Varför heter det specialsträckor???

andrem1988
24 maj 2007 · 129 Inlägg

Jag har funderat lite över varför det heter specialsträckor i WRC. Varför kan det inte bara heta sträcka?? Är det någon som vet varför det heter ju just specialsträcka/specialstage??

Kör du före så väntar jag på dig där framme.
Gör som ford köp volvo!
http://www.garaget.org/?car=42150
Joakim_J Lastbilsmekaniker
24 maj 2007 · 328 Inlägg

jag har för mig att dessa sträckor kan variera mkt i "form" ibland kanske det är jätte fin väg och hur lätt som helst, och ibland kanske det är spårikg,hoppigt och ett rent helvete. ammor med snö.. fast jag e itne säker..

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.
andrem1988
24 maj 2007 · 129 Inlägg

ok

Kör du före så väntar jag på dig där framme.
Gör som ford köp volvo!
http://www.garaget.org/?car=42150
Hamilton
24 maj 2007 · 8 864 Inlägg

Jag tror att det är så bara för att det är under den sträckan som tidtagningen är.
Bilarna måste åka mellan depån och "Specialsträckan" vägen mellan depån och Specialsträckan är det ingen tidtagning och körs på almänväg och då gäller även vanliga trafikregler.

Nu är ju jag inte 100 på att det är så men tycker att det låter som en rimmlig förklaring.

Fotograf på tierpidag.se
Starke_stark
24 maj 2007 · 23 Inlägg

ss heter special stäckorna man tävlar. på s sträckorna är vägen ut till ss:en. och sne finns de oxå sss o super special sträcka o det används mäst i wrc o de är publik sträckor där man kör flera varv o oftast 2 bilar åt gången

andrem1988
24 maj 2007 · 129 Inlägg

Ok, så med special menar man bara där man tar tiden?? Då tycker jag personligen att det låter dumt med special, men det e kanske för att det ska vara speciellt big_smile

Kör du före så väntar jag på dig där framme.
Gör som ford köp volvo!
http://www.garaget.org/?car=42150
Macondax Driver Lastbilsgrossisten.se
26 maj 2007 · 44 Inlägg

Saken är även den att mellan Specialsträckan och depån får ej några reparationer/service:ar utföras.

Tror det var Petter Solberg som blev påkörd emellan en Specialsträcka och depån, av en ljusgrön Saab 9-5 (svenskreggad), som senare utpekades vara planerad att köra på Solberg.

Driver eget, tillbehörspartner för åkerier och transportörer. www.lastbilsgrossisten.se
isakare
26 maj 2007 · 272 Inlägg

Ett rally är hela sträckan, från det du får dit tidkort, tills du har lämnar in det efter sista special sträckan.

Hela rallyt körs på tid, men det är bara på specialsträckorna det är fri fart,  just därför heter dom special sträckor, för det är ju speciellt att köra så fort det bara går big_smile

Åker helst på is =)
Lone Star
26 maj 2007 · 1 231 Inlägg

isakare skrev:
Ett rally är hela sträckan, från det du får dit tidkort, tills du har lämnar in det efter sista special sträckan.

Hela rallyt körs på tid, men det är bara på specialsträckorna det är fri fart,  just därför heter dom special sträckor, för det är ju speciellt att köra så fort det bara går big_smile

Vadå hela rallyt är på tid? Man kör väl inte på tid mellan sträckorna?

Mitt projekt: Evo III
twin_cam Smålänning
26 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Lone Star skrev:

isakare skrev:
Ett rally är hela sträckan, från det du får dit tidkort, tills du har lämnar in det efter sista special sträckan.

Hela rallyt körs på tid, men det är bara på specialsträckorna det är fri fart,  just därför heter dom special sträckor, för det är ju speciellt att köra så fort det bara går big_smile

Vadå hela rallyt är på tid? Man kör väl inte på tid mellan sträckorna?

Jag har ingen aning heller, men jag tycker det låter bekant. Om inte så är det rimligt i alla fall.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
M155E Högerstolsrallyåkare
26 maj 2007 · 114 Inlägg

Det är Specialsträckan (ss) som man klockas på alltså det är då man kör rally, men det finns också Transportsträckor som är sträckan mellan de olika Specialsträckorna. Och jo det tiden klockas också men där gäller det inte att vara snabbast utan man måste klocka in sig på en viss uträknad minut. Annars får man tidstillägg. Detta för att alla ska ha en förbestämd starttid på ss......Förstår ni?? roll

*~ Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly... But You Can Give Her A Hard Workout ;) ~*
Lone Star
26 maj 2007 · 1 231 Inlägg

M155E skrev:
Det är Specialsträckan (ss) som man klockas på alltså det är då man kör rally, men det finns också Transportsträckor som är sträckan mellan de olika Specialsträckorna. Och jo det tiden klockas också men där gäller det inte att vara snabbast utan man måste klocka in sig på en viss uträknad minut. Annars får man tidstillägg. Detta för att alla ska ha en förbestämd starttid på ss......Förstår ni?? roll

Jo precis. Men man kör ju som sagt inte "på tid" vilket för mig betyder detsamma som "snabbast möjliga"

Mitt projekt: Evo III
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang