Köpa Saab som gått 32 000 mil?

nicknok
25 maj 2007 · 1 Inlägg

Jag har 60-70 000:- att köpa bil för och har en del önskemål. Har hittat en bil på annons som har allt det jag önskar mig och mycket mer.tongue

Det är en Saab 9-5a kombi. Årsmodell -04.

MEN givetvis så finns det en hake med att bilen säljs för ett pris som passar mina ramar..roll

Den har gått som Taxibil och har full servicebok.
Fast 32 000 mil avskräcker.

En bil som har rullat 32 000 mil på så få år är inget bra köp eller?

Jag är en okunnig tjej så jag har ingen aning om dessa mil innebär skrotningsdöden inom ett par år!big_smile

Kommer köra ca 2 000 mil per år ungefär.

Skulle vara jättetacksam för synpunkter och ärliga svar!smile

bumpe Lastbilsmekaniker
25 maj 2007 · 3 878 Inlägg

Hej, låna bilen och åk till en verkstad/ta med en saab mek, de vet exakt hur de ska gå och är experter på att hitta missljud, huvudsaken är att verkligen kolla igenom den så ska det inte bli några allvarliga fel. Är även värt att jämföra med en bil som har nybytt kamrem och en som inte har, kostar en hel del att byta...

viccoA
25 maj 2007 · 3 110 Inlägg

Allt kan gå sönder på alla bilar, det är en grundregel. Sen är det nog mer sannolikt att saker och ting går sönder när det är slitet...

Sen finns det många andra fördelar, du får en nyare bil med allt vad det innebär när det gäller säkerhet, komfort, utrustning och förmodligen mindre rost.

För dagens bilar är inte 30.000 mil så mycket om de är rätt skötta och inte är extrema prestanda monster.

Kolla igenom bilen noga före köp och lägg in någon större reparation i din budget. Saknar du kunskapen eller inte har någon som är duktig i din bekantskapskrets kan du kanske M-testa bilen.

Lycka till!

ascona-tic
25 maj 2007 · 1 496 Inlägg

bumpe skrev:
Är även värt att jämföra med en bil som har nybytt kamrem och en som inte har, kostar en hel del att byta...

Saab har kamkedja och inte kamrem.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
AeroMalm BMW fantast
26 maj 2007 · 1 172 Inlägg

eftersom den gått som taxi så har den antagligen gått rätt lugnt iaf... och servad som den ska precis som du själv skrev... och 32000 är itne mcyekt för dagens bilar, nackdelen kan väl vara att den gått relativt korta mil i städer och så.. sliter mer på delarna då... personligen så tycker jag det låter lite halv dyrt... precis som du säger.. milen som avskräcker, eller för mig hade de "korta" milen avskräkt... måste finnas 95or i den prisklassen som gått betydligt mindre... jämför med min morbrors 95a som är till salu för 130 000.. den har bara gått 4000 mil och är också en 04:a... msåte ju finnas nåt mellanting mellan hans och denna du är interesserad av... 02 eller 03 på kanske bara 10 - 15000 borde väl ligger kasnke nån tusing mer än 70... följ din instinkt, så blir det nog bra... lycka till... SAAB är fantastiska bilar...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
twin_cam Smålänning
26 maj 2007 · 7 877 Inlägg

30 000 mil är inte mycket för dagens bilar om dom skötts rätt. Och en taxibil sköts rätt. Alltid. Det minsta en taxifirma vill ha är stillestånd, därför är dom måna om att hålla bilarna i toppskick, just för att slippa reparationer.

Att bilen gått långt kan också ses som en fördel, för då har antagligen alla typfel visat sig och är åtgärdade, och fortsätter du bara sköta bilen som man ska så kan den lätt gå både 30, 40 och 50 tusen mil till.

Tycker det är ett bra pris för en så ny bil, och med full servicebos så är den inget att vara rädd för. Det är ju trots allt en -04, så det är en riktigt ny bil.

Taxibilar är oftast rätt välutrustade också. Jag hade köpt bilen om jag hade haft dom pengarna att köpa för.

Just 9-5 är erkänt väldigt bra bilar i sig själva också.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang