, behöver inte vara grov.

Med den kopplingen har du fått ett uttag som bara ger spänning när tändningen är på.

oj! Verkade lite väl avancerat för lite ljus... (och mig big_smile ) men tack ändå!

_740_power skrev:
Koppla in den i remoten så startar det när sterion startar..har gjort så med min och det funkar tongue

Har du satt + sladden från neonet till remoten på steget och jordat den andra?

Purrre Personbils tekniker
28 april 2007 · 238 Inlägg

_ZooN_ skrev:

Drönirettab skrev:
Eftersom uttaget har 12V konstant så kan du sätta ett relä mellan strömkabeln och uttaget, då går strömmen via relät alltså. Sedan drar du en kabel, från tex en säkring som ger spänning bara när tändningen är påslagen, till reläspolen. Den kabeln fungerar bara som styrkabel, behöver inte vara grov.

Med den kopplingen har du fått ett uttag som bara ger spänning när tändningen är på.

oj! Verkade lite väl avancerat för lite ljus... (och mig big_smile ) men tack ändå!

_740_power skrev:
Koppla in den i remoten så startar det när sterion startar..har gjort så med min och det funkar tongue

Har du satt + sladden från neonet till remoten på steget och jordat den andra?

japp.. funkar skiit bra.. + på remote och jord i nån jordpungt

_ZooN_ Blästrare/Lackerare
28 april 2007 · 651 Inlägg

_740_power skrev:
japp.. funkar skiit bra.. + på remote och jord i nån jordpungt

Jag tackar och bugar o bockar smile Ska ut o sätta mätarn på remoten och se vad jag har där innan jag kopplar på ngt wink

Senast redigerat av _ZooN_ (28 april 2007)

_ZooN_ Blästrare/Lackerare
28 april 2007 · 651 Inlägg

WOHOOOO! Tackar 740, LITE lägre spänning i remoten men då håller ju bara rören längre tongue
Ska dock sätta på en brytare där bak ändå för ngn gång kanske man vill ha släckt...

Låsning?

darkwizard Fordonstekniker
28 april 2007 · 1 740 Inlägg

Lånar tråden och säger bara. Pris för bästa tips hittils, går till _740_power. Så där ska jag också koppla in neonet.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
wimhed
7 augusti 2007 · 510 Inlägg

Lättast är nog och göra som 740_power eller vad han heter sa, men om man vill ha det tänt som vanligt bagage-belysning ? Då drar man bara till närmsta skrot, går loss med skruvmejsel och tar en brytare till innerbelysningen (den i dörren, färster på lämpligt ställe Kopplar in på stegets plus och minus, sen gömmer man kablarna under mattan, och vipps så tänds det när man öppnar där bak smile Kopplar man sedan plus på remote ochså så tänds det när man startar sterion med smile Mvh Johan (rätta mig om jag är helt ute och cyklar)

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
haxer Proljece?
7 augusti 2007 · 1 464 Inlägg

Varför inte till tändningen? Sen på med en strömbrytare i mellan tändningen och neonet?

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
NMI
7 augusti 2007 · 1 045 Inlägg

koppla bvara inte på för mycket på remote kabel från stereon,

dom kan lätt gå sönder om det blir för mycket belastning.
varför iten koppla dom på bagage lampan, då tänds dom när du öppnar skuffen.

Mvh nyberg

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
tecman
7 augusti 2007 · 1 741 Inlägg

varför vill alla rosta remoteutgången? koppla ett relä på den utgången istället så kan ni ta ut hur mycket kräm ni vill istället för att behöva byta stereo elelr laga den då ni råkat koppla in en lampa för mycket.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Nemo
7 augusti 2007 · 210 Inlägg

eller så kopplar man neonet på baklampor, instrument belysningen, eller varför inte på laddtrycksmätarens matning?

tecman
7 augusti 2007 · 1 741 Inlägg

för att dom är ju avsäkrade orginal för en viss spänning så då är det ju ingen höjdare om man kopplar på massa annat. minst lika lätt att dra nytt.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Volvo_v70_
8 augusti 2007 · 87 Inlägg

koppla den på baklyset bara..

snabb snabbare snömannen
-Mike- Stolt tvåbarnsfar
8 augusti 2007 · 548 Inlägg

tecman skrev:
varför vill alla rosta remoteutgången? koppla ett relä på den utgången istället så kan ni ta ut hur mycket kräm ni vill istället för att behöva byta stereo elelr laga den då ni råkat koppla in en lampa för mycket.

Skulle inte ha kunnat uttalat mig bättre! Plus att tar man strömmen från remoten för att driva några lampor så försvinner mycket krydda från slutsteget! Men som vissa säger tag strömmen från bagagerumsbelysningen så behöver du ju aldrig tänka på att det kan dra ström i onödan eller att det inte lyser när du skall stila!

-Mike-
BMW 320i (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang