öppen dump på min 940 turbo

Jeppe
25 augusti 2005 · 118 Inlägg

har monterat en öppeb dump på min volvo 940 turbo, men när jag varvar mer än 1500 och kopplar så dör bilen ibland, han landar liksom inte på tomgången:/ vad kan man göra? eller är det bara att skruva bort dumpen igen?

mjo, så äre nog
Volvo V70 "R Design" (2009)
TurboToffi
25 augusti 2005 · 50 Inlägg

Om du har öppen dump och luftmassamätare så bör dumpen ha ganska styv fjäder.
Bäst är en med justerskruv på....
Om den är för "lös" så börjar den tjuva luft på tomgång och slipper den och suga luft som inte mäts av luftmassamätaren så får den inte tillräckligt med bränsle....... alltså stannar den!

Jeppe
26 augusti 2005 · 118 Inlägg

TurboToffi skrev:
Om du har öppen dump och luftmassamätare så bör dumpen ha ganska styv fjäder.
Bäst är en med justerskruv på....
Om den är för "lös" så börjar den tjuva luft på tomgång och slipper den och suga luft som inte mäts av luftmassamätaren så får den inte tillräckligt med bränsle....... alltså stannar den!

japp, testade att lägga i flera brickor igår, blev kanon, förutom att han dumpar vi 5000 varv:P haha

men bilen stannar iaf inte!

mjo, så äre nog
Volvo V70 "R Design" (2009)
Jeppe
26 augusti 2005 · 118 Inlägg

TurboToffi skrev:
Om du har öppen dump och luftmassamätare så bör dumpen ha ganska styv fjäder.
Bäst är en med justerskruv på....
Om den är för "lös" så börjar den tjuva luft på tomgång och slipper den och suga luft som inte mäts av luftmassamätaren så får den inte tillräckligt med bränsle....... alltså stannar den!

så om jag höjer soppatrycket? då stannar den inte och ja kan öppna dumpen lite mer?

mjo, så äre nog
Volvo V70 "R Design" (2009)
Sharky
26 augusti 2005 · 10 287 Inlägg

Ehhh...nej.  Du skall inte labba med soppatrycket.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jeppe
27 augusti 2005 · 118 Inlägg

Sharky skrev:
Ehhh...nej.  Du skall inte labba med soppatrycket.

/Göran

okej okej, har hört de från många så de blir inget med de!!!tack ändå!

mjo, så äre nog
Volvo V70 "R Design" (2009)
Pepe Ölbryggare
29 augusti 2005 · 339 Inlägg

Din bil dör av den enkla anledningen att uppmätt luft släpps ut i det fria och då blir bränsle/luft blandningen för fet och den dör. Detta kan även resultera i att din kisse går sönder.
Att lägga i flera brickor kan även skada dina impellrar på turbon om dumpen är för hårt spännd med för många brickor. DEt som händer då är att den avlastar luften lite för sent och det bildas tryckstötar i riktong mot turbon.
Med andra ord, en bil med LMM fungerar inte bra alls med en öppen dump. Ett tråkig faktum, men så är det.

Nån får ju gärna rätta mig om jag har fel??

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
CLIFFIE
1 september 2005 · 24 Inlägg

den här disskutionen har nog varit uppe 150 gånger "öppen döömpventil på min gamla mazda 323F" blir så trött =\

BMW m3 (1988)
Ricky
30 oktober 2006 · 1 062 Inlägg

Pepe skrev:
Din bil dör av den enkla anledningen att uppmätt luft släpps ut i det fria och då blir bränsle/luft blandningen för fet och den dör. Detta kan även resultera i att din kisse går sönder.
Att lägga i flera brickor kan även skada dina impellrar på turbon om dumpen är för hårt spännd med för många brickor. DEt som händer då är att den avlastar luften lite för sent och det bildas tryckstötar i riktong mot turbon.
Med andra ord, en bil med LMM fungerar inte bra alls med en öppen dump. Ett tråkig faktum, men så är det.

Nån får ju gärna rätta mig om jag har fel??

hur är det med hybrid då?

Senast redigerat av Ricky (30 oktober 2006)

XanderCage
30 oktober 2006 · 193 Inlägg

Hybrid ska fungera bättre.

MeloveGolf Vw trimmare
31 oktober 2006 · 2 995 Inlägg

Vi kan ju ta det en gång till LMM+Öppen dump = Skräp

är man nu ute efter öppen dump i vilket fall måste man använda piggyback,lufttemp och Barsensor för att sedan ta bort LMM....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
ghost_boy83 CREW
31 oktober 2006 · 2 594 Inlägg

lmm+öppen dump =dåligt du skall ha återcirkulerande skaffar du dessutom öppetfilter till dumpen får man ändå pysljudet fast från filtret

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang