Problem med tonade rutor

zlaban08 Glidarn
25 maj 2007 · 408 Inlägg

E det nån som har något tips hur man får filmen att fästa ordentligt? det står ju att man ska ha vatten, men vafan det bara släpper när man vevar upp rutan. Finns det nåt spec lim eller nåt man kan använda? Tacksam för svar..

(obrut)
Audi A4 AVANT 1,8T "BULLY" (2001)
Opel astra 1,4 SI "Ambull Car" (1992)
Akka
25 maj 2007 · 1 174 Inlägg

1. du sak låta det torka typ några dygn
2. Sätt på lite nagellack (svart) i kanterna

Kornz Solfilmsmontör
25 maj 2007 · 947 Inlägg

ska man skratta eller gråta? (inget illa menat). Meningen är att du ska ta en plast skrapa eller gummi och trycka ut vattnet i sidorna så får du inga bubblor eller så och sen låta de torka. Inte konstigt att den inte fäster på vatten.

Senast redigerat av Kornz (25 maj 2007)

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
mir
25 maj 2007 · 336 Inlägg

Rekommenderar att använda hårtork istället. Har aldrig haft problem att det släpper trots att jag INTE använt nagellack.

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
zlaban08 Glidarn
25 maj 2007 · 408 Inlägg

Kornz skrev:
ska man skratta eller gråta? (inget illa menat). Meningen är att du ska ta en plast skrapa eller gummi och trycka ut vattnet i sidorna så får du inga bubblor eller så och sen låta de torka. Inte konstigt att den inte fäster på vatten.

jamen det fattar jag väl! men det släppte ändå. ska testa hårtorkstuket + nagelstuket så ska det nog funka, tackar för svaren..

(obrut)
Audi A4 AVANT 1,8T "BULLY" (2001)
Opel astra 1,4 SI "Ambull Car" (1992)
Kivik
25 maj 2007 · 264 Inlägg

jag tog genomskinlig nagelack och det funkar perfekt ! Så testa det. kostar ca 30:-

Volvo v70n (2002)
Kornz Solfilmsmontör
28 maj 2007 · 947 Inlägg

zlaban08 skrev:

Kornz skrev:
ska man skratta eller gråta? (inget illa menat). Meningen är att du ska ta en plast skrapa eller gummi och trycka ut vattnet i sidorna så får du inga bubblor eller så och sen låta de torka. Inte konstigt att den inte fäster på vatten.

jamen det fattar jag väl! men det släppte ändå. ska testa hårtorkstuket + nagelstuket så ska det nog funka, tackar för svaren..

Har filmen inte fäst så har du på tok för mycket diskmedel.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
LillNaisarn
28 maj 2007 ·

zlaban08 skrev:

Kornz skrev:
ska man skratta eller gråta? (inget illa menat). Meningen är att du ska ta en plast skrapa eller gummi och trycka ut vattnet i sidorna så får du inga bubblor eller så och sen låta de torka. Inte konstigt att den inte fäster på vatten.

jamen det fattar jag väl! men det släppte ändå. ska testa hårtorkstuket + nagelstuket så ska det nog funka, tackar för svaren..

du har väll inte glömmt att ta bort skyddsplasten från filmen ?

Aga_Diff Bärs!
28 maj 2007 · 3 456 Inlägg

LillNaisarn skrev:
du har väll inte glömmt att ta bort skyddsplasten från filmen ?

hehe, för nått år sedan ringde 2 polare till mej o behövde hjälp med att tona, för dom fick inte till det såbra, "-den fäster inte alls!" då jag frågade om dom hade rivit av skyddsplasten, men det hade dom inte...  då blev jag trött och gick å la mej... typ

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
The_Cave
30 maj 2007 · 3 Inlägg

Håller med en föregående talare... Om det inte fastnar har du tagit för mkt diskmedel.... Nagallacket kan vara svårt att använda om man inte är kompatibel med den lilla borsten... tipsar dig om att använda en blomspruta med vatten och en eller ett par droppar diskmedel... Har aldrig varit något problem för mig.... Ha de gött /Jenny

VoS
30 maj 2007 · 76 Inlägg

Tryck ner en liten bit av filmen under nedersta listen. då kan det inte rulla upp sig.

KD
30 maj 2007 ·

Vad är det för fel att låta någon som jobbar med det hela göra jobbet?!
Martin Timell-effekten sätter sina spår överallt.
Går det inte med nagelacket kan du pröva med silvertejp haha.

Kornz Solfilmsmontör
30 maj 2007 · 947 Inlägg

KD skrev:
Vad är det för fel att låta någon som jobbar med det hela göra jobbet?!
Martin Timell-effekten sätter sina spår överallt.
Går det inte med nagelacket kan du pröva med silvertejp haha.

Folk är för snåla helt enkelt...

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
-ROSEN-
31 maj 2007 · 237 Inlägg

Bättre göra proffstoning klart värt varenda öre sen e de jue klart mycket bättre kvalle på filmen med...

Världens Häftigaste....De E Jag de...
calibra300
31 maj 2007 · 5 Inlägg

skär filmen typ en millimeter in på rutan så att den inte ligger riktigt ända ut i kanten på rutan.
det syns inte men det gör stor skillnad i hållbarhet.

Arabico
31 maj 2007 · 70 Inlägg

Håller med låt nån göra det till dig istället blir 100ggr bättre, vet inte hur din situation e men har du råd ska du göra det helt klart.........

BMW 325i "Beemer" (2005)
Marcuses
31 maj 2007 · 254 Inlägg

på biltemas så behövs det bara vatten o sen e ere bara o smacka på o skrapa ut vattnet o sen ere klart smile

Marcus Stenmark
Volvo Amazon t5 Projekt:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 01294&
Hypnotic Garage : Garagehäng Podcast : Mantorp Park
maco
31 maj 2007 · 1 207 Inlägg

Kornz skrev:

KD skrev:
Vad är det för fel att låta någon som jobbar med det hela göra jobbet?!
Martin Timell-effekten sätter sina spår överallt.
Går det inte med nagelacket kan du pröva med silvertejp haha.

Folk är för snåla helt enkelt...

Hmm, eller så tycker inte en ägare av en Opel Astra att det är värt att betala typ en tredjedel av vad han köpte bilen för enbart för att tona den. Alla har inte möjligheten att köra runt i en en Audi TT Quattro, Volvo V70 R och Volkswagen Golf II GTI...

Och varför en solfilmsmontör lovordar att lämna in den till fackmän skall jag inte ens kommentera.

Mortalis VW-nörd?
31 maj 2007 · 4 332 Inlägg

Det är ju inte bara montörer som rekommenderar det. Det är ju uppenbart att det blir ett bättre resultat, Antec i Göteborg ger t.ex. 20 års garanti på filmen och ett par år på jobbet, likadant hos Ditec, 5 år på jobbet om jag minns rätt.
Dessutom kostar det inte speciellt mkt. De ville ha runt 3000kr för att tona tre rutor, bakom b-stolpen alltså. Varför skall man då förstöra sin gamla bil genom att försöka göra något man inte har en aning om själv? Förstår ja inte...blir ju inte direkt ett lyft för bilen

Volvotjej84 helt galen
31 maj 2007 · 388 Inlägg

Bara 3.000? Känns ganska mkt när jag betalade 3.500 för hela bilen... Och dessutom så blir det nästan lika bra om man gör det hemma med hjälp av någon som kan... Och kostar en yiondel... Och man blir lite mindre plågad när någon lyckas göra en reva i solfilmen...

Varför åka fort när man kan åka brett?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang