Finns det en förstabil med mina krav?

darkdog8
20 maj 2007 · 183 Inlägg

Tjena
Vet att det finns många trådar angående förstabil/busbil osv, så jag ska försöka specifera mig lite mer i denna. Hoppas ni orkar hjälpa mig med mitt case.

Jag vill ha en förstabil som drar max ~0,93 l/milen vid blandad körning (när man kör normalt dvs, inte tokaccar osv) och den ska kunna göra 0-100 på 7-8 sek, inte mer. Prisklassen får vara mellan 10000 till 40000 kr.

De bilar jag funderat på är: Honda CRX med V-TEC, Golf VR6 eller nåt liknande. Den vanliga Golf GTIn, hur bra accelererar den? Har man den med katalysator har den ju bara 129 hästar på ca 1300 kg nånting.

Vad finns det fler för bilar som lever upp till de "krav" jag har? Vad har ni att säga om de jag föreslagit? Vilka bilar är roliga att äga som förstabil med min budget? En bil som drar på när man behöver men är bränslesnål när man kör omkring vanligt i den så att man klarar ekonomin?

Sen en liten off-topic-fråga; Vad kallar ni fort för en "vanlig" bil att göra 0-100 på? Om vi talar om gamla GTI-modeller och liknande? Tycker ni 0-100 på 8-9 sek är fort eller är det dödsslött?

Reichte86
20 maj 2007 · 509 Inlägg

0-100 på 8-9 är slött! wink Nej men köp nån bil som du tycker om! finns nog många som kan gå något sådär!

Racso Dr Snuggles
20 maj 2007 · 956 Inlägg

En sån golf jag har går att köra väldigt billigt om man ger fan i att trycka för mycket med högerfoten wink
En golf gti 16v utan katalysator har 139hk & bilen väger 1080kg, så hyffsade prestanda blir det allt.

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
Necrodamus
20 maj 2007 · 220 Inlägg

Köp en Astra Gsi 16v. 150hk 0-100 på 7,5 sekunder. Mycket trimvänlig motor dessutom. Borde gå jämnt mot en vr6:a.. Kör min kadett gsi med samma motor på 0,78 blandad körning och det är en hel del urgasningar inräknat:)

Opel Vectra B "Irmscher I500" (1998)
Volvo V40 (2003)
BMW 540ia "Wee Eight" (1994)
B4mse
20 maj 2007 · 89 Inlägg

Golf vr6 är väl hyffsat törstiga som jag förstått?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 maj 2007 · 13 756 Inlägg

skulle ärligt inte råda dig till att ha någon bil som går som en raket som första bil

golf mk2 är ett hett tips
om du ska ha en driftsäker bil som fungerar fint och inte rostar så förbaskat som dom mesta mk3:orna gör

dessutom väger dom inte så mycket och är snåla 0,65 låg min cl när man körde lungt och fint smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Fredrik.Gustavsson
20 maj 2007 · 2 123 Inlägg

Toyota Celica GT-I Gen 5 eller 6 om man köper en billig.
Dvs årsmodell 90-99.
Gen 5 har 156hk och Gen 6 som jag äger har 177hk : )
Min gör 0-100 på 7.6s och det duger för mig.
En nissan 200sx är kanske nåt att ha ?

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
20 maj 2007 · 2 258 Inlägg

Kolla Ford Probe. Kan tyvärr inte acctider alls så någon kanske apskrattar och kommer upp med usla 1-100 tider, men du får en bra bil för de pengarna, snygg dessutom och vår 2,2 GT Turbo körde man normalt på cirka 0,7-0,8. Började man vicka på tårna och pysa i varje växling gick det åt mer... smile

Annars är jag personligen mycket förtjust i Hondorna... smile

// Ellen smile

Senast redigerat av vulture (20 maj 2007)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
darkdog8
20 maj 2007 · 183 Inlägg

Tackar för alla svar, fortsätt skriva!

Helst ska det vara en bil som är pigg även på låga varv med smile

swedahl
20 maj 2007 · 148 Inlägg

vem vet, min kompis hade en Peugeot 405 mi16...den går ju bra...och en i fint skick kostar la 15-25000 "bra skick alltså!!!"

Dock är dom lite plastiga, men känns som en gocart...

Low´n´slow is da shit
BBR
20 maj 2007 · 348 Inlägg

darkdog8 skrev:
Tackar för alla svar, fortsätt skriva!

Helst ska det vara en bil som är pigg även på låga varv med smile

Kanske en turboladdad bil vore något, då sugmotorer behöver mer varv för att vara "pigg"

S40 2,0T
Saab 900T
Saab 9000CSE ltt eller htt

Klarar dina krav någerlunda med både bensinförbrukning och prestanda.

twin_cam Smålänning
20 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Saab OG900S? lågvarvstarka och låter gutt även med originalsystem. Kanske lite för dålig 0-100, kan inte tien i huvudet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
thunderbolt
21 maj 2007 · 135 Inlägg

BBR skrev:
Kanske en turboladdad bil vore något, då sugmotorer behöver mer varv för att vara "pigg"

Tillräckligt stor motor så behöver man inte mycket varv, inte någon turbo heller för den delen...cool

Masaru hater
21 maj 2007 · 656 Inlägg

säger bara VTEC, all you need to know

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...
Chrom Kapten Långsam
21 maj 2007 · 185 Inlägg

Någon ovanför skrev S40 turbo för max 40k?
Hittar du en sån måste det vara ett fullständigt vrak, de tidiga årsmodellerna av s40 är inte direkt ett under av kvalité och driftsäkerhet som det är...


Jag skulle satsat på en lite större bil än golf som förstabil, men det är väl bara jag det. Skulle troligtvis letat efter en 850 GLT/t5 eller nån fin ådi.

Kettunen
21 maj 2007 ·

Audi 100 med 2.3E motor då? En 5 burkars motor som e god tryck i

_fillan_ med lem
21 maj 2007 · 1 925 Inlägg

säger som någon innan sa,,,,Vtec är det enda du behöver !  gärna en civic vtec då jag tycker crxen är för vanlig

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Aerodynamik ...
21 maj 2007 · 7 120 Inlägg

Honda V-tec. big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang