T5 motor i en saab 9000??

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
3 maj 2007 · 355 Inlägg

fick en idé idag om att stoppa i en 850 t5 motor i min saab 9000 eftersom dem motorerna är illigare att trimma.cool
någon som vet något om detta?
är än så länge bara en tanke så ni får säga precis vad ni vill men det hade varit kul om man fick höra lite vad folk tycker och tänker där ute i sverige och om det är någon som vet något om detta. big_smile

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Zwudda Refined
3 maj 2007 · 1 770 Inlägg

Om det fungerar så kommer det bli en riktigt grymm monster bil, det e iallafall sækert smile

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 maj 2007 · 3 585 Inlägg

varför inte en bmw m3 motor och turbo konvertera den?.. mycket roligare smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Grabber Dagdrömmare
3 maj 2007 · 2 836 Inlägg

Näää... inte riktigt rätt motor va? S80s V8 kanske?
Det ska gå men motor fästen är inte samma o drivaxlar men det är väl inga stora problems eller?

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
dusty Living in the fastlane
3 maj 2007 · 2 616 Inlägg

saab + volvo = now i heard everything wink

twin_cam Smålänning
3 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Byt till en nyare saabmotor med trionic istället. Då blir den billig att trimma, men du slipper en del problem...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
NiMroD
4 maj 2007 · 264 Inlägg

_tedde88_ skrev:
fick en idé idag om att stoppa i en 850 t5 motor i min saab 9000 eftersom dem motorerna är illigare att trimma.cool
någon som vet något om detta?
är än så länge bara en tanke så ni får säga precis vad ni vill men det hade varit kul om man fick höra lite vad folk tycker och tänker där ute i sverige och om det är någon som vet något om detta. big_smile

its not the FART thats kill you its the SMELL

Volvo XC 60 "Gubbens" (2008)
Volvo V60 "D4 awd" (2013)
Tobbe_n
4 maj 2007 · 252 Inlägg

saab:s kort motor e juh busis å trimma med från 94:a och uppåt finns juh hur mkt som helst till dom...

Gti-r
jonTe
4 maj 2007 · 5 710 Inlägg

Sätt i en T5 motor du men gör det lätt för dig och låt det stå SAAB på ventilkåpan.
Och angående kostanaden för trim så är jag rätt övertygad om att Volvo-spisen inte är billigare att trimma än SAAB:en om man skall upp till säg 450hästar.

MVH Jonas
..............
peegee Forummoderator
4 maj 2007 · 2 924 Inlägg

kreaktiva idéer men ja hoppas du inte tänkt att du ska regga den för gatan, då blir det problem med stort P...

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Germax
4 maj 2007 · 12 086 Inlägg

_tedde88_ skrev:
fick en idé idag om att stoppa i en 850 t5 motor i min saab 9000 eftersom dem motorerna är illigare att trimma.cool
någon som vet något om detta?
är än så länge bara en tanke så ni får säga precis vad ni vill men det hade varit kul om man fick höra lite vad folk tycker och tänker där ute i sverige och om det är någon som vet något om detta. big_smile

Nu har du ju 2.0an iofs men vill inte påstå att Saabmotorerna verkar särskilt dyra att trimma?

saab_cse
4 maj 2007 · 3 Inlägg

Saab motorerna är ju mycket billigare att hålla på med än volvo, om du skaffar en T5 motor (-94/-98). Då är det bara å ladda på orginal stakar å kolvar håller för 500hk så det är inte några problem....

Hellquist
4 maj 2007 · 499 Inlägg

saab_cse skrev:
Saab motorerna är ju mycket billigare att hålla på med än volvo, om du skaffar en T5 motor (-94/-98). Då är det bara å ladda på orginal stakar å kolvar håller för 500hk så det är inte några problem....

Det har jag väldigt svårt att tro.

/Fredrik

sveddan
4 maj 2007 · 1 453 Inlägg

Hellquist skrev:

saab_cse skrev:
Saab motorerna är ju mycket billigare att hålla på med än volvo, om du skaffar en T5 motor (-94/-98). Då är det bara å ladda på orginal stakar å kolvar håller för 500hk så det är inte några problem....

Det har jag väldigt svårt att tro.

/Fredrik

Du kan tro vad du vill men faktum är att den motorn (B234/R) råkar vara SAABs tåligaste och har länge klassats som sprängsäker. Detta på grund av kraftigt överdimensionerade kolvar, stakar och inget lättat aluminiumtjafs.

jonTe
4 maj 2007 · 5 710 Inlägg

Hellquist skrev:

saab_cse skrev:
Saab motorerna är ju mycket billigare att hålla på med än volvo, om du skaffar en T5 motor (-94/-98). Då är det bara å ladda på orginal stakar å kolvar håller för 500hk så det är inte några problem....

Det har jag väldigt svårt att tro.

/Fredrik

Förstår din skeptism men det är sanning......det finns flera bilar med effekter på rätt sida av 500hästars strecket med original bottendel (kolvar/stakar/vevaxel)
Ett exempel:
http://www.maptun.com/cars.php?id=10
eller:
http://www.maptun.com/cars.php?id=30

SAAB är bra skit wink

MVH Jonas
..............
Hellquist
4 maj 2007 · 499 Inlägg

jonTe skrev:

Hellquist skrev:

saab_cse skrev:
Saab motorerna är ju mycket billigare att hålla på med än volvo, om du skaffar en T5 motor (-94/-98). Då är det bara å ladda på orginal stakar å kolvar håller för 500hk så det är inte några problem....

Det har jag väldigt svårt att tro.

/Fredrik

Förstår din skeptism men det är sanning......det finns flera bilar med effekter på rätt sida av 500hästars strecket med original bottendel (kolvar/stakar/vevaxel)
Ett exempel:
http://www.maptun.com/cars.php?id=10
eller:
http://www.maptun.com/cars.php?id=30

SAAB är bra skit wink

Det är möjligt. Jag tycker bara att frasen "Det är bara att ladda på, det håller för 500hk och kommer ej spika" har skrivits ett antal gånger på diverse Internetforum och de som skriver det har ingen aning om vad en vevstake är för något.

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
4 maj 2007 · 355 Inlägg

tack för alla possitiva inlägg tongue men som sagt det är bara tankar

men volvomotorn ska tydligen vara mkt mer lättrimmad. ska tydligen bara behövas chip och avgassystem och man är uppe i 300 och lite till. det går INTE på min motor. finns trim upp till typ 280hk och det är för lite sad

men som vissa skrivit så kanske det blir en nyare 9000 motor dåsmile om dem nu håller för 500hk? hmm skumt men aja tongue

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
saab_cse
4 maj 2007 · 3 Inlägg

Ja den gamla 2,0 turbo motorn är inte så dum å trimma heller men med det styrsystem som du har så går inte inte att plocka mycket mera än 280-300 hk. Sen om du ska trimma en volvo "vit" motor så håller inte stakarna om du ska ladda mera än 1,2 bar..... Som sagt skaffa en motor å låda från en -94 till -98 i stället så har du inte några problem med besiktning så allt passar i din bil. Ta även styrsystemet från en sådan bil..... Å en sådan motor behöver inte mycket mera än en chip å avgas för att komma upp i samma effekt som en volvo

Germax
4 maj 2007 · 12 086 Inlägg

Hellquist skrev:

saab_cse skrev:
Saab motorerna är ju mycket billigare att hålla på med än volvo, om du skaffar en T5 motor (-94/-98). Då är det bara å ladda på orginal stakar å kolvar håller för 500hk så det är inte några problem....

Det har jag väldigt svårt att tro.

/Fredrik

Jag är berädd o hålla med Hellquist, jag har oxå hört att T5 motorn är otroligt välbyggd.

Mr_Gear Biltokig
4 maj 2007 · 870 Inlägg

Lägger bestämt min röst på en 9000 Aero motor... har också hört om dess hållbarhet och lyckas du bara förstärka lådan så den håller så lär du komma långt big_smile

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang