Hjälp med motorljebyte på 240 (-83)

Ciryaquen
26 maj 2007 · 41 Inlägg

Jag är en nybörjar på det här med bilar och motorer m.m. och skulle behöva lite hjälp. Det är nämligen så att oljelampan har börjat lysa ibland när jag kör (den blinkar till en kort stund typ vilket väl tyder på att det är för lite olja?). När jag kollar på stickan så verkar det inte vara nån olja alls, ingenting syns på den, men jag kanske gör fel?

I vilket fall som helst så tror jag att det är dags för ett oljebyte på min bil, men det är något som jag aldrig gjort förut så jag behöver lite hjälp.

Först och främst då vad behöver jag köpa, olja och oljefilter? Något mer (hörde nått om nån packning som skulle bytas ut eller liknande)?

Hittade kvitton bland alla papper jag fick med bilen på olja: "Mineralolja 10W-40" Är det sådan jag ska köpa då?

Och sen då, hur gör man när man byter olja egentligen? Man tömmer väl ut nånstans under bilen och fyller på i locket på ventilkåpan (eller vad den nu heter)?

offarn Blästrare LITAB LACK
26 maj 2007 · 325 Inlägg

du har en plugg i botten på motorn (mutter)...!!
den lossar du för att tömma ut oljan....!!
åk till närmaste mekonomen eller dyligt så säger dom vad du skall ha för olja och filter.....!! 10w40 funkar bra...!!

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!
BMW 325 "T5Rwd" (1992)
Seat ibiza (2003)
laika
26 maj 2007 · 410 Inlägg

akta dig för mineralolja det är den svagaste oljan som finns att köpa. Dessutom så ska det inte vara så jävla bra för äldre motorer. Skaffa en helsyntet olja som är dyrare men är bättre för motor och håller längre. Sen det där med märke tycker jag personligen inte är så otroligt viktigt annars gör castrol bra olja om du vill satsa.

Packningen är en liten gummiring som sitter mellan muttern och oljetanken, det är rekomenderat att byta samtidigt som du byter olja då den kostar typ 5 kronor så skadar det inte men om den inte är sprucken eller skadad gör det inget om du inte byter den. Den är till för att täta ordentligt så det inte droppar.

När du byter filter så se till att smörja in gummiringen innan du sätter på den ta lite motorolja på fingret och smörj den in du monterar på. Använd bara handkraft när du fäster filtret så du inte drar sönder filtret.

Sen så är det en god idé att lägga papper och plastpåse under motorn och filtret för att inte det ska bli massa jävla oljespill på marken, då olja är så jävla svårt att få bort är det bra att täcka för mycket annars har du ett mindre helvete att göra rent det.

När du fyller på oljan så fyll ungefär efter hur mycket som står i bilens bok och kolla stickan. Vänta gärna en stund då det tar en stund för oljan att rinna ner. Det här är otroligt viktigt att du har tålamod så du inte överfyller för att för mycket olja skadar katalysatorn. Om du råkar fylla på med för mycket olja så töm hellre ut den på botten då den oljan du förlorar är billigare än en ny katalysator. Fyll på till ungefär halva stickan (mellan min och max) kör lite med bilen och kontrollera igen när motorn är kall fyll på vid behov.

Lycka till

Skoda Fabia (2000)
twin_cam Smålänning
26 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Mineralolja är det inget fel på, och den förstör inte motorn. Motorn är byggd för mineralolja, så varför skulle det skada. Har den gått hela sitt liv med det så klarar den det bra länge till.

I stort spelar det ingen roll, bara oljan är av viskositet 10W/40. Jag skulle dock inte hälla den dyraste syntetoljan i en gammal bil, oavsett märke.

Jag kan rekommendera esso uniflow 10W/40. Hyfsat billig och bra mineralojla, eller shell helix 10W/40 som är en hyfsat prissatt helsyntetolja.

Sluta läsa här om du har skött bilen riktigt innan.

En kompis bytte olja på en mitsubishi galant en gång, visseligen så hade ägaren slarvat med oljebyterna kraftigt innan, och då hällde han i syntetolja i den bilen, för att han hade bara det, så skar den.
Jag svär. Syntetoljan tvättade bort alla gamla koksavlagringar i motorn och då började det knacka om ramlagrerna, sen skar dom när vi skulle in till stan.

Så kan det gå om inte bilen är riktigt skött. Tilläggas ska att förra ägaren av den bilen hade ägt den i 4 år och aldrig öppnat oljepluggen, bara fyllt på när det tagit slut.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Ciryaquen
26 maj 2007 · 41 Inlägg

Så det är bara att ställa en balja under och krypa under och skruva ut pluggen? Verkar ju enkelt och bra.

laika
26 maj 2007 · 410 Inlägg

Ciryaquen skrev:
Så det är bara att ställa en balja under och krypa under och skruva ut pluggen? Verkar ju enkelt och bra.

Japp borde funka rätt så bra men det är lite jobbigare med filtret svårare att gissa var skiten kommer rinna därför tycker jag att det är bra att han nått under baljan så slipper du tvätta upp en massa olja efteråt.

Skoda Fabia (2000)
laika
26 maj 2007 · 410 Inlägg

twin_cam skrev:
Mineralolja är det inget fel på, och den förstör inte motorn. Motorn är byggd för mineralolja, så varför skulle det skada. Har den gått hela sitt liv med det så klarar den det bra länge till.

I stort spelar det ingen roll, bara oljan är av viskositet 10W/40. Jag skulle dock inte hälla den dyraste syntetoljan i en gammal bil, oavsett märke.

Jag kan rekommendera esso uniflow 10W/40. Hyfsat billig och bra mineralojla, eller shell helix 10W/40 som är en hyfsat prissatt helsyntetolja.

Sluta läsa här om du har skött bilen riktigt innan.

En kompis bytte olja på en mitsubishi galant en gång, visseligen så hade ägaren slarvat med oljebyterna kraftigt innan, och då hällde han i syntetolja i den bilen, för att han hade bara det, så skar den.
Jag svär. Syntetoljan tvättade bort alla gamla koksavlagringar i motorn och då började det knacka om ramlagrerna, sen skar dom när vi skulle in till stan.

Så kan det gå om inte bilen är riktigt skött. Tilläggas ska att förra ägaren av den bilen hade ägt den i 4 år och aldrig öppnat oljepluggen, bara fyllt på när det tagit slut.

näh det är nog sant att den inte skadar motorn men jag har fått höra att äldre motorer mår bättre av syntetoljor. Sen så är det inte så förbannat mycket pengar vi pratar om heller, med tanke på att du kanske byter olja två gånger per år.

oljebyten är ju inte att leka med, en liten skitsak som kan ställa till det så rejält. Fattar inte att det finns folk som slarvar med att byta oljan i tid.

Skoda Fabia (2000)
twin_cam Smålänning
26 maj 2007 · 7 877 Inlägg

laika skrev:

twin_cam skrev:
Mineralolja är det inget fel på, och den förstör inte motorn. Motorn är byggd för mineralolja, så varför skulle det skada. Har den gått hela sitt liv med det så klarar den det bra länge till.

I stort spelar det ingen roll, bara oljan är av viskositet 10W/40. Jag skulle dock inte hälla den dyraste syntetoljan i en gammal bil, oavsett märke.

Jag kan rekommendera esso uniflow 10W/40. Hyfsat billig och bra mineralojla, eller shell helix 10W/40 som är en hyfsat prissatt helsyntetolja.

Sluta läsa här om du har skött bilen riktigt innan.

En kompis bytte olja på en mitsubishi galant en gång, visseligen så hade ägaren slarvat med oljebyterna kraftigt innan, och då hällde han i syntetolja i den bilen, för att han hade bara det, så skar den.
Jag svär. Syntetoljan tvättade bort alla gamla koksavlagringar i motorn och då började det knacka om ramlagrerna, sen skar dom när vi skulle in till stan.

Så kan det gå om inte bilen är riktigt skött. Tilläggas ska att förra ägaren av den bilen hade ägt den i 4 år och aldrig öppnat oljepluggen, bara fyllt på när det tagit slut.

näh det är nog sant att den inte skadar motorn men jag har fått höra att äldre motorer mår bättre av syntetoljor. Sen så är det inte så förbannat mycket pengar vi pratar om heller, med tanke på att du kanske byter olja två gånger per år.

oljebyten är ju inte att leka med, en liten skitsak som kan ställa till det så rejält. Fattar inte att det finns folk som slarvar med att byta oljan i tid.

Precis. Och alla dagens oljor är bättre än den tidens bra oljor. En dålig mineralolja av idag är kanske lika bra som en bra mineralolja då.

Det som jag tog upp var ett skräckexempel, och är den enda bil jag vet som har skurit efter ett oljebyte. En varning om att så kan det gå om man inte sköter oljebyterna som man ska.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
laika
27 maj 2007 · 410 Inlägg

twin_cam skrev:

laika skrev:

twin_cam skrev:
Mineralolja är det inget fel på, och den förstör inte motorn. Motorn är byggd för mineralolja, så varför skulle det skada. Har den gått hela sitt liv med det så klarar den det bra länge till.

I stort spelar det ingen roll, bara oljan är av viskositet 10W/40. Jag skulle dock inte hälla den dyraste syntetoljan i en gammal bil, oavsett märke.

Jag kan rekommendera esso uniflow 10W/40. Hyfsat billig och bra mineralojla, eller shell helix 10W/40 som är en hyfsat prissatt helsyntetolja.

Sluta läsa här om du har skött bilen riktigt innan.

En kompis bytte olja på en mitsubishi galant en gång, visseligen så hade ägaren slarvat med oljebyterna kraftigt innan, och då hällde han i syntetolja i den bilen, för att han hade bara det, så skar den.
Jag svär. Syntetoljan tvättade bort alla gamla koksavlagringar i motorn och då började det knacka om ramlagrerna, sen skar dom när vi skulle in till stan.

Så kan det gå om inte bilen är riktigt skött. Tilläggas ska att förra ägaren av den bilen hade ägt den i 4 år och aldrig öppnat oljepluggen, bara fyllt på när det tagit slut.

näh det är nog sant att den inte skadar motorn men jag har fått höra att äldre motorer mår bättre av syntetoljor. Sen så är det inte så förbannat mycket pengar vi pratar om heller, med tanke på att du kanske byter olja två gånger per år.

oljebyten är ju inte att leka med, en liten skitsak som kan ställa till det så rejält. Fattar inte att det finns folk som slarvar med att byta oljan i tid.

Precis. Och alla dagens oljor är bättre än den tidens bra oljor. En dålig mineralolja av idag är kanske lika bra som en bra mineralolja då.

Det som jag tog upp var ett skräckexempel, och är den enda bil jag vet som har skurit efter ett oljebyte. En varning om att så kan det gå om man inte sköter oljebyterna som man ska.

Jag är medveten om att alla motorer inte skär sig och att det var ett skräckexempel men det är ändå inte bra för motorn att gå på dålig olja. det var det jag menade mer

Skoda Fabia (2000)
Hamilton
27 maj 2007 · 8 865 Inlägg

Tips till dig som nybörjare är att köpa en Haynesbok (Reparationer och service) från tex biltema. Där kan du få mycket bra info om det mesta om din bil.
Lycka till med meckandet

Fotograf på tierpidag.se
M155E Högerstolsrallyåkare
27 maj 2007 · 114 Inlägg

Det låter lite oroväckande när du säger att oljelampan lyser ibland och att ingen olja syns på stickan....Du borde nog fylla på olja snarast....även tappa ut den lilla oljan som finns kvar....

Det sitter som sagt en plugg undertill som du ska lossa, ställ en balja under, när all olja har runnit ur så sätter du i pluggen och fyller på olja i rätt mängd (står i instruktionsboken). Sen gör du precis som dom säger här ovan, fukta fingret med olja och smörj in packningen på oljefiltret innan du byter det och fäst det endast med handkraft....

Du kan gå in på vilken reservdelsbutik som helst och säga att du ska ha filter och olja till din bil, Filter från Filtermann brukar bli standard...

Jag är själv nybörjare men oljebyte bör ju göra efter varje 1000 mil, och kolla oljan lite oftare så du inte behöver göra ett sån här "panikoljebyte" nästa gång....
Lycka till!  roll

*~ Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly... But You Can Give Her A Hard Workout ;) ~*
Team-Adolfsson Gödseldräng
27 maj 2007 · 4 529 Inlägg

ifall det inte finns någon olja alls på stikan så lossa pluggen och kolla om det kommer ut någon gör det det och du inte har nån olja på stickan
så har det bildas ett vacum tryck i oljetråget och det är inte bra då oljan inte kommer upp utan bara ligger på botten kan även bli ett vacum om du drar upp stickan för fort och då pressas oljan av stickan och då visas det ingen olja alls men prova att dra upp stickan sakta och sätt tillbaka den medan du drar upp den efter 5 igen är det inegn olja då ska borde du kanske fylla på en skvätt tongue

Skaune
27 maj 2007 ·

Team-Adolfsson skrev:
ifall det inte finns någon olja alls på stikan så lossa pluggen och kolla om det kommer ut någon gör det det och du inte har nån olja på stickan
så har det bildas ett vacum tryck i oljetråget och det är inte bra då oljan inte kommer upp utan bara ligger på botten kan även bli ett vacum om du drar upp stickan för fort och då pressas oljan av stickan och då visas det ingen olja alls men prova att dra upp stickan sakta och sätt tillbaka den medan du drar upp den efter 5 igen är det inegn olja då ska borde du kanske fylla på en skvätt tongue

Det som syns på stickan mellan Min och Max motsvarar oftast 1 liter, samtidigt som bilen kankse ska ha 5 liter (vet ej exakt till den), så ifall det är så att inget syns på stickan och det kommer olja när du lossar pluggen är kanske inte så konstigt då, dessutom har bilen vevhusventilation som ser till att det "vädras" i tråget. Kan visserligen vara igensatt. tongue

Och ang. bytet, se till att oljan är lite varm innan du byter, de gör den mer lättflytande, lossa pluggen låt de gamla rinna ut, ta av oljefiltert, ta ett nytt olja in gummipackningen, skruva dit med handkraft (ej för hårt), sen e de bara till o byta ut den gamla kopparbrickan mot en ny och montera oljepluggen, sen fyller du i den mängd som tillverkaren föreskrivit till din bil, men häll inte i allt på en gång, kolla efterhand bara för att vara säker. upp till Max sträcket sen e de klart.

Senast redigerat av Axor (27 maj 2007)

Drönirettab
27 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Ciryaquen skrev:
Jag är en nybörjar på det här med bilar och motorer m.m. och skulle behöva lite hjälp. Det är nämligen så att oljelampan har börjat lysa ibland när jag kör (den blinkar till en kort stund typ vilket väl tyder på att det är för lite olja?). När jag kollar på stickan så verkar det inte vara nån olja alls, ingenting syns på den, men jag kanske gör fel?

I vilket fall som helst så tror jag att det är dags för ett oljebyte på min bil, men det är något som jag aldrig gjort förut så jag behöver lite hjälp.

Först och främst då vad behöver jag köpa, olja och oljefilter? Något mer (hörde nått om nån packning som skulle bytas ut eller liknande)?

Hittade kvitton bland alla papper jag fick med bilen på olja: "Mineralolja 10W-40" Är det sådan jag ska köpa då?

Och sen då, hur gör man när man byter olja egentligen? Man tömmer väl ut nånstans under bilen och fyller på i locket på ventilkåpan (eller vad den nu heter)?

Andra har gett bra svar hur du byter olja, jag tänker bara ge lite mer info. Håller med om att en vanlig mineralolja 10W-40 går bra till din B21, den verkar ju också ha fått den oljan förut.

Den där packningen som brukar behöva bytas är en kopparbricka, den sitter mellan oljepluggen och oljetråget under motorn. Inte en gummipackning alltså. Dimensionen på oljepluggen är 1 tum, åtminstone på min 240-86.

Din motor rymmer ca 3,85 liter olja totalt. När du fyller på ny olja så kan du fylla på lite drygt 3,5 liter och sedan vänta någon minut, kolla sedan på oljestickan hur oljenivån är. Det borde visa omkring hälften på oljestickan. Det kan dock vara svårt att se nivån på stickan när oljan är ny eftersom den inte är smutsig.

Jag brukar göra så här när jag byter olja, jag förutsätter att du har satt en balja och tex tidningar eller liknande under motorn:

Först skruvar jag bort oljepåfyllnadslocket på ventilkåpan, sedan skruvar jag ur oljepluggen under motorn. Oljan rinner ur ganska snabbt så att man får se till att baljan står rätt, oljan börjar att rinna ut innan pluggen är helt utskruvad så att man får hålla i den och snabbt dra bort den när den sitter på de sista gängorna. Tar man bort pluggen långsamt så kan det rinna en massa olja på armen. 

Sedan skruvar jag bort filtret, som kan sitta väldigt hårt ibland och man brukar oftast få använda en filteravdragare för att skruva upp det. Man kan också köra en skruvmejsel genom filtret och använda den som hävstång. Låt allting stå i några minuter så att det får rinna ur ordentligt.

Jag torkar sedan rent runt hålet till oljepluggen under motorn, sätter dit pluggen och använder den nya kopparbrickan. Jag drar fast ordentligt men använder inte mer kraft än nödvändigt, det är inte så tjockt material i plåten där man skruvar fast pluggen nämligen.

Det nya filtret sätter jag sedan fast och innan det sätts fast så smörjer jag in gummipackningen med lite ny olja, brukar använda fingret att doppa i oljan och smörja med. Filtret drar jag INTE fast med filteravdragare, det drar jag bara med handkraft. Innan filtret sätts dit så torkar jag runt det hålet också.

Innan jag häller i ny olja så dubbelkollar jag att oljepluggen och oljefiltret verkligen sitter fast, annars kan ju den nya oljan rinna ut igen när jag fyller på och då skulle det kännas som att det är dags att plocka fram rollatorn. När jag är säker på att allt är fastsatt så häller jag i den nya oljan, ungefär 3,5 liter till att börja med. Efter någon minut kollar jag oljestickan och fyller eventuellt lite mer.

Sist av allt skruvar jag fast oljepåfyllnadslocket på ventilkåpan, man kan torka rent runt hålet där men se till att det inte åker ner skräp i hålet. Även gummipackningen till locket kan man sätta lite olja på om man vill, jag gör det ibland.

Senast redigerat av Drönirettab (27 maj 2007)

Ciryaquen
27 maj 2007 · 41 Inlägg

Tack så mycket för alla svar!
Nu ska jag iväg och genomföra bytet då smile Får se hur det går...

JonasHalt
27 maj 2007 · 699 Inlägg

Köp inte syntetolja om den inte kört på det innan, gjorde d på min 240 å den skar efter 1 vecka sad

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Ciryaquen
27 maj 2007 · 41 Inlägg

Nu har jag vart iväg och bytt oljan då. Gick helt smärtfritt, nästan (brände mig lite tongue), annars inga problem alls. Tack än en gång för hjälpen.

En sak oroade mig lite bara, det verkade inte alls vara mycket olja i motorn. När jag tömde ut den gamla så var det inte ens en liter som rann ut, och när jag köpte bilen för ca 2 månader sedan var det halvvägs upp på märket på mätstickan. Jag har inte heller kunnat upptäcka nått läckage och har aldrig sett några droppar på marken under när den har stått. Så vad kan det bero på då? Är det något som är fel?

JonasHalt
27 maj 2007 · 699 Inlägg

ryker den blått mycket?
kan vara kolvringar å ventiltätningar som e slut isåfall....

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Ciryaquen
27 maj 2007 · 41 Inlägg

Nej den ryker inte särskilt mycket tycker jag, och inte blått iaf. Har iofs inte kollat så noga, ska göra det nästa gång jag kör.

Senast redigerat av Ciryaquen (27 maj 2007)

dalldall
27 maj 2007 · 97 Inlägg

vanlig mineralolja duger bra på en 240. den är inte kräsen. vi köpte en ny 240 83. de första 10000 milen serva volvo den, de andra 45000 milen gjorde vi det själv= bytte olja när lusten föll på och fyllde på när lampan blinkade! bilen såldes alltså vid 55000 mil och gick utmärkt! jag är inte glad för volvo, men slitstarkare bil finns ej.

BMW 535 (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang