Stor effekt utav portning?

makibosset King
25 maj 2007 · 82 Inlägg

hade tänkt att börja såhär, supersprint hela vägen, grenrör av exraktor typ, chippning, öppet filter och laslipning av ventiler, mirafräsning, portning o iläggning av dom nya kammarna, med nya fjädrar, lyftare, nya ventilpackningar. sedan kommer man till kammarna, nu har bilen typ max effekt på 3500 varv och uppåt emot 6300 varv, skulle vilja höja den lite för att med extraktor grenrör så kommer det ändå mer vrid på botten..  vad tycker ni om det?

Mercedes Benz C220 AMG Edition
BMW 316 Compact "Gocart" (1996)
NFC-racing
26 maj 2007 · 63 Inlägg

Sugmotorer är ju dimensionerade för balans....
Mellan den mängd den klarar att suga i sig,göra sig av med..
Portar du bara toppen rubbar du balansen....byt kam med...
Du säger att du tänker byta avgassystem men inte byta kam..den del som kan hjäpa din portning att få den effekt du hoppats på....
Sen om du tar insugssidan.....Javisst skicka på mer soppa...
Men är det så att insugssidan är dimensionerad för precis den mängd som orginal toppen kan flöda...då blir det ju som att få större lungor och andas genom sugrör....
Turbomotorer slipper mycket av dessa småfel...där trycks skiten förbi bara....
Här styrs det av fysikenslagar....
Mitt tips är att satsa på kontakt med nån som kan sin sak....
som kan svara på hur mycket insugsidan behöver ändras jämfört med avgassidan för att få en motor som kan ta vara på de ändringar du gör....
Nån som kan säga vilka delar som är tillräckligt dimesionerade och vart de svaga punkterna är....
Jag menar du lägger ner pengar på vissa delar och blir missnöjd på resultatet....
När den önskade effektökningen uteblir pga av nån annan del i kedjan....
Porta du och gör det du tänkt...men räkna med att få byta mer delar framöver innan du blir nöjd....

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*
NFC-racing
26 maj 2007 · 63 Inlägg

Hej igen...missade twin-cams inlägg....
han verkar ju veta vad det handlar om....
Trimma sugmotorer är lite mer konst men ger en större tillfredställelse när delarna börjar fungera ihop....som sagt skaffa dig kontakter...leta svagaste länkarna i kedjan....
men byter du ut den svagaste länken så blir ju en annan del den svagaste länken....Så räkna med att byta delar tills motorn hittar balansen igen.....

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*
sik
26 maj 2007 · 1 072 Inlägg

Kan tilläga att avgaskammen gjorde 30-40hk i dyno på min gammla GT-R motor. Värt att tilläga en sån sak. Kammarna ger mest effekt om du inte går hela vägen som sagt med portning/i avstämt insug osv. Dock är min turbo men de är ju lika i övrigt smile Sen har du väll hydrauliska lyft i din. Bygg om det till mek wink

Joopet
26 maj 2007 · 72 Inlägg

Är det inte bättre att sattsa på ett programerbart sprut istället för chip. Chipet är väl ändå avsett för att fungera med standard delarna i motorn.

makibosset King
26 maj 2007 · 82 Inlägg

tackar för alla svar hittils, det har hjälpt mig en del på vägen, snart blir det att börja med att köpa avgasröret och sen chippa, sedan ska jag börja bygga på toppen, som sagt renovera hela och sedan porta, angående kammarna hade jag tänkt ta ett par som är lite vassare på toppen, sen så finns det inte så många svaga länkar, kan ju passa på att renovera motorn lite så som kedjespännare och vattenpump och oljepump om de så behövs.

Mercedes Benz C220 AMG Edition
BMW 316 Compact "Gocart" (1996)
twin_cam Smålänning
26 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Joopet skrev:
Är det inte bättre att sattsa på ett programerbart sprut istället för chip. Chipet är väl ändå avsett för att fungera med standard delarna i motorn.

Programmerbart sprut är ingen dum tanke, men dock dyrt. Självklart finns det billiga, men man får vad man betalar för.

Det billiga fungerar utmärkt om man vill bygga om från knasare till insprut.

Kör du med originalsprutet och chipp så länge. Du kommer att märka om du behöver byta insprutning. Du kommer antagligen att få mersmak och gå vidare med trimningen, och då kan ett programmerbart sprut komma på tal.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
makibosset King
26 maj 2007 · 82 Inlägg

kommer nog inte byta sprut alls, ska renovera och porta toppen, skaffa nytt avgasrör hela vägen med extraktor grenrör och sen chippa, bilen är ju ändå min första bil den ska egentligen bara "rulla", typ när jag är 21 så köper jag någon mer motorstark bil från början och trimmar smile

Mercedes Benz C220 AMG Edition
BMW 316 Compact "Gocart" (1996)
Amazon_Sleper
29 maj 2007 · 61 Inlägg

Vet inte hur de funkar på merca men vet att till volvon Finns de dom som programera om orginal boxen med bränsle mängd varv stopp å så vidare!!! Så de borde du sattssa på iställe för chip!!!

Hellre lystna till den kolv som sprack än allri ha trimma..
[img]http://i276.photobucket.com/albums/kk5/Amazon_Sleper/chevy/Avatar_zpscd8ad4ef.jpg[/img]
folkvagn
29 maj 2007 · 93 Inlägg

köp en ny bil... det blir billigare,  om du inte har vunnit på triss eller nått..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang