Gummimellanlägg, bra eller anus?

evilmaster
30 maj 2007 · 385 Inlägg

Tjouho allesammans!

Efter en rejäl sänkning av bilen så skrapade däcken i när man körde på gupp, det var jävligt irriterande. Så nu har jag monterat gummimellanlägg från Biltema (Länk här). Det verkade lösa problemet och jag behövde bara två "klossar" per fjäder där bak.
Fjädrarna var nog lite sitna eftersom det är kapade originalfjädrar, och klossarna är ju avsedda för att användas på svaga fjädrar.

Finns det några nackdelar med att köra med lakritsbitarna eller är det helt grönt? Tänkte med SBP osv?

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
peegee Forummoderator
30 maj 2007 · 2 924 Inlägg

Vet du om att spänsten/härdningen förstörs om man kapar fjädrarna för fjäderkonstanten blir kass = kass/farligt dålig väghållning! Köp riktiga sänkfjädrar!

Varken kapade fjädrar eller gummimellanlägg är godkänt hos SBP pga det jag skrev precis.
Har du dessutom kapat fjädrarna mkt som kommer fjädraran bli helt lösa när bilen hissas upp hos SBP och de blir minst sagt griniga! Köp riktiga sänkfjädrar!

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
evilmaster
30 maj 2007 · 385 Inlägg

peegee skrev:
Vet du om att spänsten/härdningen förstörs om man kapar fjädrarna för fjäderkonstanten blir kass = kass/farligt dålig väghållning! Köp riktiga sänkfjädrar!

Varken kapade fjädrar eller gummimellanlägg är godkänt hos SBP pga det jag skrev precis.
Har du dessutom kapat fjädrarna mkt som kommer fjädraran bli helt lösa när bilen hissas upp hos SBP och de blir minst sagt griniga! Köp riktiga sänkfjädrar!

Du får gärna utveckla vad du menar med "fjäderkonstanten"?
Att fjädrarna får kortare livstid under högre tryck är ju inget konstigt, men det kan jag leva med.

Dessutom...
Fjädrarna blir inte lösa när man hissar upp bilen, det är fastsvetsat.
Väghållningen är mycket bättre än vad den är original.


Edit: Skrev fel tongue

Senast redigerat av evilmaster (30 maj 2007)

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
Germax
30 maj 2007 · 12 086 Inlägg

peegee skrev:
Vet du om att spänsten/härdningen förstörs om man kapar fjädrarna för fjäderkonstanten blir kass = kass/farligt dålig väghållning! Köp riktiga sänkfjädrar!

Varken kapade fjädrar eller gummimellanlägg är godkänt hos SBP pga det jag skrev precis.
Har du dessutom kapat fjädrarna mkt som kommer fjädraran bli helt lösa när bilen hissas upp hos SBP och de blir minst sagt griniga! Köp riktiga sänkfjädrar!

Kan inte bli mer fel, kapade fjädrar och gummimellanläggen är godkända hos SBP.

Och vanliga fjädrar på en gammal Seat är inte mer än genomhärdad, och sålänge du inte har progressiva fjädrar så lär fjäderkonstanten inte förändras per varv så att säga.
Och någon härdning lär knappast försvinna av att man kapar av en bit.

Tigerofsweden
30 maj 2007 · 1 231 Inlägg

jag köpte dom där på biltema , ska se om jag provar dom nån dag smile
borde väl funka om man vill ha den lite högre ...

evilmaster
30 maj 2007 · 385 Inlägg

JapMax skrev:

peegee skrev:
Vet du om att spänsten/härdningen förstörs om man kapar fjädrarna för fjäderkonstanten blir kass = kass/farligt dålig väghållning! Köp riktiga sänkfjädrar!

Varken kapade fjädrar eller gummimellanlägg är godkänt hos SBP pga det jag skrev precis.
Har du dessutom kapat fjädrarna mkt som kommer fjädraran bli helt lösa när bilen hissas upp hos SBP och de blir minst sagt griniga! Köp riktiga sänkfjädrar!

Kan inte bli mer fel, kapade fjädrar och gummimellanläggen är godkända hos SBP.

Och vanliga fjädrar på en gammal Seat är inte mer än genomhärdad, och sålänge du inte har progressiva fjädrar så lär fjäderkonstanten inte förändras per varv så att säga.
Och någon härdning lär knappast försvinna av att man kapar av en bit.

En bit? - Jag har kapat två varv, både fram och bak.. Det är väl inte sååå jäkla mycket tycker jag, eller?
Bilen blev ju iaf grymt mycket bättre, både till utseendet och köregenskaperna.

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang