Någon som testkört Eyquem tändstift

Bike
10 maj 2007 ·

ang dom rätt nya tändstiften som finns på marknaden  ex vis Eyquem
som har 4 st tänd armar  mot gammla som bara har 1

har någon test kört sådana stift märks det skillnad o vad är skillnaden ?

har ju gammal bil -90 då  så frågan är det värt o sätta in nya eller ska man fortsätta köra sina gammla  dom är rätt nya endå,

o sedan ang bilar där hur får man ur tändstiften ur en golf 2 gti ?
dom sitter så långt ner i motorn så inga verktyg jag hade hemma gick o få ur dom så fick lämmna in den känns lite surt  tackar för alla tips om vart man kan köpa  verktyg som passar för ta ur stift till sådan bil,

master_lars
10 maj 2007 · 1 180 Inlägg

Själv kör jag beprövade saker NGK

Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 900i "Gratisbilen eller Florentinern" (1988)
Malmoe SSS -12
10 maj 2007 · 3 217 Inlägg

Angående att få ur tändstiften så är det väl bara att använda förlängare på förlängare tills man når ner...

Lånar sedan tråden en aning! Hur stor skillnad är det på tändstift "modell billigt" och tändstift "modell dyrt"

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Trackbite
10 maj 2007 · 21 Inlägg

Tändstift verkar vara ett lika omstritt ämne som motorolja, alla har sitt favoritmärke...
Har aldrig märkt nån skillnad på olika märken i mina bilar.
Det man ska passa sig för är Biltemas tändstift, de heter väl eyquem? Polarn köpte såna till sin 740 och den gick bra typ 5 minuter sen började den gå illa, det visade sig att tändstiftsgapet hade krympt på två stift!
Sen är olika motorer olika känsliga på stift också...

Bike
10 maj 2007 ·

jo jag är lite skydlig där o titta i biltema katlogen för viste inte namnet på dessa nya stiften så såg bara namnet,

de är några som prata rätt mycket om nya stiften att dom ska vara så bra sänker bränsle förbrukningen lite o jämnare gång mm,

men ville gärna få de lite mer bekräftat här inne

Sandman
10 maj 2007 · 873 Inlägg

Ungh... önskar jag inte hade så dåligt minne. Minns att jag gick igenom detta med en polare för ett tag sedan. Men den tekniska aspekten är som bortblåst. Kommer bara ihåg mina egna upplevelser.

Det är nog lite från fall till fall.
Har du dålig gnista får du ju dessa symptom. Klart det blir bättre med bättre gnista då.

Hade det problemet på två bilar, svårstartade, något högre förbrukning mm.
På den ena fixade jag värre förstärkning, löste problemet.
På den andra ett sådant runt stift som tydligen skulle vara bättre, löste problemet.

Har man inga problem till att börja med är väl frågan om det inte är lite hugget som stucket.

Don't get mad, get even.
MatsW
13 juni 2008 · 1 Inlägg

Trackbite skrev:
Tändstift verkar vara ett lika omstritt ämne som motorolja, alla har sitt favoritmärke...
Har aldrig märkt nån skillnad på olika märken i mina bilar.
Det man ska passa sig för är Biltemas tändstift, de heter väl eyquem? Polarn köpte såna till sin 740 och den gick bra typ 5 minuter sen började den gå illa, det visade sig att tändstiftsgapet hade krympt på två stift!
Sen är olika motorer olika känsliga på stift också...

Hej Trackbite, det är möjligtvis inte så att din polare har kvar de där gamla tändstifteten? Det kan nämigen vara så att elektroden hade gått av inuti isolatorn och börjat krypa ner.

Jag har en V70 -00 och bytte nyligen stift till Volvo orginal. Efter 30 dagar lossnade plötsligen mittelektroden på ett av stiftetn och föll ner i en cylinder och slogs i småbitar (stiftet har sidoelektroder, mittelektroden hade fångat upp om det var underliggande elektrod). Inget bra! Dyrt, dyrt, dyrt som Bosse Bildoktorn skulle ha sagt.
Saken blir än mer intressant när det visar sig att i en annan bil hände samma sak för några månader sedan, plus att det då visade sig att isolatorn var lös i alla stift. Ägaren bytte alla stift till Volvo orginal, men efter 10 mil var alla stift lösa igen. Och när jag kollade mina stift visade det sig att tre av mina stift var lösa.
Efter detta har ytterligare en V70 ägare berättat om att hans stift börjat läcka.

Vad har det här med Eyquem att göra? Jo, en mek i området påstod i veckan att Volvo's orginalstift till V70 sugmotor kommer från Eyquem.

fredriq Olika
13 juni 2008 · 907 Inlägg

Biltema har sålt Eyquem i säkert 10 år så speciellt "nya" är de inte på marknaden.
Stift med 3 sidorelektroder har det suttit i VAG-bilar sen 80-talet så det är inte något nyare påfund med många sidoelektroder heller.
Har hört många avråda från att använda Eyquem just pga den låga kvaliten, satsa på något annat känt märke istället med erkänt god kvalite, tändstift har ganska långa bytesintervall så det blir inte så stor skillnad kr/mil med lite dyrare stift.

Senast redigerat av fredriq (13 juni 2008)

Mvh
Fredrik
blacken
13 juni 2008 ·

Investera i NGK dom funkar. Vilket är mer än man kan säga om eyquem. Det finns även NGK som har flera sidoelektroder om man nu vill ha det..

henkebenke
13 juni 2008 · 1 703 Inlägg

Jag köper alltid uteslutande NGK, den extra slanten dom kostar är det värt.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
caromania Forummoderator
13 juni 2008 · 9 296 Inlägg

Jag kör alltid med NGK.

Eyquem eller hur fn det stavas är INTE biltemas egna stift. Det är en fransk tillverkare och deras stift sitter i flera bilar original.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Master-J tekniker
3 september 2009 · 88 Inlägg

Eyquem är som någon skrivit Frankrikes största tillverkar av tändstift, till råga på allt är de 5-e störst i Världen. Har genom åren använt NGK som riktmärke (vet att de alltid gör jobbet rätt) Har vid ett par tillfällen råkat ut för problem med nya Bosch stift varför jag av någon anledning skyr dem som pesten. Nu senast idag då det visade sig att de stift som var monterade i min Jeep var den typ Bosch rekomenderade. Dessa hade dock en elektrod som var ca 5 mm för långt utstickande varvid stiften slog i kolvtopparna och slutligen brände en av kolvarna.
Visst går det troll i vilka stift som är rätt och vilka som e totalt ute. Tändstift med upp till 4- elektroder har använts av bland annat Alfa Romeo sedan urminnes tider, så även inom racing i olika motorer. Allt för att åstadkomma en effektivare-bättre förbränning.

Memme I'am AWESOME..
20 september 2010 · 2 783 Inlägg

frågar er, funderar på att köpa Biltemas tändstift " Eyguem " till min golf 2, å kanske bara använda tills pengar blir lite mer stabilt.

Funkar dom bra eller ?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
twin_cam Smålänning
20 september 2010 · 7 877 Inlägg

Men herregud... Riktiga NGK standarsdtift till en Golf II kostar 45 kr/styck, om ens det smile

Köper du biltemas kan dom funka bra, elelr skit... Funkar dom skit har du lik förbaskat förlorat pengar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
H3dlund Med lem
20 september 2010 · 1 127 Inlägg

Tändstift är så billiga så varför vara snål.. Går och snåla på många saker men detta är inte en av grejerna. :p

Memme skrev:
frågar er, funderar på att köpa Biltemas tändstift " Eyguem " till min golf 2, å kanske bara använda tills pengar blir lite mer stabilt.

Funkar dom bra eller ?

Hur fan har du råd att köra bilen när du inte har råd med ett par tändstift? lol

Senast redigerat av H3dlund (20 september 2010)

Germax
20 september 2010 · 12 086 Inlägg

Jag hade biltemastift i en Sierra om jag minns rätt, ena tungan lossna på ett stift. Köper mina NKG-stift från england numera, ungefär halva svenska priset.

Memme I'am AWESOME..
20 september 2010 · 2 783 Inlägg

Det är bara över någon dag sad haha

Twin_cam vart fan hittar du dom som kostar 45 ? :S verken mekonomen å meca har de priset ? Då ligger de Bosch billigast för 300 :S

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
TireSlayer Tvivlare
20 september 2010 · 2 266 Inlägg

Eyquem sätter vi i de flesta Citroënbilarna idag, är ett originalstift till dom. Funkar bra. Men om det är samma typ och kvalité som Biltema säljer vet jag inte.

Personligen åker jag alltid med NGK.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Memme I'am AWESOME..
20 september 2010 · 2 783 Inlägg

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor … K-C52LS3X/


Hitta dessa. Men nu är det så jag har en golf 1.8, 90hk tongue men de borde va samma?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
caromania Forummoderator
20 september 2010 · 9 296 Inlägg

Läs tråden. Vad pratar ni om? Biltemas stift eller Eyquem?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang